Problemen fabia combi 2019

Ik heb een nieuwe Fabia Combi sinds enkele maanden. Op bepaalde stuken baan waggelt deze enorm (een schuddend gevoel van links nr rechts, zeer vreemd) en rijdt ook erg nerveus. Is nagekeken en ze kunnen er niets abnormaal aan vinden. Al deze fabia’s zouden zo zijn?! Heeft iemand dit al opgemerkt?

Bovendien ook problemen met bellen via Bluetooth. De persoon waarmee ik bel hoort zichzelf vaak in echo of ik ben onverstaanbaar door omgevingsgeluid en veel te stil. Dit gaat op en af. Toen de garage het heeft getest werden er zogezegd geen problemen vastgesteld. Wel dus.

Ook het scherm van de radio swing zoemt, de ene keer wel, de andere keer niet.

Hebben nog mensen dit probleem of heb ik gewoon pech??
 

Canon-Eye

Forumguru
Op bepaalde stuken baan waggelt deze enorm (een schuddend gevoel van links nr rechts, zeer vreemd) en rijdt ook erg nerveus.
Als zich dat alleen op die bepaalde stukken baan voordoet, dan ligt de conclusie voor de hand dat het aan die stukken baan ligt.

Stappenplan:
  1. Samen met een monteur over die weggedeelten rijden, zodat die het ook heeft kunnen ervaren.
  2. Als het probleem zich weer voordoet, dan samen in een andere soortgelijke auto stappen (demo van de dealer wellicht?) en die stukken nog eens rijden.
Aldus moet duidelijk worden of het aan de auto ligt of aan de baan.
Voorlopig zou ik op het laatste wedden...

=

Overigens: welkom hier.
Het wordt gewaardeerd (en bevordert ook de beantwoording van je vragen) als je jezelf en de auto even voorstelt in het Meet en Greet (< linkje) gedeelte van het forum.
 
Er is een monteur meegereden. Hij vond het ook erg vreemd maar is nadien tot de conclusie gekomen dat het normaal is voor dit model. Ook andere fabia’s zouden dit hebben. Ik heb een testrit aangevraagd met een andere testwagen maar dit laat op zich wachten... Andere wagens hebben dit overigens niet op deze baan.
 

Huibert

Forumguru
Dat waggelen klinkt mij onbekend in de oren, fabia first edition, zowel met de 16" zomerbanden als de 15" winterset. Voor de bleutooth wel een kleine herkenning, wanneer het geluid bij mij wat te hard staat hoor ik ook klachten over een nagalm, geluid ietsje minder is het probleem over. Voor het nerveuze stuurgedrag zou ik zeggen zoek een GOEDE uitlijner die verder kijkt dan de standaard waarden en leg jouw probleem goed uit dan wordt het waarschijnlijk keurig opgelost. En een uitlijnbeurt is ook prima te betalen.
 

Fabia 123

Forumguru
[QUOTE="Anneliesverhaert,

Hebben nog mensen dit probleem of heb ik gewoon pech??[/QUOTE]

Ik heb een Fabia HB uit 2016 en heb deze problemen beslist niet. Als mensen mij bellen zeggen ze vaak geen bijgeluiden te horen. Ik hoor zelf wel windgeruis of geluiden van buiten maar niet hinderlijk. Het lijkt erop dat de monteur door hogerhand is teruggefloten.
 

Renkie

Forumguru
Probeer eens met een andere telefoon.
En heb je geen proefrit gemaakt in dit model auto?
Kijk eens of je ook niet zelf bij een andere dealer een proefrit kunt regelen in dit model auto.
 

EdK

Forumguru
Fabia 3 combi 2017, Geen Swing maar een Admundsen met carkit en nog nooit geen enkel probleem over slechte verbindingen of verstaanbaarheid gehoord of ervaren ( met een Samsung J3 dual )
Dat verhaal van het zoemen begrijp ik niet helemaal wat je ermee bedoeld, maar kan het ook niet ervaren daar ik geen Swing heb

En tsja en dat gewaggel, ik ervaar dit zeker niet !
Wel af en toe op een stuk wegdek in mijn regio dat ik wat gestuiter voel ( heel lichtjes ) maar dat ervaar ik ook met de bedrijfswagen op dat stuk, dus maw ligt daar puur aan het wegdek.
Tsja als jij het ervaart op verschillende stukken wegdek of continu tijdens rijden dan zou ik me niet laten afschepen bij de dealer.
Je hebt volgens mij gewoon garantie en ze hebben het maar op te lossen....
En anders stel je voor dat er op hun kosten een second opinion word gedaan bij een gerenomeerd balanceer bedrijf naar jou keuze !! ( Indien ze akkoord gaan dit wel zwart op wit zetten )
 

Ted

Forumguru
Wat voor fabrikaat banden heb je eronder? Mijn vrouw's Citigo is van Conti overgegaan naar Michelin Energie saver+, die rijden aanzienlijk veel stabieler.

Ook te harde banden stuiteren dikwijls en zijn weinig koersvast. Ofschoon veel mensen er bij zweren.
 
na een testrit met een andere fabia blijkt deze exact hetzelfde rijgedrag te hebben. ze hebben het inderdaad gewoon allemaal. ik probeer nu deze baanvakken te vermijden. ik rijd hier dagelijks over dus het is wel vervelend. Banden zijn Nexen Nblue. bandenspanning verlagen helpt niet, heb ik al geprobeerd. Ik begrijp nog altijd niet dat dit zomaar als normaal wordt beschouwd.
het gezoom dat van achter het radioscherm komt zou een ventilator zijn (die bij mij dan bijna continu draait). Denk niet dat het de bedoeling is dat je die zo sterk hoort. volgens de garage kunnen ze er niets aan doen. Klantenservice nihil.
mijn parkeersensor vooraan heeft 5 dagen continu getuut, zelf zonder hindernis in de buurt. Om gek van te worden. dat is dan nu weer weg.
blijkbaar moeten ze ook een nieuwe achterbank bestellen want mijn isofix komt niet overeen.
Skoda blijkt een grote miskoop te zijn.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik had een F3 DSG combi april 2015. Ik herken de problemen met betrekking tot de wegligging absoluut niet.
Er zaten 17" Kleber Quadraxer 4-seizoenen-banden onder. Ruim 60.000 km's met veel plezier gereden.
Oók in België en ook op de binnendoor wegen. Dus echt niet alleen de grote wegen.
En het zoemende geluid is mij onbekend.

Sterkte.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Parkeersensoren doen wel eens vaker zot, heeft mijn S2 ook last van, en niet toevallig altijd bij slecht weer of als de auto vuil ziet, ik neem aan dat ook bij u de laatste dagen het weer slecht is geweest? Kan dus daaraan liggen, eens over de sensoren gaan met een doekje helpt bij mij altijd, irritant maar ook andere automerken hebben dit wel eens voor.

Dat waggelen is niet bepaald normaal, dat doet mijn auto nergens, ook niet op slechte wegen. Zou niet mogen.
 

Fabia 123

Forumguru
Ik heb ook een Skoda Fabia uit 2016 met o.a. parkeersensoren voor. Nooit problemen gehad. Wel zijn de sensoren soms gevoelig voor sneeuw en vuil of water. Ze mogen niet bedekt zijn met iets. De eerste bandenwissel heb ik net achter de rug. Van Continental naar Michelin.
Michelin is soepeler en meer rijcomfort, maar geen grote verschillen.
De andere klachten heb ik ook niet.
 

EdZ

Donateur
Ik neem aan dat je op dat baanvak ook wel eens met een andere auto hebt gereden. Dan had je er geen last van? Overigens kan het zo zijn dat de afstand tussen voor- en achterwielen bij de Fabia dusdanig is dat je er nu wel iets van merkt en met een andere auto- met andere afstand- niet. Ik kan me nog een stuk wegdek herinneren waar mijn Focus van richting veranderde en mijn Roomster daarna nergens last van had. Die raakte 2 hobbels niet tegelijk met het linker voor en linker achterwiel. De Focus, met een langere wielbasis, wel vrijwel tegelijk.
 

Vlaar032

Senior Member
Fabia III is idd ouderwets Frans zacht geveerd. Ik had hiervoor een Renault Clio, die lag steviger op de weg. (lees harder geveerd) Bij de huidige Fabia zet ik de banden op 2,7 atm dan gaat t wel. Even sparen weer want heb gisteren nèt preventief distributie en waterpomp laten vervangen dan knal ik er schokdempers met hulpveren onder aan de achterzijde. Dat is een goede permanente oplossing voor het zwabberprobleem.
Of verlagen bij @Antera natuurlijk lol
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Fabia III is idd ouderwets Frans zacht geveerd
Ehhh, Frans? Zacht geveerd?
Nou écht niet! Ik vergelijk het met de Citroën C3 waarin ik in dezelfde tijd met mijn Fab 3 dsg combi ook reed.
Dat is me toch duidelijk een wereld van verschil!
De C3 is als zachte boter, een totaal andere beleving. Dat schreven de autobladen er ook over, trouwens: "Zachte vering als vroeger".

grtsss
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vond de vering van de Fabia ook veel te week en zwabberig en heb daarom verlaagd. Maar dat is natuurlijk iets persoonlijks. Men zoekt een compromis tussen comfort en stugheid dat voldoet aan de wens van de gemiddelde klant. Dat slaat m.i. uit in de richting van comfort. De meesten zullen het prima vinden en een minderheid te week
 

Vlaar032

Senior Member
@fanSkoda mijn vergelijk komt van Peugeot 208-jes 1,6 hdi-tjes uit 2014 waarvan ik er 9 heb rijden en 1 Renault Clio. Geen Citroën. Ja een C1 maar ja, da's eigenlijk de de beste Citroen omdat ie van Toyota is.
Blijkbaar C3 en verder toch nog zachter.
 
Bovenaan Onderaan