spaarder
Nieuw lid
Gisteren voor het eerst zelf mijn remblokken achter vervangen van mijn Fabia II (5J) 1.2TDI uit 2012. Dat klusje had ik nog nooit gedaan, en ik wil graag mijn ervaringen delen.
Eerst natuurlijk het skodaforum en youtube afgestruind; vooral bij de Youtube filmpjes ziet het er allemaal erg simpel uit, twee steeksleutels is alles wat je nodig hebt, en geen vuile handen (
).
Totdat je je eigen achterwiel er af haalt, en alles met een dikke zwarte stof/roetlaag bedekt is. Gelukkig bleek uit de Youtube filmpjes erg duidelijk welke twee boutjes je los moet draaien om de remklauw eraf te halen, en dan pak je de oude remblokken er zo uit.
Maar toen daagde het probleem: de remzuiger moest teruggezet worden (de nieuwe remblokken zijn natuurlijk veel dikker dan de oude). YT liet daar niets van zien, die vervingen blijkbaar gloednieuwe (dikke) remblokken door andere gloednieuwe.
Met een lijmklemmetje wat kracht op de zuiger gezet, maar die gaf geen krimp. Hij zat ook lekker vast, want ik had voor het opkrikken de boel nog even goed op de handrem gezet (beginnersfout).
Toen nog even het internet afgestruind en geleerd dat er terugsteltools bestaan, en dat (sommige?) remzuigers op achterremmen alleen met een draaiende beweging teruggezet kunnen worden. Maar ja, mijn auto stond al gedemonteerd op m'n oprit.
Todat ik ergens op dit forum een opmerking las: "het kan ook als je met een lijmklem druk zet en dan met een punttangetje in de uitsparingen de draai forceert". Dat punttangetje werkte bij mij niet, maar een waterpomptang (voorzichtig) op de remzuiger, zodat de rubber manchet niet beschadigd wordt, deed wonderen. Steeds stukje draaien, lijmklem iets aandraaien, fluitje van een cent.
Bij wiel twee dacht ik dat de draairichting omgekeerd zou zijn (bij de terugstelsets zijn nl. links- en rechts-draaiende tools), en het leek me logisch dat het te maken zou hebben met de draairichting van het wiel. Maar volgens mij was wiel twee precies hetzelfde als wiel één, namelijk rechtsom (="vastdraaien") = indraaien van de zuiger.
Een eye-opener was bij wiel twee dat de remschijf los op het wiel hing; het borgboutje was losgetrild. Op YT moest je steeds twee boutjes vanuit de "binnenkant" (de moeilijk bereikbare zijde) losdraaien, maar die zaten er bij mij niet op. Leek me ook niet nodig, de wielbouten borgen zowel wiel als remschijf.
Dus, zo leerde ik, het vervangen van een remschijf is niets meer dan de remklauw verwijderen en 1 torx boutje losdraaien.
Al met al was het terug in elkaar zetten een fluitje van een cent, testritje met een paar noodstops, werkt allemaal prima! Ik kan iedereen die een beetje handig is aanraden om dit vooral zelf te doen. Ik heb me niet gewaagd aan aftappen/ontluchtingsnippels/remvloeistof manipulaties, gewoon de voor- en na-niveau's in de gaten gehouden en dat zag er normaal uit.
Wel had ik nog wat vraagjes n.a.v. dit experiment:
1) Bij de (Bosch) remblokken zaten ook "anti-kreuk plaatjes" met bout. Ik zag ze niet op mijn Fabia zitten dus ging er vanuit dat ze niet van toepassing waren, maar: wat is de toepassing van deze plaatjes, hoe zou je ze moeten monteren?
2) Er zaten plakstrips op de nieuwe remblokken (3M); ik heb ze netjes laten zitten, het lijkt me dat het "plakken" van de blokken aan remklauw en zuiger redelijk zinloos is gezien de krachten die uitgeoefend worden, en bovendien zitten na verloop van tijd die blokken toch al muurvast, ook zonder plakstrips. Of maak ik hiermee een denkfout?
Tot zover de ervaringen van een remblok-dummy, ik hoop dat iemand er wat aan heeft....
Eerst natuurlijk het skodaforum en youtube afgestruind; vooral bij de Youtube filmpjes ziet het er allemaal erg simpel uit, twee steeksleutels is alles wat je nodig hebt, en geen vuile handen (
Totdat je je eigen achterwiel er af haalt, en alles met een dikke zwarte stof/roetlaag bedekt is. Gelukkig bleek uit de Youtube filmpjes erg duidelijk welke twee boutjes je los moet draaien om de remklauw eraf te halen, en dan pak je de oude remblokken er zo uit.
Maar toen daagde het probleem: de remzuiger moest teruggezet worden (de nieuwe remblokken zijn natuurlijk veel dikker dan de oude). YT liet daar niets van zien, die vervingen blijkbaar gloednieuwe (dikke) remblokken door andere gloednieuwe.
Met een lijmklemmetje wat kracht op de zuiger gezet, maar die gaf geen krimp. Hij zat ook lekker vast, want ik had voor het opkrikken de boel nog even goed op de handrem gezet (beginnersfout).
Toen nog even het internet afgestruind en geleerd dat er terugsteltools bestaan, en dat (sommige?) remzuigers op achterremmen alleen met een draaiende beweging teruggezet kunnen worden. Maar ja, mijn auto stond al gedemonteerd op m'n oprit.
Todat ik ergens op dit forum een opmerking las: "het kan ook als je met een lijmklem druk zet en dan met een punttangetje in de uitsparingen de draai forceert". Dat punttangetje werkte bij mij niet, maar een waterpomptang (voorzichtig) op de remzuiger, zodat de rubber manchet niet beschadigd wordt, deed wonderen. Steeds stukje draaien, lijmklem iets aandraaien, fluitje van een cent.
Bij wiel twee dacht ik dat de draairichting omgekeerd zou zijn (bij de terugstelsets zijn nl. links- en rechts-draaiende tools), en het leek me logisch dat het te maken zou hebben met de draairichting van het wiel. Maar volgens mij was wiel twee precies hetzelfde als wiel één, namelijk rechtsom (="vastdraaien") = indraaien van de zuiger.
Een eye-opener was bij wiel twee dat de remschijf los op het wiel hing; het borgboutje was losgetrild. Op YT moest je steeds twee boutjes vanuit de "binnenkant" (de moeilijk bereikbare zijde) losdraaien, maar die zaten er bij mij niet op. Leek me ook niet nodig, de wielbouten borgen zowel wiel als remschijf.
Dus, zo leerde ik, het vervangen van een remschijf is niets meer dan de remklauw verwijderen en 1 torx boutje losdraaien.
Al met al was het terug in elkaar zetten een fluitje van een cent, testritje met een paar noodstops, werkt allemaal prima! Ik kan iedereen die een beetje handig is aanraden om dit vooral zelf te doen. Ik heb me niet gewaagd aan aftappen/ontluchtingsnippels/remvloeistof manipulaties, gewoon de voor- en na-niveau's in de gaten gehouden en dat zag er normaal uit.
Wel had ik nog wat vraagjes n.a.v. dit experiment:
1) Bij de (Bosch) remblokken zaten ook "anti-kreuk plaatjes" met bout. Ik zag ze niet op mijn Fabia zitten dus ging er vanuit dat ze niet van toepassing waren, maar: wat is de toepassing van deze plaatjes, hoe zou je ze moeten monteren?
2) Er zaten plakstrips op de nieuwe remblokken (3M); ik heb ze netjes laten zitten, het lijkt me dat het "plakken" van de blokken aan remklauw en zuiger redelijk zinloos is gezien de krachten die uitgeoefend worden, en bovendien zitten na verloop van tijd die blokken toch al muurvast, ook zonder plakstrips. Of maak ik hiermee een denkfout?
Tot zover de ervaringen van een remblok-dummy, ik hoop dat iemand er wat aan heeft....