Setje schoonmaak middelen aanschaffen, welke?

De Stip

Forumguru
Hoi,

Ik wil graag een "huis tuin en keuken" set aanschaffen, om mijn Karoq netjes te houden. Wat adviseren jullie me om;

vliegen te verwijderen?
auto te wassen?
auto wax om zo af en toe de auto iets extra te verwennen?
wielen te reinigen?
spons?

Ben ik nog iets vergeten? O ja, ik ben wel zuinig op mijn auto, maar heb helaas niet de tijd om er iedere zaterdag mee bezig te zijn.......
 

ertromp

Forumguru
Velgen reinig ik met jawel Dasty van de Wibra
voorreinigen doe ik met Monello Foam
Auto wassen met Gyeon Q²M Bathe+
En ik gebruik een wash Mitt van Incredimitt
Vliegen weghalen doe ik met Poorboys Bug Squash
En even goed afdrogen met een goede droogdoek

Ook ik ben niet iemand die hele zaterdagen gaat staan wassen en poetsen etc en met bovenstaande middelen / handelingen ben ik 1x in de 2 maanden een goede 2 a 3 uur tijd kwijt. Ik heb wel het geluk dat de auto in de garage kan staan bij geen gebruik dat scheelt aanslag

met bovenstaande middelen is mijn ervaring dat de auto er als nieuw bij blijft staan. Vooral door de Gyeon parelt het water er mooi van af als het regent
 

nicknameless

Forumguru
Dit zou ik kiezen als ik een start pakket zou moeten samen stellen:

* Poorboy's World Bug Squash:
https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-bug-squash-946ml.html

* shampoo zoals Poorboy's World Slick&Suds
https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-super-slick-suds-concentrated-wash-946ml.html

* een goede washmitt en géén spons:
https://www.carclean.com/nl/gyeon-qm-smoothie-wash-mitt.html

* een goede (grote) droogdoek:
https://www.carclean.com/nl/gyeon-qm-silk-dryer-xl-70x90cm.html

* een goede wax zoals de Collinite 845 die erg makkelijk is in gebruik:
https://www.carclean.com/nl/collinite-liquid-insulator-wax-no-845-473ml.html

Of een spraysealant die ook goed is:
https://www.carclean.com/nl/gyeon-q-m-cure.html

* vergeet een applicator niet als je een vloeibare of pastawax gaat aanbrengen:
https://www.carclean.com/nl/monello-disco-nero-foam-applicator.html

* en een set doeken, het liefst 6 tot 9 doeken:
https://www.carclean.com/nl/monello-peluche-verde-trio-45x45cm.html

* Een goede velgenreiniger zoals Monello Non-Ferro (al dan niet als startset):
https://www.carclean.com/nl/monello-non-ferro-velgenbundel.html

Op het Carclean forum is een heel mooi (handmatig) stappenplan te vinden:

https://forum.carclean.com/threads/...ig-met-videos-20-11-18-update-geplaatst.4266/

Groeten Patrick
 

nicknameless

Forumguru
@EdK,

Een beetje fatsoenlijke startset kost gewoon wat centen. Maar dat valt toch in het niet bij de aanschaf van een auto. Wel tienduizenden euro's uitgeven maar een paar tientjes kan er niet (meer) vanaf :D

Ik zal dan maar niet melden wat het mij in al die jaren detailen me het heeft gekost (laten we het er maar op houden dat ik een nieuwe instap Fabia Combi ervan had kinnen kopen)
 

Cordoba

Forumguru
@De Stip Ikheb even de volgorde van je vragen aangepast om een wat logischer structuur te krijgen, ik geeft eerst antwoord op de benodigdheden, en in een aparte post de manier van werken, om het overzichtelijk te houden.


auto te wassen?

Voor het netjes wassen heb je als absoluut minimum 2 full size emmers nodig, waarvan minimaal 1 met een grid, maar bij voorkeur 3 emmers waarvan 2 met een grid. Als je absoluut een spons wil gebruiken, adviseer ik je om óf een spons met microvezel omhulsel te kiezen, maar toch bij voorkeur een washmitt, waarbij je ideaal 1 goede washmitt gebruikt voor het bovenste deel van de auto, en een 2e (wat mindere) washmitt voor dorpels en dergelijke waar je meer modder kunt verwachten. Daarnaast is een goede droogdoek belangrijk, persoonlijk gebruik ik een grote dikke droogdoek voor het overgrote deel van de auto, en heb ik een kleinere niet zo dikke droogdoek voor bijvoorbeeld deurgrepen en andere lastige plekken. Daarnaast kunnen een tuinslang en een pompsprayer zeer handige hulpmiddelen zijn bij het wassen.

Zoals je ziet op een heel aantal punten net wat andere keuzes dan Patrick, maar ook veel overeenkomsten en zelfs een aantal producten identiek.

Washmitt bovenste deel auto: Monello thick mitt omdat deze een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft, en niet na een jaartje volop voor waskrasjes zorgt (doen sommige concurrenten wel)
Washmit onderste deel: de gewone Monello wash mitt of een wash mitt met chenilles (zie plaatje), deze laatste kun je ook voor een paar euro bij bijv. Action kopen en die zijn ook goed genoeg voor dit doel.
tw_chenille_mitt.jpg

Alternatief voor de washmitts zijn een microvezel spons, (waarbij dan ook bij voorkeur voor het vuilste deel van de auto een ander hulpstuk wordt gebruikt).
Grid voor in de emmers, waarbij het voorkeur heeft om voor de spoelemmer een andere kleur te kiezen dan voor de sopemmer (helpt je om de emmers uit elkaar te houden tijdens gebruik), let er wel op dat je emmers hebt waar het rooster qua diameter ook in past.

Droogdoek: mijn persoonlijke voorkeur heeft de Dry Me Crazy doek, als je die in een emmer water gooit, zuigt ie makkelijk 3 liter water op, maar is wel erg dik. Daarom gebruik ik daarnaast een Monello Senza Acqua Piazza voor de lastige delen. De Monello doek is er ook in een rode variant, maar het voordeel van wit is dat direct zichtbaar is of je goed hebt gewassen, of wat hebt overgeslagen.

Als shampoo zou ik bij voorkeur een standaard shampoo en een shampoo met toegevoegde wax gebruiken, er zijn veel goede shampoo's en de grootste verschillen zijn prijs, geur en kleur. Mijn voorkeurshampoo's voor een basisset zouden de Poorboys World Super Slick & Suds (gewone shampoo) en de Super Slick & Wax (met wax) zijn.

vliegen te verwijderen?
Ik zou zonder meer voor Poorboys World Bug Squash gaan, dat is in kleine en grote verpakkingen verkrijgbaar. Zo'n 120 ml sample flesje kun je bijvoorbeeld ook makkelijk in de auto leggen, en die flesjes kun je gewoon weer bijvullen uit een grotere verpakking.

auto wax om zo af en toe de auto iets extra te verwennen?
Als je een makkelijke maar goede wax wil hebben, zou ik voor de Collinite 845 gaan. Handige pad om de wax aan te brengen: Monello Disco Rosso (of de Nero)

wielen te reinigen?
Als het gaat om vastzittende vliegroest (van de remschijven) te verwijderen, kun je een speciale ijzerverwijderaar gebruiken, dit werkt het beste als je een wiel even van de auto haalt, zodat je ook aan de achterkant overal goed bij kan, inclusief het velgbed wat veel zichtbaarder is dan veel mensen denken.
Als je last hebt van teer, kun je die met een speciale teerverwijderaar te lijf gaan, maar als het maar af en toe is, kom je met een doekje met wat wasbenzine ook een heel eind.
Gebruik in geen geval een goedkope velgreiniger: die zijn namelijk vaak op basis van zuren, en dat is niet zo'n geslaagde combinatie met blank metaal (denk aan krasjes/lakschades op velgen, ook door bandenwissels en oude balanceergewichtjes verwijderen).

IJzerverwijderaar is bijvoorbeeld de Monello Non-ferro een goed product, persoonlijk doe ik dat 1 á 2 keer per jaar. Voor gewone velgreiniger kun je bijvoorbeeld die van Valet Pro gebruiken, persoonlijk gebruik ik bij een normale wasbeurt geen velgenreiniger en was mijn velgen met de gewone shampoo óf met de washmitt voor het onderste deel van de auto, of met dit speciale tooltje, de wheel woolie, daarmee kan ik ook tussen remklauw en velg door.
Ik bescherm de velgen met een wheelwax uit een spuitbus: dat is even opsprayen als ik de velg een grondige reinigingsbeurt heb gegeven, even met een microvezel doekje uitwrijven en klaar.

Verder zijn wat extra (goede) microvezel doeken nodig om bijvoorbeeld je wax uit te buffen, en kun je wat goedkope (of oude) microvezeldoeken gebruiken voor andere zaken (zoals bijvoorbeeld de wax op je velg uitbuffen). Voorbeeld van zo'n goedkope microvezeldoek is bijvoorbeeld een blauwe microvezel dweil, of blauwe microvezel doek met gele rand bij de Action, zo'n doek kost tussen de 0,80 en 0,90 cent en is prima geschikt voor dergelijke zaken. Als je wat meer wil is bijvoorbeeld zo'n sample set mooi om eens wat te proberen, en met zo'n sample flesje kun je de meeste onderdelen op je auto wel een paar keer behandelen. Voorbeeld van zo'n sample kit.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja daarom rij ik nu een Fabia ....:D

Snap wel wat je bedoelt met de paar tientjes kunnen er niet meer vanaf...
Zie dat momenteel ook weer met dit mooie weer en motorrijders in Tshirt en kortebroek...
Een motor van 30K en alleen nog euries over voor een helm van 800 eurie maar de rest is niet belangrijk....
 

Cordoba

Forumguru
Beschrijving van het gebruik van de middelen.

Voorbereiding voor het eigenlijke wassen, de voorwas/pre-wash:
pompsprayer van pakweg 2 liter vullen met een paar druppels shampoo en de rest water, sprayer oppompen en zonodig tussendoor bijpompen. De sprayer zo instellen dat ie fijn verneveld, en dan de auto hiermee nat maken, waarbij je van onder naar boven werkt. Het water hoeft niet van de auto af te lopen, maar juist zo veel mogelijk fijne druppeltjes moeten op de lak blijven liggen, zo kan het vuil los weken.

Eventueel vooraf de velgen al schoonmaken, omdat met name bij het gebruik van een velgenborstel je spetters vuil op je lak krijgt, bij de Wheel Woolie heb je het probleem van spetteren vrijwel niet. Hier gebruik je de 3e emmer voor (gevuld met shampoo en water) eventueel een extra emmer om de wheelwoolie tussendoor uit te spoelen voor ie weer in het sopwater gaat.

Vervolgens pak je de tuinslang en ga je de auto afspoelen, dit doe je ook weer met een fijne sproeistraal, alleen als je dik vastzittend vuil hebt (bagger, vogelpoep), binnenkant wielkasten, zet je de straal even op een harde gebonden straal om het al natgeweekte vuil weg te spuiten.
Terwijl je hiermee bezig bent, zie je vaak eerst sop op de lak ontstaan (van de druppel shampoo in de sprayer), en als je goed kijkt, kun je bijvoorbeeld zien dat je al veel vuil van bijvoorbeeld de motorkap spuit, en zie je dat het water al veel beter van de lak loopt, en niet meer aan het vuil blijft plakken. Ook hier is weer het doel om aan het eind van het afspuiten, zoveel mogelijk water op de lak blijft liggen, om vuil los te weken.

Dan ga je met emmer 1 en 2 en de washmitt aan de slag: vul 1 emmer met gewoon water en een rooster, dat mag koud of handwarm water zijn. De andere emmer vul je met shampoo en water (niet warmer dan handwarm) en eventueel een 2e rooster. Doop je washmitt in de shampoo emmer en begin te wassen (niet te grote delen) was een stukje en draai de washmitt een halve slag, zodat je nu de andere kant van de washmitt gebruikt en was zo nog een stukje. Ga vervolgens met de vuile mitt in de spoelemmer (met alleen water en rooster), en schraap het oppervlak van de mitt langs het rooster, zodat je vuil uit de mitt wrijft (en aan beide gebruikte zijden). Als de mitt weer schoon is, knijp het meeste water er uit, en ga weer naar de sopemmer om het volgende stukje te wassen. Hiermee ga je door tot je aan het onderste (vuile) deel van de auto bent, en dan wissel je van washandschoen, en ga op dezelfde manier verder tot de hele auto gewassen is. Als het goed is blijft je sop brandschoon, en zie je de spoelemmer steeds vuiler worden (eventueel spoelwater verversen). Bij deze manier van wassen voorkom je zoveel mogelijk dat je bijvoorbeeld zandkorrels over de lak trekt. Bij een spons kruipt zand in de spons, en ook na een wasbeurt in de wasmachine zit daar nog steeds zand binnen in, wat uit de spons kan komen als je je auto aan het wassen bent.

Nu is het tijd om de auto te drogen, dat doe je om te beginnen met de tuinslang: zet de kraan niet te ver open, en zorg voor een zachte gebonden straal. Begin met het dak, en zorg dat de straal zoveel mogelijk evenwijdig loopt met het dak (dus horizontaal) en spoel zo het hele dak af. Je ziet dat het water op de lak als een laag van de lak stroomt (sheeting) en er weinig water op de lak blijft liggen. Vervolgens ga je naar lagere delen van de auto en spoel je deze op vergelijkbare manier af (straal evenwijdig aan de lak, en je ziet het water als een laag van de lak stromen).

YouTube filmpje dat veel van voorgaande zaken bevat:

Dan ga je de auto drogen met de droogdoek(-en), begin met de verticale delen te drogen, deze zijn namelijk al bijna perfect droog, en zo krijgt het water op liggende delen (dak, motorkap) nog wat extra tijd om weg te vloeien. Daarna doe je de liggende delen, zo benut je de droogcapaciteit van de droogdoek maximaal.

Als de lak een beschermlaag heeft (wax, sealant) kun je die laag boosten door te wassen met een shampoo met wax, vooral in de winterperiode is dat een mooie manier om de standtijd van de waxlaag te verlengen.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ik wil graag een "huis tuin en keuken" set aanschaffen

Grappig, ik herinner me nog goed hoe vroeger Oma en Opa hun auto wassen, dat was met afwaszeep, regenwater en een dikke gele spons:tegek: wist ik toen veel dat dat niet hoorde haha.
 

Okki

Donateur
Jaren geleden, mijn buurman waste zijn Opel Ascona elke week met een {zachte} afwasborstel en Dubro afwasmiddel.

Ik moet zeggen.....die auto glom altijd als een hondenkeutel in de maneschijn.....
 

Cordoba

Forumguru
@Octavia&Eos Vrijwel iedere shop heeft pakketten, dat wil niet zeggen dat al die pakketten ook goed en goedkoop (in verhouding) zijn.

@JeSko Dan heb ik het vroeger van mijn ouders toch al netter geleerd: eerst de auto met emmers water helemaal natgooien, dan wassen met een emmer met autoshampoo en spons, en daarna afdrogen met een zeemvel.:laugh:
Mijn opa had pas 15 jaar later dan mijn vader zijn eerste auto. Ook het in de wax zetten was een klein drama: veel te dik aanbrengen, auto in de zon, en dan maar buffelen met een oud t-shirt als poetslap om de vastgebakken wax er weer af te krijgen. Nu weet ik dat je een dun aangebrachte waxlaag bijna niet moet zien, en dat het uitbuffen niet veel meer is dan aaien met een goede microvezeldoek.

@Okki Ik ben bang dat het niet de autolak was die glom, maar de vettige laag op de lak. Eigenlijk hetzelfde als waar sommige garages hun occasions mee laten glimmen: een middel op olieachtige basis dat kleine krasjes verbergt en glimt als een dolle. Alleen na pakweg 4-6 wasbeurten komen de krasjes weer te voorschijn.
 

Cordoba

Forumguru
Ontvet een beetje, maar lost niet alle soorten vet/olie op, en bij overdosering (wat vaak voorkomt bij dergelijk gebruik) blijft er dus vaak een dun laagje afwasmiddel achter op de lak, dat is eigenlijk het vettige laagje dat ik bedoelde.
 
Bovenaan Onderaan