Dolle koplampfratsen, xenon-edition

Goedemiddag allemaal,

ik zal trachten het verhaal kort te houden maar de 'slapstick' te bewaren. Zoals altijd moeten in mijn nieuwe wagen de originele lampen gewisseld worden door betere versies. Zo ook in de Superb moeten de lampen van grootlicht en dimlicht (xenon) gewisseld worden door Philips lampen.
Na lang opzoekwerk en wat assistentie van hier op het forum D1s lampen besteld via Amazon. 1 voorwiel- en binnenspatbordverwijdering later aan de afdekplaat geraakt welke met 3 kleine torxschroefjes vast zit. Na deze te hebben losgemaakt 1 grote vreugdesprong want daar zat me een Osramlamp lelijk naar mij te lachen. Weg ermee!! Dus de nieuwe lamp na wat gewriemel erin gekregen om vast te stellen dat de fiche niet overeenkomt want de Osram is een D3s lamp, 1-0 voor Osram:mad:. Via Xenonlamp.be D3s besteld en wachten maar...

Komen we afgelopen weekend ook volgend probleem tegen, vocht in de koplamp. Een mooie waas links en rechts in de behuizing, die moet er asap uit. Dus met haardroger aan de buitenzijde en de stofzuiger via grootlicht trachten de vochtige lucht weg te halen. Dit is easypeasy, maar de volgende dag vaneir (voor onze Nederlandse vrienden, weer van dat) Dus een herhaling van bovenstaande en maar eens gaan zoeken wat het probleem kan zijn. De rubber van de afdekplaat van het grootlicht zit precies ver naar achter, even nakijken aan de rechterkoplamp. Breekt het klipje van de afdekplaat toch wel af zeker....?
Dus via de garage maar 2 nieuwe afdekplaatjes bestellen, ik hoop dat daarmee het vochtprobleem in de linkse koplamp ook opgelost geraakt. Dat is een echte gok momenteel.

Weet iemand waarom die Skoda zo hard tegenwerkt? Wassen, waxen, met ozon behandeld tegen stank enz. Ik doe echt mijn best dus waarom de wagen me zo op de proef stelt, ik snap het niet.

Als bijlage heb ik een klein aantal foto's toegevoegd, om het wat visueler te maken.
 

Bijlagen

  • IMG_20201213_110548_copy_744x558.jpg
    IMG_20201213_110548_copy_744x558.jpg
    48,2 KB · Weergaven: 139
  • IMG_20201213_110553_copy_744x992.jpg
    IMG_20201213_110553_copy_744x992.jpg
    126,5 KB · Weergaven: 145
  • IMG_20201213_111617_copy_744x992.jpg
    IMG_20201213_111617_copy_744x992.jpg
    142,9 KB · Weergaven: 129
  • IMG_20201213_114220_copy_744x992.jpg
    IMG_20201213_114220_copy_744x992.jpg
    143,2 KB · Weergaven: 139
  • IMG_20201213_161834_copy_744x992.jpg
    IMG_20201213_161834_copy_744x992.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 122

brepus13

Forumguru
Standaard osram of standaard Philips zal niet echt verschil zijn. Persoonlijk zou ik als je ze toch vervangt voor de osram nightbreaker laser gaan. Philips heeft ook nog wel iets met meer zocht dacht ik.
 

EdK

Forumguru
Weet iemand waarom die Skoda zo hard tegenwerkt? Wassen, waxen, met ozon behandeld tegen stank enz. Ik doe echt mijn best dus waarom de wagen me zo op de proef stelt, ik snap het niet.
Praten en niet schreeuwen en vloeken tegen haar....
Dus lief praten en af en toe een aaitje over bolletje...
Eigenlijk precies hetzelfde als tegen de vrouw....
Alleen voor die moet je dan nog af en toe een bloementje meenemen anders ben je niet attent...

Enne dit moet je wel een 1/2 jaar volhouden hoor....:D
 

Eltjo

Forumguru
Hier nog iets aan? Lamp verwijderd in 1/2 uur. Wel voor SII pre FL.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/koplamp-links-verwijderen.33339/page-2#post-781975

M.b.t. vocht: wat was de luchtvochtigheid en temperatuur toen je de lamp open had?

Met een lagere temperatuur kan er minder vocht in de lucht dus condenseert het tegen je lampglas.
Een beetje vocht moet er wel uit verdwijnen met rijden (met de lampen aan).

Met wat siliconenvet kan je de deksels beter afdichten, maar een lamp is nooit helemaal dicht en moet geventileerd worden. Het lijkt me dat dit voor xenon ook geldt.
Wat ik begrijp dat je de afdekkappen wil vervangen, lijkt me dus overbodig. Ze worden aan die (achter)kant toch niet blootgesteld aan vocht/water?

Ik heb overigens van het Matiz-je van mijn vrouw tig keer eruit gehaald om de koplamp aan de bovenzijde dicht te maken. En ja, die was wel dicht. Maar toch elke keer veel vocht (plasje) erin.
Totdat, ik op 2 plaatsen onderin de lamp een gaatje had geboord. Behoorlijk lompe oplossing vond ik, maar er zat daarna nooit meer een vocht-waas in.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Wat een klus... Kan me moeilijk inbeelden dat dit de manier is, ik zie ze bij de dealer al zuchten als er ene zijn lampen moet laten vervangen...
 

EdK

Forumguru
Tsja het leven en werken bestaat uit leuke en minder leuke momenten.
Dus ze moeten gewoon niet zuchten @JeSko , zeker niet waar een klant bijstaat met zijn beurs met geld.....
 

EdK

Forumguru
@JeSko , Ja en ??
Maar dat is de dealer zijn probleem en dan moet men niet zuchten...
Dan moet je maar geen monteur bij VAG worden , kun je het beter worden bij Gazelle fietsen..
Hoef je alleen nog maar een batterij te wisselen omdat er leds inzitten en de fiets geen dynamo meer heeft.
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Jij gaat er vanuit dat je vrijwillig mecanicien word bij VAG, dat is gewoon de allerlaatste optie :deuk:

Zonder zever, overlaatst mijn puddle lights vervangen samen met mijne maat de Hondafanaat, die zei ook al wat voor overgecompliceerde boel is dit? Spiegels afbreken tot op het karkas, voor één lampje!?
 
Hier nog iets aan? Lamp verwijderd in 1/2 uur. Wel voor SII pre FL.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/koplamp-links-verwijderen.33339/page-2#post-781975

M.b.t. vocht: wat was de luchtvochtigheid en temperatuur toen je de lamp open had?

Met een lagere temperatuur kan er minder vocht in de lucht dus condenseert het tegen je lampglas.
Een beetje vocht moet er wel uit verdwijnen met rijden (met de lampen aan).

Met wat siliconenvet kan je de deksels beter afdichten, maar een lamp is nooit helemaal dicht en moet geventileerd worden. Het lijkt me dat dit voor xenon ook geldt.
Wat ik begrijp dat je de afdekkappen wil vervangen, lijkt me dus overbodig. Ze worden aan die (achter)kant toch niet blootgesteld aan vocht/water?

Ik heb overigens van het Matiz-je van mijn vrouw tig keer eruit gehaald om de koplamp aan de bovenzijde dicht te maken. En ja, die was wel dicht. Maar toch elke keer veel vocht (plasje) erin.
Totdat, ik op 2 plaatsen onderin de lamp een gaatje had geboord. Behoorlijk lompe oplossing vond ik, maar er zat daarna nooit meer een vocht-waas in.

Goedemiddag eltjo2, ik weet helaas niet meer wat de weersomstandigheden waren. Ik houd het al een paar dagen in de gaten en er lijkt geen vocht meer in de lamp te komen. Ik denk ook een soort van ventilatiepijpjes gezien te hebben aan de achterzijde de van koplamp, met een hoek van 90° naar beneden.
 
Praten en niet schreeuwen en vloeken tegen haar....
Dus lief praten en af en toe een aaitje over bolletje...
Eigenlijk precies hetzelfde als tegen de vrouw....
Alleen voor die moet je dan nog af en toe een bloementje meenemen anders ben je niet attent...

Enne dit moet je wel een 1/2 jaar volhouden hoor....:D
thanks voor de tip, maar ik doe al aardig mijn best voor moeder de vrouw. Huis kompleet laten verbouwen is al wat uitgebreider dan een bloemeke hé.
 
@EdK

Een wiel plus boog demonteren om bij één lamp te komen is gewoon slecht ontwerp.
inderdaad, bij de Volvo's met xenon zijn het 2 haringen lostrekken en de hele koplamp komt los. Letterlijk 10 seconden werk.
VAG zal gedacht hebben om het uitdagender te houden zeker? Maar daar doe je geen enkele onderhoudsman een plezier mee. Ik mag nog van geluk spreken geen kolenschoppen van handen te hebben, die heren zijn er helemaal aan voor de moeite.:stop:
 

nakharry

Forumguru
Sorry, dus een lampje vervangen moet een paar honderd euro gaan kosten voor de klant begrijp ik hieruit als je net als mij 2 linker handen hebt?

Simply Clever weer inderdaad :maakmegek:
 

EdK

Forumguru
Wel er is een Yeti rijder hier die bij het wisselen van een lampie zijn vinger had gebroken.
En één keer was het mij gelukt om bij me Yeti een H4B te wisselen, enkele jaren daarna zat het blijkbaar niet meer in me vingers en had oude er wel uit maar nieuwe kreeg ik er niet in.
Heb uiteindelijk motorkap dicht gesmeten en ben naar dealer gereden die 5 minuten later al weer klaar was..... grrrrrrrr
Kosten 0 eurie en ik werd toe gelachen ( of was t nu toch "uit" )

Maar het blijft een sport om het voor elkaar te krijgen, en het is gelukkig niet alleen bij VAG wagen !
We hebben een paar Citan's en Vito wagens op bedrijf en ook daar is het een probleem...
 

Eltjo

Forumguru
Uhm, een (xenon-)lamp wisselen in de koplampunit gaat bij mij gewoon onder de motorkap.
En dat met die grote kolenschoppen van mij ja. Wel fijnmotorisch prima in orde.

Alleen het wisslen van een module die onderaan de koplampunit geschroefd zit, ja dat is dus even iets meer werk.

In mijn Passat uit 2000 had ik de unit er in 10 min. uit.
 
Bovenaan Onderaan