Mijn Skoda Karoq Sportline Business 1.5 TSI 150pk

johan72

Actief lid
Kofferbak verlichting van Superskoda gemonteerd, dat geeft heel wat meer licht opbrengst.

Foto's van de standaard factory light unit versie.
Cargo.Trunk.Light.Original.jpg

Foto's van de door Superskoda geleverde versie.
Cargo.Trunk.Light.SuperSkoda.jpg

Leverancier: Superskoda.com
Bestelnummer: KRQ-CRG

Er is aan de linkerzijde van de kofferbak geen uitsparing voor een lampje.
Een lampje aan die kant bijplaatsen, zal toch wat aanpassingen en creativiteit vereisen.

Denk zelf eraan, om bij blijvend te weinig lichtopbrengst een mini led staafje onder de hoedeplank te monteren. Op het voorste deel dat niet met de klep mee omhoog scharniert.
En deze dan door middel van een stekker verbinding parallel aan te sluiten op de bedrading van het originele lampje rechts.
 
Laatst bewerkt:

sh0ck

Lid
mooie updates, die led upgrade scheelt idd wel veel. ik heb de leds via ali aangekocht.
Die deurstoppers maken het wel af ja :)
 

Octa1

Lid
Heb ook de nieuwe leds aangeschaft. Daarnaast ook nog:
- Zwart logo --> Nu is alles tenminste zwart ;)
- Beschermstrip bij kofferbak
- Passende steun voor de linkervoet
- Karoq naam in het stuur.
 

Bijlagen

  • 20200529_192129-COLLAGE.jpg
    20200529_192129-COLLAGE.jpg
    709,8 KB · Weergaven: 250
  • 20200530_153303-COLLAGE.jpg
    20200530_153303-COLLAGE.jpg
    320,9 KB · Weergaven: 259
  • Beschermer achterbumper.png
    Beschermer achterbumper.png
    1,4 MB · Weergaven: 257
  • Karoq.jpg
    Karoq.jpg
    164,9 KB · Weergaven: 230

De Stip

Forumguru
Hoi @Octa1 , je moet nu alleen nog letters en cijfers bestellen voor op je kentekenplaat :D Grapje! Leuke toevoegingen, waar heb je ze vandaan? Ik zou die Karoq aanduiding in m'n stuurwiel wel leuk vinden.
 

johan72

Actief lid
@Octa1, ook ik ben benieuwd naar waar je jouw toevoegingen vandaan hebt.
Met name de achterbumperbeschermer en het naamplaatje in het stuurwiel.
 

Octa1

Lid
@De Stip voorlopig heb ik die letters en cijfers niet nodig.....scheelt enorm in de boetes :cool:
Heb deze spullen besteld bij www.superskoda.com (http://www.superskoda.com/Skoda/KAROQ/). Moet wel zeggen dat ik inmiddels de meeste onderdelen ook bij aliexpress heb zien staan...alleen wat goedkoper......maar of het dezelfde kwaliteit is durf ik niet te zeggen.
Naamplaatje in stuur vond ik wel subtiel...en de achterbumperbeschermer kun je in verschillende kleuren krijgen. Past allemaal perfect moet ik zeggen en binnen paar dagen geleverd. Bij paar onderdelen zat originele (zo leek het tenminste) handleiding.
Wil nog wel de dopjes bestellen van @johan72 :D
Het zijn kleine aanpassingen, maar het kind in mij is er héél blij mee:dankje:
 

johan72

Actief lid
Vandaag een pakketje uit China ontvangen, het bleek de bestelde LED verlichting voor in het dashboardkastje te zijn.

Ik had al eerder zoals anderen de originele unit uit elkaar gehaald en het steekfitting lampje vervangen door een LED lampje. Maar was nog niet echt tevreden met de lichtopbrengst.

Ik had de volgende besteld. Ze worden per twee geleverd!
AliExpress.PNG

Op deze foto's het verschil tussen de AliExpress versie (links) en de originele (rechts).

Vergelijk1.png


En hier montage en een foto van de lichtopbrengst.

Montage.png
 

johan72

Actief lid
Vandaag naamplaatje KAROQ in het Stuur geplaatst.
Niet dat ik niet weet in wat voor een auto ik rijd!
Het is net zoals eerdere kleine aanpassingen een gimmick, wat de auto een persoonlijke touch geeft.
En er zullen nog wat van dit soort aanpassinkjes volgen....


SteeringWheel-Badge1.png

Leverancier: SuperSkoda.com
Bestelnummer: STW-PLK-V5
Omschrijving: Karoq - Steering wheel plate (for flat bottom st.wheel)

Met een wedge(wig) vanuit de achterkant de "ärmpjes" omhoog gedrukt, waarna je het makkelijk kunt verwijderen. De nieuwe badge laat zich makkelijk op zijn plek drukken.

SteeringWheel-Badge2.png
 

johan72

Actief lid
Zo af en toe heb je van die klusjes waar je een beetje tegen op kijkt en ze vooruit schuift.
En soms zit het heel erg en blijkt het allemaal wel mee te vallen.

Zo'n klusje heb ik afgelopen zondag opgepakt.
Het inbouwen van mijn 2-kanaals DashCam.

Bij schrijven van dit stukje realiseerde ik me dat ik niet overal foto's van heb gemaakt.
Maar de hoofdlijnen wel, de ontbrekende stukjes zijn niet al te groot.

Ik heb de DashCam al een paar jaar in bezit, is nu de 4e auto waarin ik hem monteer,
De spullen:
- BlackVue DR650S-2CH (2CH, ofwel DualCam, voor Full HD 1080p 60fps, Achter HD 30fps)
- BlackVue Power Magic EZ (voor stroomvoorziening dmv ODB2/CanBus poort)
- BlackVue Polarizer Filter Clips DR650S (voor tegengaan reflecties voorruit/achterruit)

Waarom BlackVue:
- een wereldwijd bekend merk, wordt veel gebruikt door overheidsdiensten en semi-publieke sectoren.
- automatisch opnemen.
- geen domme/stomme features zoals infrarood LEDs.. ik wil dat er vastgelegd wordt wat ik als bestuurder(mens) heb gezien. inclusief mist, beslagen ruiten, regen enz.
En dus geen technisch enhanced videobeelden.

- geen LCD scherm ik kijk wel naar buiten om te zien wat de dashcam ziet
-
schokken worden gedetecteerd (G-schok sensor) en bijbehorende tijd wordt gemarkeerd
(en nooit overschreven.)
- mogelijkheid voor opname in parkeermodus.
- klein formaat behuizing
- ingebouwde WiFi
- zeer eenvoudige installatie
- goede support, goede kwaliteit.


Gereedschappen:
- plastic wedge (wig) een oude bankpas kan ook
- Torx schroevedraaier T15
- 2x Fittingschroevdraaier
- 2mtr installatiedraad 1,5mm2

Allereerst ervoor zorgen dat we werkruimte hebben, dat betekend de hemelbekleding deels losmaken.
De hemelbekleding zit feitelijk klem gestoken tussen kunststof panelen en zaken als handgrepen,
binnenverlichting, zonnekleppen,...

Stap 1 - Handgreep bestuurderskant demonteren.
Stap 2 - Zonneklep klemmen demonteren.
Stap 3 - Binnenverlichting demonteren.
Stap 4 - Deurrubber en zijpaneel dashboard loshalen.
Stap 5 - Achterkleprubber loshalen.

En dan inbouwen maar, kabels wegwerken en de boel weer in elkaar steken.

Stap 1
Verwijder eerst met je fittingschroevedraaier de afdekdopjes van de Handgreep.
Je ziet een heel klein uitsparinkje waar je het blad van de schroevedraaier in kunt steken.
Handgreep1.png

De Handgreep zit met metalen veerklemmen vastgeklikt in het dak.
Werkplaatshandboek schrijft voor dat je met een Speciaal tangetje de klemmen moet samenknijpen om de handgreep te verwijderen. ( T10558 Sun Visor Retaining Clip Removing Pliers Tool)
Maar met 2 kleine fitting schroevedraaiers lukt het ook prima, of met 2 oude Autoradiobeugeltjes (zie foto)
Iets van metaal wat groot genoeg is om er tussen te steken.

Handgreep2.png

En zo ziet de handgreep eruit als ie gedemonteerd is, je ziet duidelijk de metalen veerklemmen.

Handgreep3.png

Stap 2
Je hoeft alleen de Zonneklep klemmen te verwijderen, dus niet de scharnierzijdes.
Allereerst het afdekkapje, even goed vastpakken en recht naar beneden trekken.
Je kunt hem eventueel met de plastic wedge opwippen.

Zonneklep1.png

Je ziet dat de afdekclip een nokje heeft, onthoud dit bij terugplaatsen!

Het chassisdeel van de klem kun je ook door hem goed vast te pakken en naar recht naar beneden te trekken eruit wrikken. Ook hier eventueel met een beetje hulp van de plastic wedge.

Zonneklep2.png

De Zonneklep klem zit dmv kunsttof splitpennen in het dak vastgeklikt, de twee pennen hebben een afwijkende diameter. Je kunt ze dus niet verkeerd monteren!
Bij opnieuw monteren goed opletten en niets forceren.

Stap 3
De binnenverlichting demonteren, deze is de 1e keer altijd lastig om te bepalen waar je moet beginnen.
Ik ben met de plastic wedge achter(bij de voorruit begonnen) zie groene pijl.
En langzaam rondom het afdekpaneeltje gaan opwippen. Waarna hij relatief makkelijk vrijkwam.
Let wel op met loshalen, doe het met beleid want de leeslampjes zitten in het paneeltje (2 rode pijlen),
je kunt de stekkertjes makkelijk losklikken.

Binnenverlichting1.png

Het voorste paneel is in mijn auto vanwege het panoramadak niks anders dan een blindpaneeltje.
Deze zit aan de achterzijde met haakoogjes erin geklikt (zie 3 rode pijlen) aan de voorkant kun je hem makkelijk met de wedge om wippen om hem er dan uit te halen.

Het frame van de Binnenverlichting zit volgens de werkplaatshandboek met 4 Torx schroeven vast,
Ik kon er maar 2 vinden, totdat ik erachter kwam dat er nog een deel niet vastgeschroefd maar vastgeklikt zat. Deze heb ik niet losgekoppeld en aan de kabeltjes laten bungelen.

Binnenverlichting2.png

Vervolgens kon ik wel bij alle 4 de Torx schroefjes om het frame los te schroeven.

Binnenverlichting3.png

Nadat het frame los was, zat er al behoorlijk wat meer ruimte/beweging in de hemelbekleding.

Stap 4
Het vergt enige kracht maar het lukt toch echt om zonder gereedschao het deurrubber los te trekken.
Let wel pak hem goed vast bij het profiel en niet de zachte afdichtrand.
Krijg je er geen beweging in, probeer dan met een zachtstukje hout er tussen in te wrikken.
Als je eenmaal een stukje los hebt is de rest een koud kunstje.
Let wel goed op, haal niet verder los dan nodig is, want je moet het nog netjes terugdrukken/monteren.

Deurrubber.png


Als je deurrubber bij de A-stijl loshaalt zal je merken dat er ook een stuk van je dashboard vrijkomt.
Dat is een afdekpaneel wat gedeeltelijk in het rubber geschoven zit en met een paar veerklemmetjes
in het dashboard gedrukt zit.

Voor mij was dat ideaal, want zo kon ik precies bij de CanBus/ODB2 stekker komen.

Stap 5
Met de achterkleprubber had ik wat meer moeite.
Bij mijn auto heeft Skoda daar een soort van kleefpasta(grijs) in het U profiel gespoten, wat ervoor zorgt dat hij behoorlijk goed vastzit. Let even op dat je niet je handen onder dat spul hebt zitten, voordat je iets aanraakt. Helaas heb ik hier geen foto's van.


Nu heb je genoeg werkruimte en kun je beginnen met inbouwen.

Ik heb ervoor gekozen om de bekabeling van de Achter Camera niet helemaal in de klep te verwerken.
Ik vond het teveel werk en de kabel in het midden van het dak lang s het rubber leggen is niet echt storend.

- buig een rond eind aan de installatiedraad.
- tape(plak) de kabel van de Achter Camera vast aan de installatiedraad.
- steek de installatiedraad rustig langs de kabelboom door naar voren. (richting bestuurdersdeur)
- pak bij de bestuurdersdeur de draad op en trek hem voorzichtig door.
Lukt het niet zo makkelijk, haal dan even het deurrubber bij de achterportier los en pik daar de draad op.
- bundel nu beide draden vast aan de installatiedraad.
- steek de installatiedraad nu vanuit de bestuurdersdeur richting de opening van de binnenverlichting.
- trek de draad door, trek de draad niet strak zorg dat je op alle punten een beetje overlengte hebt.
- de draad voor voor de stroomvoorziening kun je makkelijk langs de A-stijl naar beneden voeren.
Ik heb de A-stijl bedekking niet los gehaald.

Plaats de spullen, test de werking, alvorens je de boel weer in elkaar gaat zetten.

Het eindresultaat.

DashCam.Final1.png

En tot slot wat zie ik als bestuurder van de 2 camera's.

DashCam.Final2.png
 

De Stip

Forumguru
Knap staaltje kluswerk @johan72 , maar wat zie je nu echt als meerwaarde van zo'n set? Als gadget kan ik het me wel voorstellen en ook als je een mindere ervaring hebt gehad met medeweggebruikers ooit.
 

johan72

Actief lid
@De Stip , ik zie het echt niet als gadget. Immers geen LCD, geen infrarood.
Je merkt er helemaal niks van, en zo hoort het ook, de taak is beeld vastleggen.
En dat beeld voorzien van G-schock en GPS data.

in de paar jaar dat ik deze Dashcam bezit, heeft het me 2x geholpen met verzekeringswerk.
Dat door de beelden, de tegenpartij de schuld kreeg toebedeeld.
Dit komt mede omdat je beeld van voor en achter heb.

Gevalletje van een ongeduldig iemand die op de invoegstrook nog ff doorreed, linkerrijstrook hield op.
En hij moest rechts invoegen. Meneer vond dat hij voorrang had, echter ik kon nergens heen.
Een rijstrook die ophoudt, dan heb je geen voorrang. Ook al is het de linker.

En gevalletje parkeerellende.
Tesla voor mij pakt parkeervak links van de weg, ik kies parkeervak rechts van de weg. Ik parkeer altijd achteruit in.
Zodat ik bij wegrijden altijd goed zicht heb. Tijdens achteruit indraaien zit ik boem bovenop een Tesla.
Vriendin van meneer, had te weinig uitstapruimte in gekozen parkeervak vond ze, dus meneer dacht ik zet de auto wel aan de overkant in het vak.
Dat ik mijn auto in de achteruit had en richtingaanwijzer aan had staan vond meneer niet van belang.
Want zoals hij zei en braaf invulde op het formulier, achterruit rijden is bijzondere verrichting =dus schuld.
Helaas voor hem een parkeervak verlaten is dat ook, je mag pas een parkeervak verlaten als de weg vrij is.
De beelden in totaal veegde alle argumenten in no-time van tafel.

een ander mooi iets is, je hebt altijd beeld om terug te kijken.
- die ongelooflijke verkeers idioten
- de mooie aangezichten/omgevingen
- ga ook met auto op vakantie, leuke aanvulling op de vakantiekiekjes
- bijzondere auto’s

Dashcam neemt ook als hij geparkeerd staat beeld op, dat is handig voor als iemand vergeet een briefje
onder de ruitenwisser te steken.

Dus nee ik zie het niet als gadget.... absoluut niet.
 
Laatst bewerkt:

johan72

Actief lid
@Okki, ik heb ze tot nu toe gewoon laten zitten, ze zijn zo klein dat ze niet opvallen.
Ik heb de LEDs van beide camera's uitgeschakeld, je kunt van buitenaf dus niet zien of ze uit of aan staan.
Maar indien nodig kan ik ze binnen 1-2 minuten verwijderden, ze zitten in een clip gestoken.

blackvue-houders.png

Als je alle regeltjes en voorwaarden omtrent DashCams leest komt het voornamelijk neer op:
- je niet afgeleid kunt/mag worden door een scherm behalve navigatie.
- het zicht van de bestuurder niet belemmerd wordt.

Dat is ook waarom ik voor deze heb gekozen, zeer klein formaat en niet bedienbaar.

Voor een overzicht van landen en de regels aldaar, zie:
https://www.anwb.nl/juridisch-advie...p-reis/andere-verkeersregels/dashcam-verboden

.
 
Laatst bewerkt:

johan72

Actief lid
Zo'n grote achterklep met een behoorlijke bumper, is nogal kwetsbaar voor krasjes ed.
Ik was dus al vrij snel overtuigd dat er iets van bescherming moest komen voor het laden/lossen.

Na wat zoeken en oriënteren gekozen, voor kunststof mat zwarte bumperbeschermer.
Deze past naar mijn mening het best bij alle andere zwarte exterieur delen van de auto.

leverancier: superskoda.com
bestelnummer: KRQ-RBSILL-VV-DZ
omschrijving: Karoq - rear bumper protective panel from Martinek Auto - BASIC

Onderdeel had ik alweer een tijdje in huis, verzamelorder :-) echter de montage liet nog ff op zich wachten.

Dat monteren is echt een fluitje van een cent, je moet het wel op je gemak met beleid doen,
niet ff snel snel tussendoor doen ...
Onderdeel.png

Een instructie en reinigingsdoekje worden meegeleverd.
IMG_1109.png

Het resultaat.

Gemonteerd.png
 

johan72

Actief lid
Weer een schitterend mooie dag, zonnetje was niet meer zo warm.
Tijd om het laatste doosje van superskoda te openen en de voetsteun te gaan monteren.

Alvast een waarschuwing voor een ieder, its all plastic !!!
Het enige metaal in dit verhaal is de topcover van de voetsteun...

product1.png

product2.png

leverancier: superskoda.com
bestelnummer: KRQ-FTR-OEM
omschrijving: Karoq - genuine Karoq SportLine footrest

Origineel onderdeel, meegeleverde beschrijving is voor een Octavia (5E) en SuperB(3V)
De plaatjes van de SuperB komen het meest in de buurt voor wat betreft de Karoq.


Maar voor de Karoq kun je het best beginnen met het lostrekken van de drempel tussen de A- en B-stijl.
Onderaan je vingers eronder steken, dan naar buiten(richting stoel) en dan schuin omhoog.
Trek niet verder los dan nodig!

foutje.png

Zoals ik al eerder schreef het is plastic, je bent alleen maar bezig met plastic.
Ik had dus eerst de kap van de A-srtijl verwijderd en heb een plastic nokje kapot getrokken.
De linker rode pijl is een metalen klemmetje, de rechterzijde is een plastic nokje.
Ik heb het nokje kunnen fixen, drempel zit gewoon goed op zijn plek. :-)

Nadat je de drempel los hebt kun je beginnen met de afdekkap van de A-stijl los te halen.
Die kap zit op 4 plekken vast
- deels onder het deurrubber gestoken (je hoeft de deurrubber niet los te halen)
- de hendel voor de motorkap
- een plastic schroefje onder de hendel
- ingestoken in een gootje van de voetsteun.

Volg nu de handleiding, hieronder nog wat extra foto's van het proces.

De hendel haal je los door met een klein schroevendraaiertje de klemveer los te trekken. (plastic!!)
Steek de klemveer na verwijderen weer gelijk terug in de hendel.

hendel.png

Na weghalen van de hendel, zie je de plek van het plastic schroefje.
Die zit verstopt onder een afdekdopje.

schroefje.png

Let op ook het schroefje is plastic, bij terug monteren geld dus vast is vast!
Een tikje te vast draaien en je hebt het plastic schroefdraad vernaggelt.

Na het verwijderen van de A-stijl kap, kun je de voetsteun vervangen. (geen gereedschap nodig)
De voetsteun zit aan de linkerkant geborgd met plastic veertjes en rechts met ronde nokken er in gekanteld. Veertjes links in drukken linkerkant omhoogtillen en dan naar rechts draaiend eruit halen.

vervangen.png

De nieuwe in omgekeerde volgorde terugplaatsen.

En de boel weer in elkaar zetten.
Let op het is plastic, vast is vast.

Tot slot een voor en na plaatje.

Resultaat.png

Kijk dat staat een stuk beter....

Oh ja, de rubber mattenset... die stond op mijn verlanglijstje, maar had vanwege de prijs ze nog niet besteld. Vorige week zag ik op Marktplaats een net 2 maanden oud 6-delige setje, nog geen 15km van mijn woonplaats,.. dat voordeeltje kon ik niet laten gaan.
Ben ook daar erg blij mee, scheelt een hoop stofzuig ellende...

.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan