Het grote Superb iV topic

DommelBelgium

Forumguru
Helemaal niet omdat we niets met de andere Superb's willen te maken hebben, integendeel .. ook van de ervaringen van anderen kunnen we bijleren! Maar omdat het soms nuttig is om specifieke iV-info apart te verzamelen ... Toch ?
 

DommelBelgium

Forumguru
Ik zal zelf alvast van start gaan met wat resultaten van mijn eerste echte elektrische metingen …

Gisterenavond, batterij geheel leeg gereden (nog 1 % over) en aan stekker gehangen, 230V, mono 16A met de bijgeleverde laadkabel (geen snellader dus). Eens onze degelijke en gekalibreerde (vermogen-)meter tussengehangen en deze gaf deze ochtend de volgende resultaten (bij 100% batterij) :

· Totale afgenomen vermogen van 11,86 kWh – hoewel de bruikbare capaciteit van de batterij ‘slechts’ 10,4 kWh zou zijn (totale capaciteit 13,0 kWh, maar die kan dus niet geheel gebruikt worden om schade te voorkomen door diep-ontlading). Is de waarde van de 10,4 niet geheel correct OF is het verschil te wijten aan laadverliezen ? Ik vermoed het laatste …

· Maximum stroom bedroeg 9,8 A (op een kring met zekering van 16A)

· Maximum vermogen 2110,9 W

· Totale laadtijd van 6u06

· Vermogen in standby zit ongeveer op 4W – de stekker was in totaal ca. 10u ingeplugd, waarvan uiteindelijk ca. 4u op 4W.

Deze ochtend op kantoor toegekomen met volgende rit-gegevens:

Rit van 34 km (geheel elektrisch) met gemiddeld verbruik van 20,1 kWh/100 km – batterijstatus op dat ogenblik 28% (allemaal volgens boordcomputer). Rekenkundig en theoretisch zou dit betekenen dat (10,4 kWh van 100% naar 28%) 7,49 kWh verbruikt is voor deze rit van 34 km, wat neer komt op 22,0 kWh/100km (hoewel de wagen zelf 20,1 aangeeft).

Benieuwd hoeveel we terug moeten ‘inpompen’ (afnemen van stopcontact) om batterij terug vol te krijgen .. pas dan heb ik eerste gegevens over reëel verbruik per km en reële kost per km …

Hehe … ‘k ben een getallen-freak eh … gewoon omdat het kan én leuk is …
 

Canon-Eye

Forumguru
Om weer thuis te kunnen komen zul je dus op kantoor moeten bijladen. Gebeurt dat ook via diezelfde meter?
 

DommelBelgium

Forumguru
Om weer thuis te kunnen komen zul je dus op kantoor moeten bijladen. Gebeurt dat ook via diezelfde meter?
YEP, is een 'mobiele' meter ... de "CHRIST CLM 1000 PRO" om in detail te treden ... ;)

Ondertussen is de batterij terug geheel volladen (want permanent afgenomen vermogen was ondertussen terug ca. 4 W en Connect geeft 100% batterijlading aan. Dus opnieuw wat getalletjes :
  • laadtijd 4u26
  • 8,60 kWh op die tijd geladen
  • maximum laadstroom 9,7A
  • maximum vermogen 2145W
Dus om 34 km elektrisch te rijden heeft de wagen 8,6kWh bijgetankt (gemeten aan stopcontact) terwijl volgens berekende waarden (op basis van boordcomputer) 'slechts' 7,49 kWh nodig was. Dit komt voor de vorige rit (met een deel autostrade erbij) dus uit op :
  • 25,29 kWh/100 km gemeten "aan de pomp"
  • 20,1 kWh/100 km volgens boordcomputer (dat lijkt er dus op dat 25% méér energie nodig is dat getoond wordt).
Kostprijs per 100km (op basis van de gemiddelde prijs in Vlaanderen per kWh van 0,22 €/kWh) komt daarmee op € 5,56 (zuiver elektrisch).

Mocht deze wagen uitsluitend op benzine rijden en afgaande op gemiddelde gegevens uit Spritmonitor (Superb automaat benzine) neem ik een 'veilig' gemiddeld verbruik van ca. 8 L/100km aan en een huidige kostprijs van € 1,25/l (Vlaanderen), zou ik op ca. 10 €/100km komen. Op diesel, met een gemiddeld verbruik van ca. 6 L/100km en huidige kostprijs van € 1,2/l (Vlaanderen) zou ik op ca. 7,2€/100km komen. Gewoon om in 't achterhoofd te houden ...
 

Derooke

Forumguru
Ik zie er al naar uit naar de tijd dat je een tabel zal hebben . Want hoe meer je meet ,hoe meer je weet wat je gemiddelde bvb is van een jaar (want in het begin word er altijd voorzichtig (er) gereden dan binnen 6maand)
Toevallig is mijn WW verkeer ook 34 km waarvan ongeveer 12 km autostrade.
Kheb de wagen nog niet maar ik zal zeker vergelijken als het zover is .

Alvast bedankt voor u bijdrage aan het forum:rockon:
 

DommelBelgium

Forumguru
upload_2020-10-7_15-53-47.png

... met bovenaan de rit van deze ochtend ... en nee, zo 'n freak ben ik niet dat ik deze gegevens zelf zo minutieus bijhoudt ... dit komt 'gewoon' uit "Skoda Connect" ...

All over op dit ogenblik: sinds tanken (eerste en enkele tankbeurt tot op heden) ondertussen 862 op de teller, met een verbruik van 1,1 l/100km en 16,7 kWh/100km volgens boordcomputer ...

Ik begin ondertussen trouwens te beseffen dat ik zal moeten oppassen dat de benzine in de tank niet 'slecht' wordt op termijn ... blijft 'maar' 3 tot 6 maanden goed eh ... :pardon:
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Meten is weten zeggen ze dan...

... maar voor de prijs van die meter, had je ook ongeveer 5.000 km kunnen "stromen"..!

:lezen:
 
  • Leuk
Waarderingen: E.T.

DommelBelgium

Forumguru
Mocht ik die daarvoor speciaal gekocht hebben, wel ja ...
Jammer genoeg hebben we die 'moeten' aanschaffen om op bouwwerven het exacte elektrische verbruik van ventilatie-systemen te kunnen meten. En als je dat dus toch ter beschikking hebt ... ;)
 

Vinny

Forumguru
ik heb me voorgenomen om vanaf de volgende tankbeurt maar telkens voor 10€ te tanken.
Mijn vrouw heeft eind augustus nog VOL getankt, we zijn nu 1 streepje verder.
ik denk erover na om gewoon een tijdje op benzine te rijden zodat deze niet "slecht" wordt.
is het maar 3 tot 6 maand dat benzine "goed" blijft?
 

philippe bakker

Forumguru
Bekijk bijlage 84779

... met bovenaan de rit van deze ochtend ... en nee, zo 'n freak ben ik niet dat ik deze gegevens zelf zo minutieus bijhoudt ... dit komt 'gewoon' uit "Skoda Connect" ...

All over op dit ogenblik: sinds tanken (eerste en enkele tankbeurt tot op heden) ondertussen 862 op de teller, met een verbruik van 1,1 l/100km en 16,7 kWh/100km volgens boordcomputer ...

Ik begin ondertussen trouwens te beseffen dat ik zal moeten oppassen dat de benzine in de tank niet 'slecht' wordt op termijn ... blijft 'maar' 3 tot 6 maanden goed eh ... :pardon:
En die 2 ritten van rond de 100 km heb je daar dan niet tamelijk wat benzine verbruikt ?
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij gaat het alleen maar slechter met de benzine als er meer lucht boven staat. Bio-ethanol trekt vocht aan...
 

DommelBelgium

Forumguru
En die 2 ritten van rond de 100 km heb je daar dan niet tamelijk wat benzine verbruikt ?

Een rit van ongeveer 100km betekent ruwweg ca. 50 km elektrisch en ca 50km op benzine ... dus enerzijds ca. 7l/100km (voor de ene helft van de rit) en anderzijds ca 20 kWh/100 km (voor de andere helft) ... Lijkt me dus toch dat die waarden kunnen kloppen. Niet ?
 

DommelBelgium

Forumguru
Alweer is ie geheel geladen na thuiskomst van kantoor ... rit van 28 km (via binnenwegen en geheel elektrisch), volgens boordcomputer een gemiddeld verbruik van 17,1 kWh/100 km, batterij stond nog op 51% (dus 'zuinigere' rit dan deze ochtend).

Na laden : op 3u18 staat batterij terug op 100%, 6,19 kWh bijgeladen.

Na rekenen : gemiddeld gemeten verbruik (aan de stekker) van 22,1 kWh/100 km - dat is dus net geen 30% meer elektriciteit nodig gehad dan de boordcomputer me wil doen geloven ...
 

DommelBelgium

Forumguru
De meter die ik gebruik is slechts een klein jaar geleden gekalibreerd ... en dat blijft 5 jaar geldig. Voorlopig vertrouw ik erop dat deze dus correct meet ...
Of bedoel je dat de verbruiksmeter van de wagen kan gekalibreerd worden ... dacht het toch niet eh ... ;) ... ze zullen eens lachen bij Skoda ...
 

DommelBelgium

Forumguru
Volgens mij gaat het alleen maar slechter met de benzine als er meer lucht boven staat. Bio-ethanol trekt vocht aan...
ik las ondertussen bij zéér betrouwbare bron (auto55 ... :D) dat wanneer minstens 1/3e nieuwe benzine zou bijgevoegd worden bij oudere benzine, de verouderingsverschijnselen zouden verdwijnen ...
 

DaveW

Forumguru
Hier nog zo'n getallenfreak!

Gemiddelde over korte ritten (< 20 km) in e-mode:19.27 kWh / 100 km obv 32 ritten tussen 1 en 19 km (gemiddeld 7 km). Ik laad normaal altijd thuis op. Ik doe ritten van 40-45 voor het werk, zonder opladen tussenin. Dat verklaart waarom ik ritten tot 50 km heb met 0 L/100 km maar evengoed van 4-5 L/100 km.

upload_2020-10-7_23-3-4.png

Gemiddeld verbruik over ALLE ritten zonder benzine is 20,3 kWh/100 km (gemiddelde afstand van 12 km).
Langste e-mode run: 49 km (zonder speciaal er op gelet te hebben).
 

DaveW

Forumguru
Afgelopen weekend ook nog deze fijne test kunnen doen
Rit van nabij Terneuzen/Zelzate naar Givet in Franse Ardennen. Dat zijn die rechtse punten in de grafiek hierboven.

Auto volgeladen met bagage, 2 volwassenen (incl mezelf) en 3 tieners.

HEEN:
Batterij vol opgeladen en 219 km gereden (213 minuten, naar Ardennen toe, veel gewone wegen, veel regen) met veel binnenwegen wegens verkeersproblemen:
4.6 L/100 km + 5.5 kWh/100 km, batterij was vanzelfsprekend helemaal leeg, maar heeft vrij lang meegewerkt.

TERUG:
Toen met lege batterij 195 km terug gereden (van Ardennen weg en voornamelijk autosnelweg, af en toe een bui):
5.7 L/100 km + ~-0.3 kWh/100 km. Batterij was nog steeds leeg ;)

Ik was blij verrast dat ook met lege batterij nog vrij zuinig kan gereden worden.
 

DaveW

Forumguru
(Laatste post voor vandaag)

Totaal 19/8 - 7/10:
2724 km gereden, en 87.7 L verbruikt (3,22 L/100) en 247.16 kWh (9.07 kWh/100)
 

Derooke

Forumguru
Mss een rare vraag maar ik denk dat bvb airco/verwarming/lichten/stoelverwarming/infotainment enz niet meegeteld word , dat zou je (extra)verbruikt kunnen verklaren.
Als je stil staat met je wagen in e mode wat doet je verbruikt op de auto dan? (actueel) als dat dan op 0 staat is het dat .
Alhoewel bij m'n benzine meet de wagen dan effectief nog 1.x liter per uur... En dat word aangepast als ik de airco aanleg. . .
 
Bovenaan Onderaan