Verbruik CITIGO ͤ iV?

SteGo

Donateur
Even een vraagje aan de berijders van de elektrische Citigo;

Wat is je gemiddelde verbruik met de CITIGO ͤ iV in kWh per 100km?
Ik zag bij de specificaties op de website van AutoWeek staan dat het verbruik volgens WLTP-cyclus 12,8 kWh/100km is, maar ik ben wel benieuwd wat dat in praktijk is. We weten immers dat autoproducenten vaak dingen beloven die ze niet helemaal waar kunnen maken. ;)

En dan ben ik eigenlijk ook nog wel nieuwsgierig of er mensen zijn die het verbruik dat de boordcomputer aangeeft nog hebben nagemeten met een eigen kWh-meter, waarbij het aantal geladen kWh's vanuit het 230V-stopcontact is afgezet tegen het aantal gereden kilometers sinds de vorige volledige laadbeurt. :D
Eigenlijk net zoals de ICE-rijders hun verbruik berekenen aan de pomp.
 

Cordoba

Forumguru
Wat het verbruik volgens de producent betreft: die WLTP waarde moeten ze verplicht vermelden, echte verbruikscijfers mogen ze ook bij geven, maar daar hebben ze geen belang bij.
Ik neem aan dat je via afrekening bij (openbare) laadpalen, ook de hoeveelheid geladen energie kunt achterhalen, bij thuislaadsituaties denk ik dat het maar zelden gebeurd.
 

Rallye

Forumguru
Er zijn geen echtere verbruikscijfers dan WLTP. Die cijfers zijn gestandaardiseerd, en ook meer op een praktische test gebaseerd dan de oude verbruikscijfers. Als elke autofbrikant op zijn manier verbruikscijfers zou mogen publiceren wordt het een zootje.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als elke autofbrikant op zijn manier verbruikscijfers zou mogen publiceren wordt het een zootje.
Die standaardisatie is (en was voorheen ook al) inderdaad wel belangrijk voor een onderlinge vergelijking, los van het werkelijke praktijkverbruik dat door allerlei variabele omstandigheden onvermijdelijk zal afwijken van het standaardverbruik.

Bedenk daarbij wel dat fabrikanten natuurlijk van alles in het werk stellen om binnen de standaard meetvoorschriften toch zo gunstig mogelijk voor de dag te komen. Is dat raar of erg?
Nee, natuurlijk niet. Wie gaat solliciteren kamt z'n haar en poetst z'n schoenen, dat is toch volstrekt logisch? :pardon:
 

Berrychello

Forumguru
Ik heb het nooit nagerekend, maar ga op de app af: maart t/m november (ruim 6000km) op 12,8 kWh/100km. Vanaf eind november t/m nu (4000km) 14,2 kWh/100km.
 

Me Zelf

Forumguru
Sinds eind juni: 15,66 KW/100 km. Dit is over bijna 10.000 km en via de app. De eerste 3 maanden overigens maar 13 KW / 100 km, het is duidelijk dat de koets verwarmen een hoop stroom kost.

Ik rijd relatief veel snelweg kilometers
 

DommelBelgium

Forumguru
Hou bovendien rekening met ongeveer 25% extra tss gegevens boordcomputer en wat er uit het stopcontact komt. Niet alleen is een boordcomputer steeds optimistisch, je zit ook nog met laadverliezen. Niet elke kWh die uit het stopcontact komt kan integraal opgeslagen worden in de batterij ...

Ik haal 'mijn waarheid' uit meet-ervaringen bij m'n iV (Superb). Overigens, als ik met fluwelen voet rijd, haal ik volgens boordcomputer een verbruik van ca 16 kWh/100km ... met een wagen van bijna het dubbele gewicht ... ;)
 

Me Zelf

Forumguru
Overigens, als ik met fluwelen voet rijd, haal ik volgens boordcomputer een verbruik van ca 16 kWh/100km ... met een wagen van bijna het dubbele gewicht ... ;)

Tsja, maar dat is geen gemiddelde over 10K km. Gisteren over 70 km een gemiddelde van 11,3 kwh/100 km en dat was met een redelijk binaire voet; dat klinkt al heel anders toch?
Is zo’n Superb iV ruim 2400 kg? :nailbiting:
 

SteGo

Donateur
Hou bovendien rekening met ongeveer 25% extra tss gegevens boordcomputer en wat er uit het stopcontact komt.

Serieus? 25% extra? Dat vind ik echt bizar veel.
Als ik dan even ga rekenen met de 15,66 kWh/100km die @Me Zelf opgeeft kom je dus op 19,575 kWh/100km.

Stel dat ik thuis zou kunnen laden (ik gooi denkbeeldig een verlengsnoer uit de flat naar beneden :D) tegen zo'n €0,22/kWh dan kost 100km rijden dus zo'n €4,30.
Maar helaas zou ik moeten laden aan de openbare paal en dat kost volgens de website van Allego €0,37/kWh, dan kom ik dus al op €7,24. :sterretjes: (zonder die extra 25% is het ook al €5,79)

Als ik dat dan even afzet tegen m'n eigen CNG Citigo die 4,2kg/100km nodig heeft x €1,239/kg kom ik op 'slechts' €5,20/100km
En als ik de MRB-vrijstelling even buiten beschouwing laat (aangezien die op termijn toch afgebouwd gaat worden) is elektrisch rijden dus eigenlijk alleen maar goedkoper dan fossiel wanneer je thuis kunt laden. :pieker:Jammer.

edit;
toevoeging, nu ik nogmaals even nadenk over de MRB die ik betaal; als CNG tov openbaar laden zo'n €2,02 per 100km goedkoper is en ik bereken het verschil over m'n gehele jaarkilometrage van zo'n 23.000km kom ik uit op €464,60 En dat terwijl ik €376,- per jaar aan mrb kwijt ben. Dan is zelfs met mrb-vrijstelling de elektrische Citigo dus nog steeds duurder dan de CNG-variant. Dat is teleurstellend.
 
Laatst bewerkt:

Me Zelf

Forumguru
Stel dat ik thuis zou kunnen laden (ik gooi denkbeeldig een verlengsnoer uit de flat naar beneden :D) tegen zo'n €0,22/kWh dan kost 100km rijden dus zo'n €4,30.
Maar helaas zou ik moeten laden aan de openbare paal en dat kost volgens de website van Allego €0,37/kWh, dan kom ik dus al op €7,24. :sterretjes: (zonder die extra 25% is het ook al €5,79)

De 25% extra geloof ik wel. Dat valt inderdaad wel wat tegen in het gebruik.

Je gaat wel uit van pessimistische tarieven. Beetje net energie-contract afsluiten en je betaalt voor daltarief €0.179 /kWh :geek:. En bij Newmotion (schaamteloze reclame) betaal ik iets van €0.25 /kWh voor de eigen laadpalen, via de Smoov app bijv vind je ook genoeg laadtarieven rond die prijs. Zelfs snelladen kan nog goedkoper dan die 37ct: Shell Recharge is maar 35ct/ kWh. Je moet wel weten wanneer je welke laadpas gebruikt, maar als je standaard bij dezelfde aanbieders in je omgeving oplaadt dan is dat 1x uitzoeken en verder niet meer moeilijk.
 

SteGo

Donateur
Ik moet eerlijk zeggen dat ik (nog) niet veel kaas heb gegeten van laadpassen enzo. Bij mij staat er redelijk in de buurt zo'n paal van Allego, vandaar dat ik al eens vaker op hun website had gekeken voor wat stroom uit die paal kost. Niet dat ik er gebruik van zou kunnen maken ... want al had ik een electrische auto, wanneer ik thuiskom is die paal meestal al bezet. Helaas zijn er nog veel te weinig laadpalen in m'n wijk. :nono:

Dat oerwoud van laadpassen en verschillende tarieven bij 1 en dezelfde paal blijft voor mij wonderlijk. Het is alsof je met je ING-betaalkaart bij het tankstation €0,10 meer per liter zou betalen voor je brandstof dan met een betaalkaart van de Rabobank. Maar ik geloof graag dat het ook een kwestie is van eenmalig goed uitzoeken en dat het daarna niet moeilijk meer is.

Wat betreft m'n thuistarief; ja dat kan goedkoper. Maar ons verbruik is erg laag en we zijn tevreden over de aanbieder. Overigens hebben wij 'enkeltarief' ipv 'piek/dal'.

Zodra ik ooit aan de elektrische auto ga, en ik vermoed dat er tussen m'n Citigo en die elektrische auto nog wel 1 of meerdere fossielgestookte exemplaren zullen zitten, dan moet ik me maar eens flink gaan verdiepen in de laadpas-jungle. En hopen dat er dan wel genoeg laadpalen in de wijk staan. ;)
 

Tees

Donateur
25% is inderdaad zo gek nog niet. Als je bedenkt dat de boordcomputer vast en zeker het verbruik te gunstig inschat (net als bij ICEs gebeurt) en je weet dat een Li ion batterij een laadrendement van 80-90% heeft, én er ook nog een transformator in je auto zit (met een efficiëntie van misschien 90-95%), dan kom je al snel in de buurt van die 25%.
 

Me Zelf

Forumguru
@SteGo , als de PL aanbieding niet zo enorm scherp was geweest (plus eigen oprit om het ding thuis te laden) dan had ik ook voorlopig nog geen electrische auto voor de deur gehad. Het begint wel in rap tempo betaalbaar te worden, zie bijvoorbeeld de nieuwe Dacia (als je kunt leven met de range en laag vermogen). Ik ben benieuwd hoe de elektrische markt is over 4 jaar, als zowel m’n Citigo als Octavia vervangen moeten worden.

CNG is trouwens wel serieus goedkoop rijden als ik het zo lees? Je zou onderhoud eigenlijk ook moeten meenemen in je berekening, voor de iV is dat bv na 30.000 km (1ste beurt) alleen remvloeistof en interieurfilter vervangen geloof ik.
 

SteGo

Donateur
@Me Zelf ik denk ook wel dat elektrische auto's de komende jaren betaalbaarder zullen gaan worden. Maar voordat gebruikte elektrische auto's met een 'fatsoenlijke' range ruim onder de €10k grens komen zijn we denk ik nog wel flink wat jaartjes verder.
De Dacia Spring is wat betaalbare elektrische auto's betreft wel veelbelovend, maar toch heb ik het idee dat je jezelf meer een plezier doet met een elektrische Citigo. ;)

CNG is bij het juiste jaarkilometrage behoorlijk goedkoop inderdaad. Maar de beurtjes zullen inderdaad duurder zijn dan die van de CITIGO ͤ iV (op niveau van de benzine-uitvoering), en ik moet elke 4 jaar de CNG-tanks laten keuren, wat vorige keer bijna €290 heeft gekost. En behalve onderhoud moet je eigenlijk ook afschrijving meenemen in je kostenplaatje, maar dat vind ik altijd enorm lastig aangezien je pas weet wat je hebt afgeschreven wanneer je de auto inruilt of verkocht hebt.

Ik vermoed dat ik zelf na de Citigo eerst nog wel een LPG, CNG of hybride auto zal hebben alvorens ik volledig elektrisch ga rijden.
 

Tees

Donateur
Wat dat betreft hoop ik nog steeds dat waterstof eens goed gaat doorbreken. De prijzen van H2 auto's zijn nog steeds vreselijk hoog (Hyundai Nexo bijv vanaf 84 k€), maar de range is prima en je tankt m binnen 4 minuten weer helemaal vol. Ik geloof nog steeds meer in H2 dan in EV, omdat ik denk dat de batterijtechniek en daarmee de range niet spectaculair zullen toenemen. Al zullen allebei uiteindelijk wel hun markt krijgen.
 

Me Zelf

Forumguru
Waterstof is wel een erg ongunstige manier om je energie op te slaan, alleen rendabel te doen als je die niet kwijt kan. Zoals bij een harde wind en een moment weinig energievraag. En dan moet je het nog naar een paar honderd bar brengen, dat is ook geen energie-arm proces. Een brandstofcel is zeker niet eenvoudig en is al decennia lang vooral een grote belofte (zelf werkte ik er ruim 20 jaar geleden al aan en pas de laatste tijd zie je commercialisering van waar we toen (ongeveer) mee bezig waren). De ontwikkelingen gaan wel duidelijk harder nu er meer geld in word gestopt.

Batterij-techniek is aan een spectaculaire ontwikkeling bezig, qua energiedichtheid en zeker qua kosten. Vergelijk de eerste e-Up maar eens met de huidige. Daar hebben ze toch zomaar de dubbele capaciteit in dezelfde accu-vorm weten te stoppen en de prijs is lager. En dat laden / tanken wat in 4 minuten zou moeten kunnen… elke avond ff thuis (en/of je werk) de stekker insteken is genoeg voor bijna alle dagelijkse ritten. En als ik dan toch een paar honderd kilometer gereden heb dan is ff uitrusten tijdens het laden ook niet gek.

Waterstof komt er vast wel, maar ik denk persoonlijk in specifieke toepassingen; vrachtverkeer, schepen enzo. En een enkele personenauto, maar daarvoor zou ik m’n geld op full EV zetten.
 

EdK

Forumguru
Waterstof komt er vast wel, maar ik denk persoonlijk in specifieke toepassingen; vrachtverkeer, schepen enzo.
In mijn werk kom ik ze al tegen bij tractoren, en de minigravers en de kleinere shovels zijn dan elektrisch. En men kan de gehele dag op een lading van de accu graven en de nacht staan ze aan de 400V lader.
Opdrachtgevers willen dit ook zien en willen geen diesels meer omdat bij aanleg bungalowpark anders de boel plat gegooid kan worden vanwege teveel uitstoot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan