Meting bandenspanning

Jona86

Lid
Hallo,

Ik ga mij wintervelgen / banden laten plaatsen.
Weet iemand hoe de bandenspanning wordt gemeten?
Is dit met TPMS sensoren of omtrek berekening via ABS?

Met dank
 

MaxN

Donateur
Als je normale ventieldopjes hebt zal het ABS zijn.
Maar dat is volgens mij tot nu voor elk Skoda nog het geval, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
 

EdK

Forumguru
Alle Skoda's meten dit via de ABS
En als je dus ook de winterbanden eronder hebt gezet moet je de boel weer ff resetten
Dit staat gewoon in je RTFM waar je ook voor betaald hebt is is meegeleverd met de wagen !:pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Eigenlijk nog nooit naar die ventieldoppen gekeken
Maar misschien wel eens in je handen gehad - al was het maar om de bandenspanning te controleren, of de banden bij te pompen? Die controle zou toch wel een keertje per maand of zo moeten gebeuren...
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou, hou er dan rekening mee dat het systeem via de ABS-sensoren niet de spanning op zich in de gaten houdt, maar alleen een eventueel verschil dat ontstaat als er spanningsverlies optreedt bij een wiel - ten opzichte van de rest.
Dus misschien rij je al lang op te zachte banden - wat slecht is voor de banden maar goed voor de brandstofverkopers.
 

Renkie

Forumguru
Zal ABS zijn.
Als je exacte waardes kunt zien is het een "echte" sensor, als je dat niet hebt is het ABS.
 

De Stip

Forumguru
En altijd 0,2 bar extra in de winterbanden ten opzichte van dezelfde maat zomerbanden. Daarna het systeem resetten via Amundsern of Columbus.
 

De Stip

Forumguru
Ik zou er niet op gokken.... Want hoe weten ze nu hoe je de auto belast? Met 5 personen en volle bak bagage en iets aan de trekhaak, of alleen jij achter het stuur met een lege koffer en niet aan de trekhaak?
De reset kan ik me nog iets bij voorstellen, al is dat een werkje van niets en doe ik gewoon omdat ik het zeker wil weten dat die handeling is uitgevoerd. Doe je immers ook als je de bandenspanning hebt aangepast (wat volgens het Rijk iedere 2 weken dient te gebeuren ivm verbruik, milieu, veiligheid enz).
 
Bovenaan Onderaan