Dagrijverlichting defect

lawewing

Forumguru
Hallo dames en heren,

Graag wil ik jullie even een vraag voorleggen. Sinds vanmiddag heb ik een storingsmelding dat ik de "dagrijverlichting rechtsvoor moet controleren". Als ik kijk, blijkt deze niet meer te werken. Komt dit iemand bekend voor en is dit eenvoudig (zelf) te verhelpen?

Alvast dank voor het meedenken!

Groeten,
Jurjen
 

Michelv.

Forumguru
Ik heb mijn O3 2 jaar gehad en zo'n 3x deze melding gehad, en hij deed het dan ook niet. Na contact uit en weer aan deed ie het steeds weer.
 

lawewing

Forumguru
Ik heb mijn O3 2 jaar gehad en zo'n 3x deze melding gehad, en hij deed het dan ook niet. Na contact uit en weer aan deed ie het steeds weer.

Helaas. Die hoop had ik ook. Ik heb sinds de eerste melding vanmiddag al weer 3 ritjes gemaakt, maar de melding komt steeds direct terug.
 

brepus13

Forumguru
Dan heb je de LED dagrijverlichting verlichting. Dat is vervelend in dit geval want ik meen gelezen te hebben dat je die niet zomaar los kan maken. Lijkt geïntegreerd met je koplamp en die koplampen zijn behoorlijk prijzig!
 

lawewing

Forumguru
Klopt. Ik vreesde al dat het een gehele nieuwe unit zou worden. Die kosten iets van 800 euro per stuk nieuw als ik me niet vergis (en dat is dan nog niet eens bij de dealer). Het is niet anders.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

brepus13

Forumguru
Ik zou (mocht het echt niet anders kunnen) onderdelenlijn in de gaten houden. Ben je voor een paar 100€ klaar waarschijnlijk.
 

lawewing

Forumguru
Thx voor de tip! De unit vervangen lukt me nog wel. Maar moet de nieuwe opnieuw geregistreerd/ingelezen worden door de dealer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja.

vermoedelijk heb je adaptief xenon.
met mee sturende koplampen.
die moeten in basis afstelling gezet worden om goed afgesteld te kunnen worden.
en soms moeten de led regelunits worden ingeleerd.

maar laat hem eens uitlezen of lees hem zelf eens uit.
misschien is alleen de led driver defect.
en dan zou je wellicht niet een hele nieuwe koplamp hoeven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Tja, ik zou eerst eens naar de dealer gaan om een fatsoenlijke diagnose te laten stellen.
Voor hetzelfde geld zit er een stekker niet goed, of heb je een marter op bezoek gehad...
 

JeSko

Forumguru
Zuur, eigenlijk best zot dat zo'n units zoveel geld kosten, als dat kapotgaat lachen de halogeenlamp bezitters toch in hun vuistje lijkt mij, jezes zeg.
 

lawewing

Forumguru
Hartelijk dank voor de reacties dusver, dat stel ik echt zeer op prijs! Ik ga eerst uiteraard de auto laten uitlezen, maar nu kan ik me geestelijk alvast voorbereiden op het (mogelijk) slechte nieuws ;)
 

Rallye

Forumguru
Ik heb die melding ook een aantal malen gehad. Ik schat een keer of vier in drie weken. Even uit en starten kosten dit op. Daarna (inmiddels zijn we een jaar verder) nooit meer gehad.
 

lawewing

Forumguru
Ik heb die melding ook een aantal malen gehad. Ik schat een keer of vier in drie weken. Even uit en starten kosten dit op. Daarna (inmiddels zijn we een jaar verder) nooit meer gehad.

Bij lost dit het probleem helaas niet op. Ik merk wel dat de DRL (aan de passagierszijde) het na een herstart even doet, maar dan vervolgens weer uitvalt (met bijbehorende storingsmelding). Jouw verhaal en dat van mij suggereren wel, zoals @Antera ook al aangaf, dat de oorzaak van het probleem in de elektronica van de lampunit schuilt.
 
Bovenaan Onderaan