Flikkerende verlichting en raar geluid draaiende motor

Ik heb even gekeken voor een accu, zou dit wat zijn voor mijn auto?
  • Batterij (vermogen Ah):60
  • Houderuitvoering:B13
  • Spanning (Volt):12
  • Poolvolgorde0
  • Lengte (mm):242
  • Breedte (mm):175
  • Hoogte (mm):190
  • Pooluitvoering:1
  • Productlijn:BLUE dynamic
  • Koudstartstroom EN (A):540
  • Batterij/accu:Loodaccu
  • VARTA:Accu / Batterij
  • productnummer:5604080543132
  • Artikelnummer producent:5604080543132
  • Producent:VARTA
  • EAN nummer:4016987119501
 

EdK

Forumguru
Zou kunnen, maar wat behoort er in te zitten volgens de codelijst in je kofferbak ?
Dus hoeveel Ah bv, en wat zit er nu werkelijk in ? Ah
 

turboturbo

Forumguru
Misschien nog wel belangrijker dan het vermogen Ah, is de koudstartstroom (CCA; cold crank ampère)

Kies een zo hoog mogelijk getal die binnen de maximale afmetingen van je accubak past (als het goed is zijn dat de LxBxH maten die je al opgezocht hebt) en lees als je tijd over hebt tests, of de claim van de fabrikant wel de werkelijkheid benaderd.

Deze Exide bijv met CCA van 640:
https://www.accudienst.nl/p90405/exide-ea640-accu.html
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

turboturbo

Forumguru
Mee eens @Peter-036 af-fabriek specs is handig om als uitgangspunt of minimaal vereist te nemen. Lukt het daarbovenuit te komen en heeft TS de eventuele extra investering ervoor over, dan zit ie goed.
 

EdK

Forumguru
wil niet zeggen dat dát de best beschikbare specs zijn anno nu...
Maar dat hoor je mij niet zeggen, maar je weet wat er minimaal in moet, je weet meteen wat er nu in zit of dat orgineel of veel te licht is.
En aan de hand van die gegevens kun je bepalen wat je minimaal moet plaatsen
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb die site ook niet direct bij de hand, maar wel de oude codes met verklaring van mijn oude Fabia 1.
Code 8GD staat voor een 90A dynamo, en code J1L staat voor een 60Ah accu met 260A startstroom. Dat kun je dus vergelijken met je huidige accu, en zien of je daar veel te kort komt (en als de dynamo vervangen is, kun je dus ook checken of het nog een even zware dynamo is)

Ik heb even gekeken voor een accu, zou dit wat zijn voor mijn auto?
  • Batterij (vermogen Ah):60
  • Spanning (Volt):12
  • Lengte (mm):242
  • Breedte (mm):175
  • Hoogte (mm):190
  • Koudstartstroom EN (A):540
  • Batterij/accu:Loodaccu
  • VARTA:Accu / Batterij

Zou kunnen, maar wat behoort er in te zitten volgens de codelijst in je kofferbak ?
Dus hoeveel Ah bv, en wat zit er nu werkelijk in ? Ah

Misschien nog wel belangrijker dan het vermogen Ah, is de koudstartstroom (CCA; cold crank ampère)

Kies een zo hoog mogelijk getal die binnen de maximale afmetingen van je accubak past (als het goed is zijn dat de LxBxH maten die je al opgezocht hebt) en lees als je tijd over hebt tests, of de claim van de fabrikant wel de werkelijkheid benaderd.

Deze Exide bijv met CCA van 640:
https://www.accudienst.nl/p90405/exide-ea640-accu.html

Zoals ik al had gevonden had de originele accu een startstroom van 260A en een inhoud van 60Ah, de accu die Florian heeft gevonden heeft ook 60 Ah en een startstroom van 540A, als de fysieke afmetingen van deze accu passen in de houder, is dit dus ruim voldoende: zelfde aantal Ah en ruim het dubbele aan startstroom, dus dat moet in principe 8 jaar of langer meegaan, dit is tenslotte een auto zonder start/stop met gewone loodaccu, dus goede kans dat de accu de 12 jaar haalt.
 

turboturbo

Forumguru
dus dat moet in principe 8 jaar of langer meegaan, dit is tenslotte een auto zonder start/stop
De levensduur zal - EDIT: dacht ik - oa afhangen van het absolute aantal starts natuurlijk en in hoeverre TS lange ritten maakt zodat de accu helemaal volgeladen wordt.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Bij een gewone loodaccu hangt de levensduur van een accu minder af van het aantal starts (diepe ontladingen) maar nog meer van hoe diep die ontladingen zijn. Bij een accu met een kleinere capaciteit zijn die ontladingen procentueel dus veel dieper. Gevolg is dat een accu met slechts 30% meer capaciteit zomaar een factor 2 of 3 langer meegaat.
 
Zoals ik al had gevonden had de originele accu een startstroom van 260A en een inhoud van 60Ah, de accu die Florian heeft gevonden heeft ook 60 Ah en een startstroom van 540A, als de fysieke afmetingen van deze accu passen in de houder, is dit dus ruim voldoende: zelfde aantal Ah en ruim het dubbele aan startstroom, dus dat moet in principe 8 jaar of langer meegaan, dit is tenslotte een auto zonder start/stop met gewone loodaccu, dus goede kans dat de accu de 12 jaar haalt.

Dankuwel voor de informatie, ik heb echter de accu besteld die turboturbo heeft gestuurd, deze komt maandag binnen. Ik zal dan dus moeten kijken of het het probleem verhelpt. Maar hoe werkt dat eigenlijk met het 640, 240 cca verschil? Ik snap dat niet echt.
 

Cordoba

Forumguru
De startstroom (in het geval van de Exide accu 640A) is de stroom die de accu maximaal kan leveren tijdens het starten. Als je een auto met een zware motor (of diesel) hebt, heb je ook een zwaardere startmotor, die dus meer stroom trekt, en heb je dus ook een accu nodig die meer stroom kan leveren. Als de auto aangeeft dat er origineel een accu met 260A startstroom in hoort, is 640A dus flinke overkill: je hebt niet ineens een startmotor die meer dan 2 keer zoveel stroom trekt. Origineel kan de accu dus ruim 3 kW aan vermogen leveren, en de Exide kan ruim zevenhalf kW leveren.
 

Cordoba

Forumguru
Kan absoluut geen kwaad (mits de buitenafmetingen van de accu kloppen, want dan is de mechanische bevestiging mogelijk een probleem), maar mogelijk dat een iets goedkoper alternatief hetzelfde resultaat zou hebben. (denk hierbij aan een prijsverschil van max. 20 euro, dus geen drama)

Het is net zoiets als onder een (standaard) Trabant banden leggen met een hele hoge snelheidsindex: niet nodig, onnodig duur, maar technisch gezien geen probleem.
 

turboturbo

Forumguru
Hogere CCA kan idd geen kwaad; het zorgt er juist eerder voor dat naarmate de accu ouder wordt, en het CCA afneemt (gebeurt dat?), hij de motor nog steeds goed kan starten en niet zo gauw onder die af fabriek waarde zal zakken.

Een nadeel van een te hoge capaciteit / Ah zou kunnen zijn dat het langer duurt voordat de accu weer helemaal volgeladen is (tov een kleinere Ah zou dat iets langer duren) Idealiter wordt een start accu telkens liefst weer helemaal vol geladen. Bijv bij een boodschappen autootje (uitsluitend korte ritjes) kan het zijn dat dat niet gebeurd.

Ik had zelf toevallig diezelfde Exide vóór mijn huidige accu, die gaf bij meting een te lage startspanning (voltage zakte tijdens starten onder de 9,5V als ik me goed herinner) maar vermoedelijk door de oorspronkelijk hoge CCA merkte ik daar in de praktijk eigenlijk niet zoveel van. De auto startte verder prima. Destijds preventief vervangen. Wat me nu met de huidige nieuwe accu opvalt is dat de radio minder vaak uitgeschakeld wordt tijdens starten door de ecu, vermoedelijk omdat de accu nog voldoende reserve heeft (want nieuw) vergeleken met de vorige.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Een nadeel van een te hoge capaciteit / Ah zou kunnen zijn dat het langer duurt voordat de accu weer helemaal volgeladen is (tov een kleinere Ah zou dat iets langer duren)

Je laad alleen maar bij wat er is verbruikt tijdens bijvoorbeeld de start.
Dus of de accu nu groot of klein is, er is in principe net zoveel uitgehaald en dat is wat de dynamo tijdens het rijden weer bij moet vullen....
En als je meer Ah in die accu hebt zal de startmoter zelfs wat makkelijker ronddraaien en de motor theoretisch eerder aan de gang hebben.
Bij vriesweer waar een accu minder goed tegen kan en dus capaciteit verliest zal de grote accu de motor ook sneller aan de gang hebben dan de kleine en zal uiteindelijk de kleine accu meer bijgeladen moeten worden dan de grote...
 

Cordoba

Forumguru
Overigens voor de goede orde: de capaciteit van een oudere accu neemt af (vooral onder invloed van schade door zogenaamde diepe ontladingen), de maximale startstroom die de accu kan leveren zal niet veel veranderen, maar bovendien ligt de maximale startstroom van de accu ruim boven wat de auto normaal nodig heeft (als alles tenminste goed is gedimensioneerd).

Dus als je geen starthulp geeft voor de 3 liter dieselmotor van de buurman, weinig kans op problemen.
 
Bovenaan Onderaan