Motorstoringlampje blijft aan en roetfilter, buitenland.

Mbos

Lid
Hallo!

ik ben meer een lezer van het forum dan een actieve deelnemer. Nu zit ik momenteel in Spanje, kan de gebruikelijke garage natuurlijk weinig voor mij betekenen en (ik) maar ook de Spaanse Skoda dealer snapt er weinig van. Wellicht dat jullie met jullie kennis er meer van begrijpen.

het gaat om een Skoda octavia combi, 2014 1.6 TDI 126.000km gelopen. Nu 1,5 jaar in eigendom en nooit gedoe gehad tot nu.

het volgende doet zich voor:

Het oranje motor management lampje brand. Het roetfilter lampje brand niet. Geen merkbaar verschil in vermogen of rij eigenschappen. Ook geeft de wagenstatus (In het navi scherm) geen melding.

Skoda dealer in spanje: hangt de auto aan de computer en zegt, geen storings code maar het zou de roetfilter zijn. Ze hebben het Gereset en het zou opgelost moeten zijn. Dezelfde avond (na 50 kilometer) brand het lampje alweer.

Dag later weer naar de dealer hier in Spanje. Weer aan de computer en ze zeggen weer de roetfilter. Ze laten de auto geforceerd regenereren en voegen een additief toe? Dit zou het moeten oplossen, twee dagen en +/- 80 kilometer later brand het lampje weer..

Ik lees vele verhalen op het forum, maar zou niet weten wat het kan zijn. Hebben jullie ideeën?
 

ertromp

Forumguru
Wellicht een gloeibougie stuk. Als je geen vermogensverlies hebt of noodloop zou ik me niet teveel zorgen maken en in NL de exacte diagnose laten doen
 

Mbos

Lid
Wellicht een gloeibougie stuk. Als je geen vermogensverlies hebt of noodloop zou ik me niet teveel zorgen maken en in NL de exacte diagnose laten doen


Bedankt voor het meedenken, Goed om te lezen dat wij ons er waarschijnlijk niet te druk over hoeven te maken. We hebben nog twee weken te gaan hier en moeten dan nog 2100km terug. Dus, voor de zekerheid, dan toch maar de vraag:)
 

Johnnyvr6

Forumguru
Vraag anders een of je de storingscode mag zien of uitgeprint mee mag nemen. Vaak hangt er wel een nummer aan De fout code.

dat zoekt een stuk makkelijker en kunnen wij je nog beter helpen.
 

Mbos

Lid
Vraag anders een of je de storingscode mag zien of uitgeprint mee mag nemen. Vaak hangt er wel een nummer aan De fout code.

dat zoekt een stuk makkelijker en kunnen wij je nog beter helpen.
Dat was ook mij gedachten, wellicht door de taal barrière. Maar ze vertelde dat er geen code was, nadat ik expliciet naar de code gevraagd had.
 

Johnnyvr6

Forumguru
Oke jammer . Denk dat dat wel taal barriere is. Lampje gaat normaal pas branden als er een storing die relevant is wordt opgeslagen.
 

Cordoba

Forumguru
Géén storingcode, maar wel een brandend MIL, en ze trekken wel de conclusie van een roetfilter. :banghead:
In de toeristenindustrie vindt je wel Spanjaarden die behoorlijk Engels of een andere taal spreken, maar verder is het zelfs onder universitair opgeleiden vaak een enorm probleem als ze in het Engels moeten communiceren. (Ik heb in het verleden collega's uit Spanje gehad, maar regelmatig een Duitser die Spaans/Catalaans sprak als tolk moeten gebruiken.)
 
D

Deleted member 17627

Had het 2 weken geleden ook, bij uitlezen 4 storingen. Bij mij gloeispiraal vervangen opgelost.
Hoop dat het is, niet leuk op vakantie dit. Sukses
 

Mbos

Lid
Géén storingcode, maar wel een brandend MIL, en ze trekken wel de conclusie van een roetfilter. :banghead:
In de toeristenindustrie vindt je wel Spanjaarden die behoorlijk Engels of een andere taal spreken, maar verder is het zelfs onder universitair opgeleiden vaak een enorm probleem als ze in het Engels moeten communiceren. (Ik heb in het verleden collega's uit Spanje gehad, maar regelmatig een Duitser die Spaans/Catalaans sprak als tolk moeten gebruiken.)


Haha, ik mag er niet om lachen maar zo lijkt het wel ja.

Wij spreken een paar standaard toeristen woordjes Spaans. Maar daar heb je nu weinig aan. Ze willen vaak wel helpen en proberen het met handen en voeten. Gelukkig zijn het geen Fransen. Had niet verwacht dat universitair geschoolden moeite zouden hebben met Engels, weer wat geleerd. Blijft bijzonder, al snap ik dat Spaans ook een wereld taal is.
 

Mbos

Lid
Had het 2 weken geleden ook, bij uitlezen 4 storingen. Bij mij gloeispiraal vervangen opgelost.
Hoop dat het is, niet leuk op vakantie dit. Sukses

Zou mooi zijn als dat het is! Dat klinkt niet als een prijzig en lastig iets, maar ik ben geen monteur. Wellicht moet ik ze zelf aandragen dat het wellicht dit zou kunnen zijn?
Bedankt voor het meedenken.
 

EdK

Forumguru
google translate op de smartfeun......?:pieker:

Enne afspraak maken ? gewoon ff beleefd brutaal langsrijden voor uitdraai !?
 

Cordoba

Forumguru
@Mbos De meeste Spanjaarden hebben problemen met vreemde talen omdat het taalonderwijs is gericht op lezen en schrijven, en niet het spreken/luisteren. Daarom leggen ze klemtonen nog wel eens verkeerd, en spreken iedere taal op zijn Spaans uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mbos

Mbos

Lid
Zo langs rijden voor het uitlezen willen ze niet. Ze werken hier in de buurt anders dan in Nederland. De showrooms hebben niet standaard een monteur aanwezig. Hiervoor moeten we naar een andere plek 20km verder. Ook Spanjaarden hebben vakantie en dus is de bezetting laag en de reparaties gaan gewoon door.

het is niet anders dan gewoon rustig afwachten. Donderdag 12:00 hebben wij weer een afspraak. Ik heb ze nu wel zover dat ze de kosten van het eerdere werk in mindering brengen op het volgende dat ze gaan proberen. Na flink wat gebel hebben ze ook een collega gevonden die Engels kan. Deze collega zal mij te woord staan als ik de auto breng. Ik zal ook de door jullie aangedragen opties voorleggen.

afwachten dus:)
 

Mbos

Lid
Een update:

ze kunnen wederom niks vinden in de computer. Volgens de computer zou er niks aan de hand zijn. Ze weten niet wat er aan de hand kan zijn. Ze snappen er niks van. Ook de Engelse tolk is slechts een door geef Luik en snapt het ook niet.

De computer zou geen fout code aangeven. Vanuit twee kanten werd het iets minder vriendelijk en daardoor wilde ze ook niks meer doen. Het antwoord was letterlijk, neem de sleutel en ga naar huis. Dus probleem niet opgelost en helaas is het vooroordeel over de Spanjaarden op dit gebied bevestigd.

na contact met de dealer in Nederland en voor de zekerheid een andere dealer in Nederland. Is de conclusie volgens hun: vreemd dat de boordcomputer niks aan geeft en het uitlezen ook niet maar dat er wel een lampje brand. Rij er gerust mee naar huis en tank duurdere diesel?? Ik dacht altijd dat diesel diesel is maar tja.

bedankt voor het meedenken, wij hebben nog een week. Gaan proberen ons niet te ergeren en zien wel of we heel thuis komen :-)
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 17627

Oke, je kunt er niks mee die Spanjolen en Fransen als je pech hebt. Slepen je direkt af "KASSA"" . Ga lekker aan het bier daar, is waarschijnlijk gloeispiraal!!
Als motormanagement lampje knippert is het het roetfilter, zoniet .... geen urgentie denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mbos
Bovenaan Onderaan