Medewerkers klagen over productie O4

Spector

Forumguru
‘SKODA-MEDEWERKERS ACHTEN OCTAVIA NIET PRODUCTIERIJP’
dohyrrvbjqq7_800.jpg

ix6y8k7behke_800.jpg

jycywr7bq3nq_800.jpg




i66yrmfb5od2_50.jpg

21 augustus 2020 om 11:38


2020 staat bij de Volkswagen Groep in het teken van - naast corona - softwareproblemen. Na de veelbesproken ID.3 moesten onder meer ook de nieuwe middenklassers als de Golf en Octavia eraan geloven. Volgens Tsjechische media zijn de medewerkers van Skoda kritisch: “De Octavia was niet voldoende voorbereid op serieproductie.”

Volgens een Skoda-vakbondsman zijn de medewerkers zenuwachtig en boos. Dat laten ze in een brief weten, aldus het Tsjechische weekblad Škodovácký Odborář. Volgens de medewerkers is het herstellen van de softwareproblemen in de nieuwste generatie Octavia een gigantische tijdrovende klus waardoor het hele proces flinke vertraging oploopt en de werkdruk toeneemt. Bij voorgaande auto’s zou een software-update nog geen vijf minuten in beslag nemen, maar nu kost het per auto 30 minuten voordat het euvel verholpen is.

“We zijn dit nog nooit tegengekomen”, zei de Skoda-vakbondsman. “De productiegereedheid van de auto is in een zeer betreurenswaardige staat”. Volgens de medewerkers houden de problemen voorlopig nog niet op, want ook de komende Enyaq iV zou volgens hen met diverse softwareproblemen kampen. “De productie moet gemiddeld drie uur per auto worden stilgelegd om de problemen te verhelpen”, aldus de Tsjechen.

De nieuwe Volkswagen Golf, Seat Leon, Audi A3 en Skoda Octavia maken een flinke sprong vooruit op technische vlak, maar juist die nieuwe snufjes doet ze in het begin van hun levenscyclus de das om. Halverwege mei staakte Skoda de levering van de Octavia door problemen met het eCall-assistentiesysteem. In juni werd de levering weer hervat. In augustus volgde een terugroepactie voor alle al geleverde Octavia’s die tussen 21 november 2019 en 11 mei 2020 geproduceerd waren.

De Tsjechische woordvoering van Skoda wilde niet op het artikel uit het weekblad reageren.
 

spikehome

Forumguru
‘SKODA-MEDEWERKERS ACHTEN OCTAVIA NIET PRODUCTIERIJP’

Las dat ook net.
Lekker, maar dat zal ook voor de Golf en seat zijn.
 

CharlesTucker

Forumguru
Toen de O3 uitkwam las ik hier op het forum naast de positieve reacties ook best wel veel over problemen (bonkende geluiden vanuit de achterkant bv.). Na een of twee jaar verdwenen dat soort klachten van het forum, kennelijk was die O3 toem ook niet helemaal productierijp. Ik vermoed dat dat soort dingen te maken hebben met managers die lekker agile allerlei features er bij willen hebben, doet het allemaal prima in de folder natuurlijk. De engineers worden onder tijdsdruk gezet, want deadlines. Ze doen hun best, maar testen schiet er dan natuurlijk wel een beetje bij in, niet alle omstandigheden en combinaties daarvan worden getest. Dat doe je dan als early adopter wel, klagende klanten komen toch bij de dealer, niet bij de procesmanager van zo'n nieuw model.

Soms vind ik het jammer dat ik niet het geld heb liggen om direct zo'n nieuw model te kopen, ik vind die O4 best interessant. Maar moeten wachten op de facelift heeft ook zo z'n voordelen :)
 

Cordoba

Forumguru
Dit lijkt een bevestiging dat het Vagconcern een serieus probleem heeft met de software, die blijkbaar door het management gigantisch is onderschat. Het feit dat je al lange tijd niets meer hoort over de Enyaq en dat de O4 levering een poosje is gestaakt, en de terugroepactie voor de al geleverde exemplaren bevestigt dat dit geen geruchten uit de wandelgangen betreft, maar een serieus probleem.
 

Testedoene

Forumguru
Ik rij nu al een week of 2 met deze auto en kan volgende zaken melden:
-POI niet opzoekbaar op genre. Je moet echt ‘apotheek’ ingeven of ‘garage’ (waarna hij alle Skoda-garages in de buurt opsomt.
-snelheidslimiet wordt niet weergegeven op de gps. Vervelend dat je niet weet of je in een zone 50 of 70 rijdt.
-olietemperatuur niet instelbaar (de watertemperatuur kan wel maar die staat ook ‘analoog’ op de teller dus daar ben je niks mee). Gezien ik graag rij op de temperatuur van de olie vind ik dit wel vervelend
-radio zappen op het stuur laat hem naar de volgende frequentie gaan en niet zappen door jouw eigen favoriete zenders.

Wat me meer stoort is de vormgeving van de 16” Twister-velgen.
Er zit een soort van ring achter de spaken waardoor je ze moeilijk proper kan krijgen. De voorkant wel maar die ribbel die erachter zit niet. Ik kan hier geen foto’s plaatsen maar wil ze wel via mail sturen naar zij die het willen zien.

ik adviseer om deze set velgen te vermijden, toch zeker als je ze echt tot in de puntjes mooi wil hebben.

Verder enkel lof voor deze wagen want hij rijdt voortreffelijk.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Scala business van nov 2019 hàd en hééft ook nog steeds enkele softwareproblemen.
Sommige zijn idd door updates verholpen, maar nog niet alle.
Ook de handleiding schiet tekort, het staat er niet in. Of -omdat alles verkleind is- zijn de weergegeven symbolen op papier niet te ontcijferen. Ik lees dus de handleiding op de PC.
Recent bleef de navigatie hangen, niets meer mee te doen. De remedie? stoppen, alles uit, deuren op slot. En opnieuw beginnen :banghead:. Want dan pas krijg ik weer het inlogscherm te zien.

grtss

Onderstaand de pogingen van Skoda om mij een hartkwaal te bezorgen :-)
 

Bijlagen

  • Empty.jpg
    Empty.jpg
    7,4 KB · Weergaven: 115
  • Backgrnd niet gestart.jpg
    Backgrnd niet gestart.jpg
    6,6 KB · Weergaven: 115
Laatst bewerkt:

Gbn

Actief lid
@Testedoene: -radio zappen op het stuur laat hem naar de volgende frequentie gaan en niet zappen door jouw eigen favoriete zenders.

Ik heb dit ook eens gehad, weet niet meer of het bij de Octavia 3 of bij Superb 3 was, bleek uiteindelijk een instelling te zijn ergens diep verborgen in een setup menu, waarbij je kon instellen bij de radio, wat die moest gaan doen als je de volgende knop op het stuur indrukte.
Ik dacht ergens in de radio setup, wel flink verstopt.

Gerard
 

JeSko

Forumguru
@s-line

Ja klopt, mijn auto heeft nog geen verkeersbordherkenning, wel vaste waardes op de GPS zelf maar die is niet up to date dus daar kan je vaak niet op rekenen en dat doe ik ook niet. Ik kijk zelf wel.
 

s-line

Forumguru
Yep maar de meeste mensen luisteren alleen nog maar wat de navigatie zegt, als ik dat zo zie op de weg....:nono::nailbiting:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Ja verkeersbord zegt verboden in te rijden maar navi zegt dat je erin moet rijden , dus 80% van mensen gaat gewoon die straat in dan.
Worden ze aangehouden door meneer agent en gaan ze ook nog in discussie..... want ja mijn navi heeft gezegd......... en dat is heilig.....
En uiteindelijk dan nog hevig beledigd als ze een bekeuring mogen ophoesten...:deuk:
 

CharlesTucker

Forumguru
Ja klopt, mijn auto heeft nog geen verkeersbordherkenning, wel vaste waardes op de GPS zelf maar die is niet up to date dus daar kan je vaak niet op rekenen en dat doe ik ook niet. Ik kijk zelf wel.
En zelf blijven kijken, ook als een eventuele volgende auto wel verkeersbordherkenning heeft. Daar kan en mag je ook niet op vertrouwen. Met name onderborden is en blijft lastig, en die zijn best belangrijk soms :)
 

Antera

Donateur
Tja ze willen snel met nieuwe dingen op de markt komen maar het word er niet altijd beter op. Zo is de Lane assist ook ver achteruit gegaan. Systeem zeurt bij het minste of geringste al dat de handen van het stuur af zijn en ook loopt hij nu naar de lijnen toe en niet meer de optie tot in het midden van de rijstrook, terwijl hij dat wel ziet en dan begint te zeuren dat je niet in het midden rijd.

ESC roept ook al heel snel dat hij ingrijpt.

Daarnaast hebben veel hulpsystemen steeds kleinere marges gekregen waardoor de auto zeurt om de haverklap om vele zaken. Zo heb ik het ervaren in de Golf 8 en zal in de O4 niet anders zijn.

Kortom ik vind software matig dat ze er zeer zeker niet op voorruit gegaan zijn.

Dus ik denk dat er nog een hoop Update's aan gaan komen of anders

En zelf blijven kijken, ook als een eventuele volgende auto wel verkeersbordherkenning heeft. Daar kan en mag je ook niet op vertrouwen. Met name onderborden is en blijft lastig, en die zijn best belangrijk soms :)

Het systeem remt vanzelf af bij een afstand gezien op een bord. En tja het is en blijft een hulpsysteem en dat klopt niet altijd. Waar is de tijd dat je alles nog zelf moest doen :-)
 
Bovenaan Onderaan