Hoort een onrustig/nerveus onderstel bij een Octavia III combi?

Huubkuh

Nieuw lid
Hallo,
Ik ben nieuw op dit Skoda forum en hoop dat jullie mij van informatie kunnen voorzien.

Onlangs heb ik mijn Skoda Fabia van 5 jaar oud ingeruild voor een Skoda Octavia III combi facelift 1.0 115pk van 2019 met 24.000km.
Bij de proefrit vond ik de auto wat trillen (onrustig onderstel) en er was er ook een zoemend geluid bij ongeveer 80km/u. Dit zou liggen een defect wiellager en dat is ook keurig vervangen. Het zoemend geluid is nu weg maar het trillen/onrustig onderstel is gebleven.
Wat ik bedoel zijn voortdurende kleine trillingen die goed voelbaar zijn op glad asfalt. Niet specifiek snelheid afhankelijk maar op de snelweg wel duidelijker te voelen. Ik ervaar het als niet prettig/niet comfortabel en mijn Fabia had dit niet naar mijn mening.
Verder een fijne stille auto maar dus voor mijn gevoel een nerveus/onrustig onderstel. Dit laatste is erg jammer want ik stoor me er erg aan.

Herkent iemand het onrustige onderstel van de Octavia III, is dit mogelijk een eigenschap van het onderstel van de Octavia III?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Omdat ik daar hier nog nooit iets over heb vernomen, vermoed ik dat de oorzaak elders ligt. Denk eerder aan banden, uitlijning oid
 

Highway

Forumguru
Trillen is vaak band/velg die gebalanceerd dient te worden, hoogteslag in de band of niet ronde banden.

Het trekken naar een kant, verkeerde band slijtage en onrustig weggedrag is mogelijk uitlijnen.

Niet verkeerd om bij een nieuwe auto de uitlijnen te laten controlleren, en voor het trillen de wielen te laten balanceren.
 
Trillen lijkt me iets van de band of velg. Enige wat ik kan zeggen is dat je vanaf 200 km per uur (duitsland) niet fijn aanvoelt bij 220 of meer en er komt ligt bochtje dan begin ik in de auto te zweten. Onderstel is veel te soft ingesteld
 

Huubkuh

Nieuw lid
Erg bedankt alvast voor de snelle reacties.
Na jullie reacties en nog wat googlen denk ik dan aan hoogteslag / niet ronde banden. Bij niet goed gebalanceerd zou bij een bepaalde snelheid het trillen erger moeten worden lijkt mij. Het wordt wel erger als je harder rijdt maar niet bij een bepaalde snelheid fors erger. Het neemt langzaam toe.
De auto stuurt verder naar mijn mening goed en strak genoeg en trekt niet naar een kant of zo, dus uitlijning zal het niet zijn denk ik.
Maar eens terug naar de garage met deze informatie.
 

Highway

Forumguru
Problemen met banden / velgen kan je het makkelijkst uitsluiten door er als test even een ander setje onder te leggen, waarvan je weet dat die ok is. Moet je natuurlijk wel zo een setje hebben, of iemand kennen die zo een setje heeft.
 

Huubkuh

Nieuw lid
@jesse_s93 zojuist even de post bekeken maar het is geen zoekerig weggedrag of steeds moeten bijsturen zoals bij pizzapeter.
Dus toch maar eens een bandenwissel proberen.
 

hemi24

Forumguru
Kapot wiellager bij 24k km is niet normaal!

kans groot dat de vorige bereider een keer hard een stoep heeft gepakt, of wellicht erger nog...
 

Highway

Forumguru
Een erg goede opmerking van @hemi24 - 24K is wel heel erg weinig. Ik zou het onderstel goed na laten kijken inc. uitlijnen en de velgen controleren op rondheid en balans.

Velgen kan je laten richten, banden trimmer om het geheel weer rond te krijgen.

Voor de zekerheid zou je ook de andere 3 wiellagers laten controleren.
 

Duijzer

Donateur
Een wiellager versleten bij 24.000 km duidt op iets wat echt niet goed zit. Dan is het lager af fabriek al niet goed geweest, of er is iets in het onderstel wat het lager sloopt. En dan ben je dus nu je nieuwe lager aan het slopen...Het zou een hoogteslag/breedteslag in een band kunnen zijn, als je daar 20.000 km mee doorrijdt krijgt je lager het wel te pakken. Uitlijning zou je moeten merken in het sturen/rechtuitstabiliteit. Het zou het gevolg van een eerdere kleine (of grotere) schade kunnen zijn waardoor het wiellager ooit een tik heeft gekregen.

Hoofdregel bij trillingen: als het langzaam toeneemt en het niet veranderd als je een andere versnelling kiest komt het van na de versnellingsbak. Dus aandrijfas, lagers, fusee, draagarmen, dat soort dingen. Als het erger wordt als de snelheid toeneemt is het iets wat draait. Met die dingen in gedachten zou ik beginnen met de wielen. Die kun je wisselen, bijvoorbeeld met het reservewiel. Ik zou dan beginnen met het wiel waarvan het lager stuk was. Als het daarna nog is, ligt het niet aan de band/velg. Dan kan het je aandrijfas zijn die krom is. Soms bijna niet te zien, maar een kromme aandrijfas sloopt wel je lager.
 

PizzaPieter

Forumguru
@jesse_s93 zojuist even de post bekeken maar het is geen zoekerig weggedrag of steeds moeten bijsturen zoals bij pizzapeter.
Dus toch maar eens een bandenwissel proberen.
Bij mij was het probleem tweeledig.
Zoekerig weggedrag én trillen/hobbelen.

Vervangen van de achterwiellagers scheelde een hele hoop, ondanks dat lagers geen geluid maakten of speling hadden.
 

PizzaPieter

Forumguru
Hallo,
Ik ben nieuw op dit Skoda forum en hoop dat jullie mij van informatie kunnen voorzien.

Onlangs heb ik mijn Skoda Fabia van 5 jaar oud ingeruild voor een Skoda Octavia III combi facelift 1.0 115pk van 2019 met 24.000km.
Bij de proefrit vond ik de auto wat trillen (onrustig onderstel) en er was er ook een zoemend geluid bij ongeveer 80km/u. Dit zou liggen een defect wiellager en dat is ook keurig vervangen. Het zoemend geluid is nu weg maar het trillen/onrustig onderstel is gebleven.
Wat ik bedoel zijn voortdurende kleine trillingen die goed voelbaar zijn op glad asfalt. Niet specifiek snelheid afhankelijk maar op de snelweg wel duidelijker te voelen. Ik ervaar het als niet prettig/niet comfortabel en mijn Fabia had dit niet naar mijn mening.
Verder een fijne stille auto maar dus voor mijn gevoel een nerveus/onrustig onderstel. Dit laatste is erg jammer want ik stoor me er erg aan.

Herkent iemand het onrustige onderstel van de Octavia III, is dit mogelijk een eigenschap van het onderstel van de Octavia III?
Exact wat ik ervaarde (excl zoemend geluid).

In veel mindere mate ervaar ik dit ook bij de Leon. Ben erg gevoelig voor poepjes/kraaltjes/trillinkjes, maar bij mijn niet-VAG auto's herkende ik dit niet.
 

Huubkuh

Nieuw lid
Schadeverleden is gecheckt en daar is niets bekend, de dealer geeft ook aan dat de auto schadevrij is.
De opmerking over het vervangen van het wiellager speelde ook door mijn hoofd bij de aankoop maar de dealer heeft mij daarin gerust gesteld (onterecht mogelijk) ze gavan aan dat ze dit wel eens vaker gehad hebben.
Als er in de aandrijflijn voor wat trilt doordat er toch iets beschadigd is zou ik verwachten dat je het ook in het stuur zou voelen, en dat is niet het geval. Sturen doet ie ook perfect en strak.
Maar wat PizzaPieter aangeeft stemt me niet echt gerust. Mogelijk is het mijn gevoeligheid voor trillingen/piepjes/kraakjes en hoort het dus bij deze auto. Ik begin al wat spijt te krijgen van de aankoop.
Maar eerst maar eens met een andere set banden/wielen proberen en als dat het niet oplost is dit de laatste auto van het VAG concern denk ik of ik wil de Fabia terug.
 

Huubkuh

Nieuw lid
toevoeging: het zit na de versnellingsbak want het maakt niet uit in welke versnelling je rijdt.
Dus velgen, banden, lagers of het karakter van deze auto.
Dit laatste zou me wel verbazen vanwege de lovende kritieken over het comfort van deze auto.
 

PizzaPieter

Forumguru
Mijn auto is vrijdag meegenomen door schoonvader. Alle velgen/wielen op balanceerapparaat met magneet en haakse hoek. Banden zijn rond en recht en in balans. Ronder kan niet.

Ook óp de auto zelfde gedaan, niets te vinden.

3 mensen mee gereden, die merken niks. Ik wel. Ik ben dus kapot, niet de auto .

Bij mijn vorige auto (Skoda III) waren trillingen véél sterker en dat merkten méér mensen. Oorzaak nooit gevonden, wel verminderd na nieuwe wiellagers.

Spijt van aankoop zou zonde zijn. Verder bevalt auto mij erg goed en dit 'ongemak' ga ik proberen uit mijn hoofd te schrijven.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Sinds eind vorig jaar heb ik een nieuwe O3 FL Combi, het betrof een voorraadmodel welke een aantal maanden stil stond voordat ik hem in mijn bezit kreeg. Vanaf het begin merkte ik een kleine "schudding" door de gehele auto heen. Het stuur trilt niet, maar je voelt de hele carrosserie lichtjes schudden/trillen, snelheid heeft hier geen invloed op. Hoewel ik ook erg gevoelig ben voor piepjes en kraakjes, en mijn vriendin het niet eens opmerkte totdat ik het erover had, toch mee naar de dealer gegaan omdat ik vierkante banden vermoede (vanwege het lange stilstaan).

Ze waren het eens met mijn conclusie en hebben tot 2x toe een verrichting uitgevoerd waarmee ze de banden weer rond zouden moeten krijgen. Ook hebben ze voor de zekerheid de banden gebalanceerd. Ze hebben veel test-km's gemaakt met verschillende medewerkers en hun conclusie is dat het nu echt goed is. Iedereen die ermee rijdt merkt er niks van, maar voor mijn gevoel is het nog steeds niet helemaal weg. Begin nu toch ook te vermoeden dat het door mijn overgevoeligheid komt en dat de auto verder prima in orde is :shutup:
 

Huubkuh

Nieuw lid
mmm, het verhaal van Jimmer stemt me niet echt positief/gerust.
Ondertussen wel een afspraak gemaakt met de garage. Maar eens afwachten wat er uitkomt.
Mogelijk ook bij een andere garage eens een proefrit gaan maken in een andere O3 combi en kijken of deze niet trilt.
Gisteren weer eens een lange rit gemaakt en ik ervaar het als zo vervelend dat ik na 60km blij ben als ik uit kan stappen (net als bij een eerdere lange rit). Mijn vriendin merkt er ook niet veel van maar gisteren bij de terugreis bij zelf sturen voelde ze het wel (zelfs wat in de pedalen). Een goede vriend heeft er zaterdag ook mee gereden en die constateert hetzelfde als ik. Er klopt iets niet, hij trilt.
Maar goed ik kijk het nog maar even aan en wacht op de conclusie van de garage. En als het niet opgelost wordt dan gaat ie direct weer in de verkoop. Wel jammer want voor de rest bevalt ie me wel, erg fijne motor die 1.0 TSI.
 
Bovenaan Onderaan