Turbo defect ??

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Ik heb een O3C van 05/2014 met 1.4TSi en DSG 7, nu (rustige) 65.000km op de teller.

Sinds enkele weken gaat het oranje "EPC"-lampje af en toe branden.
Sinds vorige week gaat ook het oranje "motorblok"-lampje branden, telkens zo korte tijd na het starten van de motor.
Sinds enkele dagen melding dat de start-stop in storing is.
Auto moest toch onderhoudsbeurt krijgen (2 jaar, 24.000km, was al 35 dagen over tijd)

Diagnose van de dealer: turbo moet vervangen worden. Kost ca. 2.000€ excl. BTW en excl. het periodieke onderhoud. Tussen de 4 à 6 werkuren geschat.

Iemand hier ervaring mee? Kan dat?
Moet ik een second opinion zoeken?
 

EdZ

Donateur
Ik zou zeker een seconde opinion vragen. Het is nogal een bedrag. Daarnaast denk ik dat het sowieso goedkoper kan. Mijn BOVAG garage rekent iets van 60/uur ex BTW. Betekent dat de turbo + kleinmateriaal 1500 ex BTW moet kosten en dat lijkt mij veel.
 

Danno

Lid
Was ooit 1100,- incl kwijt voor nieuwe turbo met monteren.. Vind dit erg hoge getallen...

Ik was geholpen bij jb autoservice vag specialist.

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk
 

ertromp

Forumguru
Zeker een second opinieonderzoek doen!
Hopelijk is het de actuator van de waste gate.
Zelf zou ik niet om de 2 jaar onderhoud doen maar gewoon ieder jaar de olie vervangen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is of je deze auto nieuw hebt gekocht of als occasion. Waarbij in dat laatste geval ook wel interessant is te weten of het een ex lease auto is. Ik vraag dat omdat het natuurlijk best mogelijk is zo'n turbo aan gort te helpen door structureel onverstandig rijgedrag
 

Highway

Forumguru
Ik heb de turbo van mijn 1.8tsi laten vervangen, was net iets meer dan 1000 kwijt. Ik vind de km stand wel erg weinig voor de turbo om stuk te gaan (die van mij had er 2 ton op zitten)
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is of je deze auto nieuw hebt gekocht of als occasion. Waarbij in dat laatste geval ook wel interessant is te weten of het een ex lease auto is. Ik vraag dat omdat het natuurlijk best mogelijk is zo'n turbo aan gort te helpen door structureel onverstandig rijgedrag

Nieuw gekocht en werkelijk goed behandeld.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Ik ga ergens een second opinion zoeken. Weet enkel nog niet goed waar en bij wie? Buurt van Antwerpen of Gent. (Drenthe lijkt me nu wat ver, hè @Danno)
Het lijkt me 1) te vroeg, 2) vreemd want de auto klinkt en rijdt normaal en 3) ontieglijk veel geld.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zeer benieuwd en mocht het blijken toch iets anders, minder kostbaars te zijn, dan zou ik deze dealer direct verder links laten liggen (en zwart maken).
 

Danno

Lid
Ik ga ergens een second opinion zoeken. Weet enkel nog niet goed waar en bij wie? Buurt van Antwerpen of Gent. (Drenthe lijkt me nu wat ver, hè @Danno)
Het lijkt me 1) te vroeg, 2) vreemd want de auto klinkt en rijdt normaal en 3) ontieglijk veel geld.
Ik stond toen in Limburg. En heb me auto naar Dieverbrug laten brengen door de anwb. Ivm pech onderweg..
Is idd iets wat ver.

Gereviseerde turbo kost ongeveer 250,-....

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk
 

Cordoba

Forumguru
Ik ga ergens een second opinion zoeken. Weet enkel nog niet goed waar en bij wie? Buurt van Antwerpen of Gent. (Drenthe lijkt me nu wat ver, hè @Danno)
Het lijkt me 1) te vroeg, 2) vreemd want de auto klinkt en rijdt normaal en 3) ontieglijk veel geld.

Allereerst: laat het second opinion onderzoek NIET door een dealer doen, ik heb al vaker gelezen dat bij second opinion door een andere dealer de 2e dealer gewoon het oorspronkelijke oordeel uit het systeem van VW-AG haalt, de tekst wat aanpast en min of meer blind dus hetzelfde verhaal afgeeft. Mijn voorkeur zou zijn (mocht het mijn auto zijn) om een 2nd opinion bij een VAG-specialist te laten doen, die weet en kent vaak minstens zo veel als de dealers, is onafhankelijk van de invoerder en heeft gunstiger tarieven. In Belgie ken ik geen adressen van VAG-specialisten, maar in Nederland zijn er een handvol zoals de al eerder in het topic genoemde JB-service (Dieverbrug dus ver van Gent-Antwerpen) en VAG-techniek in Nuenen bij Eindhoven, maar ook bijvoorbeeld VAG carservice in Bergschenhoek (bij Rotterdam).
 

Jooo...

Forumguru
Ik ga ergens een second opinion zoeken. Weet enkel nog niet goed waar en bij wie? Buurt van Antwerpen of Gent. (Drenthe lijkt me nu wat ver, hè @Danno)
Het lijkt me 1) te vroeg, 2) vreemd want de auto klinkt en rijdt normaal en 3) ontieglijk veel geld.

Ik ga bij een kleine onafhankelijke garage in Nevele (garage Hertoge). Doet alles keurig en vult ook mijn oh-boekje online in zoals de grote dealers.

Misschien is dat een optie om een second opinion te doen? Nevele ligt dichtbij Gent.
 

Arjann

Forumguru
Mogelijk dat de bediening van de waste gate vast zit. Als dit zo is, dan is het met een beetje geluk met speciaal hittebestendig vet te verhelpen.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Mogelijk dat de bediening van de waste gate vast zit. Als dit zo is, dan is het met een beetje geluk met speciaal hittebestendig vet te verhelpen.

Dankjewel. Dit ga ik inderdaad eens laten nakijken via 1 van de 2 onafhankelijke VAG-garages die me hier door forumleden zijn getipt.
 
Bovenaan Onderaan