Zeer zuinig maar minder vermogen

laagvlieger

Forumguru
Vandaag een lange rit waarbij het roetfilter lange tijd heeft staan regenereren. Af en toe de motor naar 4000 toeren trekken en in een lagere versnelling blijven rijden. Totaal niet bezig geweest met dat zuinige rijden. Voor de rest gewoon weer met het verkeer mee en 100 km/u aangehouden (wat in NL ook met de stroom mee is). In totaal een rit van 170 km.
Krijg ik deze gekkigheid weer aan het einde van de rit. Ik vind het mooi hoor, maar ik snap het niet :maakmegek: Ik heb wellicht een geheime code gekraakt.
 

Bijlagen

  • DSC_0249.JPG
    DSC_0249.JPG
    310,8 KB · Weergaven: 71

Tman0961

Forumguru
Ik gooi er ook zo nu en dan een busje door van Bardahl: common rail diesel reiniger.

Geen idee of het echt substantieel iets doet, maar ik voel me er goed bij. :pardon:
 

spaarder

Nieuw lid
Ik had hetzelfde verschijnsel kort nadat ik mijn 1.2 TDI had laten ontsjoemelen (was volgens mij alleen een software-update): bij intrappen gaspedaal duurt het een aantal seconden voordat de auto gaat trekken. Gemeld bij de garage, die herkenden het probleem (trad ook bij andere Fabia rijders op, maar niet bij iedereen); na een half jaar kwam er een software-update beschikbaar, die hebben ze eroverheen gezet en sindsdien geen enkel probleem.

Dus misschien je software laten updaten?
 

laagvlieger

Forumguru
Heeft trouwens een onderhoudsbeurt gekregen. Uitgelezen, geen foutmeldingen. Auto is in topconditie.

Gesprek gehad met monteur over het onderwerp. Combinatie rustig rijden en minder turbodruk zou normaal zijn. Motormanagement zou zich aanpassen aan de rijstijl. Na lange tijd met minimale belasting zal er ook te weinig 'voeding' zijn voor de turbo en kan deze praktisch stil gaan staan. Als je dan ineens vermogen nodig hebt duurt het een paar seconden voordat er genoeg druk wordt opgebouwd. Een beetje wat ik al dacht.

Op mijn vraag of dit schadelijk is voor bepaalde onderdelen was hij vrij duidelijk: rustige rijstijl in combinatie met korte ritten is dodelijk voor dieseltechniek. Maar als die wel gewoon steeds op temperatuur komt en af en toe aan het werk wordt gezet, is rustig rijden zelfs de sleutel tot hoge kilometerstanden.
 

Cordoba

Forumguru
Ja, rustig rijden zorgt ervoor dat de turbo minder vrij kan bewegen. Je hebt namelijk vnt schoepen, dit zijn klepjes in je turbo die aan de hand van je toerental meer open of dicht gaan.....wanneer deze niet of minder goed begint te werken voel je dat goed!

Technisch gezien niet juist, heeft niets met klepjes te maken. Variabele schoepen passen de hoek aan, aan de luchtsnelheid van de passerende lucht, eigenlijk precies hetzelfde als een verstelbare propellor van een propellorvliegtuig. Als de schoepen vast gaan zitten door vervuiling, klopt de invalshoek van de luchtstroom ten opzichte van het schoepblad maar bij één toerental, en werkt de turbo op andere toerentallen dus minder efficient dan zou kunnen. Gezien het gebruik (rustig rijden, lage toerentallen) is het meest logische dat de schoepverstelling min of meer vaststaat in de hoek voor een lage flow, en daardoor dus ook veel langzamer op toeren komt als de luchtflow toeneemt.

Hier een topic met wat verwantschap.
 

Huibert

Forumguru
Zoals Cordoba zegt en het uitlezen aan de kast geeft alleen de opgeslagen foutcodes en die voor vastzittende schoepen komt ongeveer op het moment dat ze nagenoeg geheel vastzitten. Voor een goede conditie test moet je de auto met een programma als vag com tijdens het rijden uitlezen dan kun je goed zien of die verstelling keurig de vraag volgt.
 

spaarder

Nieuw lid
Nog even los van een software-update (waarin allerlei motor-management parameters aangepast zouden kunnen worden), (b)lijkt er ook een software-instelling te zijn waarmee je de respons op het gaspedaal kunt regelen (gas throttle response):
https://www.briskoda.net/forums/topic/462261-vcds-throttle-response-tweak/
en
https://www.vwroc.com/forums/topic/19552-increased-throttle-pedal-sensitivity-adaptation/

Het blijkt dat de standaard setting is dat plotselinge veranderingen in de stand van het gaspedaal "smoothed out" wordt.... en dan moet je ook uit kunnen zetten.

Nu heb ik toevallig zo'n VCDS kabel; bij "Power Steering" vond ik geen relevante parameters (beetje rare plek om gas throttle response onder te brengen), en bij "Engine" vond ik onder de aangegeven subcode een heel andere codering, die verder ongedocumenteerd was. Om dan dat ene bitje om te gooien en maar te kijken wat er gebeurt, vond ik te link.

Er is onder "Engine" ook nog een deel dat beschermd is met een 5-cijferige security code, óf een 7-cijferige code, maar die heb ik helaas geen van beide. Hij zou in het Factory Service boekje te vinden moeten zijn, maar die heb ik dus niet... anderen melden dat hun software m.b.v. een pop-up de betreffende code geeft, maar mijn versie doet dat dus niet.

Dus als iemand die code kent (Skoda Fabia MkII 5J 1.2 TDI 2012)...?
 
Bovenaan Onderaan