Nu al olie service?

Rallye

Forumguru
Ik rij 55.000 - 60.000 per jaar.
1e beurt bij 33.000 2e beurt bij 64.000
Volgens melding vanuit het menu tussen de beurt door ongeveer 1/3 liter olie bij gevuld.
Dus nu 2/3 liter bijgevuld in totaal

Van mijn huidige auto heb ik nog nooit een melding gehad. Bij de vorige kreeg een een melding en kon dan een liter bijvullen. Meldt jouw auto bij minder niveaudaling?
 

oco1979

Forumguru
Voordeel van de huidige VAG motoren dat de melding wel vlug komt als je niveau te laag komt.
Dagelijkse kost met oproepen om olie bij te vullen(assistance)
We doen ook de volledige d'ieteren.
30.000km is ook niet weinig.
Vroeger waren de onderhoudsintervals kleiner en moest je bijna nooit bijvullen.
Buiten die motoren die wel een slokje olie nodig hadden.
 

Sk_Hans

Forumguru
Mijn Kodiaq krijgt volgende week ook zijn eerste (30.000km) beurt. Hij begon het zo'n 1500km van te voren al aan te kondigen. Volgende week dus longlife beurt. Vandaag even zelf de lucht en interieurfilters vervangen. Als ik het zelf doe, samen 20 euro en 15 min werk. Als de garage het doet, 110 euro. Maar het viel me wel op hoe vervuild ze allebei al waren. Dat heb ik bij vorige auto's nooit zo sterk gehad. Daar zag met name de luchtfilter er vaak nog bijna helemaal schoon uit.
 

andrehj

Forumguru
Bij 30.000 km al je luchtfilter vervangen lijkt me ook vrij vlot. Voor mij S2 hoefde dat pas bij 60.000 km, en toen ik die verving bleek dat eigenlijk nog helemaal niet zo nodig. Filter had best nog langer kunnen blijven zitten.
 

oco1979

Forumguru
Bij 30.000 km al je luchtfilter vervangen lijkt me ook vrij vlot. Voor mij S2 hoefde dat pas bij 60.000 km, en toen ik die verving bleek dat eigenlijk nog helemaal niet zo nodig. Filter had best nog langer kunnen blijven zitten.

Filter even uitkloppen,kost ook geen rip om die zelf te vervangen. Elk zijn ding.
 

Kiko

Actief lid
De kodiaq maakt sinds dit weekend melding dat er binnen de 30 dagen een olie service moet worden uitgevoerd.
Ik heb nog maar 21500km op de teller , ik dacht pas rond de 30000km eerste beurt.
De auto is ook pas in mei 2019, 2 jaar oud
Of bepaald de kodiaq zelf mee wanneer de olie aan zijn einde loopt?

Volgens mij was de eerste beurt max 30k of 2 jaar. Na deze beurt wordt het nog beter. Of een beurt of een jaarlijkse controle zonder olie. Rij je minder dan bv 20+k zou ik op jaarlijkse interval overstappen.
 
Laatst bewerkt:

Jer

Nieuw lid
De kodiaq heeft een variabel onderhoud interval. Hij kan met de juiste olie 30k km / 2 jaar ',doen, maar beslist dat zelf via aantal parameters ( zoals rijstijl, temperaturen, km's,...)
 

hemi24

Forumguru
Allemaal sterk afhankelijk van het aantal km's dat je maakt; het beste werkt het als je jaarlijks meer rijdt dan 30k, of juist minder dan 15k. Alles daartussen kan gevoelsmatig rare servicemeldingen opleveren.
 

JeSko

Forumguru
Doet een S2 dit ook? Zelf bepalen aan de hand van bepaalde parameters wanneer de Olie vervangen dient te worden? Of geld dit alleen voor de meest recente VAG modellen?
 

Testedoene

Forumguru
Ik ga met mijn longlife altijd op 10.000 km’s naar de garage. Het kan jammer zijn maar ik neem geen risico met olie, banden, brandstof en ophanging. Beter wat meer investeren en de auto optimaal houden. Kostenbesparend is dan wel dat mijn remblokken enzo langer meegaan omdat ze niet preventief vervangen worden.
 

Testedoene

Forumguru
Wanneer worden ze dan wel vervangen?
Mijn lokale garagist bekijkt altijd de slijtage en hij kent mijn rijstijl zeer goed. Als hij zegt dat ik binnen 6000 km moet passeren voor nieuwe remblokjes kan je er van uit gaan dat dat de timing perfect zal zijn. Bij een vroegere garage werden de blokken vervangen omdat ze niet meer tot het volgend onderhoud mee konden. Dat wil zeggen dat je ze x000 km te vroeg stak.
 
Ik ga met mijn longlife altijd op 10.000 km’s naar de garage. Het kan jammer zijn maar ik neem geen risico met olie, banden, brandstof en ophanging. Beter wat meer investeren en de auto optimaal houden. Kostenbesparend is dan wel dat mijn remblokken enzo langer meegaan omdat ze niet preventief vervangen worden.

Verstandig! Olie is het beste de eerste 12000km, daarna gaat het hard met de additieven die slechter worden. Dit is uit sample analyse gebleken. Ik doe maximaal 2 jaar of 15000km met olie, of het nu half -of vol synthetisch is.... De Skoda gaat zeker maximaal 15dkm doen met dezelfde olie! Ik heb al nieuwe Castrol klaar staan.
 
In dit geval betrof het een gereviseerde zes cilinder BMW benzine motor. De eigenaar daarvan is zelf werkzaam in kwaliteitscontrole en nogal punctueel. Om kennis en inzicht te vergaren heeft hij op verschillende momenten verschillende olie merken en soorten geanalyseerd/laten analyseren. In dit geval ging het om een auto die niet dagelijks gebruikt werd en dus relatief weinig koude starts had.

Zelf ben ik werkzaam in de energie industrie en van onze industrie motoren laten we eens in de zoveel tijd gebaseerd op draaiuren de olie analyseren. In een Carter gaat een paar honderd liter olie dus als je nog niet hoeft te vervangen dan doe je dat natuurlijk liever niet. Uit die analyses kwam altijd zinvolle info, niet alleen over de staat van de olie maar ook van de machine.

Nu snap ik dat auto’s het zelf ook bij houden, en ik snap ook dat een diesel die 40dkm/jr rijdt een ander beeld laat zien dan een benzine auto die 10dkm/jr rijdt maar ik hou gewoon max 15dkm of 2jr aan.
 

hemi24

Forumguru
Gereviseerde BMW motor en industriemotoren, klinkt als state-of-the-art...

:pardon:

Even relativeren: vrachtwagens hebben tegenwoordig verversingstermijnen van 80k tot 120k km.
 
Hoe high tech de motoren zijn staat natuurlijk los van de olie. Vrachtwagens hebben ook een andere (lees groter) carter inhoud. Daarnaast diesel en amper koude toestand natuurlijk. Er zijn veel parameters van toepassing maar voor een huis tuin en keuken auto is 15dkm/2jr een prima richtlijn.
 
Bovenaan Onderaan