Zeer zuinig maar minder vermogen

laagvlieger

Forumguru
Ik zal de situatie proberen te schetsen.

Ik probeer sinds 2 maanden al erg zuinig te rijden met de Fabia. Gewoon met de reden: wat is er nu echt mogelijk qua verbruik. En wat houdt dat in: gewoon 100 op de snelweg, vroeg opschakelen, anticiperen door zo min mogelijk te stoppen en zo lang mogelijk uit te rollen, bandenspanning verhoogd en sinds enkele maanden heb ik ook de onderste radiatoropening gesloten met de winter cover.
Ik moet zeggen dat ik versteld sta, regelmatig zie ik 1 op 30 en meer op de BC na een rit en ik heb nu ook al twee keer getankt waarbij ik een gemiddeld verbruik noteer van 1 op 27 en 1 op 28. En nee, ik heb zelfs geen Greenline.

Wat ik merk is het volgende. Na 9 jaar in deze auto te rijden weet ik wel hoe die rijdt, en dat de turbo normaal vanaf 1600 toeren begint mee te doen. Bij aanvang van de rit (koude motor) is dat ook zo. Maar naarmate de rit vordert en het rustig rijden wordt beloond met een mooi verbruik (maar erg weinig vermogen wordt gevraagd) lijkt het alsof de turbo helemaal niet meer mee doet. Ook niet als ik vermogen opeens nodig heb en het pedaal letterlijk vloer, duurt het een vijftal seconden voordat hij eraan begint. Het toerental kruipt dan bijvoorbeeld tergend langzaam van 2000 toeren naar 2400 toeren om vanaf dan opeens vooruit te schieten. Vanaf dan reageert de auto weer normaal. Totdat ik weer een hele poos rustig heb gereden.

Nu weet ik wel dat langdurig rustig rijden helemaal niet goed is voor bepaalde onderdelen, maar dit is wel opvallend. Er zijn geen storingslampjes of meldingen. Is dit een voorbode van een defect of heeft dit rechtstreeks te maken met het aangepaste rijgedrag? Dus opzettelijke uitschakeling van de turbo of een spaarzaam programma. Het doet mij zelfs denken aan sjoemelsoftware tijdens de NEDC cyclus! ZOU niet kunnen want ik heb die beruchte update enkele jaren terug laten uitvoeren ...

Klinkt dit bekend? Auto gaat over 2 weken op onderhoud en zal dan uitgelezen worden. Ik heb op het forum gezocht naar gelijkaardige problemen, maar dat is altijd in combinatie met storingslampjes.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 7 jaar gereden in een 1.2TDI Greenline combi, ook uit 2011. Dat "Greenline" label was, denk ik, vooral een Nederlandse variant die in basis niet veel verschilt van jouw 1.2TDI, waarvan met een paar tricks de (theoretische) CO2-uitstoot nog een paar gram teruggedrongen was tot onder de toenmalige fiscaal-magische grens waaronder de auto vrij van BPM kon worden verkocht en er ook geen houderschapsbelasting verschuldigd was. Ja, daar heb ik ook nog enkele jaren schaamteloos van geprofiteerd...

Wat ik me van die 1.2TDI herinner, is het feit dat vanaf ca. 1750-1800 rpm 80% van het maximale koppel beschikbaar was. Ik zorgde er dus altijd voor dat ik in dat toerengebied (tot pakweg 2400-2500) zat als de auto echt moest werken: stevig versnellen, of klimmen, of de caravan meesleuren, etc. Ik heb 'm zelden of nooit op maximale zuinigheid gereden en mijn gemiddelde verbruik over de totale 160k km lag dan ook op nét geen 1:20 - maar daar zaten de laatste 3 jaar wel de nodige caravankilometers bij.
Wat ik wel kon merken is, dat zo af en toe eens een flinke snelle rit hem voelbaar goed deed: "schoonblazen" met snelheden rond de 150-160.
Gezien jouw omschrijving zou ik me kunnen voorstellen dat jouw auto daar ook wel een keer aan toe is. In zo'n rit ga je dus je streefverbruik niet halen, maar daarna zal hij geruime tijd gewoon weer net zo zuinig (kunnen) rijden als je gewend bent.
 

laagvlieger

Forumguru
Waarschijnlijk denkt dat ding na al die onder-stimulatie "bekijk het maar".

Allicht een turbo-moeheid, burn-out of iets dergelijks

Ik heb 'm zelden of nooit op maximale zuinigheid gereden

Ik ook niet, wel altijd rustig, lange afstanden en op tijd en stond eens goed laten werken. Al 9 jaar lijkt dat een goede manier van rijden want de auto heeft mij nooit laten staan. Maar dit 'euvel' is wel opmerkelijk. Alles doet het gewoon (al dan niet met een extreme vertraging) alleen lijkt met deze manier van rijden de turbo afwezig als je hem plots wil aanspreken.

Al dat zuinige rijden zorgt ook voor veel meer inwendige vervuiling.
Natuurlijk is dat zo. Zie ook bovenstaande. Even duimen dat de grenzen op tijd open gaan, vakantie betekent toch altijd een uurtje of twee schoonbranden op de autobahn.
 

catch me

Forumguru
Citeer, en sinds enkele maanden heb ik ook de onderste radiatoropening gesloten met de winter cover.

Zit daardoor de toestroom van lucht naar de intercooler niet "dicht" ?
 

Cordoba

Forumguru
Een auto gewoon als ie warm is, is een keer aan het werk zetten kan al aardig wat interne vervuiling doen verdwijnen, en daarmee ook de daarop volgende km's een heel stuk zuiniger maken. Mooi voorbeeld, weliswaar een benzine maar toch: mijn eigen Golf was in de garage voor schadeherstel (ik was in de wielen gereden door iemand die zo een voorrangsweg op kwam rijden omdat zijn auto groter was), en reed een weekje met de Passat van mijn vader. De Passat had een behoorlijk motorblok, maar reed vooral ritjes van 3-4 km, en werd vaak maar nauwelijks warm gereden, mijn standaardritjes waren meer dan 50 km enkele reis, dus dat was al een flink verschil. Bij het eerste ritje toen alles goed warm was even flink het gaspedaal gevloerd voor een paar minuten op het moment dat er ruimte was, en de rest van de week normaal doorgereden. Dat resulteerde direct in een brandstofverbruik van 1:12 voor die week, en later voor mijn vader ging het brandstofverbruik een jaar lang naar 1:11, waar het voordien bij 1:9, 1:9,5 bleef steken. Ik denk dat dit wel goed het effect aangeeft van af-en-toe even de motor laten werken.

Overigens hoef je niet altijd met hoge snelheid en vol vermogen een blok schoon te blazen, gewoon op een lange rit een flink stuk in een lagere versnelling rijden scheelt al flink: er gaat dan terwijl het blok al warm is, behoorlijk wat extra lucht door de motor, waardoor je dus ook al een reinigend effect hebt, en bijvoorbeeld ook een turbo wat meer aan het werk wordt gezet.
 

Cordoba

Forumguru
Als je nog een stukje normaal rijdt, koelt alles vanzelf af naar normale temperaturen @Desperado. Bijvoorbeeld op een rit van 50km lengte, eerst 30 km om alles gewoon op temperatuur te krijgen, dan 10 km 'schoonblazen' en weer 10 km normaal naar je bestemming is bijvoorbeeld een aardige indeling.
 

Kanerr

Forumguru
Ik vermoed dat het om een diesel gaat, dus je zal door het zuinig rijden roet Ophoping krijgen in je turbo en in je uitlaat.
Daarnaast zal ook je inlaat meer vervuild raken door het rustig rijden.

wat ik al jaren met mijn diesels heb gedaan is minimaal 1x per tank 10min in de avond op een rustig stukje snelweg flink gassen.

In een lagere versnelling 4000toeren rijden heeft geen zin, het gaat namelijk om de belasting. Kwart gas 4000 toeren in de derde versnelling heeft niet hetzelfde effect als volgas 3000 toeren in zijn vijf.
 

Cordoba

Forumguru
@Kanerr De belasting is niet alleszeggend, want dan wordt er ook meer brandstof ingespoten (dus meer materiaal om roetdeeltjes te maken), vandaar ook eerst warm rijden. Daarnaast schijnt het gewoon volgas (en ook bij een diesel is dat behoorlijk meer dan 3000rpm) rijden in de hoogste versnelling ook effect te kunnen hebben op je rijbewijs.:angel: Het blok flink laten werken, is voor sommigen hetzelfde als 180 km/u over de snelweg blazen, ik wilde aangeven dat er (iets minder goede) alternatieven zijn.


Wil je het 100% rijbewijsveilig houden én de vervuiling kwijt, moet je gewoon af en toe met wallnut blasting aan de gang.
 

Kanerr

Forumguru
Ja veilig en legaal is het helaas niet in Nederland of Belgie, maar 'gezond' voor de auto wel. wat je als alternatief kan doen is in zijn tweede en derde versnelling een aantal keer goed laten jagen tot 4500 toeren volgas, krijgt ook aardig wat los..

Maar jouw manier is inderdaad ook een manier :)
 

laagvlieger

Forumguru
Moet je daar dan vakantie voor nemen om te autobahnen?

Ik ga inderdaad niet zomaar naar Duitsland om daar even het gas in te trappen, zo'n spectaculaire rijdersauto is het niet. Op weg naar de vakantiebestemming, dan neem ik het er wel van.
Zit daardoor de toestroom van lucht naar de intercooler niet "dicht" ?

Nee, die heeft nog een aparte opening onderaan.

Overigens hoef je niet altijd met hoge snelheid en vol vermogen een blok schoon te blazen, gewoon op een lange rit een flink stuk in een lagere versnelling rijden scheelt al flink: er gaat dan terwijl het blok al warm is, behoorlijk wat extra lucht door de motor, waardoor je dus ook al een reinigend effect hebt, en bijvoorbeeld ook een turbo wat meer aan het werk wordt gezet.

Op topsnelheid doet die slechts 3500 toeren ... Als ik het bij legale snelheden wil houden moet ik niet verder dan z'n 3.

Ik zal weer even mijn normale rijstijl naar boven halen, wellicht dat ik dan in de zomer fluitend 1 op 30 haal.
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
Maar is het uitblijven/zeer laattijdige reactie van de turbo nu een normale reactie van het motormanagement bij het langdurig aanspreken van weinig vermogen, of is er toch meer aan de hand. Ik wil daarmee zeggen, moet er eigenlijk iets mis zijn? Minder uitlaatgas is wellicht ook minder turbodruk. Kan zo'n turbo na een tijd van minder actie stoppen met draaien of zich op een lager pitje zetten?
 

Huibert

Forumguru
Klinkt voor mij als de schoepen van de turbo die beginnen te vervuilen/ vastzitten. Bij lange vakantie ritten kunnen die mooi schoon branden, andere al een beetje aangegeven manier is gewoon een wat langere rit maken en tussendoor de motor wat extra te belasten door een versnelling terug te schakelen en even door te trekken. Hierdoor maakt de verstelling van de schoepen even de maximale slag en komt weer terug waardoor deze gangbaar blijft.
 

Kanerr

Forumguru
Ja, rustig rijden zorgt ervoor dat de turbo minder vrij kan bewegen. Je hebt namelijk vnt schoepen, dit zijn klepjes in je turbo die aan de hand van je toerental meer open of dicht gaan. Wanneer deze schoepen 'open' of 'dicht' blijven, zorgt ervoor dat je bv. Onder de 2500 zo goed als geen turbo hebt, en erna de volle bak.

Vnt zorgt er dus voor dat de turbo over een groter toerental bereik power geeft :) wanneer deze niet werkt of minder goed begint te werken (wat veelal voorkomt door zuinig rijden) voel je dat erg goed!
 

laagvlieger

Forumguru
Vandaag (toevallig?) een ander vreemd probleem: het minidot-schermpje bleef bij het starten en rijden gewoon blanco zonder informatie. Na herstarten ging die wel weer. Auto is dus aan het spoken.
 
Bovenaan Onderaan