Maik's Superb II 3.6 VR6 Elegance Bns

JeSko

Forumguru
311 pk en 409 NM koppel... Ik droom al weg bij de fun dat die Sleeper moet geven aan de lichten, zalig!
 

Eemspoort

Forumguru
Dat is idd wel een hele riante winst. Ik wou destijds bij TVS de V6 ook laten chippen, samen met de DSG.
DSG is wel gedaan, maar de motor niet, ze waren van mening dat de ontsteking al aardig vroeg stond en durfden het niet aan daar nog wat mee te doen. Was het wel mogelijk geweest, dan had ie rond de 290 pk moeten hebben. Nog eens 21 pk meer vind ik wel erg veel winst. Ben dus ook wel benieuwd wat er aan gedaan is om dat mogelijk te maken?

Mooie combinatie, trouwens, zo met die caravan. De auto zelf is ook erg fraai natuurlijk.
 

Maik Elshof

Donateur
Dat is idd wel een hele riante winst. Ik wou destijds bij TVS de V6 ook laten chippen, samen met de DSG.
DSG is wel gedaan, maar de motor niet, ze waren van mening dat de ontsteking al aardig vroeg stond en durfden het niet aan daar nog wat mee te doen. Was het wel mogelijk geweest, dan had ie rond de 290 pk moeten hebben. Nog eens 21 pk meer vind ik wel erg veel winst. Ben dus ook wel benieuwd wat er aan gedaan is om dat mogelijk te maken?

Mooie combinatie, trouwens, zo met die caravan. De auto zelf is ook erg fraai natuurlijk.
De inlaat is compleet gereinigd, zat erg veel vervuiling in (Auto had dan ook ruim 200k gelopen). Dit was direct voortijd al merkbaar toen dit verholpen was.
Standaard zit een 260pk Superb al bijna op 280 pk, ook koppel was al hoger dan wat ze standaard afgeven, dus gegevens die ze geven vanuit fabrikant zijn vrij ingetogen.
Met een chip op maat (dacht dat ze hierbij naar software/curves van R36 gekeken hebben en die hebben aangepast) op 311pk en 409nm uitgekomen. Blokken zijn geloof ik identiek, enkel iets met de intake was anders en de R36 heeft een meer 'open' uitlaat, waardoor 'ie én lekkerder klinkt en standaard meer vermogen heeft (PK's, nM is nl gelijk). Met een R36 hadden ze vanwege die aanpassingen zelfs zo'n 325-330 pk eruit kunnen slepen.

Van 0 tot 100 scheelt weinig, standaard 6,6 op papier, nu zo rond de 6 sec rond, maar vooral in de 5e en 6e versnelling trekt het wat lekkerder, lees; rijdt nog luier waardoor ie al heel snel de hoogste versnelling opzoekt. (onder de 80 km/h zet 'ie bij normaal gebruik de 6e versnelling al in)
 

Eemspoort

Forumguru
Bedankt voor de uitleg. De mijne is destijds niet op de rollenbank geweest, ik heb dan ook geen idee wat die al aan vermogen had, van huis uit.
Overigens, beweren dat 0,6 seconden verschil weinig is... daar denken dragracers heel anders over! ;)
Ik vind een winst van 0,6 toch heel netjes in deze categorie, hoor.
 

Chrisjemol

Forumguru
Nette cijfers! En dat van een wagen zonder turbo

hele mooie bak, heb zelf een facelift maar vind eigenlijk het pré facelift neusje stoerder
 

JeSko

Forumguru
@Chrisjemol

Klopt de neus van de pré fl is stoerder, de auto kijkt bozer met die vorm koplampen, de FL is wat verfijnder, en de DRL is moderner en bij de tijd. Voor beide valt wat te zeggen.
 

Maik Elshof

Donateur
Bedankt voor de uitleg. De mijne is destijds niet op de rollenbank geweest, ik heb dan ook geen idee wat die al aan vermogen had, van huis uit.
Overigens, beweren dat 0,6 seconden verschil weinig is... daar denken dragracers heel anders over! ;)
Ik vind een winst van 0,6 toch heel netjes in deze categorie, hoor.
Denk dat de helft van deze 0,6 sec te wijden is aan de launch controle functie. Neemt niet weg dat het heerlijk rijd!
 

Maik Elshof

Donateur
Dit doen volgens mij alle S2's. Misschien de 1.4 versie niet, maar met mijn 1.8 zet ik vanaf 65-70 km/pu de handbak ook in de 6.
Klopt de meeste wel, maar vooral als je als een bejaarde met het verkeer mee rijdt. Zodra je iets sportiever meerijd niet meer. Dan blijft ie vaak in 4 of misschien 5 hangen bij standaard blokken. (Althans bij de DSG-bakken)
 

CDK

Forumguru
Ik zit op 5,4L/100km, is inderdaad makkelijker.

Voor de Belgen misschien, wij spreken hier sinds jaar en dag van liters per kilometer en zo staat dat ook in de boordcomputer inderdaad. Uiteraard kan je ook liters per 100km instellen.
 

JeSko

Forumguru
Inderdaad in België @CDK , had ik er natuurlijk bij moeten zeggen, hier is het bij mijn weten ook altijd zo uitgedrukt, staat zo ook standaard in mijn Sup zijn boordcomputer.
 

EdK

Forumguru
staat zo ook standaard in mijn Sup zijn boordcomputer.
In principe staat het bij ons ( mij ) standaard ook op liters per 100Km
Maar het is nu ook mogelijk ( bij mijn wagen ) om dit om te zetten in liters per Km in media unit bij instellingen.
Voorheen kon dit of niet ( Fab 1 en RR ) en in Yeti mbv VCDS alleen.
 
Bovenaan Onderaan