Building the E90

greenlinediesel

Senior Member
Zoals sommige van jullie weten ben ik inmiddels weg bij Skoda, maar nog niet op dit leuke en gezellige forum. Het leek me leuk om een topic bij te houden van mijn (voor mij) nieuwe BMW 3-serie E90. Ook even rondgeneusd op BMW fora, maar die zijn toch wat minder actief en gezellig dan dit leuke forum :D

Na ongeveer 3,5 jaar in een F2 gereden te hebben ging toch mijn autohart weer kriebelen. De F2 Greenline was vooral een verstandige keuze omdat ik veel kilometers ging rijden voor het werk (dik 200 per dag). Inmiddels ben ik al een tijd verhuisd en rijd ik nog maar minder dan de helft. Toch nog ruim boven het kantelpunt van de verstandige diesel, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Ik wilde graag een wat luxere kilometervreter, en keek regelmatig op AutoScout24. De Fabia hoefde immers niet weg dus ik zat niet op een schop stoel. Dit veranderde van de één op de andere dag toen ik een mooie BMW E90 zag staan voor een niet al te gekke prijs, ze blijven belachelijk duur tweedehands, maargoed.

dTGLwb0.jpg



Ik kreeg de Bimmer niet meer uit mijn hoofd en ben gaan kijken. Uitgebreide proefrit gemaakt en tot aankoop overgegaan. De auto had alle opties die ik wilde, behalve een trekhaak. Dit is het minste probleem want die kan er natuurlijk vrij makkelijk onder. De garage heeft een mooie afneembare trekhaak geplaatst waar van je NIETS ziet als deze eraf is. De stekkeraansluiting klapt ook mooi naar boven weg.

Ik heb de auto nu sinds 3 maanden in bezit, en de eerste "mod" is al uitgevoerd. Afgelopen week ben ik naar een tinter geweest die de ruiten vanaf de B-stijl heeft voorzien van een mooie 20% tint. Dit maakt de auto al weer een stuk mooier imo.

xvfjwpF.jpg


Binnenkort nog meer veranderingen waaronder:
  • Andere einddemper met dubbele uitlaat. Vind die standaard brievenbus echt verschrikkelijk.
  • Smoked black dynamische zij-knipperlichten.
  • 18 inch Monaco GP2 velgen. Op de huidige set komen winterbanden.
  • Upgraden iDrive systeem, groter scherm en/of Android unit.
  • LED angel eyes (al besteld maar nog niet geleverd)
  • Zwarte kidney grille
  • Vast nog veel meer...
 

brepus13

Forumguru
Rijdt prima he zo’n beemer! Ik heb nog een setje Nieuwe brembo blokken voor achterZijde liggen en wat bijbehorende slijtage indicatoren. Ook heb ik bmw software voor wat codeer werk. Mocht je interesse hebben stuur maar een PB. Mag voor weinig weg de blokken. (En monteren ter plekke mogelijk). Veel plezier in ieder geval met je beemer.
 

greenlinediesel

Senior Member
Rijdt prima he zo’n beemer! Ik heb nog een setje Nieuwe brembo blokken voor achterZijde liggen en wat bijbehorende slijtage indicatoren. Ook heb ik bmw software voor wat codeer werk. Mocht je interesse hebben stuur maar een PB. Mag voor weinig weg de blokken. (En monteren ter plekke mogelijk). Veel plezier in ieder geval met je beemer.

Ja een enorm verschil met de Faab. Komt niet in de buurt, haha. Dank voor het aanbod! Zit al volledig nieuwe Brembo remmerij onder. Schijven en blokken zijn nieuw. Ik gebruik zelf de Carly app. Natuurlijk niet het échte INPA werk. Maar het doet wat het moet doen, en al aardig wat leuke opties kunnen activeren.
 

greenlinediesel

Senior Member
Ziet er goed uit je Bimmer! Welke motor heeft je auto?

Dat is het énige minpuntje. Het is een 122pk laffe 316. Maar goed, 90% van mijn kilometers zijn snelweg en cruisecontrol dus soit. Een maatje van mij heeft een 328, en die rijdt 1/11. Aangezien ik nog aardig wat rijd is dat gewoon niet te doen voor mij want dan mag ik al m'n geld naar de Shell brengen, haha. Deze rijdt een respectabele 1/15. Niet slecht voor een 10 jaar oude benzine slurpert.
 

greenlinediesel

Senior Member
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Dank! Dat is al zeker aan het lukken. Inmiddels ongeveer 8.000km in de auto gereden, en wat een comfort zeg! Helaas al meerdere keren terug geweest naar de aankoopgarage want BMW heeft wel wat dingetjes :-) Gelukkig nog een paar maanden garantie op de auto.
 

Duijzer

Donateur
Gefeliciteerd! Veel plezier met je BMW. Ja, dat zal anders rijden dan een Fabia, het is uiteraard ook een andere klasse en prijs. Alle waar naar zijn geld. BMW rijdt beter, maar het verbruik en onderhoud is ook wat duurder. Zwakke plekken zijn scheuren in het achtersubframe (daar had de E36 al last van, maar de E90 ook nog wel) en olieverbruik doordat de rubbers van de klepstelen hard worden en er dan olie via de klepstelen de cylinder in loopt.
 

greenlinediesel

Senior Member
Dank je wel. Tijdens de proefrit heb ik mijn eigen garage naar de auto laten kijken, is daar ook op de brug geweest. Van structuele schade was geen sprake (van wat we konden zien natuurlijk). Ook was de auto kurkdroog van onder, iets wat je niet al te vaak ziet bij oudere BMWs. Na de 8.000km nog geen liter olie hoeven bijvullen, dus motorisch so far so good :-)
 

Timmer

Donateur
Dat ziet er idd beter uit als gedacht, de camera'a leken mij op de eerste foto's nogal groot. Eens ingebouwd zien ze der best goed uit, en dan ook nog eens proper ingebouwd :thumbsup:
 

greenlinediesel

Senior Member
Afgelopen is er weer aardig geknutseld aan de Bims.

BWQCrds.jpg


Ik heb de nieuwe LED angel eyes gemonteerd, complete teleurstelling aangezien de buitenste ring (bijna) niet oplicht. Om het goed te maken maar even 'US lights' mod geactiveerd. Binnenkort misschien toch maar een setje Lux leds erin want dit is het ook niet helemaal.

bz1aX6g.jpg


De nieuwe uitlaat is dan wél weer erg goed gelukt. Er zit nu een vrij beschaafde low sound RVS sportdemper onder die wél lekker roffelt en een mooi zwaar geluid produceert, zonder al te hoog sjonnie gehalte. Met snelweg cruisen (2-2.5k rpm) is de auto nog lekker stil en hoor je de demper bijna niet (in de auto).

Ik heb gekozen voor een OEM look sierstuk, wat erg goed staat onder de auto imo. Eindelijk van de lelijke brievenbus af :-)

Nu maar weer wachten op de volgende pakketjes van ome Ali.... Next up zijn de zij-knipperlichten. Ohja, en nieuwe kentekenplaathouders.

Inmiddels dik 11.000km gereden met de nieuwe Duitser, en elke dag is weer een feestje :-)
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Blijft een mooie Bimmer, mijn vrouw wilt ook maar wat graag een BMW, ik wil Skoda blijven rijden maar als zij de volgende mag kiezen word het een BMW ;)
 
Bovenaan Onderaan