Volkswagen Up

SteGo

Donateur
Als je invoegen op de snelweg met de 60pk Up al een angstige ervaring vond wees dan maar blij dat je niet op pad was met de eco up. :D
Die mag dan 8pk meer hebben maar doet er ruim 3 seconden langer over om van 0 naar 100 km/h te komen. (hij heeft minder koppel dan de 60pk benzineversie) En uit ervaring met mijn eigen technische identieke aardgasgestookte Citigo kan ik je vertellen dat dat soms echt ergerlijk traag is. ;) De 60pk Up zou in mijn geval misschien dus zelfs vooruitgang zijn. :maakmegek:

Zo te zien heeft PON de eco up alleen niet meer in het leveringsprogramma zitten voor Nederland, maar in Duitsland kun je hem nog wel bestellen.
https://www.volkswagen.de/de/modelle-und-konfigurator/eco-up.html#MOFA
 

Captain Hook

Forumguru
We zijn verwend... allemaal (moi inclus). :D
Hoe hebben we dat ooit vroeger gedaan dan?

Dan reden we ook heel Europa door, bergpas op, bergpas af. Lange stukken over de Duitse Autobahn. En dan nog waren we binnen 12 uurtjes in Noord-Italië.
Met een Peugeootje 205, een aloude Toyota Corolla, een Citroën GSA (luchtgekoelde motor), ZX. Allemaal ruim onder de 100pk. En dat ging ook prima! :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoe hebben we dat ooit vroeger gedaan dan?
Mijn 1985-er Audi 80D had maar liefst 54 pk'tjes - zij het dat daar door een of andere speling van het lot geen 4+E bak maar een echte 'close ratio' 5-bak in zat. En die maakte hem toch behoorlijk vlot, tot zo'n 80 km/u althans.
Maar ja, was dat niet de tijd na de oliecrisis - tot 1 mei 1988 - toen we óók al maximaal 100 mochten (en dat dan niet alleen overdag!)? :)
Dus wat is dan nu het probleem?
 

JeSko

Forumguru
Echt iets waar ik me niet veilig in zou voelen, maatje Fiat Punto is wel het minimum voor mij.
 

Cordoba

Forumguru
In de stad kan zo'n bakkie prima meekomen, maar de VW versie is gewoon (te) duur, de Seat en de Skoda versies zijn zowel nieuw als tweedehands wat netter in prijs.

@JeSko Vergis je niet in de botsveiligheid van de huidige generatie kleine autootjes. Collega heeft een aantal jaren terug een ongeluk gehad, waarbij haar auto de eerste was van de stilstaande file waar een vrachtwagen achterop klapte. Omdat ze als passagier met de benen op het dash zat, een paar weken thuis geweest vanwege botbreuken, maar dat was ook alles. Reden genoeg voor een andere collega om ook een Up te kopen. Ik denk als je een crashtest van een Up en bijvoorbeeld de RAM van Corné naast elkaar legt, dat je wel eens verrast kan worden door de uitkomst. (ik heb de crashtest van de Dodge Ram niet gecheckt)


Edit, even de tests opgezocht voor de Punto en de Up! (de Dodge Ram kon ik niet vinden, waarschijnlijk omdat het geen personenauto is)
Punto

Up!

Conclusie: een Up! (of Mii of Citigo) is heel veel veiliger dan een Punto, en als je niet de 2019 versie van de crashtest maar de 2011 versie voor de Up pakt, komt ie er (door andere maatstaven) nog beter uit.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Niet eens, hoe minder auto rond je, hoe sneller het plaatwerk in je lijf boort bij een aanrijding. Meer auto is altijd beter bij ongevallen, let wel, ik praat over moderne auto's. Meer auto = grotere kreukelzone.

@Bulletdodger
 

JeSko

Forumguru
Hogere auto's hebben meer gevaar om te kantelen, SUV's zijn over het algemeen minder veilig, zijn ook de zwakste in de Moose test.

En het kan zo zijn dat moderne kleine auto's veiliger geworden zijn, die vanaf grootte hatchback doen daar nog een schepje bovenop en zijn ook weeral een pak veiliger geworden natuurlijk.

@Captain Hook
 

Cordoba

Forumguru
@JeSko Plaatwerk dat zich in je lichaam boort bij een aanrijding, dat is óf een ongeluk waarbij voor- en achterbumper elkaar raken, óf een ontwerp van 30 jaar terug. Auto's worden al decennia met bewuste zwakke en sterke delen ontworpen, zodat plaatwerk zich zo buigt dat het de inzittenden niet zo snel verwondt. Dit is het meest duidelijk te zien als je bijvoorbeeld foto's van een frontale botsing van verschillende auto's van hetzelfde model ziet: de motorkappen zijn allemaal op dezelfde plekken geknikt, om te voorkomen dat de motorkap als een mes door de voorruit schuift. (En zo'n stuk plaatwerk is extreem sterk en scherp als je dat in het vlak belast, het meest sprekende voorbeeld daarvan heb ik gezien bij het dodelijk ongeluk van Alain Vincx op Zandvoort, waar een dak gewoon de complete veiligheidskooi/rolkooi doormidden sneed.)
 

JeSko

Forumguru
@Cordoba

Was een wijze van spreken uiteraard, geplet geraken, of doorboord, of gewoon sterven in een kleinere auto is de kans gewoon groter.
 

JeSko

Forumguru
Ik zal het anders verwoorden, als ze morgen zeggen wel meneer, u gaat zodra een kneiterhard ongeval hebben, maar u mag kiezen tussen een Up of een SuperB om dat in mee te maken..

;)
 

laagvlieger

Forumguru
Oei, 60 pk in een Up'je van 800 kg behelpen? Skoda heeft die motor ook jarenlang gevoerd in de Fabia Combi.
Geen drama denk ik zelf, het is maar wat je gewend bent. Inderdaad meer anticiperen en geen onnodige risico's nemen maar dat zou je echt wel moeten kunnen als je in het bezit bent van een rijbewijs.
 
Bovenaan Onderaan