laagvlieger
Forumguru
Ik zal de situatie proberen te schetsen.
Ik probeer sinds 2 maanden al erg zuinig te rijden met de Fabia. Gewoon met de reden: wat is er nu echt mogelijk qua verbruik. En wat houdt dat in: gewoon 100 op de snelweg, vroeg opschakelen, anticiperen door zo min mogelijk te stoppen en zo lang mogelijk uit te rollen, bandenspanning verhoogd en sinds enkele maanden heb ik ook de onderste radiatoropening gesloten met de winter cover.
Ik moet zeggen dat ik versteld sta, regelmatig zie ik 1 op 30 en meer op de BC na een rit en ik heb nu ook al twee keer getankt waarbij ik een gemiddeld verbruik noteer van 1 op 27 en 1 op 28. En nee, ik heb zelfs geen Greenline.
Wat ik merk is het volgende. Na 9 jaar in deze auto te rijden weet ik wel hoe die rijdt, en dat de turbo normaal vanaf 1600 toeren begint mee te doen. Bij aanvang van de rit (koude motor) is dat ook zo. Maar naarmate de rit vordert en het rustig rijden wordt beloond met een mooi verbruik (maar erg weinig vermogen wordt gevraagd) lijkt het alsof de turbo helemaal niet meer mee doet. Ook niet als ik vermogen opeens nodig heb en het pedaal letterlijk vloer, duurt het een vijftal seconden voordat hij eraan begint. Het toerental kruipt dan bijvoorbeeld tergend langzaam van 2000 toeren naar 2400 toeren om vanaf dan opeens vooruit te schieten. Vanaf dan reageert de auto weer normaal. Totdat ik weer een hele poos rustig heb gereden.
Nu weet ik wel dat langdurig rustig rijden helemaal niet goed is voor bepaalde onderdelen, maar dit is wel opvallend. Er zijn geen storingslampjes of meldingen. Is dit een voorbode van een defect of heeft dit rechtstreeks te maken met het aangepaste rijgedrag? Dus opzettelijke uitschakeling van de turbo of een spaarzaam programma. Het doet mij zelfs denken aan sjoemelsoftware tijdens de NEDC cyclus! ZOU niet kunnen want ik heb die beruchte update enkele jaren terug laten uitvoeren ...
Klinkt dit bekend? Auto gaat over 2 weken op onderhoud en zal dan uitgelezen worden. Ik heb op het forum gezocht naar gelijkaardige problemen, maar dat is altijd in combinatie met storingslampjes.
Ik probeer sinds 2 maanden al erg zuinig te rijden met de Fabia. Gewoon met de reden: wat is er nu echt mogelijk qua verbruik. En wat houdt dat in: gewoon 100 op de snelweg, vroeg opschakelen, anticiperen door zo min mogelijk te stoppen en zo lang mogelijk uit te rollen, bandenspanning verhoogd en sinds enkele maanden heb ik ook de onderste radiatoropening gesloten met de winter cover.
Ik moet zeggen dat ik versteld sta, regelmatig zie ik 1 op 30 en meer op de BC na een rit en ik heb nu ook al twee keer getankt waarbij ik een gemiddeld verbruik noteer van 1 op 27 en 1 op 28. En nee, ik heb zelfs geen Greenline.
Wat ik merk is het volgende. Na 9 jaar in deze auto te rijden weet ik wel hoe die rijdt, en dat de turbo normaal vanaf 1600 toeren begint mee te doen. Bij aanvang van de rit (koude motor) is dat ook zo. Maar naarmate de rit vordert en het rustig rijden wordt beloond met een mooi verbruik (maar erg weinig vermogen wordt gevraagd) lijkt het alsof de turbo helemaal niet meer mee doet. Ook niet als ik vermogen opeens nodig heb en het pedaal letterlijk vloer, duurt het een vijftal seconden voordat hij eraan begint. Het toerental kruipt dan bijvoorbeeld tergend langzaam van 2000 toeren naar 2400 toeren om vanaf dan opeens vooruit te schieten. Vanaf dan reageert de auto weer normaal. Totdat ik weer een hele poos rustig heb gereden.
Nu weet ik wel dat langdurig rustig rijden helemaal niet goed is voor bepaalde onderdelen, maar dit is wel opvallend. Er zijn geen storingslampjes of meldingen. Is dit een voorbode van een defect of heeft dit rechtstreeks te maken met het aangepaste rijgedrag? Dus opzettelijke uitschakeling van de turbo of een spaarzaam programma. Het doet mij zelfs denken aan sjoemelsoftware tijdens de NEDC cyclus! ZOU niet kunnen want ik heb die beruchte update enkele jaren terug laten uitvoeren ...
Klinkt dit bekend? Auto gaat over 2 weken op onderhoud en zal dan uitgelezen worden. Ik heb op het forum gezocht naar gelijkaardige problemen, maar dat is altijd in combinatie met storingslampjes.