Te vermijden Fabia's?

Hallo,

Voor (en met) de zoon van mijn vriendin was ik gisteren wezen kijken naar een Fabia 1 met 1.4 liter motor die hij wel zag zitten. Model hatchback, uitvoering Comfort, zwart uit 2001. Km stand 127dkm. Ik had al even op jullie forum zitten zoeken naar mogelijke zwakke punten (bedankt!) en ontdekte dus o.a. koppakking, raambediening, lekkages achterportieren, elektronica.

Delen jullie hier ook ervaringen op kenteken of handelaar? Is mijn vraag.

Ik kwam daar namelijk, de auto stond buiten, het had geregend en het bedrijf was net open, de auto werd uit de rij gehaald (was dus nog koud) en stond klaar voor inspectie/proefrit. Op mijn vraag wat het verhaal bij de auto was zei de handelaar "geen". Ik heb toen de auto een keer rondgelopen, motorkap open en olievuldop eraf gedraaid. De handelaar was op dat moment zelf even wat anders aan het doen. Toen ik de onderkant van de dop zag, zei ik direct al tegen de aspirant-koper - we kunnen weer naar huis. Lobbige bruine drab à la koelvloeistof in mayonaise-achtige vorm zat er onder, en het koelvloeistofreservoir was vies, de vloeistof erin was niet bepaald roze of een andere heldere vloeistofkleur. Gevalletje jammer dan. Toch even een proefrit gemaakt, met onmiddellijk knipperend lampje voor de koelvloeistof (dat ook niet meer ophield) en gedurende de proefrit waarbij de motor genoeg kans heeft gehad warm te worden bleef de temperatuurmeter op nul staan. We zijn netjes weggegaan en laten deze auto graag voor wat het is.

Is er interesse om details over voertuig of handelaar hier te verspreiden? Niet met de bedoeling dat de handelaar malafide zou zijn, maar wel dat er iets met deze auto is waar je rekening mee moet houden, mocht je hem op het oog hebben en hier rondneuzen, net als ik :)

Groet en wie weet een keer tot ziens!

Een BMW en Audi rijder met Skoda zoekopdracht ;)
 

Desperado

Forumguru
Ik zou beginnen om mezelf netjes voor te stellen in de meet en greet. Wel zo netjes voor je negatieve ervaringen deelt van verkopers. En wordt zeer gewaardeerd door velen die hier al langer aanwezig zijn :lezen:
 
Wel zo netjes voor je negatieve ervaringen deelt van verkopers.

Mee eens. Maar ik heb nog geen negatieve ervaring gedeeld van een verkoper ;)

We hebben na deze auto elders nog een tweede bekeken uit 2003, zelfde model maar dan grijs met hogere km stand (166dkm) en dan met een 1.4 16V blokje erin. Dat reed al een stuk beter, echter de verkoper meldde direct dat "ze allemaal rammelen, dat is een bekend probleem". Ja ja, ik weet het ook niet dus het zal wel (?), dat rammelen/ratelen was duidelijk hoorbaar. De verkoper meldde dat dit motortype een ketting heeft en dat je dus nooit problemen hebt met het vervangen van de distributie. Dit overigens met geopende motorkap met op de zwarte afdekkap een duidelijk waarneembaar getal genoteerd van zes cijfers, beginnend met "154", waarvan ik het mijne dacht. Onderhoudsboekje was er overigens keurig bij, en netjes bijgehouden tot ergens aan de 130dkm in 2014, daarna is het gissen. Vooralsnog is dit exemplaar (vies van binnen, kapotte luchtroosters bij de zijruiten, wat lichte schade achter de RA deur, een flink versleten pookknop en een gat in de bestuurdersstoelbekleding waar de hond bijna in past) ook niet aangeschaft, we kijken nog even verder.

Mijn idee met mijn eerste post was meer dat ik een toevoeging deed aan het onderzoek naar de zwakke punten van de Fabia 1, omdat ik er 1 gevonden had met bruine smurrie onder de olievuldop, een bijna waterdichte garantie op een (begin van een) lekkende koppakking. En om anderen daar voor deze specifieke Fabia zwart van 2001 die bij een handelaar staat in een Gelders dorp dat met een P begint, dat een station heeft en dat vlakbij Nijkerk ligt en op 'utten' eindigt, te waarschuwen - kijk uit wat je koopt. Mijn insteek is niet die handelaar/verkoper negatief neer te zetten, het feit dat hij tegen mij zei "geen verhaal" bij de auto te hebben kan heel best kloppen, ik kan geen gedachten lezen ;)
Maar wellicht in rijmvorm dan met een raadseltje (om het leuk te houden dan hè):
Koop de zwarte Skoda Fabia uit 2001 bij autohandelaar W......., dan wacht u later wellicht een onaangename verrassink!

Of meer cryptisch: als u met 33 Heel Hard Door Jakkert, dan krijgt u zeker spijt :)

Ter lering ende jolijt.

In elk geval een warme groet. Ooit (2013) mocht ik in Liberec (CZ) eens een keer in een fabriek kijken waar Isofix beugels aan de carrosserie-onderplaat werden gelast met robot-armen, dit voor het merk Skoda. Een best eind rijden overigens, zeker bij winterdag. Maar een heel leuk land, destijds!

Nogmaals groeten!
 
Laatst bewerkt:

machlo

Forumguru
Ik kocht enkele jaren geleden een 1.4 mpi uit 2004 bij een garage. Zonder boekje, met bovag garantie. Leek allemaal in orde, zag er nog netjes uit. Gok maar gewaagd. Na 2 jaar toch de ellende rondom de koppakking mogen mee maken. Uiteindelijk ook de CV die ging haperen en de airco die kapot was....voor mij het moment om hem te verkopen. Toch wel jammer want mis de ruimte wel. Ook veel (nou ja, het was geen strepen trekker) trekkracht bij lage toeren. Maar zonder onderhoudshistorie zal ik niet snel meer kopen....succes met de speurtocht.
 
Oh ja, mogelijk een vermelding waard (met dank aan machlo): bij beide Fabia's deed de airco helemaal niets, na inschakelen. Bij beide auto's deden de CV, de beide elektrisch bedienbare voorportierramen en bij de laatste de cruisecontrol het wel. Bij de eerste werd de cc niet geprobeerd ;)
Bij de (tweede Fabia met) 1.4 16V viel me op dat het koelvloeistofreservoir schoon en 'helder' was en de koelvloeistof was netjes roze en niet vies. Zag er een stuk beter uit, en geen smurrie onder de olievuldop. Maar dat gerammel en geratel?...

En voor de duidelijkheid - de zoektocht vindt plaats in het segment tot 2k Euro. Ik begrijp heel goed dat je dan geen hoge verwachtingen kunt koesteren, maar om dat arme joch nu meteen een auto te zien kopen onder de indruk van het bekende oude-vrouwtjesverhaal en dat er kort daarna torenhoge kosten achteraan komen huppelen wil ik toch graag voor zover het in mijn mogelijkheden ligt voorkomen :)

Excuses voor de lange zinnen, maar het typt zo lekker :D
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Skodazoeker De verkoper die je bij de 2e Fabia hebt getroffen, had zonder meer een onzin verhaal: een 1.4 16V heeft een distributieriem, en het vervangingssetje hiervan is echt één van de duurdere in vergelijking met andere motoren. De 1e verkoper die geen verhaal had, dat zie je wel meer: een handelaar koopt wat in, waarvan ie denkt dat ie het snel met winst kan verkopen, maar als er geen duidelijke problemen zijn, heeft ie geen interesse in de historie van de auto, dus kan het ook niet doorgeven aan de volgende eigenaar. Wat je eventueel wel kunt doen: als je het onderhoudsboekje in kunt zien, kun je zien welke garage(s) het laatste onderhoud hebben gedaan, en daar contact mee opnemen of er nog iets bijzonders is met de auto. Toen ik mijn 2003 Fabia bij een handelaar had gekocht had ik op een gegeven moment ook wat vragen over wel of niet uitgevoerd onderhoud, de oorspronkelijke dealer gebeld die mij aan de juiste informatie kon helpen, en uit zichzelf nog wat aanvullende info gaf over al gedane reparaties (waaronder een raammechanisme).

Vanaf 2003 zijn er volop 1.4 16V blokjes gebruikt, dus bijna geen mpi's blokjes met lekkende koppakking meer. De 1.4 16V blokjes hebben ook lang niet zo'n onregelmatige stationair loop als de mpi-blokken, en het rammelen is vooral afhankelijk van welke zooi je allemaal in de auto gooit, en hoe je met de auto omgaat.
Als je 'schoonzoon' een beetje handig is, kan ie lekkage bij de achterdeuren zelf afkitten, en bijv. ook een interieur uit een andere sloopauto plaatsen. Ik heb in mijn 2003 Fabia combi destijds het interieur van een Ibiza FR geplaatst (is gewoon plug&play) voor een beter gevormde stoel. Kapotte luchtroosters heb ik destijds gerepareerd met luchtroosters van de sloop, ik geloof dat me dat 10 euro en een paar uur knutselen heeft gekost. (kapotte lamellen van verschillende roosters vervangen door andere exemplaren, zodat ik uiteindelijk allemaal hele roosters had, en nog een heel reserve rooster in de schuur.
 
Laatst bewerkt:
De verkoper die je bij de 2e Fabia hebt getroffen, had zonder meer een onzin verhaal: een 1.4 16V heeft een distributieriem,

@Cordoba - exact wat ik ook dacht :)

Dank voor de tips! Of het een Fabia gaat worden weet ik nog helemaal niet zo zeker, het tot 2K segment is extreem breed en vol kuilen, mogelijk diep en waarschijnlijk zeer onaangenaam. We zijn net gestart, de speurtocht kan nog naar VW Polo of Opel Corsa dan wel Ford Fiësta gaan wisselen. Aangezien de aspirant-koper helemaal niet zo handig is zie ik dat 'zelf klussen' er niet van komen, dus het moet dan een auto zijn om in te stappen en hij doet het, de mogelijk kleinere ellende gewoon te laten voor wat het is (niet-werkende airco's, cruise controls of lekkende portieren) maar de grotere narigheid (hij start niet omdat de distributieriem besloot de onderhoudsintervaltermijn niet af te wachten en voortijdig door breuk dienst te weigeren, het koelvloeistofverbruik stijgt boven het benzineverbruik of andere tot acute stilstand dwingende zaken) tracht ik hem te helpen vermijden. Ook een met flink veel bijgeluiden op-en-neer (dan wel een helemaal niet) werkend elektrisch bedienbaar portierraam hoop ik vroegtijdig vóór de koop te kunnen ontdekken (daar sta je dan, bij het raam van de McDonalds Drive-In en òf hij gaat niet open, òf hij gaat nooit meer dicht). Uiteraard is er de niet te missen kans dat er na de aankoop in dit segment nog iets kapot gaat. Maar daar is dan nog een potje voor, en het moet wel leuk blijven. Vandaar, niet meer en niet minder ;)
 

Cordoba

Forumguru
@Skodazoeker Heb je ook dit exemplaar gezien? Gezien de bekleding denk ik dat dit een Creation uitvoering is, mogelijk dat dit ook te lezen is op het zijscherm net boven de knipper, maar op foto niet goed te lezen. Creation is een actie-uitvoering uit 2003, dus dan is dit waarschijnlijk een erg laat op kenteken gezet exemplaar.

Polo en Ibiza delen veel onderdelen met de Fabia, maar zijn op de occasionmarkt vaak duurder en meer km's (Skoda werd vroeger veel vaker particulier aangeschaft, en maar weinig voor zakelijke rijders). Wat reparaties betreft: ik zeg dat je altijd op 500 euro reparatiekosten moet rekenen binnen een jaar, heb je pech wordt het misschien 1000 euro, heb je geluk blijf je onder de 500 euro.

Ander punt: let ook even op hoe de interieurverlichting zich gedraagt, en of de 'licht-laten-branden-zoemer' werkt. Dat is vaak een probleem met een microswitch in het portierslot, en kan door deurslotreparatie.nl in Apeldoorn voor ruim 50 euro gefixt worden met garantie. (Garages vervangen het slot voor een nieuw exemplaar en dan kom je vaak op meer dan 200 euro uit, incl. nieuw slot en arbeidsloon)

Overigens het vervangingsinterval van de 1.4 16V motoren stond bij fabricage op 90k km of op leeftijd tussen de 5e en 6e verjaardag vervangen, en dan inclusief spanrollen en waterpomp. Later is het interval voor de km's wat opgerekt, ik dacht naar 120k km, maar ik zou veiligheidshalve toch de 90k blijven hanteren.
 

Net bekeken, zeer bedankt! Mooi en net exemplaar, boekjes keurig bijgehouden tot afgelopen jaar :jaja:
Het verhaal over Skoda t.o.v. VW en Seat is herkenbaar :thumbsup:

Vriendin (moeder van...) rijdt VW Fox, altijd een bijzonder genot om daarvan de elektrische raambediening te horen knarsen of zien weigeren. Portier linksvoor al twee keer open gehad en de handen opengehaald aan het nauwe gepruts tussen het staal om het mechanisme uit en weer in te bouwen :tegek:
Daarvóór had madam een Cordoba Vario voor 950 eurie, was best even leuk en heb ik ook gestoeid met de raampjes, maar als het contactslot steeds zwaarder gaat, meld dat dan even!! :banghead: In plaats van dat het op de dag dat het niet meer wil zijdelings wordt opgemerkt :shutup:

De eerste keuze van zoonlief gaat richting Skoda, juist vanwege zoals jij het omschrijft. De aspirant-koper woont in Ede, dan is Barneveld niet ver :cheer:

Nogmaals dank! Meld me wel weer als er 'nieuws' is en anders verdwijn ik wel even op en nette wijze ;)
 

Stripedkrijn

Forumguru
Enkele persoonlijke opmerkingen betreffende de eerste types Fabia. Ik word altijd een beetje droevig van het gemak waarmee de wat oudere auto's eenvoudig op de schroothoop worden gegooid. Faabjes van het eerste type ook terwijl het uitstekende auto's zijn op een paar puntjes na, waaronder inderdaad die koppakking, wat eigenlijk een fabrieksfout bleek te zijn geweest. Een distributiesetje moet af en toe ook worden vervangen. En om eerlijk te zijn, die met een penseeltje ingeschilderde kilometerstand voor de distributie-vervanging onder de motorkap zou ik zelf onmiddellijk vergeten. Ga er maar eenvoudig vanuit dat die NIET vervangen is. Welke monteur gaat na afloop van de reparatie met een kwastje zitten pielen om netjes zes cijfertjes DUIDELIJK op het binnenspatbord of motorafdekking te penselen... Meestal is de verf ook zéér wit.
Kettingdistributie vervangen kost rond €400 tot €475. Afhankelijk van wat voor garage je hebt. Daarna kun je weer een dikke 2 ton zonder rammelen vooruit. Belangrijk is het om te weten dat die 1.4 MPI blokjes laagtoeren motortjes zijn. Het heeft totaal geen zin om die met hoog toeren op te jagen. Ik schakel zelf altijd ergens tussen 1750 en 3000 toeren. Vaak ook schakel ik een versnelling over. Dus van 3 naar vijf..
Ja, ik ben een luie rijder. Heerlijk. Maar in Frankrijk rij ik dan weer op de Autoroute continu 4000 toeren.
De waterpomp preventief vervangen rond de 200k kilometer. Draagarmen kosten bij de grotere internetbedrijven ook geen drol meer, evenals remschijven en blokken.
Kortom het onderhoud is over het algemeen alleszins betaalbaar. Ik heb gisteren met mijn Fabia1 1.4MPI Combi de 328k aangetikt. Motortje verbruikt geen spat olie. Ik hoef tussen de beurten nooit olie bij te vullen. Afschrijving is nihil, ik krijg de indruk dat die eerste Faabjes niet veel meer in waarde dalen, sterker nog, bij goed onderhoud, zelfs iets in prijs stijgen. Dit betreft dan de combi's. Uiterst praktische auto's met VEEL ruimte en weinig roest.
Nogmaals, dit zijn gewoon wat losse opmerkingen over de Fabia1.
 

Tees

Donateur
@Stripedkrijn Toevallig heb ik mijn Fabiaatje 4 jaar terug bij zo'n garage gekocht, die had ook de km stand van vervanging op de distributieriem-kap geschreven. En ik ben er vrij zeker van dat hij die vervangen heeft, dus er zijn blijkbaar wel dat soort monteurs :jaja: (overigens denk ik dat dat gewoon met eea stift geschreven was)

Verder ben ik het natuurlijk helemaal met je eens dat je een Fabia niet zomaar weg moet doen. Al moet ik bekennen dat ik afgelopen maanden ook met het idee heb gespeeld, omdat er wat dure reparaties op til stonden, maar kijkende wat een nieuwe Fabia (die dan ook wat jonger en lagere km stand hadden) kostte, toch maar besloten de reparaties te laten doen en het onderhoud voortaan zelf te doen. De onderdelen zijn inderdaad vrij goedkoop.

Overigens denk ik dat TS een goede keuze heeft aan de Fabia die @Cordoba postte. Hoop wel dat die garage het eea aan onderhoud heeft gedaan, ik mis toch wat broodnodige onderhoudszaken in de gefotografeerde geschiedenis van de laatste jaren :pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
Belangrijk is het om te weten dat die 1.4 MPI blokjes laagtoeren motortjes zijn. Het heeft totaal geen zin om die met hoog toeren op te jagen. Ik schakel zelf altijd ergens tussen 1750 en 3000 toeren.
Ik heb zowat 7 jaar in een F1 combi met 1.4mpi blok gereden. Dat was een bewuste keuze omdat die motor mij véél beter beviel dan zijn 16V-broertje. Die laatste vond ik maar een nerveus ding, die moest je hoog in de toeren houden om een beetje vooruit te komen. De 1.4mpi reed voor mijn gevoel zeer veel aangenamer door de veel betere trekkracht onderin.
 

Cordoba

Forumguru
@Stripedkrijn Ik heb het net even gecheckt en ik heb bij mijn Fabia in november 2016 de laatste distributiewissel incl. waterpomp laten doen, en betaalde daar bij Vagtechniek in Nuenen 549 euro voor.
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
De Faabjes die ik heb laten doen kosten distributie ketting €400 en waterpompen heb ik zelf gedaan. Ik moet nakijken wat die pompjes kostten. Kortom alleszins redelijk bedrag wat jij hebt betaald. Die jongens in Nuenen hebben dat netjes gedaan. Ik overweeg nog om, als ze ergens te krijgen zijn, nieuwe tandwieltjes in het gasklephuis te zetten. Ik vermoed dat het licht veranderende stationair toerental daardoor wordt veroorzaakt: beetje speling op de tandjes door slijtage in de overbrenging van stappenmotortje naar gasklep. Maar ach, eigenlijk is dat niet meer dan een schoonheidsfoutje van de 1.4 MPI.
 

turboturbo

Forumguru
Als ik de openings berichten zo lees denk ik: probeer bewust eens een particulier. Daar kan je een verhaal verwachten, onderhoudshistorie/facturen en je kunt een indruk van de vorige eigenaar vormen (gaat ie netjes met z’n (andere) spullen om?)
Een beetje fatsoenlijk particulier staat achter de verkoop en is met een beetje geluk zelfs eerlijk over eventuele gebreken.
 

Stripedkrijn

Forumguru

Even een puntje van aandacht: Er is verschil tussen "riem" en "riem"..
De ene riem is de andere niet!!
De 1.4 MPI Skodamotor heeft een gladde riem die de dynamo, waterpomp en de eventuele airco aandrijft.
Deze riem heeft dus NIETS met de distributie te maken. De distributie gebeurt bij de 1.4 MPI motor met een dubbele ketting die afgesloten van de buitenlucht in de olie van het carter loopt en gemiddeld 2 tot 2.5 ton loopt voordat deze "moet" worden vervangen.

Een distributie riem is een dwars geribbelde riem die over "tandwielen" loopt zodat de onderlinge positie van de tandwielen vast ligt en niet verandert. Bijna altijd zit over die riem een afneembare plastic kap ter bescherming.

Vaak worden die platte multi-v riemen bewust of onbewust uitgescholden voor distributieriemen. " We hebben de distributierien alvast vervangen hoor" Deze of een dergelijke vergelijkbare terloopse zin is gauw gezegd maar betekent NIET dat het dan ook de distributieriem is geweest die vervangen is.

Als een garage met een stalen gezicht van een AQW Škoda blok beweert dat de distributieriem is vervangen klopt dat dus niet. AQW heeft een ketting distributie.
Én een geribbelde Multi-V snaar voor de dynamo, waterpomp etc.
 

Tees

Donateur
Als ik me niet vergis hebben we een spraakverwarring tussen @Stripedkrijn en @Cordoba : volgens z'n onderschrift heeft Cordoba een BBY blok gehad (1.4 16V, net als ik in mijn Fabia heb), deze heeft een distributieriem (aka getande riem). De AQW van Stripedkrijn heeft / had een distributieketting.

Als ik me niet vergis is de getande riem van een BBY ook een stukje goedkoper te vervangen dan de ketting van een AQW?

Overigens maakt dit voor de TS niet enorm veel uit, behalve dat ie dan weet dat de auto waar ie naar gaat kijken een riem heeft en geen ketting.
 

Cordoba

Forumguru
@Tees De BBY heeft een dubbele distributieRIEM, en doordat dit er meer dan 1 is, is deze zowel in materiaalkosten als in arbeidsloon wat duurder om te vervangen. Ik heb het bij mijn BBY 2 keer laten doen, waarbij de eerste keer direct na aankoop van de auto. Ik denk dat Stripedkrijn elkaar wel goed begrijpen, maar mogelijk dat er anderen wel in verwarring raken. Overigens is het vervangen van de waterpomp bij een 1.4 16V blok een behoorlijk arbeidsintensieve klus, doordat de distributie los moet, en wordt dit normaal dus altijd gecombineerd. Bij de 2e keer had ik een waterpomp die soms wat koelvloeistof verloor, en een distributieset die op 90% van zijn levensduur zat, dus de keuze gemaakt om alles iets vroeger te vervangen.
 
Bovenaan Onderaan