Skoda Octavia Combi lekt overal

arievh

Actief lid
Ik had de auto een hele poos stil staan omdat ik een andere auto heb waarom ik rijd. Uiteindelijk besloot ik hem binnen te gaan zetten. Toen ik in de auto stapte stond de auto vol water.. Dit is inmiddels droog en hij staat al 10 maanden binnen.
Nu had ik hem laatst naar buiten gedaan om even de stof er af te spuiten met water. Nu lekte het overal naar binnen, het dakraam lekt als de ziekte (dat was voordat hij binnen stond niet zo). Alle deuren lekken, maar rubbers lijken in orde, ze lijken wel nieuw. Het is bij alle deuren op de dorpel en dan stroomt het zo naar binnen. 1 deur uitelkaar gehaald om te kijken. Plastic vervangen en weer getest, maar heeft niks geholpen. Ook zo zitten de gaatjes onderin aan de scharnier kant niet dicht. Maar op die plaats lekt het wel bij alle deuren naar binnen.

Wat zou de oplossing zijn en wat betreft het dakraam?
 

Duijzer

Donateur
Ik denk toch dat je rubbers verdroogd zijn. Dan kunnen ze er misschien nog goed uitzien, maar ze veren niet meer. Waardoor ze niet afdichten. Is het een origineel dakraam of achteraf ingebouwd?
 

arievh

Actief lid
Ik denk toch dat je rubbers verdroogd zijn. Dan kunnen ze er misschien nog goed uitzien, maar ze veren niet meer. Waardoor ze niet afdichten. Is het een origineel dakraam of achteraf ingebouwd?

Is origineel. Ik zie dat ik er niet bij heb gezet dat het om een Skoda Octavia Combi 1999 L&K gaat. Dus full options.
De rubbers zijn heel soepel,dat had ik direct al bekeken. Maar goed ik dacht inderdaad ook aan de rubbers, maar waar koop je dat? De hele auto allemaal nieuwe rubbers (geen ervaring mee). Het dakraam heeft een ander soort afdichting. Daar zit een soort rubber iets om het glas zelf.
 

Duijzer

Donateur
Je kunt het bij een dealer vragen, maar ook via sites als autodoc.
De rubbers zijn 21 jaar oud, zelfs als ze niet verdroogd zijn is de rek er dan wel uit. Als ze heel soepel zijn drukken ze niet goed meer tegen glas of deur, en je hebt maar een klein gaatje nodig om lekkage te hebben. Zeker als er wind bij komt.
 
Ik zal me ff voorstellen, ben vrij nieuw op het forum en dit is mijn eerste reactie.

Ik woon in Belgie vlakbij Maastricht en heb een Octavia 1.8T 20v 150 pk uit 2004 met 292000 km op LPG.

Wat je misschien nog kunt proberen is rubbers en deurranden enz helemaal droog maken en deur voor deur water overheen sproeien. En kijken waar het water vandaan komt. Waar de randen en rubbers nat zijn.
 

Atria

Actief lid
Bij die bouwjaren (en zelfs later) lekte veelal tussen de binnenbekleding van het portier en het portier zelf de auto in. Dat was ook zo bij de fabia. Dat zie je inderdaad snel genoeg met de deur open dat het er tussenuit komt als je water langs het raam giet.
 

Tees

Donateur
De opmerking van @Atria is erg terecht, de afdichting tussen de deurpanelen is bij deze generatie Skoda's een probleem.
Ik heb het met m'n Fabia uit 2004 ook gehad, beide achterdeuren heb ik zelf opnieuw afgekit. Dit is echt een klusje wat je heel makkelijk zelf kan doen (als ik me goed herinner staat er ergens hier op t forum ook een handleiding).
 

Cordoba

Forumguru
Bij de Fabia I, en zeker de pre-facelift was dit inderdaad een standaard probleem, maar dat geldt niet voor alle generatie-genoten met een Skoda-logo. De 1e versie van de Seat Leon (1M) heeft overigens ook hetzelfde probleem, en zo zijn er nog een paar modellen binnen de Vaggroep uit deze generatie die dit probleem hebben.
 

nakharry

Forumguru
Zelfs mijn vorige Golf Variant 7.5 had dit probleem nog. Rubber afdichtringen van de speakers in de achterdeuren kapot.. waardoor water door de deuren heen inderdaad naar binnen stroomt..
 

Cordoba

Forumguru
Die stalen platen heeft de Fabia I ook, dus wat dat betreft klopt het dat Fabia I en Leon 1M vergelijkbaar zijn op dit punt. Overigens moeten niet de stalen plaat zelf gekit worden, maar de afdichting op deze stalen platen.

Dat velletje foamfolie ken ik ook nog iets oudere modellen zoals Seat Ibiza/Cordoba van de 6K generatie, en blijkbaar heeft jouw O1 dat ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan