Flikkerende verlichting en raar geluid draaiende motor

Goedendag Skoda Collega's,

Ik heb een Fabia station uit 2001 maar ik heb er nu een probleempje mee waar ik niet echt achter kan komen wat dat het nou is.

Als ik mijn motor start beginnen mijn lampen te flikkeren, dit geldt dan voor exterieur (voor en achter) en interieur (dashboard en lampen in het plafond). Dit is op de zelfde maat als een toon wat uit de richting van de accu/linker voorlicht unit komt en dit klinkt als een overschot aan elektriciteit. Na een tijdje wordt dit minder dus ik denk zelf dat dit door de accu komt.

Zit net 2 dagen een nieuwe dynamo op en de riem is ook nog maar 25000km oud.
 

EdK

Forumguru
Allereerst , stel je ook ff voor op "meet en greet"

Dan , kijk eens of de massa kabels wel goed zijn vastgedraaid.
Klinkt als van niet, en zodra je dus meer vermogen trekt en het verdwijnt zitten ze waarschijnlijk vastgeplakt...
 
Wat er ook misschien handig bij is, het gebeurd niet als de motor uit staat. Dan doen de lampen normaal.
En als ik de lampen uit laat blijft het geluid zich voordoen.
 
Allereerst , stel je ook ff voor op "meet en greet"

Dan , kijk eens of de massa kabels wel goed zijn vastgedraaid.
Klinkt als van niet, en zodra je dus meer vermogen trekt en het verdwijnt zitten ze waarschijnlijk vastgeplakt...

Ik heb gekeken daar de bouten van de massakabel en deze los en weer vast gedraaid, deze zitten goed.
En wat bedoeld u met vastgeplakt? Gewoon echt geplakt of iets anders?
 

EdK

Forumguru
Vastgeplakt door vonken als er hogere stromen doorheen lopen..
En ook de Plus kabels gecontroleerd

En controleren op Accu / startmotor en Dynamo

En is het echt na de reparatie gekomen dan gewoon terug gaan, iets hebben ze dan fout gedaan...
 
Het was al voor de reparatie, het was eigenlijk de reden dat ik de dynamo ging laten onderzoeken op de testbank, hieruit is gebleken dat de spanningsregelaar aan zn randje zat en de dynamo zelf ging ook richting die kant. Zelf dacht ik eerst ook dat het de spanningsregelaar zou zijn maar dit mocht niet baten..
De kabels op de + zagen er goed uit, zaten ook goed vast.

Zou het misschien kunnen zijn dat de accu te oud is geworden en te zwak is om op te laden en alles van stroom te voorzien tegelijkertijd? Na een tijdje rijden stopt het geluid even en gaan de lampen normaal branden, dan weer na een tijdje begint het langzamerhand weer even.
 

Cordoba

Forumguru
Ik herken die flikkerende verlichting wel: ooit een diesel gehad met mechanische injectie en een accupool die intern was losgerot van de accuplaat. Gevolg was dat bij rijden over een hobbelige weg de stroom steeds even onderbroken werd omdat de accupool steeds even geen contact maakte.

Bij een 'moderne' benzine auto kan dat niet, omdat je een vonk nodig hebt voor de ontsteking en ook spanning voor de ECU. Als de accuklemmen goed vast zitten op de polen (probeer eens of je de accuklem rond kan draaien op de pool), is een kabelbreuk of slechte massa de meest logische verklaring (kan ook alleen de voor de dynamo zijn).

Er zijn meer mogelijke oorzaken: denk aan slecht relais/X-contact voor het contactslot.

In elk geval lijkt de motortrilling het hele proces in gang te zetten.
 
Dankuwel, ik zal hier even naar kijken. Maar vanochtend viel mij iets opmerkelijks op, ik rijd op de snelweg en m'n lampen begonnen weer wat te flikkeren. Ineens gaat m'n lampje van de stuurbekrachtiging (oranje) branden en is het flikkeren direct gestopt tot bestemming. Mijn stuurbekrachtiging bleef daarin tegen werken. Bij aankomst uit gezet en aan gezet en het lampje was weg maar het flikkeren was terug.
 

turboturbo

Forumguru
Uit meerdere topics met soortgelijke problemen heb ik onthouden dat soms de accu zelf soortgelijke problemen kan veroorzaken, zelfs als die an sich geen problemen lijkt te leveren (rust spanning en/of start spanning waardes zijn nog goed)

Tip: laat die dus degelijk testen, of liever nog: doe een fault proof opstelling door de accu te vervangen alvast met een nieuwe (4 jaar is niet uitzonderlijk weinig vwb levensduur van een accu)

Dat is iig de goedkoopste fix als dat de veroorzaker is, zo niet dan heb je hooguit wat te vroeg je accu vast vervangen en heb je dat preventief onderhoud maar vast gedaan...
 
Laatst bewerkt:
Dankuwel, ik zal binnekort even een accu kopen of bestellen en kijken of dit werkt. Vandaag deed hij wel normaal, enkel heel even tijdens het binnendoor rijden. Na starten deden ze normaal en op snelweg ook. Ik zal morgen ochtend weer moeten zien of ze nog normaal doen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik krijg de indruk dat dit niets anders is dan een spanningsprobleem, ook het uitschakelen van de stuurbekrachtiging door de ECU wijst er op dat de accuspanning te laag is. Die lage accuspanning kan komen door slecht bijladen (dynamo/spanningsregelaar) of door een slechte accu. Hoe zwaar is de accu die in je auto zit? Via de codesticker in de kofferbak, kun je ook achterhalen hoe zwaar de accu hoort te zijn die in de auto zit, vaak wordt door accuboeren een te lichte (goedkopere) accu geplaatst die dan door de te zware belasting al snel de geest geeft. Mijn Fabia I met 1.4 16V blok (75pk) had origineel een 60Ah accu, en die heb ik net voor de 12e verjaardag van de accu moeten vervangen. Ik kreeg destijds ook aanbiedingen voor accu's van 40-45 Ah, die gewoon veel te licht zijn, om het langer dan een paar jaar vol te houden.
 
Er zit nu een 56Ah accu in van 4 jaar oud. Dus nu je dat zegt begin ik dat ook te denken. Waar zit de best betreffende stikker in de kofferbak ongeveer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
In de kofferbak onder de plaat bij reservewiel, maar ook vaak in onderhoudsboekje voor of achterin geplakt
 

Cordoba

Forumguru
56Ah is wel ietsje kleiner, maar ten opzichte van 60 geen wereld van verschil. Zoals EdK al aangeeft zit er onder de mat links naast de bak voor het reservewiel een sticker met optiecodes (en diezelfde sticker moet ook in de gebruiksaanwijzing zitten).
 

EdK

Forumguru
Maar pas op dit is een code sticker en aan de hand van de codes kun je herleiden welke accu en nog meer je wagen is opgebouwd.
@Cordoba heb jij die link nog waar je de code's kunt invoeren en dan zien wat de code is ?
Lijkt me wel makkelijker voor de TS
 
56Ah is wel ietsje kleiner, maar ten opzichte van 60 geen wereld van verschil. Zoals EdK al aangeeft zit er onder de mat links naast de bak voor het reservewiel een sticker met optiecodes (en diezelfde sticker moet ook in de gebruiksaanwijzing zitten).

Bedoeld u deze stikker? Dit is de enige die ik heb kunnen vinden.
 

Bijlagen

  • IMG_20191128_213733395.jpg
    IMG_20191128_213733395.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 26
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Dit is de stikker die @Cordoba bedoeld !
Alleen moet je die site hebben nu waar je de nummers kunt invoeren en zo de orgineel van fabriek geplaatste accu te herleiden.
Ik kan alleen ook die site ff niet terug vinden...
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb die site ook niet direct bij de hand, maar wel de oude codes met verklaring van mijn oude Fabia 1.
Code 8GD staat voor een 90A dynamo, en code J1L staat voor een 60Ah accu met 260A startstroom. Dat kun je dus vergelijken met je huidige accu, en zien of je daar veel te kort komt (en als de dynamo vervangen is, kun je dus ook checken of het nog een even zware dynamo is)

Edit: ik heb zo'n site gevonden om de optiecodes te vertalen: linkje
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan