Slechte turbo Octavia vrs 2013 2.0 220pk

Ik zou graag mijn 2013 Octavia vrs laten chippen naar stage 1 , maar nu heeft de chiptuner mij gewaarschuwd voor slechte turbo’s bij de golf gti en de Skoda Octavia vrs ? Kan ik ergens checken welke turbo’s er slecht zijn en welke niet ? Want men kan dit pas zeker weten vanaf de plaatsing van stage 1 dan zou de turbo gewoon kapot gaan , en aangezien een turbo geen 5€ kost zou ik toch meer opzoek werk willen verrichten ( gecheckt met spiegel ik heb de 702T turbo )
 
Er zijn 3 opties waarover ik twijfel
BR performance
Dvx performance
Tvs performance
Deze 3 hebben vrij goede reviews dat ik al heb gelezen van andere Skoda eigenaars die hun wagen wel hebben laten chippen
 
Ja ik zou enkel stage 1 willen doen om toch dat beetje extra te hebben . Natuurlijk met een “slechte” turbo vind ik al die kosten weer overbodig want ik zit nu op 79.000KM , als het alleen de stage 1 zou zijn wil ik dit gerust nog doen . Maar voor op 79.000 nog een nieuwe turbo te gaan steken vind ik overbodige kosten
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Vermoed zomaar dat de goede tuners hier in het land je hierop zullen aanspreken als die slecht is en waarschijnlijk niet eens gaan tunen....
 

Goofy@5E

Forumguru
Ben zelf bij Dvx langs geweest, deze hebben mijne getuned op ,,low boost,, en idd om de reden dat ik ook een slechte turbo heb, maar alle modellen uit de 702 reeks zijn blijkbaar niet slecht, de laatste letter na de nummers is van belang, neem effe contact met een gerenomeerd tuner, tot nu toe nog geen enkel probleem,
 

Kanerr

Forumguru
De turbo krijgt meer druk dan origineel. Als je niet wilt dat de leven van je turbo korter wordt, moet je niet tunen.

Wanneer je gaat tunen, zal de turbo eerder stuk gaan. Het is niet zo dat als je hem vandaag stage 1 tunet, dat hij dan 1 week later stuk is. Het kan wel, maar dan zou hij zonder tuning een maand later stuk gaan ;)

Het is wikken en wegen. Als je niet je turbo wilt vervangen, dan is het gewoon niet tunen. Dan gaat het langer mee :)
Wil je power, dan is het niet anders dan dat je moet accepteren dat onderdelen sneller stuk gaan. Maar dat ligt ook weer aan je rijstijl, voorbeeld:
persoon 1 rijdt met een originele auto overal met 75% acceleratie. Turbo gaat ~100.000km mee.
persoon 2 rijdt met een getunede auto overal met 50% acceleratie. Turbo gaat dan evenlang mee omdat je minder kracht zet op de auto...

Tja.. Aan jou de keus he.
 

Timmer

Donateur
"You gotta pay to play"

heb nog niet veel gehoord van "de slechte turbo's" tbh, maar een goeie tuner zal dat wel weten.
Je kan ook zoals goofy laten tunen low boost, longlife of power.
Mijne maat zijn touareg is getuned op 'longlife', had vorige week 320k km's en die trekt dagelijks een autoremorque ermee, laatste kosten eraan waren weeral remschijven.
Gaat ge op maximum vermogen laten tunen, gaat ge alles harder belasten.
Doe je zoals goofy dan ga je meer power hebben (maar minder als voorgenoemde) en dus minder belastend voor de motor en turbo.

het is allemaal wat wikken en wegen, en zien wat je er voor over hebt.
 

ertromp

Forumguru
Belasten turbo is prima maar zorg dat je het doet bij een goed onderhouden motor waarvan de olie regelmatig ververst wordt en die voor het belasten goed warm gereden is. Daarmee overleeft de turbo zeker een tuning
 
"You gotta pay to play"

heb nog niet veel gehoord van "de slechte turbo's" tbh, maar een goeie tuner zal dat wel weten.
Je kan ook zoals goofy laten tunen low boost, longlife of power.
Mijne maat zijn touareg is getuned op 'longlife', had vorige week 320k km's en die trekt dagelijks een autoremorque ermee, laatste kosten eraan waren weeral remschijven.
Gaat ge op maximum vermogen laten tunen, gaat ge alles harder belasten.
Doe je zoals goofy dan ga je meer power hebben (maar minder als voorgenoemde) en dus minder belastend voor de motor en turbo.

het is allemaal wat wikken en wegen, en zien wat je er voor over hebt.
Ja het was DVX dat me wees op dit probleem en hij zei ook meteen dat het type 702T een twijfel turbo is , die zou stuk kunnen gaan of ook weer niet
 
Ben zelf bij Dvx langs geweest, deze hebben mijne getuned op ,,low boost,, en idd om de reden dat ik ook een slechte turbo heb, maar alle modellen uit de 702 reeks zijn blijkbaar niet slecht, de laatste letter na de nummers is van belang, neem effe contact met een gerenomeerd tuner, tot nu toe nog geen enkel probleem,
Het is hierdoor dat ik het weet , ik ben bij DVX langs geweest en die wees me meteen op dit probleem , hij zei dat de 702T een twijfel turbo is , die gaat stuk of die gaat niet . Ik geloof geert zeer zeker maar ik wou toch eens informeren hier of er geen andere manier was waarom ik iets meer zekerheid had ... de kosten zouden geschat worden op 2000€ voor de turbo bij DVX exclusief de chiptuning dan uiteraard , en net daardoor twijfel ik voor die 310pk even 2900€ neertellen is helaas toch veel geld want stage 2 zonder turbo kost 2100€ bij DVX
 
Bovenaan Onderaan