Trillende octavia 2 FL bij 110km/h en hoger.

Beste leden..

Sinds een week weer de trotse eigenaar van een Octavia 2 facelift uit 2012 1.6TDI CAYC motor handbak 5 en eigenlijk genoodzaakt aangezien de vorige 1.9 TDI me in de steek liet. (Wat later niet zo bleek te zijn)

Alleen er is een probleem..

Boven de 110 km/h begint de auto te trillen.. en zo hevig dat je eigenlijk niet harder durft..

Maar nu zit ik even te achterhalen waar het in kan zitten. Het lijkt snelheid gerelateerd en niet zozeer van toeren.

Van 0 naar 110 km/h geen trilling in de aandrijving, ook niet hoger in toeren.

Er zit een setje lichtmetaal onder en deze wielen heb ik veranderd met mijn huidige set onder de oude octavia (deze zijn een half jaar oud met nieuwe banden en op de oude auto geen trilling boven de 110.)

Dus banden en lichtmetaal uitgezonderd.

Ik heb een aantal vermoedens maar weet het niet zeker..
- uitlijning? Auto gaat rechtdoor, alleen staat het stuur iets scheef.
- kan het iets met de remmen zijn? Denk het niet aangezien met remmen ik niets voel.
- toch nog de aandrijfas?
Ik weet niet zeker, maar ik dacht als het de aandrijving is je vooral ook altijd de trilling moet hebben..Dit heb ik dus niet.
- Van uit het motorblok :dankje:
Ik hoop het toch niet..

Auto bij de aankoop uitgelezen en geen foutmeldingen in alle groepen.
Vond de auto toen ook wel trillen, maar hoopte dat het in de banden zou zitten.

Iemand nog een suggestie?
 
Die zitten vast.. gisteren de wielen verwisseld. De trilling was er al bij de oude velgen en bij de nieuwe iets minder,maar zit er nog steeds.. ik zal de optie van Disaster-Master even checken.
 
Heb even een één en ander proberen te controleren.

- wiellagers voor geen enkele schaaf of schrapend geluid.. de remmen raken de schijf net niet, waardoor je ook niets hoort.
Alleen rechtsachter schraapt iets, maar kan de rem zijn die iets aanloopt.

- de rechter aandrijfas heeft een 2mm speling op de band gemeten voordat deze aangrijpt en de as begint te draaien. Bij mijn oude octavia draait deze meteen en zie ik geen speling op de band.

Of nog steeds de wiellager rechtsachter of toch de rechter aandrijfas.. staan er ook een beetje bekend van toch dat de rechter aandrijfas aan het klooien zijn?
 
Linker as heeft geen speling en grijpt meteen aan.

Rechter achterwiel even eraf gehaald en hier loopt af en toe de remmen aan.
Dus een halve omwenteling geen geluid en dan een halve omwenteling dat de rem iets aangrijpt.

Weet iemand of de het wiellager achter erin moet persen?
Ik zie geen bouten of iets dergelijks zoals aan de voorzijde.
 

Cordoba

Forumguru
Zo te zien gaat het in de richting van een versleten homokineet, maar dat is via het forum en zonder de Octavia echt goed te kennen, lastig te beoordelen. Andere optie die je ook even in gedachten moet houden, is dat er een lichtjes kromme aandrijfas kan zijn, dat veroorzaakt ook een vergelijkbare trilling als dit niet door bijvoorbeeld actief (op de auto) balanceren is gecompenseerd.

Vraagje als je doortrekt naar bijvoorbeeld 120 km/u, en de auto uit laat rollen (dus koppeling in, of uit de versnelling) trilt ie tijdens het uitrollen ook nog steeds? Als hij bij uitrollen boven de 110 km/u niet trilt, zit het beslist in de aandrijflijn, en gezien het snelheidsafhankelijk is, en niet toerenafhankelijk zit het dan dus achter de versnellingsbak. (dus tussen de bak en de wielen)

Edit: of dus toch een achterrem/wielnaaf die mogelijk iets krom is.
 

Hakar

Donateur
Een versleten wielnaaf aan de achterzijde kan de hele auto doen trillen.
Heb dit ooit mogen ervaren met de Pug 205, en eens met een motorfiets.
Bij de motorfiets begon de achterband leeg te lopen een deed uiteindelijk de motorfiets redelijk onbestuurbaar worden.
Voor het gevoel leek het of het stuur los begon te raken.
Bij de Pug merkte ik het tijdens een terugreis uit Oostenrijk, en de boel was uiteindelijk zo warm geworden dat bij het achteruitrijden ter hoogte van Hoogeveen op een parkeerplaats de achterrem vast sloeg.
Van Hoogeveen met de bezemwagen van de ANWB naar huis gekomen, eaarna bleek dat zowel de naaf, de remtrommel en de remschijven naar het kerkhof werden verwezen.
 
Bedankt voor alle opmerkingen en zoals ik me kan herinneren is het puur op snelheid en niet met accereleren..

Dus ik verdenk dan eerst rechts achter qua wiellager en heel misschien een uitlijning van de auto

Als dat niet over gaat, zal ik me storten op de aandrijfas rechts. ik ga er mee aan de gang en meld me weer als ik iets weet / vervangen heb.
 
Jazeker.. hij trilde toen ook al..
Had gehoopt dat het de velgen waren met de oudere banden, aangezien deze niet in hele beste staat waren.

Alleen met de nieuwe set hetzelfde. Dus verdenk ik toch echt het wiellager rechts achter. Die ga ik eerst vervangen.
 
Kreeg er niets vanaf.. en had een andere nodig i.v.m. defect van de oude auto (Wat niet zo bleek achteraf)

De achterruitenwisser deed het ook niet en daar 150 euro vanaf kunnen krijgen. (oude overgezet) voor de rest geen optie.

Trillen zelf wel gemeld, maar de verkoper had het zelf niet gemerkt bij een proefrit. (Misschien niet boven de 110km/h gekomen :maakmegek:) zei hij.

Daar bleef het wel beetje bij en dus dat gehaaider snap ik wel,.maar had ook niet heel veel keus
 
Ben benieuwd als je het wiellager vervangt; is dat bij de O2 (of überhaupt bij VAG) een zelfde constructie zoals in de video?
Of is het een geperst lager?

Indien het idd het lager blijkt te zijn dan kun je uiteraard OEM skoda nemen en als alternatief zou ik een lager van SKF nemen. Dat is een fatsoenlijke fabrikant welke geen rotzooi maakt. Doorgaans niet de goedkoopste, maar zoals in de video te horen kun je janken bij goedkope lagers die je na een jaar weer eraf mag beunen.
 
Bovenaan Onderaan