Dagrijverlichting defect

lawewing

Forumguru
Vanmiddag bij de dealer geweest. Na het uitlezen van de auto is de conclusie (helaas) dat "het regelapparaat" van de koplampunit is "overleden". Volgens de dealer moet ik nu de gehele koplampunit vervangen. Dealer heeft wel met me meegedacht en aangegeven dat ik het beste een tweedehands exemplaar kan aanschaffen en dan laten inbouwen en inleren/programmeren.

Weet iemand misschien het onderdeel nummer ? Het betreft de unit aan de passagierszijde (rechtsvoor?).
 

AndreM

Forumguru
Led is 5 volt en de auto 12 volt.
Zou zo maar een loszittend of slecht gesoldeerde weerstand kunnen zijn in de elektronica.
Als je de unit toch moet vervangen, zou ik kijken of je bij de elektronica kan komen en met een vergrootglas de soldering controleren op eilandjes zoals wij dat noemen.

Mocht je alles open hebben kan je ook een voeding van 5 volt op de led aansluiten om te kijken of de leds nog branden. Is dit het gevaldan weet je zeker dat het in de elektronica zit.
 

lawewing

Forumguru
De leds branden toch nog blijkt nu. Het zit m dus echt in de elektronica.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Captain Hook

Forumguru
Dan zou ik 'm wel via eBay.de bestellen en b.v. uit Duitsland (of anderszins de EU) laten komen.
Kwestie van het onderdeel/type nr invullen op ebay.de en je vindt ze zo!
 

lawewing

Forumguru
Update: de oorzaak van de storing is inmiddels gevonden, de koplamp is lek, waardoor de module die de DRL aanstuurt, is aangetast en storingen veroorzaakt. Op advies van de dealer toch maar op zoek naar een complete nieuwe unit. De dealer was zo aardig om mij de onderdeelnummers te verstrekken en te laten zien wat de prijs bij hen voor een nieuw exemplaar is. Niet schrikken (zie bijlage)!
 

Bijlagen

  • 00339747-395f-4db2-a63a-4a85ef49301d.jpg
    00339747-395f-4db2-a63a-4a85ef49301d.jpg
    111,3 KB · Weergaven: 83

lawewing

Forumguru
en de oorzaak van de lekkage ook gevonden ??

Vermoedelijk via het afdichtdeksel. Er is dusdanig veel vocht/water binnengekomen, dat de dealer inschat dat er teveel schade is opgetreden aan de electronica in de unit. Vandaar het advies om een ander exemplaar te zoeken.
 

Jessedew

Senior Member
Denk je dat een Skoda niet zo duur is als een Audi, nou forget is zeg:angry: succes met de zoektocht in elk geval. Ik weet uit mijn onderhoudshistorie dat er al weleens koplampen zijn vervangen dus hoop dat het mij voorlopig bespaard blijft.
 

MY00

Senior Member
ik mis de 40% (minimaal) kortking op de rekening.
Zoals al vaker aangehaald als je op Ebay.de zoekt op 5E1941016B dan vind je er genoeg. Maar in Nederland zouden er ook te vinden moeten zijn,
Succes
 

lawewing

Forumguru
Even een korte update: inmiddels heb ik op de sloop een tweedehands bi-xenon unit (inclusief alle modules) gekocht voor 350 euro. Nog een 'boel geld', maar gelukkig veel goedkoper dan de 1000 euro die een dealer durft te vragen voor een nieuwe. Ergens in de komende weken wordt de vervangende unit gemonteerd en ingeleerd. Daarmee is het probleem (hopelijk) verholpen (ervan uitgaande dat de vervangende unit goed werkt haha).
 
Bovenaan Onderaan