Lekkage Waterbak

zefke

Lid
:shocked:Hallo Fabia Liefhebbers,

Sinds kort hebben we een Fabia I (1.4 16V uit 2004). Een aantal van de bekende Fabia kwalen hebben we al mogen ondervinden cq oplossen. Defecte achteruitrijschakelaar, krakende voorwielophanging, koelvloeistof bijvullen, bladeren in het ventilatiesysteem.

Apart is blijkbaar onze waterlekkage aan de bestuurderskant, deze kwam namelijk eens niet zoals zoveel beschreven van de Airco of van de deurpanelen cq deurrubbers.

Het water liep namelijk vanuit de waterbak langs de kabelboom van de ruitenwisser op de chassis-balk, die van boven U-vormig is.

De afwatering van deze U-chassisbalk loopt dus via een gaatje door het binnenste van de chassis balk :shocked:, aan de bovenkant van deze balk (onder de vloermat voor het koppelingspedaal) zit een gat van 3 cm met hierin een rubber afdichtingsdop die dus bij ons niet voldoende afsloot.

Het water sijpelde langs de dop op de vloer en vervolgens vanwege de aanwezige teermat richting bestuurdersdeur waar het zich verzamelde.

In eerste instantie leek het dus van de deur te komen, maar nader onderzoek wees uit dat dit dus niet het geval was.

Mocht je dus ook een waterlekkage hebben die niet van de airco of deuren komt, misshien kun je hier je voordeel mee doen!

groetjes en veel droge Fabia kilometers....
Paul

PS

Omdat de waterbak al in zijn geheel gedemonteerd was hebben we ook de luchtinlaat maar voorzien van horgaas zodat bladeren nu hopelijk niet meer in het ventilatiesysteem komen.
 

Bijlagen

  • Fabia_Waterbak2.jpg
    Fabia_Waterbak2.jpg
    90,2 KB · Weergaven: 312
  • Fabia_Waterbak1.jpg
    Fabia_Waterbak1.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 305
  • Fabia_Waterbak4.jpg
    Fabia_Waterbak4.jpg
    93,8 KB · Weergaven: 294

cvegreen

Forumguru
Dat is een raar verhaal , had dit nog niet gelezen . Dat gaas is ook wel mooi gefixt zo , denk niet dat daar nog snel bladeren door komen . Ik hoop dat je verder heel tevreden bent over je F1 ondanks de gebreken die je al gehad hebt.
 

zefke

Lid
Hallo,

Ja zo op zich best goed tevreden, de waterlekkage is toch echt opgelost met het afkitten van de rubberdop. Hopelijk blijft hij nu droog. Als ik nog eens tijd heb wil ik er voor zorgen dat het water niet meer langs de kabelboom op en in de langsdrager kan lopen. Het moest niet zo veel werk zijn allemaal.

groetjes
Paul
 
Hallo paul,

Ik lees over je oplossingen voor bekende Fabiakwalen.....
Kun je mij e.e.a. sturen ??
Ik ken er wel een paar maar weet graag vóór ik ze ga ervaren op te lossen...
Met vr. groeten,
Eric.
 
:shocked:Hallo Fabia Liefhebbers,



Apart is blijkbaar onze waterlekkage aan de bestuurderskant, deze kwam namelijk eens niet zoals zoveel beschreven van de Airco of van de deurpanelen cq deurrubbers.

Het water liep namelijk vanuit de waterbak langs de kabelboom van de ruitenwisser op de chassis-balk, die van boven U-vormig is.

De afwatering van deze U-chassisbalk loopt dus via een gaatje door het binnenste van de chassis balk :shocked:, aan de bovenkant van deze balk (onder de vloermat voor het koppelingspedaal) zit een gat van 3 cm met hierin een rubber afdichtingsdop die dus bij ons niet voldoende afsloot.

Het water sijpelde langs de dop op de vloer en vervolgens vanwege de aanwezige teermat richting bestuurdersdeur waar het zich verzamelde.
Ik neem aan dat je ook de afvoergaten van de waterbak hebt gereinigd, anders zoekt het regenwater de volgende keer het volgende laagste punt op waar het je interieur in kan lopen.
 

Marcel58

Nieuw lid
Bedankt voor de info mbt het gaatje onder de pedalen. Bij mij stroomde het water binnen. Soms tot wel 12 sopdoeken vol. Het betreffende gaatje gevonden en dicht gekit. Waar het dopje was gebleven... ? Ik denk vergeten, in de fabriek.
 

zefke

Lid
Hallo Marcel,

OK, blij dat iemand ermee geholpen is. Ik heb me toen rot gezocht! Maar het is nog steeds dicht!

Blijkbaar hebben we meerdere Fabia kwalen die verder niemand heeft, zoals de vochtige gordels en de niet benzine bestendige benzine pomp pakking.:smiley29:

Maar deze lekkage komt dus blijkbaar ook bij andere Fabia's voor!

groetjes
Paul
 

LaFaab

Lid
Oud bericht, maar dit klinkt precies op wat ik mijn Fabia uit 2006 heb. Garage heeft deurrubber opnieuw gekit maar dat was dus niet het probleem..
 
Bovenaan Onderaan