Dynamokabel soort / type / diameter

myfirstoctavia

Forumguru
Vraag in navolging op m'n doorgebrande dynamozekering;
Ik heb nog eens lopen nadenken en wil éigenlijk in plaats van de (deels aangetaste) dynamokabel inkorten, hem compleet vervangen voor een nieuwe.
Wie weet welke ik nodig heb, en (hopelijk) waar hem te bestellen?
En als het éven kan... een stroomloopschema..
Alvast enorm bedankt! :)


SKODA OCTAVIA I COMBI (1U5)
2.0 4X4 (116 Pk)
Bouwjaar: 2002
Motorcode: AZJ
 

EdK

Forumguru
Bij de grotere kabelschoenen ( pers) staan de diameters en gatmaat op de kabelschoen vermeld.

https://www.rdae.nl/nl/

Zou wel voor perskabelschoenen gaan als je daar de tang voor hebt of iemand kent die deze heeft !
Die soldeer kabelschoenen heb ik het persoonlijk niet zo mee !
 

myfirstoctavia

Forumguru
Bij de grotere kabelschoenen ( pers) staan de diameters en gatmaat op de kabelschoen vermeld.

https://www.rdae.nl/nl/

Zou wel voor perskabelschoenen gaan als je daar de tang voor hebt of iemand kent die deze heeft !
Die soldeer kabelschoenen heb ik het persoonlijk niet zo mee !
Thanks. Maar wat ik éigenlijk zoek is gewoon een originele fabriekskabel, "plug and play".
en ik ben het met je eens dat soldeerverbindingen bij dit soort amperages eigenlijk een no go zijn.
 

EdK

Forumguru
Maar wat ik éigenlijk zoek is gewoon een originele fabriekskabel, "plug and play".
Dan blijven er volgens mij 2 opties over !
De ene is langs een sloopbedrijf gaan en hem daar er uit halen en anders kom je toch bij je dealer uit !
Maar in laatste geval vermoed ik dat die hem ook zelf maken van een stuk draad en 2 kabelschoenen...

Optie kan nog zijn naar een jachthaven rijden met winkel erbij
Gasten verkopen vaak ook deze spullen , en hebben ook de perstang in algemeen liggen
Alleen als er bij een artikel "voor boot" bijstaat dan gaat de prijs ook flink omhoog....
 

myfirstoctavia

Forumguru
Dan blijven er volgens mij 2 opties over !
De ene is langs een sloopbedrijf gaan en hem daar er uit halen en anders kom je toch bij je dealer uit !
Maar in laatste geval vermoed ik Ik snap je. :thumbsup:
Punt is, ik weet niet exact wat de kabellengte is van accu naar dynamo, en welk soort dynamo er bij mij inzit (ben vanmorgen half door mn rug gegaan, dus kan niet onder m'n auto kruipen)
Stel dat.. die kabel 75 centimeter zou zijn, en stel dat.. mijn dynamo 110 ampere is, dan kom je (volgens mijn berekening) op iets boven de 16,5mm2 kabeldikte, en dat zou dus automatisch resulteren in 25 mm2 (één kabeldiktemaat hoger)

Ik wacht eventueel verdere reacties even af voordat ik wat doe, zou ideaal zijn als er iemand op het forum opeens opduikt met schema's, exacte lengtes, of andere gegevens.
Maar nogmaals bedankt voor t meedenken. gewaardeerd! :) :thumbsup:
 
Vaak hebben winkels in High-end car audio ook wel zulke dikke kabel met bijbehorende kabelogen.
de kabel vaak gewoon per meter van de rol

edit: de link van @EdK heeft ook bijv 25mm2 voor 8 € per meter, daar staat ook de doorsnede inclusief isolatie bij, kun je aan de oude afmeten en dan 1 maat dikker pakken
 

myfirstoctavia

Forumguru
Vaak hebben winkels in High-end car audio ook wel zulke dikke kabel met bijbehorende kabelogen.
de kabel vaak gewoon per meter van de rol

edit: de link van @EdK heeft ook bijv 25mm2 voor 8 € per meter, daar staat ook de doorsnede inclusief isolatie bij, kun je aan de oude afmeten en dan 1 maat dikker pakken

Duidelijk. :thumbsup: En ja, ik weet het. kerndikte, niet de mantel. In dit soort gevallen geldt het tegenovergestelde van "overdaad schaadt", zéker bij laagvoltages en hoge amperages. vuistregel: "wat je berekent plus 25% = waarde die je nodig hebt". Dan heb je altijd headroom bij piekspanningen.
("Resistance is Futile" <-- Star Trek, the Borg )
 

EdK

Forumguru
daar staat ook de doorsnede inclusief isolatie bij,
Pas hiermee op ! De isolatie dikte's van de ene fabrikant is niet de dikte van de andere fabrikant !!
Dus de koperkern diameter in mm² is altijd bepalend !!
En tegenwoordig komt er ook aliminium als vervanger bij , daar koper de pan uitrijst !
Alleen als je 16mm² koper hebt dan zal je met aluminium 1 stap hoger moeten gaan dus 25mm²...
En hebben ook weer speciale kabelschoenen gevuld met grafiet vet tegen corrosie in de verbinding.
Maar goed dit zal voor TS niet nodig zijn !
 

myfirstoctavia

Forumguru
@EdK Lees mn vorige reactie even terug. Ik weet het. En ik ben bekend met verschillen (eigenschappen) tussen verschillende kabelmaterialen.
Maar toch: thanks voor de heads up. :thumbsup:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan