Rammelbak DSG

Hallo, sinds een paar maanden rijdt ik de 1.0 dsg. Het valt me op dat deze bak niet rammelvrij is. Helemaal als je in een garage rijdt langs betonnen muren rammelt er van alles. Maar sinds gister hoor ik als ik de auto laat kruipen in zijn drive (dan kruipt hij in z’n 2) een wat meer aanwezig rammeltje / kringeltje / metalig. Zet ik de bak in N is het meteen weg... moet ik me zorgen maken? De auto heeft pas 30k gelopen
 

ertromp

Forumguru
Weet je zeker dat het van de DSG is? Als je dat hebt kunnen vaststellen dan zou ik me zeker zorgen maken want metalig geluid is zeker niet iets wat je moet horen. Laat ook een ander met gevoel voor techniek er eens mij rijden om meer onderbouwing bij je gevoel te krijgen
 
Nee je hoort rammeltjes op schakelmomenten.... zet je het in N hoor je niks meer. Is dus echt de bak. Zijn jullie Dsg bakken volledig rammelvrij dan?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nooit last van gehad bij inmiddels drie auto's met DSG7. Die 1.0 met DSG vond ik wel een uiterst ongelukkige combinatie, een hoop gebrom en getril bij veel te lage toeren. Na aanpassen DSG geen last meer van. Daar zou het dus ook mee kunnen samenhangen
 

haassie

Forumguru
Bij het inrijden van de garage bij mijn werk hoorde ik hetzelfde, na slagboom met raam open rijdend....bij langzaam optrekken bleek het schakelen van 1 naar 2 wat te rammelen (vliegwiel mss?), net of het even "blijft hangen" met wat metalen (krrrrrt,klik,klak bijgeluid hahahahaha)....beetje mag maar dit was te luid...dit na (wederom) een nieuwe koppeling én ditmaal ook vliegwiel...toch nog maar een keer naar DSG dokter geweest, om de nieuwe onderdelen vroegtijden te slopen....geen idee wat ze gedaan hebben,maar "iets" is strakker gezet, en het schakelen van 1 naar 2 iets vervroegd. Dit heeft wel effect gehad. Het blijven echt toverdozen deze versnellingsbakken waarbij iedereen zn eigen beleving heeft. Alles is nu "acceptabel" maar nog steeds niet perfect....heb dit opgegeven haha, slecht voor de gezondheid.

Neem eens contact met ze op en laat ze er eens naar kijken......het hoort zeker niet!
 

Omabus

Lid
Nooit last van gehad bij inmiddels drie auto's met DSG7. Die 1.0 met DSG vond ik wel een uiterst ongelukkige combinatie, een hoop gebrom en getril bij veel te lage toeren. Na aanpassen DSG geen last meer van. Daar zou het dus ook mee kunnen samenhangen

Wij hebben 3910 km met onze gereden , geen rammel wel ook dat gebrom inderdaad.
Wat hebben ze aangepast dan aan DSG???
Gr marijke
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rosinfield

† In Memoriam
Wij hebben 3910 km met onze gereden , geen rammel wel ook dat gebrom inderdaad.
Wat hebben ze aangepast dan aan DSG???
Gr marijke

Het belangrijkste bij een DSG aanpassing, zeker icm met de 1.0 tsi, zijn de schakelmomenten. In D wordt dan iets later opgeschakeld, in S juist iets eerder. Velen rijden de 1.0 tsi in S vanwege het laagtoerige in D. Maar in S wordt juist onnodig lang, zonder dat er nog substantieel iets gebeurt, doorgetrokken in de toeren. Sommigen kunnen daar prima mee leven, ik vond (vind) het niet prettig en heb altijd veel plezier ervaren van de DSG aanpassing
 

MarcoO2

Forumguru
Ik rijd inmiddels in mijn derde auto met DSG (nu ook met de 1.0TSI) en herken het geluid niet. Lijkt me niet goed.

Overigens rij ik ook altijd in S - veel beter dan de D.
 

Canon-Eye

Forumguru
Niet veel, nee. Uiteindelijk schakelt hij toch door naar de versnelling die bij een bepaalde (constante) snelheid "hoort". Ook bij 80-85 op de cruisecontrol gaat hij gewoon naar de 7e, zelfs met de caravan erachter op een redelijk vlak traject.

Ik merk vooral het verschil bij optrekken, dan schakelt hij bij wat hogere toerentallen waardoor het motortje (veel) makkelijker rondloopt. Geen gebrom en vlotter optrekken; dat laatste zal wss de oorzaak zijn van het overigens bescheiden meerverbruik. Ik neem dat voor lief, want dat gehark op te lage toerentallen kan niet gezond zijn voor de motor.
 

Canon-Eye

Forumguru
1.0TSI 115pk benzine. Overall cumulatief gemiddelde sinds ik 'm heb ligt op ca. 1:16, maar het wil nogal eens flink uiteenlopen onder verschillende omstandigheden, zoals wel of geen caravan of fietsdrager met 2 e-bikes aan of op de haak, al of niet mijn 5,15m lange zeekajak(s) plus peddel(s) op het dak, snelweg of Provinciale wegen, etc.

Ik rij wel bijna altijd op de cruisecontrol, dat scheelt wel. Die heeft een apart instelhendeltje waarmee je 'm op de km nauwkeurig kunt instellen en dat doe ik dan ook bv. terwijl ik een rotonde nader, dan stel ik hem alvast in op de snelheid die ik daarna wil rijden en net als ik de afslag neem trek ik aan het hendeltje voor "Resume". Ik kom dan niet aan het gaspedaal maar laat het de auto zelf regelen, die doet dat dan heel gedoseerd om vlot genoeg op te trekken waar ik zelf waarschijnlijk net iets meer gas zou geven zonder daarmee merkbaar sneller te zijn.
Ik heb trouwens de stellige indruk dat hij daarbij ook reageert op de stuurhoeksensor, want als ik vroeg in een haakse bocht Resume, dan lijkt hij a.h.w. even met echt trekken te wachten tot de wielen weer bijna rechtuit staan. Heb het niet nagevraagd, maar het is me al te vaak opgevallen om helemaal toevallig te zijn. Vind dat best wel clever, eigenlijk...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat klopt, dan moet je zelf een beetje helpen, wil je lekker de bocht door :)
Ik had een gemiddelde van tegen de 1 op 18 met de 1.0 115 pk (ook getuned). Met vnl snelwegkilometers op ruim de max snelheid. Was wel met een Fabia Combi en die is aerodynamisch uiteraard wel in het voordeel tegenover zo'n baksteen-stroomlijn
 
Bovenaan Onderaan