Slechte turbo Octavia vrs 2013 2.0 220pk

Topic in 'Octavia III' gestart door skodi_rs, 14-12-2020.

1. skodi_rs

skodi_rs Lid

Ik zou graag mijn 2013 Octavia vrs laten chippen naar stage 1 , maar nu heeft de chiptuner mij gewaarschuwd voor slechte turbo’s bij de golf gti en de Skoda Octavia vrs ? Kan ik ergens checken welke turbo’s er slecht zijn en welke niet ? Want men kan dit pas zeker weten vanaf de plaatsing van stage 1 dan zou de turbo gewoon kapot gaan , en aangezien een turbo geen 5€ kost zou ik toch meer opzoek werk willen verrichten ( gecheckt met spiegel ik heb de 702T turbo )

2. hemi24

hemi24 Forumguru

SuperBeeb en VAG-man vinden dit leuk.
  3. skodi_rs

skodi_rs Lid

hoe bedoel je naast de dop met opschrift 710 ? de chiptuner heeft ernaar gekeken en zei dat ik de 702T turbo had , wat volgens de meeste online websites wel kan kloppen voor de Skoda Octavia van mijn bouwjaar

4. skodi_rs

skodi_rs Lid

VAG-man vindt dit leuk.
  5. VAG-man

VAG-man Forumguru

6. skodi_rs

skodi_rs Lid

Ik zal dit straks na men werk meteen in orde brengen

7. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

Laat eerst eens weten waar, of bij wie/door wie, je de auto wilt laten tunen.
    We zijn hier niet direct overtuigd van de kwaliteit en deskundigheid van alle tuners.

skodi_rs vindt dit leuk.
  8. skodi_rs

skodi_rs Lid

Er zijn 3 opties waarover ik twijfel
    BR performance
    Dvx performance
    Tvs performance
    Deze 3 hebben vrij goede reviews dat ik al heb gelezen van andere Skoda eigenaars die hun wagen wel hebben laten chippen

9. Kanerr

Kanerr Forumguru

Zijn alle 3 wel goed, over BR performance hoor ik vaker twijfel verhalen dan bijvoorbeeld dvx en tvs.

skodi_rs vindt dit leuk.
  10. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

Dat zijn inderdaad de gerenommeerde tuners hier!
    Ik heb net even wat gelezen op de link die @hemi24 plaatste, maar als de turbo in je auto een van die slechte was, zou 'ie al geploft zijn (denk ik).
    Hoe vaak denk je het volle vermogen aan te gaan spreken, bij normale toerentallen wordt de turbo (en de motor) nauwelijks zwaarder belast na tuning dan ervoor.
    Maar, je auto is inmiddels 7 jaar oud (de mijne ook, maar da's een Fabia 1.2) en heeft al de nodige kilometers gelopen, ik zou een auto met veel kilometers op de klok niet meer willen tunen, of je moet er het circuit mee op willen, maar dan is een stage 1 sowieso te weinig, en heb je meer aan remmen en onderstel upgrades.
    Wijsheid!

11. skodi_rs

skodi_rs Lid

Ja ik zou enkel stage 1 willen doen om toch dat beetje extra te hebben . Natuurlijk met een “slechte” turbo vind ik al die kosten weer overbodig want ik zit nu op 79.000KM , als het alleen de stage 1 zou zijn wil ik dit gerust nog doen . Maar voor op 79.000 nog een nieuwe turbo te gaan steken vind ik overbodige kosten

Last edited by a moderator: 15-12-2020
  12. hemi24

hemi24 Forumguru

Ik zou de tuners eens vragen als ik jou was.

Als je turbo slecht was, had ‘ie waarschijnlijk al lang de geest gegeven!

skodi_rs en Peter-036 vinden dit leuk.
  13. EdK

EdK Forumguru

Vermoed zomaar dat de goede tuners hier in het land je hierop zullen aanspreken als die slecht is en waarschijnlijk niet eens gaan tunen....

skodi_rs vindt dit leuk.
  14. Goofy@5E

Goofy@5E Forumguru

Ben zelf bij Dvx langs geweest, deze hebben mijne getuned op ,,low boost,, en idd om de reden dat ik ook een slechte turbo heb, maar alle modellen uit de 702 reeks zijn blijkbaar niet slecht, de laatste letter na de nummers is van belang, neem effe contact met een gerenomeerd tuner, tot nu toe nog geen enkel probleem,

skodi_rs vindt dit leuk.
  15. Kanerr

Kanerr Forumguru

De turbo krijgt meer druk dan origineel. Als je niet wilt dat de leven van je turbo korter wordt, moet je niet tunen.

Wanneer je gaat tunen, zal de turbo eerder stuk gaan. Het is niet zo dat als je hem vandaag stage 1 tunet, dat hij dan 1 week later stuk is. Het kan wel, maar dan zou hij zonder tuning een maand later stuk gaan ;)

Het is wikken en wegen. Als je niet je turbo wilt vervangen, dan is het gewoon niet tunen. Dan gaat het langer mee :)
    Wil je power, dan is het niet anders dan dat je moet accepteren dat onderdelen sneller stuk gaan. Maar dat ligt ook weer aan je rijstijl, voorbeeld:
    persoon 1 rijdt met een originele auto overal met 75% acceleratie. Turbo gaat ~100.000km mee.
    persoon 2 rijdt met een getunede auto overal met 50% acceleratie. Turbo gaat dan evenlang mee omdat je minder kracht zet op de auto...

Tja.. Aan jou de keus he.

skodi_rs vindt dit leuk.
  16. Timmer

Timmer Forumguru Donateur

"You gotta pay to play"

heb nog niet veel gehoord van "de slechte turbo's" tbh, maar een goeie tuner zal dat wel weten.
    Je kan ook zoals goofy laten tunen low boost, longlife of power.
    Mijne maat zijn touareg is getuned op 'longlife', had vorige week 320k km's en die trekt dagelijks een autoremorque ermee, laatste kosten eraan waren weeral remschijven.
    Gaat ge op maximum vermogen laten tunen, gaat ge alles harder belasten.
    Doe je zoals goofy dan ga je meer power hebben (maar minder als voorgenoemde) en dus minder belastend voor de motor en turbo.

het is allemaal wat wikken en wegen, en zien wat je er voor over hebt.

skodi_rs vindt dit leuk.
  17. ertromp

ertromp Forumguru Donateur

Belasten turbo is prima maar zorg dat je het doet bij een goed onderhouden motor waarvan de olie regelmatig ververst wordt en die voor het belasten goed warm gereden is. Daarmee overleeft de turbo zeker een tuning

skodi_rs vindt dit leuk.
  18. skodi_rs

skodi_rs Lid

Ja het was DVX dat me wees op dit probleem en hij zei ook meteen dat het type 702T een twijfel turbo is , die zou stuk kunnen gaan of ook weer niet

19. skodi_rs

skodi_rs Lid

Het is hierdoor dat ik het weet , ik ben bij DVX langs geweest en die wees me meteen op dit probleem , hij zei dat de 702T een twijfel turbo is , die gaat stuk of die gaat niet . Ik geloof geert zeer zeker maar ik wou toch eens informeren hier of er geen andere manier was waarom ik iets meer zekerheid had ... de kosten zouden geschat worden op 2000€ voor de turbo bij DVX exclusief de chiptuning dan uiteraard , en net daardoor twijfel ik voor die 310pk even 2900€ neertellen is helaas toch veel geld want stage 2 zonder turbo kost 2100€ bij DVX

Deel deze pagina