Zoektocht Octavia Combi 2010-2011

Cordoba

Forumguru
Banden met deuken erin?? Dat ken ik alleen bij een lekke band. Persoonlijk zou ik liever voor gewoon 4 nieuwe banden gaan, en de ene band die nu goed is als reserve houden. Nadeel van een gebruikte band is, dat je in het begin extra bandenslijtage krijgt, doordat het 'karkas' van de band zich opnieuw moet zetten, en dat de band mogelijk ook een andere draairichting had op de vorige auto. In plaats van korting op de vraagprijs, kun je ook onderhandelen over nieuwe banden. Voordeel van accessoires en werkzaamheden aan de auto bedingen, is dat de garage daar minder voor betaald dan jij als particulier, zodat je makkelijker iets voor elkaar krijgt.

Wat de inruilprijs voor de C3 betreft: dat is de taktiek van de dealers van Franse automerken. Ze geven een (veel te) hoge inruilprijs, voor hun eigen merk, waardoor kopers van nieuwe auto's zich rot schrikken als ze bij een andere merk gaan shoppen en een reële inruilprijs krijgen. Je zult dus een keer door de zure appel van de inruilprijs moeten bijten, als je naar een ander automerk wilt.
 

JeSko

Forumguru
Ik weet zeker dat je aan uw budget een nettere 02 vind, zou zelf even doorzoeken. Meer 02's rijden fantastisch en zullen deze minpunten niet hebben denk ik.
 

m4indc

Lid
Alle kritiek, tips en andere opmerkingen zijn weer welkom natuurlijk

Edit: ondertussen al 2, thanks!
 

m4indc

Lid
Ik zou gaan voor een Élégance uitvoering, bij voorkeur een Businessline..!

https://www.gaspedaal.nl/skoda/octa...kmax=250000&pmax=6000&srt=df-a&trefw=Elegance

Pfff lastig dit, maar wel nice. :)

Nu net even wat dingen proberen op te zoeken, zie wel verschillen tussen ambition BL en elegance BL. Maar wat is nu verschil tussen ambition en elegance, waarom zou ik elegance echt willen hebben? Bedoel dit positief natuurlijk niet kritisch. Volgens mij is 1 punt van de elegance dat je automatische verlixhtinginstelling hebt?
Vorige week nog van auto gewisseld die dat niet had, prompt accu leeg getrokken gedurende de nacht. :(

Nog andere voordelen?

Is er nog een nadeel van een 1.4 blok rov de 1.2? Behalve hoger verbruik en misschien wat meer wegenbelasting?
 

hemi24

Forumguru
Élégance BNS heeft als extra’s:
  • Parkeersensoren V+A;
  • Meesturende xenon koplampen met koplampdproeiers en AFL;
  • Het grote radio- navigatiesysteem met HDD.
  • 8 ipv 4 luidsprekers;
  • Vol-automatische 2-zone airco;
  • Licht- en regensensor;
  • Elektrisch inklapbare buitenspiegels;
  • (afhankelijk van bouwjaar) 17” lichtmetaal;
  • Betere voorstoelen;
  • Zilverkleurige dakrailing;
 

m4indc

Lid
QUOTE
Klinkt als fantastische extra opties maar zou er niet veel voor over hebben. Maar in deze prijsklasse ontlopen de prijzen elkaar niet zoveel natuurlijk. En het puntje 'betere voorstoelen' bied misschien een kans op wat mogelijkheden om nog eens een proefrit te maken :)

https://www.autowereld.nl/skoda/oct...navi-exnon-2x-pdc-trekhaak-33597099/foto.html

Iets als dit, 1.4 tsi elegance bl volgens mij... is het bouwjaar van zon invloed op de prijs?
Is er trxhnisch iets anders aan een 2009 versie of een 2011, behalve misschien optieuitrusting?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Gaan kijken en proefrijden, dat is de enige manier om er echt achter te komen wat voor jouwzelf de beste keus is...
 

CharlesTucker

Forumguru
Vergeet ook even niet dat je buiten de Ambition BL en Elegance BL ook nog de "gewone" Ambition en Elegance had. In de link van @hemi24 komen beide voor. Voor wat betreft de Elegance, toen ik de mijne kocht (2011) had de BL als extra's ten opzichte van de "gewone" Elegance Xenon verlichting en navigatie. Bij het selecteren kun je denk ik het beste de opties goed bekijken, en niet volledig afgaan op het type. En uiteraard kun je alleen voor jezelf bepalen welke opties voor jou must-haves zijn, dus waarom je een Elegance boven een Ambition (of BL) zou moeten kiezen, geen idee. Elegance is meer luxe, meer geld, is het jouw dat waard? Als voorbeeld, ingebouwde navigatie, heel mooi, maar bij dergelijke 2-hands auto's waarschijnlijk zwaar verouderd kaartmateriaal, en in die tijd nog niet gratis te updaten.dacht ik. Ik weet, de keuze wordt er niet makkelijker op. Dus wat @hemi24 zegt, kijken en proefrijden.
 

m4indc

Lid
Ga zeker nog een proefrit met andere maken.

Was eigenlijk al verkocht maar gezien de reacties kan het nooit kwaad om nog een paar autos te bekijken.

Wellicht wordt het toch deze, maar misschien vind ik idd wel wat beters.

Nogmaals bedankt voor de continue adviezen!
 

hemi24

Forumguru
Zoek een aantal bij elkaar en ga deze allemaal bekijken. Soms ziet er iets op de foto's goed uit, maar valt het tegen als je er dichtbij staat...
Op die leeftijd en km-stand kan goed onderhoud en een beetje TLC een wereld van verschil maken!
 

Slider

Senior Member
Vóór de facelift waren er ook al de 1.8 TSI en de RS met 2.0 T(F)SI...

:arghh:
Je hebt gelijk, is las niet goed. In een muur van FSI namen zag ik niet dat de 1.8 TSI was.
I stand corrected :jaja:

QUOTE
Klinkt als fantastische extra opties maar zou er niet veel voor over hebben.
Tot je er mee rijdt haha. Regen en licht sensoren zijn heerlijk, je hebt er geen omkijken meer naar.
vooral de regen sensor, bij wisselend weer of mot regen is goud waard. Het doet ook je interval regelen, niet alleen wissers aan of uit zetten. Wat je nu met de hand constant interval moet aanpassen bij motregen, doet hij dan zelf automatisch.
Ik koop geen auto meer zonder sindsdien.

Auto lichtschakelaar bij de O2 is prima, alleen het nadeel vond ik altijd dat de O2 ook je dashboard teller verlichting UIT zet als hij de lampen uit of op DRL zet. En dan zie je je teller niet goed meer vind ik.
Daarom reed ik uiteindelijk altijd met dimlicht aan, gaan toch vanzelf uit bij auto op slot. Hoeft de schakelaar niet meer aan te raken. Iets wat mijn Ford dan helaas weer niet kan......

Ik had ook een 1.4 TSI Ele BL, zelf met leren bekleding. Echt niet mijn ding, spek glad, brand mijn benen er aan in de zomer.
De 1.4 TSI heeft net dat beetje meer pit tov van de 1.2 TSI. Vooral in zijn 6, gaan inhalen ging gewoon lekker vlot.
Daarin is de 1.4TSI ook beter dan mijn 1.0 EcoBoost nu. Hoewel ze beide turbo's hebben en 6de versnelling met zelfde 125Pk, merk ik dat de 1.4TSI meer koppel had.

Verbruik van de 1.4TSI viel we enorm positief mee. Ik haalde er met gemak 1/15 - 1/16 mee woon-werk met snelweg er bij.
Nu met 100km/u max zal dat alleen nog maar beter zijn geworden.

Als voorbeeld, ingebouwde navigatie, heel mooi, maar bij dergelijke 2-hands auto's waarschijnlijk zwaar verouderd kaartmateriaal, en in die tijd nog niet gratis te updaten.dacht ik.
Die is standaard verouderd, had ik ook. Gelukkig is dat bij een RNS310 of 510 kinderlijk eenvoudig te upgraden. Zoek maar online naar de 2020 kaarten, koop de juiste dual Layer DVD's en laden maar. Zorg voor een goede opgeladen accu of laat de motor lopen, installatie duurt lang.
 
Laatst bewerkt:

m4indc

Lid
QUOTE
Dat klinkt allemaal goed!

Hoe zat dat trouwens met je versnellingsbak problemen?

Vanmiddag dus een gereden waarvan ik het idee had dat de hoogste 3 versnellingen wat makkelijker schakelden dan de lagere. Af en toe het gevoel dat je een soort van trapje had als je hem in de versnelling zette. Terwijl de eerste juist vlekkeloos zonder enige weerstand door alle versnellingen ging. Iets waar ik me zorgen om moet maken of hoort dit bij sommigen / onderdeel van de leeftijd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Slider

Senior Member
Lang verhaal kort:
- Auto maakte rond bepaalde snelheden (niet toeren!) in elke versnelling bonkend geluid.
- Rechtuit rijdend, wiellagers en homokineten waren het niet.
- Garage claimde dat het cupping was, wilde niet verder onderzoeken. Had niets aan Bovag als ze gewoon ontkennen.
- Na veel zaken uitgezocht en onderzocht te laten hebben, was de conclusie:

Baklagers en/of diff tandwielen (ook daarvoor moet de hele bak er uit bij de O2)
Is alleen echt uit te sluiten door met een stethoscoop op een brug met aangedreven wielen te luisteren.

Oplossing: Bakrevisie of gereviseerde bak monteren al snel €1500-2000, weer zo'n veel arbeid klus.
Dit probleem komt vaker voor bij de O2 en mijne dus al bij 168K op de teller.

Ow, ik bedacht me nog, mijn 1.4 TSI slikte GEEN goedkope brandstof. Horten en stoten, motor ging bokken als een gek.
E95 van de Shell of Texaco was wel prima.
Met de 2.0 TDI nooit problemen met goedkope pompen, de TSI is VEEL gevoeliger helaas.
Ook weer iets wat de Focus weer wel goed kan, loopt heerlijk op Tinq of Tango.
 

Rallye

Forumguru
@Slider Grappig. Dat van die dashboardverlichting heb ik in 14 jaar Octavia nog nooit gemerkt. Lampen staan altijd op automaat, behalve in de één of twee maal dat het mistig was. Tellers ook zonder dashboardverlichting goed te zien.
 

Slider

Senior Member
QUOTE
Met volle zon tegen, werden de wijzers erg donker. Zonder verlichting amper te zien.
Doe daar een zonnebril bij op en het wordt nog moeilijker.

@Peter-036 Als je hem tuned met die brandstof, verhelp je meteen het probleem. Wordt het motor programma aangepast er naar.
Mijn had in ieder geval de grootste moeite mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

m4indc

Lid
En dan is het toch eindelijk gelukt!
170k op de teller, 1.2 TSI Ambition BL!

Aantal auto's gereden, bedacht wat ik (we) nodig hebben en vereisten. En alleen trekhaak en dakrails, plus veel kofferbakruimte waren echt vereist. Dus maar een opgezocht waar ik een goed gevoel bij had en die er nog leuk uit zag, bankpasje d'r bij, en hoppa, naar huis met dat ding. :)

Fantastische auto! Nogmaals allen bedankt voor ook de kritische opmerkingen om misschien toch wat beters te zoeken!

Nu weer verder naar de kleine extra's om het spul helemaal compleet te maken. Die logo's zijn echt dramatisch, zijn de opvolgers wel goed van kwaliteit?
En qua kofferbakmatten, voetenmatten, en evt. beschermingslaag voor de achterbumper ivm in/uitladen? Opties/meningen/tips?

Sowieso moet ik een soort zeil in de auto hebben om bijvoorbeeld haardhout te vervoeren, misschien icm met een kofferbakmat met opstaande randen voor vocht etc...
En voor de passagiersstoel voor een nieuwe mat, misschien al de matten maar vervangen dan.

Iemand anders nog leuke ideeen voor wat dan ook? Interieur, deurmatten, etc...?

Dakdrager tips? Opvouwbare dakkoffers?
Wat is voordeel van een vaste trouwens? Puur aerodynamica en stabilteit?

Goed, ondertussen ga ik weer verder zoeken met een grote grijns en een koud biertje. :)
 
Bovenaan Onderaan