Trillende octavia 2 FL bij 110km/h en hoger.

Wat ik zo snel zag is het een lager wat je over een naaf schuift.. gelijk als bij de superb.
 

Bijlagen

  • 663505050.png
    663505050.png
    161,5 KB · Weergaven: 14

Cordoba

Forumguru
Nee. Geen garantie.

Dat ligt juridisch gezien toch een stuk ingewikkelder, zelfs als er in je koopcontract staat dat je geen garantie hebt, heb je als consument (= leek op technisch gebied voor de wet) toch garantie. Alleen heb je het trillen al gemerkt bij de proefrit, en dit ook gemeld, dus dit valt zeker niet onder verborgen gebreken, je kunt het er alleen op gooien dat je de verwachting had dat het in de velgen/banden zou zitten, en niet in wiellagers of de aandrijflijn.
 
Dat is waar..

Ik zal de verkopende partij nog wel even polsen of hij er een nieuwe wiellager in wilt zetten.

Wie niet waagt. Wie niet wint.
 
Idd. Als hij niet wilt onder het mom van “je hebt zonder garantie gekocht” wellicht kun je hem dan over de schreef trekken door aan te bieden het lager te betalen maar dat hij hem er even in zet.. dat laatste is niet veel werk, hij heeft alle gereedschappen en dan hoef jij niet op straat te beunen..
 

Slider

Forumguru
Jazeker.. hij trilde toen ook al..
Had gehoopt dat het de velgen waren met de oudere banden, aangezien deze niet in hele beste staat waren.

Alleen met de nieuwe set hetzelfde. Dus verdenk ik toch echt het wiellager rechts achter. Die ga ik eerst vervangen.
Ai, dat is balen. Ik snap dat je snel een auto moest, maar als ik iets voel aan de auto en de garage liegt dat ze het niet weten, loop ik echt hard weg bij de auto en garage.

Ik hoop dat je snel (en goedkoop) de oplossing vind.
 

Kanerr

Forumguru
Lager moet geperst worden bij VAG. Ik zou sowieso niet zomaar onderdelen vervangen alvorens je zeker weet wat het is.. Rem die half aanloopt en losloopt kan normaal zijn, ligt aan remzuiger/remblokken/remschijven, kan geen kwaad :) Ik zou toch eerder zoeken in de aandrijfas/homokineet/lager rechtsvoor omdat je speling hebt zoals je zegt.
 
Ik heb nog even nagekeken bij oude facturen en wat ik bij de vorige auto (ook een 1Z5, maar dan uit 2006) zag is dat ik daar alle 4 de wiellagers heb vervangen van het merk Ridex. De voorste zitten vast met 4 bouten en de achterste wiellagers hoeven er niet ingeperst te worden, maar schuiven over een naaf. Deze heb ik zelf vervangen en ging prima en dat was in 2019.

Ik denk dat ik het lager maar even omwissel, van de oude 1Z5 naar de nieuwe. Dan weet ik zeker dat het daar niet aan ligt.
 
UPDATE..

de auto gaat maandag weer even terug naar de garagist waar ik de auto gekocht heb. Daar zullen ze even kijken wat er aan de hand kan zijn.

Heb ondertussen nog een aantal test gedaan en het viel me op dat tijdens het waarden zoeken met vcds terwijl de auto aan het warm worden was, de auto stationair begon te schudden zodat je het in je stoel begon te voelen. De "deviation" even bekeken en bij 2 cilinders zat deze tegen de +0.7 / +1 aan. Stationair bij koude motor schommelt de auto ook in toeren een aantal minuten en draait op 785 tpm.

Ik heb in vcds niet de mogelijkheid om het toerental te verhogen?

Flesje dieselpurge erdoorheen? En hopen dat de verstuivers weer iets beter gaan inspuiten? Als ik onder de kap kijk naar de verstuivers dat lijkt het dat de 2e van links al nieuw is, aangezien de bout nog niet verroest / vervuild is.
 

Sjoerdb

Forumguru
Als je het aandurft, een tank Shell GTL er doorheen laten lopen, goed uitzoeken of dit geen grotere schade kan geven en op eigen risico
 
In de oude velgen zat een slag, dat wist ik en had vorig jaar een nieuw setje velgen opgehaald van een karoq. De oude banden onder de vorige octavia zat nog voldoende profiel op (5mm) dus zei tegen mijn bandenboer, zet ze maar op de nieuwe velgen en dan rij ik deze eerst op.

Niet wetende dat er 90 gram lood op moest om ze een beetje goed op de velg te krijgen.

Rubbers van de ophanging van de oude octavia waren denk ik al minder dan de nieuwe, want daar niet veel aan gevoeld bij hoge snelheid. Eenmaal op de nieuwe auto was het drama.

Met de nieuwe banden is het algelopen met het trillen. Misschien dat een band ook de onbalans van de velg overneemt na verloop van tijd? Geen idee
 
Nu ik weet dat de auto goed is, zal ik de inlaat even demonteren en schoonmaken en een beurtje. Daarna zal die er wel weer tegenaan gaan..

Problemen bij aankoop:
Achter ruitenwisser motor defect. Opgelost door de motor van de oude auto erop te zetten.

Fan maakt een bak herrie wanneer motor afgezet wordt. Moet denk ik een andere op.

Verder niets.
 

hemi24

Forumguru
Als je het aandurft, een tank Shell GTL er doorheen laten lopen, goed uitzoeken of dit geen grotere schade kan geven en op eigen risico

waarom zou Shell GTL schade moeten geven? Is als het ware een soort “synthetische” diesel...
 

Tees

Donateur
waarom zou Shell GTL schade moeten geven? Is als het ware een soort “synthetische” diesel...

Dat lijkt me inderdaad totale onzin, Shell GTL (Gas-to-Liquid, naar het proces hoe ze het maken) is inderdaad puur synthetische diesel. Stukken schoner/zuiverder dan normale diesel, dus minder (of geen) zwavel- en stikstofuitstoot. Overigens mengen ze in V-Power ook een deel GTL bij.

Ik denk alleen dat dat weinig nut heeft voor het reinigen van injectoren e.d., het is een zuiverdere brandstof, maar echt geen flush oid. Ze zullen er vast wat reinigende bestanddelen aan toevoegen, maar dat doen ze ook in V-Power, betwijfel of daar een groot verschil in zit. Als je op langere termijn de boel schoon wilt houden, dan is t een prima (maar dure) brandstof.
 

Sjoerdb

Forumguru
Wat ik gelezen heb kan er lekkage ontstaan door gebruik van GTL, rubbers werken er anders op, dit versta ik ook onder schade....
 
Bovenaan Onderaan