@De Stip Ikheb even de volgorde van je vragen aangepast om een wat logischer structuur te krijgen, ik geeft eerst antwoord op de benodigdheden, en in een aparte post de manier van werken, om het overzichtelijk te houden.
Voor het netjes wassen heb je als absoluut minimum 2 full size emmers nodig, waarvan minimaal 1 met een grid, maar bij voorkeur 3 emmers waarvan 2 met een grid. Als je absoluut een spons wil gebruiken, adviseer ik je om óf een spons met microvezel omhulsel te kiezen, maar toch bij voorkeur een washmitt, waarbij je ideaal 1 goede washmitt gebruikt voor het bovenste deel van de auto, en een 2e (wat mindere) washmitt voor dorpels en dergelijke waar je meer modder kunt verwachten. Daarnaast is een goede droogdoek belangrijk, persoonlijk gebruik ik een grote dikke droogdoek voor het overgrote deel van de auto, en heb ik een kleinere niet zo dikke droogdoek voor bijvoorbeeld deurgrepen en andere lastige plekken. Daarnaast kunnen een tuinslang en een pompsprayer zeer handige hulpmiddelen zijn bij het wassen.
Zoals je ziet op een heel aantal punten net wat andere keuzes dan Patrick, maar ook veel overeenkomsten en zelfs een aantal producten identiek.
Washmitt bovenste deel auto:
Monello thick mitt omdat deze een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft, en niet na een jaartje volop voor waskrasjes zorgt (doen sommige concurrenten wel)
Washmit onderste deel: de gewone
Monello wash mitt of een wash mitt met chenilles (zie plaatje), deze laatste kun je ook voor een paar euro bij bijv. Action kopen en die zijn ook goed genoeg voor dit doel.
Alternatief voor de washmitts zijn een
microvezel spons, (waarbij dan ook bij voorkeur voor het vuilste deel van de auto een ander hulpstuk wordt gebruikt).
Grid voor in de emmers, waarbij het voorkeur heeft om voor de spoelemmer een andere kleur te kiezen dan voor de sopemmer (helpt je om de emmers uit elkaar te houden tijdens gebruik), let er wel op dat je emmers hebt waar het rooster qua diameter ook in past.
Droogdoek: mijn persoonlijke voorkeur heeft de
Dry Me Crazy doek, als je die in een emmer water gooit, zuigt ie makkelijk 3 liter water op, maar is wel erg dik. Daarom gebruik ik daarnaast een
Monello Senza Acqua Piazza voor de lastige delen. De Monello doek is er ook in een rode variant, maar het voordeel van wit is dat direct zichtbaar is of je goed hebt gewassen, of wat hebt overgeslagen.
Als shampoo zou ik bij voorkeur een standaard shampoo en een shampoo met toegevoegde wax gebruiken, er zijn veel goede shampoo's en de grootste verschillen zijn prijs, geur en kleur. Mijn voorkeurshampoo's voor een basisset zouden de Poorboys World Super Slick & Suds (gewone shampoo) en de Super Slick & Wax (met wax) zijn.
Ik zou zonder meer voor Poorboys World Bug Squash gaan, dat is in kleine en grote verpakkingen verkrijgbaar. Zo'n 120 ml sample flesje kun je bijvoorbeeld ook makkelijk in de auto leggen, en die flesjes kun je gewoon weer bijvullen uit een grotere verpakking.
auto wax om zo af en toe de auto iets extra te verwennen?
Als je een makkelijke maar goede wax wil hebben, zou ik voor de Collinite 845 gaan. Handige pad om de wax aan te brengen:
Monello Disco Rosso (of de Nero)
Als het gaat om vastzittende vliegroest (van de remschijven) te verwijderen, kun je een speciale ijzerverwijderaar gebruiken, dit werkt het beste als je een wiel even van de auto haalt, zodat je ook aan de achterkant overal goed bij kan, inclusief het velgbed wat veel zichtbaarder is dan veel mensen denken.
Als je last hebt van teer, kun je die met een speciale teerverwijderaar te lijf gaan, maar als het maar af en toe is, kom je met een doekje met wat wasbenzine ook een heel eind.
Gebruik in geen geval een goedkope velgreiniger: die zijn namelijk vaak op basis van zuren, en dat is niet zo'n geslaagde combinatie met blank metaal (denk aan krasjes/lakschades op velgen, ook door bandenwissels en oude balanceergewichtjes verwijderen).
IJzerverwijderaar is bijvoorbeeld de
Monello Non-ferro een goed product, persoonlijk doe ik dat 1 á 2 keer per jaar. Voor gewone velgreiniger kun je bijvoorbeeld
die van Valet Pro gebruiken, persoonlijk gebruik ik bij een normale wasbeurt geen velgenreiniger en was mijn velgen met de gewone shampoo óf met de washmitt voor het onderste deel van de auto, of met dit speciale tooltje, de
wheel woolie, daarmee kan ik ook tussen remklauw en velg door.
Ik bescherm de velgen met een
wheelwax uit een spuitbus: dat is even opsprayen als ik de velg een grondige reinigingsbeurt heb gegeven, even met een microvezel doekje uitwrijven en klaar.
Verder zijn wat extra (goede) microvezel doeken nodig om bijvoorbeeld je wax uit te buffen, en kun je wat goedkope (of oude) microvezeldoeken gebruiken voor andere zaken (zoals bijvoorbeeld de wax op je velg uitbuffen). Voorbeeld van zo'n goedkope microvezeldoek is bijvoorbeeld een blauwe microvezel dweil, of blauwe microvezel doek met gele rand bij de Action, zo'n doek kost tussen de 0,80 en 0,90 cent en is prima geschikt voor dergelijke zaken. Als je wat meer wil is bijvoorbeeld zo'n sample set mooi om eens wat te proberen, en met zo'n sample flesje kun je de meeste onderdelen op je auto wel een paar keer behandelen.
Voorbeeld van zo'n sample kit.