ABS ratelt bij lage snelheden

Tachi

Actief lid
De titel zegt het al. Bij lage snelheden, bijvoorbeeld aan het eind bij het uitrollen, of bij het langzaam wegrijden, dan begint de ABS te ratelen. Je merkt het ook aan het rempedaal, je voelt de ratelingen en je kan de rem wat minder diep intrappen.
In eerste instantie dacht ik aan mijn remschijven en -blokken. Omdat ze nogal raar waren uitgesleten stonden ze toch op de nominatie om te worden vervangen. Aangezien de kans dat de schijven bij de APK afgekeurd zouden worden, en dat werden ze, heb ik de schijven en blokken laten vervangen. De buitenste helft van de schijf was nogal roestig.
De remschijven en -blokken zijn het niet, want het geratel is er nog steeds. Beetje googelen leverde het volgende op:
  • de sensoren bij de remmen kunnen defect zijn. Het is toch gewoon een magneet?
  • de afstand tussen de ABS-ring en de sensor is te groot/klein. Valt dat in te stellen dan?
  • corrosie bij de zekering(en) voor de abs-pomp boven de accu.
Wat denken jullie?

Omdat ik horendol wordt/werd van dat geratel heb ik maar de zekering van de ABS uit het zekeringskastje binnen losgetrokken. Dan maar een piep bij het starten en wegrijden en geen ABS.
 

EdK

Forumguru
Het is toch gewoon een magneet?
kort door de bocht wel !
Maar er zit wel een stuk elektronica achter met software

Ik zou dit toch laten nakijken bij specialist !
En is een dealer te duur , neem dan eens contact op met een VAG Techniek bijvoorbeeld, goede monteurs en redelijkere prijzen
 

Tachi

Actief lid
Ik heb een ingeving, dankzij je opmerking. Even kijken welke snelheid de wielen aangeven. Volgens mij gaat dat ook via de ABS-sensor. Hopelijk is dat met de gratis versie van VCDS/VAG-COM uit te lezen.
 

brepus13

Forumguru
Even met de juiste software uitlezen geeft precies aan welke abs sensor het probleem geeft. Je kan sowieso de abs ringen en sensoren even goed schoonmaken. Wellicht is dit voldoende al.

waarschijnlijk overbodig om te vermelden maar je abs uitschakelen door de zekering eruit te trekken is niet zo heel handig wat mij betreft.
 

brepus13

Forumguru
Het was niet bedoeld om dit soort discussies op te starten @Peter-036

als het goed is en goed gaat zoeken we zelden tot nooit grenzen van de materialen op. (Ik niet in ieder geval )

we kunnen dus ook langer doorrijden met kale banden, te dunne remschijven etc.

om maar weer on topic te gaan blijft het advies voor een goede diagnose. Een nieuwe abs sensor is tientjes werk. Schoonmaken kost zelfs niks.
 

Desperado

Forumguru
@brepus13 Hoe vaak rem jij (of iedere ander die nu over mij heen gaat vallen) tot de ABS ingrijpt?
Bij een echte noodstop zal het inderdaad meters schelen, maar met defensief rijden kun je dat over het algemeen vermijden.
(Niet gaan zeuren over echte noodstops, ik ben mij ervan bewust dat die voor kunnen komen.)
Ik zou de gok niet wagen. Je kunt zelf een geweldige chauffeur zijn maar niet iedereen is dat en er kan altijd onverwachts zomaar ergens iemand opduiken. Dan kan die abs net je redding zijn, of van dat kind die jij niet aan zag komen.
Ik heb de mijne trouwens 1 keer nodig gehad en dat was niet omdat ik niet defensief reed.
 

Tachi

Actief lid
Oh jeetje. Laten we niet gaan discussiëren over nut en noodzaak van ABS. Formule 1 auto's hebben ook geen ABS en dat gaat prima, op een paar vlakke banden na. En de barrels waarin ik tijdens mijn studententijd heb gereden hadden ook geen ABS. Zelfs mijn eerste koekblikauto (liefkozend Starslet) had geen ABS. Voordeel van ABS is dat je bij een noodstop zonder nadenken keihard je rem kan intrappen en je ABS zorgt ervoor dat je auto pompend remt. Een ABS doet het pompend remmen eerder/sneller/beter dan een mens. Laten we deze discussie ergens anders voeren.

De tip van schoonmaken (ABS-ring en sensor) neem ik zeer van harte en zal ik zeker doen zodra ik tijd heb.
 

Antera

Donateur
Pas VCDS en kijk in de meetwaarde blokken. Ook kan het je ESP sensor zijn die problemen geeft maar dit heb ik zelf 2x gehad nadat de G200 sensor problemen begon te geven maar dit is dan uit te lezen
 
Bovenaan Onderaan