Octavia 4 1.0 TSI bestelbaar!

JeSko

Forumguru
Vanaf 23.000 euro, onze Nederlandse vrienden hier gaan hun tanden weer stukbijten op hun klompen ;)

Nieuw met wat leuke opties kan je in BE dus rond de 30k een nagelnieuwe O4 rijden, niet slecht hoor!
 

leon-cupra

Forumguru
30k voor een 1.0 :nono::nono:
Moest ik in de markt zijn voor een O4 zou ik hem absoluut niet nieuw kopen. Eentje van een maand of 6 met paar 1000km, betaal je snel 5-6k minder.
 

leon-cupra

Forumguru
De 1.0 is idd een mooie combi met de octavia. Net voldoende om overal vlot mee te kunnen.
23k met reeds een recyclagepremie af, dus voor velen 24,6K. Heb je een mooie O4 met hetgeen je nodig hebt maar bepaalde leuke en handige opties zoals camera ontbreken wel in deze uitvoering.
Ook gewoon manueel ... wil je dan toch wel in DSG.
 

JeSko

Forumguru
Haha nee hoor @ertromp , ben er alleen geen voorstander van en heb mijn twijfels bij de duurzaamheid van die 3 pitters, zal vast goed rijden, maar voor hoelang en tegen welke prijs. Ga er verder niet op in gaan want die discussie is hier al te vaak eindeloos gevoerd :)
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Zal vast wel PDC op zitten, camera is wel gemakkelijk ja, maar niet onmisbaar. Handbak vs DSG is ieders voorkeur, ken nog genoeg Belgen die een manuele prefereren. Zeker degene die een Benzine kopen en dus vaker korte afstanden doen, dan is imo een manuele gewoon leuker.
 

leon-cupra

Forumguru
Met een combi wil je absoluut camera. Op onze Superb is dit 1 van de weinige opties ... een gouden optie :jaja:
PDC is niet altijd nauwkeurig. Op de benz is het ook enkel PDC .. heb het al meerdere keren vervloekt en binnenkort toch maar eens een afspraak maken om een camera te installeren.
DSG, uiteraard persoonlijke voorkeur. Manueel is leuker in een sportievere wagen. DSG is uitermate "relaxed" voor een gezinswagen. En korte ritten zijn meestal veel schakelen ... dus absoluut in het voordeel van de DSG.
 

leon-cupra

Forumguru
Haha nee hoor @ertromp , ben er alleen geen voorstander van en heb mijn twijfels bij de duurzaamheid van die 3 pitters, zal vast goed rijden, maar voor hoelang en tegen welke prijs. Ga er verder niet op in gaan want die discussie is hier al te vaak eindeloos gevoerd :)
Om er kort op in te gaan... 4 cilinderblokken zijn ook niet bullet proof ... zie maar de problemen met de 1.4tsi, de 1.8tsi en de 2.0tfsi (bepaalde generaties)
 

s-line

Forumguru
@leon-cupra

Zal vast wel PDC op zitten, camera is wel gemakkelijk ja, maar niet onmisbaar. Handbak vs DSG is ieders voorkeur, ken nog genoeg Belgen die een manuele prefereren. Zeker degene die een Benzine kopen en dus vaker korte afstanden doen, dan is imo een manuele gewoon leuker.
Het lijkt wel of niemand meer zonder camera kan achteruit rijden tegenwoordig. Hier in Nederland wordt het zelfs verplicht op nieuwe auto’ s vanaf 2021 meen ik...:thumbsdown:
Ik had op de Peugeot er ook 1 maar keek er nooit op. Ik kijk liever achteruit en in de spiegels. Houd je ook nog een beetje soepel trouwens:D
 

JeSko

Forumguru
Helemaal eens @s-line , pasop het is gemakkelijk natuurlijk, maar meer als extra leiddraad, en niet als hoofdaccessoire, ik rijd nu al jaren zonder camera rond, nog nooit wat aan de hand gehad, en die bijna 5 meter lange Superb duw ik overal in en tussen net zoals de korte Peus destijds. Maar goed, als men ziet naar de rijopleiding.. in BE dan.. achteruitrijden en parkeren word nog altijd onderbelicht. Mijn vrouw is trouwens een bazin in het parkeren met de Sup, die heeft daar ook absoluut geen moeite mee, ben ik wel blij om :)
 

Timmer

Donateur
twijfels bij de duurzaamheid van die 3 pitters, zal vast goed rijden, maar voor hoelang
There is no replacement for displacement.
Ik heb dezelfde vragen bij het downsizen. Ja, dat rijdt allemaal goed, zeker de eerste jaren. Maar een kleine motor meer inspanning leveren ten opzichte van een grotere? Maar dit is voer voor een ander topic.

ik vind 23k voor een nieuwe octavia best ok, degelijke wagen. Met opties erbij zal je idd duurder uitkomen, maar voor een auto van dergelijke afmetingen vind ik dit wel een correcte prijs.
 

JeSko

Forumguru
Inderdaad sterke prijs voor een O4, wat vind je nagelnieuw nog aan dat geld met die praktische mogelijkheden? En als je hem aangekleed te duur vind nieuw wacht je gewoon een half jaar, dan vind je aan die 20k vast een style O4 of iets dergelijks, met wat meer aangevinkte opties :)
 

Testedoene

Forumguru
Ik begrijp de schrik voor downsizing zeker en vast. Ik rij zelf met een 1.2 TSI O3 (en nu ook met een 1.5 TSI in de O4). Ik heb echter niet het gevoel dat de 1.2 puretech 3 cilinder van PSA hiervoor moet onder doen. Vermoedelijk zal die op termijn wel gevoeliger blijken te zijn aan het vliegwiel? Alhoewel je een 6 cilinder kan aanzien als een dubbele 3 cilinder natuurlijk?

Als ik de 1.0 TSI zou nemen in de Octavia zou ik wel de DSG aanvinken denk ik.
 

JeSko

Forumguru
@Testedoene

Dat van de 6 cilinder klopt niet, hoe meer cilinders je hebt hoe beter nl de balans van de motor is. Bij een 3 cilinder vind elke 240 graden een arbeidslag plaats ( de slag die de meeste resonantie geeft ), bij een 4 cilinder is dat elke 180 graden, bij een 6 cilinder is dat bv elke 120 graden, wat voor een betere balans zorgt. Autoconstructeurs vangen dit op door te werken met balansassen, maar van nature uit is het zo dat hoe meer cilinders de auto heeft, hoe beter de auto in balans is, dus hoe minder trillingen de motor doorgeeft, de arbeidslagen volgen elkaar bij grotere motoren sneller op, wat voor meer balans zorgt.

De Puretech van PSA staat bekend om zijn problemen, vooral vanaf 100 ton.

https://www.autointernationaal.nl/2018/11/code-oranje-bij-motoren-van-citroen-en-peugeot/
 

hemi24

Forumguru
Ik had op de Peugeot er ook 1 maar keek er nooit op. Ik kijk liever achteruit en in de spiegels. Houd je ook nog een beetje soepel trouwens:D

Omdat die camera zo lang nodig had om in te schakelen dat je tegen die tijd al op de plek stond...
Da’s een bekend probleem bij de 308-en..!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

s-line

Forumguru
Bovenaan Onderaan