Dolle koplampfratsen, xenon-edition

Cordoba

Forumguru
Een aantal jaren terug was het wisselen van een bolletje in de koplamp bij veel merken ongeveer hetzelfde als een complete auto strippen en weer in elkaar zetten.:mad: Ik herinner me ooit eens een verlijkingstest gezien te hebben voor diverse populaire modellen, en er was ook een Peuschroot bij, waar zelfs de voorbumper gedemonteerd moest worden. Gelukkig is het weer een beetje eenvoudiger geworden, maar vond het wisselen van de dimlichtbolletjes bij mijn F3 ook een lastige klus.
 

Eltjo

Forumguru
Nieuws van de ADAC.....
De LED verlichting van de huidige auto’s zou maar 15 jaar meegaan, terwijl de auto’s daar gem. 18 jaar worden !!!!

Dat is idd niet veilig om 3 jaar lang overlicht rond te rijden.
 

Desperado

Forumguru
Een aantal jaren terug was het wisselen van een bolletje in de koplamp bij veel merken ongeveer hetzelfde als een complete auto strippen en weer in elkaar zetten
Was het niet bij de New Beetle dat er 3 uur werk in zat? Ik meen dat ooit eens ergens gelezen te hebben
 

PizzaPieter

Forumguru
Nog blij met je full led @PizzaPieter ? :cheers:
Ik ben héél blij met FullLED (en de rest vd Seat). Heb nog steeds de imbus in de auto, want ik vermoed dat de linkerkoplamp een tikkie naar beneden moet, maar het lichtbeeld is top.

Enige dat ik opmerkte is toen ik vorige week in het donker tijdens regenachtig weer reed op een donker landweggetje, dat ik het idee had dat het licht niet helemaal tot z'n recht kwam (er hing wel een enkelasser aanhanger aan die 2x zo zwaar was als mocht :-), dus mogelijk had t daarmee te maken).
 

SuperBeeb

Forumguru
Bij m'n Golf was het ook al zo'n drama (geen 3 uur, maar toch). VAG dealer vroeg bijna 400 euri voor vervangen van 2 Xenon lampen. Onafhankelijke VAG specialist deed t voor 260. Nog veel geld, maar toch. Bumper deels los, van alles onder de motorkap los. Echt handig in elkaar gezet.
Onlangs bij mijn 22 jaar oude hobby auto lampje vervangen: klep open, koplampunit met hendeltje ontgrendelen en uit de carrosserie trekken. Lampje wisselen, omgekeerde volgorde terug. Een handige Harry kan het in 5 minuten per kant (ik dus iets langer :D)
 

EdK

Forumguru
(ik dus iets langer :D)
Maar goed jij heet ook geen handige harrie !!

Maar vloegel waren er meer wagens waar je de lampunit dmv een hendel loshalen in zijn geheel er uit kon pakken om lampies te wisselen.
Volgens mij zelfs bij de Octavia 1 dat dit het geval was....
 

nakharry

Forumguru
Vorige auto (Ford Focus Station) schroefde je 2 torxschroeven los, je trok de hele koplampunit los. liep naar binnen en ging lekker bij de warme kachel je kapotte lampje vervangen. Terug naar buiten, terugplaatsen en de 2 torxschroefjes weer vast en schoon was je kunstgebit..:laugh:
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Vorige auto (Ford Focus Station) schroefde je 2 torxschroeven los, je trok de hele koplampunit los. liep naar binnen en ging lekker bij de warme kachel je kapotte lampje vervangen. Terug naar buiten, terugplaatsen en de 2 torxschroefjes weer vast en schoon was je kunstgebit..:laugh:

Zo was het bij de Octavia van de 2e generatie ook; kinderlijk eenvoudig!
 

PizzaPieter

Forumguru
Mondeo MKIII was ook appeltje-eitje, maar mijn oude Passat B5 (2003) moest ook halve voorkant gedemonteerd worden om units eruit te krijgen.

Kneus die ik het liet doen, had daar geen zin en zorgde ervoor dat onderste bevestigingen afgebroken waren....
 

Cordoba

Forumguru
Bij de F3 was ik toch wel een uur aan het klooien om een paar dimlichten te vervangen, via het luikje in het binnenscherm. Bij de F1 ging dat toch sneller, tijdens een verplichte proefrit voor de APK, was er een dimlichtlampje kapot gegaan, dus de monteur loopt de garage in om een vers bolletje te halen. Terwijl de monteur in de garage was, had ik het reservelampje opgezocht, en lampje vervangen. Het lampje dat de monteur had opgezocht kon gelijk in het setje reservelampjes. :D
:maakmegek:(En het gezicht van de monteur toen ie terugkwam en het dimlicht weer brandde)
 

brepus13

Forumguru
@Wouter78

ik zie dat je topic behoorlijk vervuilt is maar bij deze weer een ontopic berichtje.

ik liep van de week tegen een hele leuke deal aan voor een nieuw setje Philips xtreme vision gen 2 lampen D3S. Ik had als tijdelijke oplossing een goedkoop setje 5000k erin zitten die best mooi wittig waren. Heb nu de Philips erin zitten en die geven prima licht. Voor mijn gevoel wel redelijk gelig licht maar goed dat veranderd misschien nog iets na een tijdje. Lampen zouden 150% meer licht moeten geven en ben er tot nu toe tevreden over! Lampen zien er qua kleur dus normaal uit als je naar de auto kijkt. Vanuit de auto zit er een gele gloed over maar wellicht zie je juist daardoor ook meer ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Dit is inderdaad zo, het gelige licht heeft een langere golflengte en zal daardoor verder te zien zijn. Vandaar dat deze lampen bij mist en slecht zicht een verbetering zouden moeten zijn. Het gelige zal er nooit echt uit gaan. Kwestie wat je zelf wil, wit licht maar geen bal zien wanneer de omstandigheden net erom vragen of wat geler maar beter zicht...
 
Bovenaan Onderaan