Beste Leden,

Tijdens mijn zoektocht naar de perfecte Octavia heb ik een foto gemaakt van het Voertuig Identificatie Nummer voorin het onderhoudsboekje (ook te vinden bij het reservewiel).

De PRCodes heb ik kunnen ontleden in leesbare taal met behulp van (op het forum) gevonden internetpagina: http://prsearch.planetvag.com/ maar dan is het nog niet helemaal duidelijk wat de betekenis is van de verschillende codes.
Hieronder de codes die ik tegenkwam en de betekenis van de codes.

1) PRCode: 1AT = Electronic stabilization program (ESP)
2) PRCode: 1D0 = Without trailer hitch
3) PRCode: 1KD = Disc brakes rear
4) PRCode: 1N3 = Speed-related variable steering assist (Servotronic)
5) PRCode: 3QM = 3-point seat belts front
6) PRCode: 4UP = Driver's and front passenger air bag with knee air bag and front passenger air bag deactivation
7) PRCode: 4X4 = Side air bag front and rear with curtain air bag
8) PRCode: 6FF = Body-colored exterior mirror housings and various add-on parts
9) PRCode: 7MM = Emission standard EU6 plus
10) PRCode: 7UG = Navigation system - High
11) PRCode: 8GU = Alternator 140 A
12) PRCode: B31 = Type approval the Netherlands
13) PRCode: E0A = No special edition
14) PRCode: G01 = Front shock absorption
15) PRCode: H7D = Tires 225/40 R18 92Y xl
16) PRCode: I8H = Radio High (Japan)
17) PRCode: J2D = Battery 380 A (68 Ah)
18) PRCode: L05 = Suspension range 05 installation control only no requirement forecast
19) PRCode: QI6 = Without service indicator


Sommige van die codes zijn wel duidelijk 11, 15 en 17 bijvoorbeeld.

Maar wat houdt nummer 10 in? PR code: 7UG = Navigation system - High. Ik weet dat ik een navigatie systeem heb, maar high?
Idem voor nummer 16, PR code: I8H = Radio High (Japan). Oke en dit is... en 18.

Ik kan me ook geen voorstelling maken van 'Suspension range 5 installation control only no requirement forecast'.
Iemand enig idee hoe zich dit allemaal vertaalt naar de, in de verkoop brochure opgenomen, optie(s)?

Bij voorbaat dank,

Polarbear

btw, de code zijn van dit beest:thumbsup:
 

hemi24

Forumguru
Met Navigation High zal het Columbus systeem bedoeld worden.
De auto lijkt naderhand verlaagd, dus alles mbt suspension kun je nu vraagtekens bij zetten.

QI6 betekend volgens mij juist iets anders, dit is namelijk een variabel service interval...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Zitten de bedieningsknoppen tbv climat control onder je Navi ?

Zo ja dan is dat de betekenis van de High

Me fabia zit de Navi ook boven de climat control
Daartegen bij me Caddy zit de Navi onder de climat control knoppen
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij zijn de door jou gevonden codes overigens niet het VIN. Dat is achter de voorruit zichtbaar en is het “chassisnummer”.
 

JeSko

Forumguru
Volgens mij is jouw O3 ( mooie Octi trouwens ) al verlaagd met Eibach, weet je daar toevallig iets van of is dat niet met je meegedeeld?
 

Cordoba

Forumguru
QI6 zou inderdaad voor "Service Indicator 30000km or 2 years (variable)" staan. Een andere mogelijkheid voor de navi: sommige bouwjaren zijn er verschillende grootte van navigatieschermen geleverd, ik sluit niet uit dat het daar op slaat.

Wat de "suspension range" betreft, ik zie dat die gaat tot 9, mijn inschatting is dat dit te maken heeft met welke veren (stijfheid en max. veerafstand) er zijn gemonteerd, afhankelijk van wel geen sportonderstel, welk type motor (gewicht) en wel/geen combi (max. totaalgewicht), er andere veren worden geplaatst af-fabriek.
 

brepus13

Forumguru
Ik denk dat een aantal foto’s van je navi, de knoppen achter je pook, je koplampen en je bumpers meer vertellen over de opties dan de optielijst die er nu gepost is :-)


Edit: ik zie dat er meerdere foto’s zijn, een quick scan:

18 inch velgen
Dimmende binnen en buitenspiegels
Stoelverwarming
Pano dak
Trekhaak
Dsg
Pdc voor en achter
Automatisch inparkeren
Columbus radio met canton soundsystem
Alarm
Ik denk ook bi xenon en led koplampen maar is wat moeilijk te zien

Verlaagd (maar dat was al benoemd)
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Heb ze hieronder allemaal even uitgelegd voor je. Deze code's vind je op de sticker in de kofferbak of in je onderhoudsboekje. Maar dit is basis en er zijn nog meer code's die andere niet benoemde zaken vermeld.

1) PRCode: 1AT = Electronic stabilization program (ESP) ( Spreekt voor zich )
2) PRCode: 1D0 = Without trailer hitch ( zonder trekhaak )
3) PRCode: 1KD = Disc brakes rear ( schijfremmen achter )
4) PRCode: 1N3 = Speed-related variable steering assist (Servotronic) ( electronisch stuurhuis )
5) PRCode: 3QM = 3-point seat belts front ( Gordel op 3 punten vast gezet )
6) PRCode: 4UP = Driver's and front passenger air bag with knee air bag and front passenger air bag deactivation ( soorten en locaties van de airbags )
7) PRCode: 4X4 = Side air bag front and rear with curtain air bag ( airbag gordijnen aan ed zijkant )
8) PRCode: 6FF = Body-colored exterior mirror housings and various add-on parts (mee gespoten buitenspiegels en andere delen)
9) PRCode: 7MM = Emission standard EU6 plus ( goedkeuring van de uitstoot die de auto doet )
10) PRCode: 7UG = Navigation system - High ( verwacht een discover pro ( groot scherm))
11) PRCode: 8GU = Alternator 140 A ( dynamo met een vermogen van 140A )
12) PRCode: B31 = Type approval the Netherlands ( goedgekeurd voor nederland )
13) PRCode: E0A = No special edition ( geen speciale uitvoering )
14) PRCode: G01 = Front shock absorption ( dikte en uitvoering van de schokdemper)
15) PRCode: H7D = Tires 225/40 R18 92Y xl ( Standaard banden maten)
16) PRCode: I8H = Radio High (Japan) ( zelfde als 7UG)
17) PRCode: J2D = Battery 380 A (68 Ah) ( type accu )
18) PRCode: L05 = Suspension range 05 installation control only no requirement forecast ( dit bepaalde vooraslasten en het type veer wat onder de auto moet zitten)
19) PRCode: QI6 = Without service indicator ( geen service indicator , bijzonder omdat dit er volgens mij altijd in zit )

PS: Zo te zien is je auto wel verlaagd met een verenset en niet fabrieksaf
 
Vriendelijk bedankt voor alle reacties.

Het is mij wel duidelijk geworden dat ik dacht het wel redelijk in de smiezen te hebben (wat er allemaal in en aan de Octavia zit), maar dat jullie me toch aan het denken hebben gezet of ik het wel bij het juiste eind had. Typisch een geval van 'twee weten meer dan een' of beter gezegd een forum weet meer dan een.:dankje:
Ik ben blij dat ik mij vraag toch even op het forum heb geplaatst, ondanks dat ik ff moet wennen aan het reageren ed. Dus als het fout gaat, alvast mijn welgemeende excuses.

Sommige van jullie hebben mij een vraag gesteld, die ik toch even zou willen beantwoorden.

Zo vroeg @EdK of mijn bediengsknoppen van de climat control boven of onder de navi zitten. Ik heb een foto bijgesloten en ze zitten er duidelijk onder. Dit sluit overigens naadloos aan bij de uitleg van @Antera dat 7UG een groot scherm navi is.
Skoda Octavia 20116 (16).jpg

@Rallye gaf aan dat de PRCodes niet het vin nummer maken.
Klopt helemaal (ik weet eigenlijk niet hoe de sticker die in je kofferbak en in de onderhoudsboekje geplakts is genoemd wordt). In de bijlage de foto van de sticker uit het onderhoudsboekje, zonder het VoertuigIdentificatieNummer te vermelden.
Skoda Octavia 20116 (23).jpg

@JeSko merkt op of ik geinformeerd was over de (wellicht Eibach) verlaging. En ik moet je eerlijk zeggen, dat was ik niet. Ik ga a.s. maandag meteen ff bellen met de verkoper.

@Cordoba en @Antera gaven aan dat de suspension range afhankelijk is van verschillende factoren '(stijfheid en max. veerafstand) er zijn gemonteerd, afhankelijk van wel geen sportonderstel, welk type motor (gewicht) en wel/geen combi (max. totaalgewicht), er andere veren worden geplaatst af-fabriek.' Dat lijkt mij een hele goede verklaring.
PRCode L05.JPG


Volgens mij zat mijn denkfout in dat PRCodes niet betekend welke opties je kan aanschaffen, maar meer hoe de auto geleverd is. Vandaar ook code B31 (goedgekeurd voor nederland), code L05 (omdat een dieselmotor wellicht iets zwaarder is dan een benzine).
Deze klopt dan weer niet met de opmerking van @brepus13, dus dat de foto's meer vertellen over de auto dan de lijst met PRCodes.
Hier ben ik dus nog niet helemaal uit.:bloos:

Al met al een flink stuk wijzer geworden en nogmaals dank voor al jullie opmerkingen en scherpe observaties.

Grt, Polarbear
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Zeker navragen @Polarbear , houd er rekening mee dat de verkoper het mogelijk zelf niet geweten heeft, aan de meeste auto's die 3 cm verlaagd zijn zie je dat goed, een Skoda staat standaard heel hoog en met verlaging van 3 cm staat hij eigenlijk normaal. Kan best zo zijn dat dit de verkoper ook ontgaan is.

Tip: als je iemand aanspreekt even een apenstaartje voor de naam zetten, bv @Polarbear , dan krijgt degene die je aanspreekt altijd een melding dat er op hem gereageerd is, handig om de communicatie te bevorderen :)
 
Bovenaan Onderaan