Turbo defect ??

Topic in 'Octavia III' gestart door O3C1.4TSIDSG7, 23-11-2019.

  1. O3C1.4TSIDSG7

    O3C1.4TSIDSG7 Senior Member

    Ik heb een O3C van 05/2014 met 1.4TSi en DSG 7, nu (rustige) 65.000km op de teller.

    Sinds enkele weken gaat het oranje "EPC"-lampje af en toe branden.
    Sinds vorige week gaat ook het oranje "motorblok"-lampje branden, telkens zo korte tijd na het starten van de motor.
    Sinds enkele dagen melding dat de start-stop in storing is.
    Auto moest toch onderhoudsbeurt krijgen (2 jaar, 24.000km, was al 35 dagen over tijd)

    Diagnose van de dealer: turbo moet vervangen worden. Kost ca. 2.000€ excl. BTW en excl. het periodieke onderhoud. Tussen de 4 à 6 werkuren geschat.

    Iemand hier ervaring mee? Kan dat?
    Moet ik een second opinion zoeken?
     

  2. EdZ

    EdZ Forumguru

    Ik zou zeker een seconde opinion vragen. Het is nogal een bedrag. Daarnaast denk ik dat het sowieso goedkoper kan. Mijn BOVAG garage rekent iets van 60/uur ex BTW. Betekent dat de turbo + kleinmateriaal 1500 ex BTW moet kosten en dat lijkt mij veel.
     
  3. Goofy@5E

    Goofy@5E Forumguru Donateur

    Rookt de wagen, heb je het gevoel dat je minder vermogen hebt,
    65d km vind ik snel...
     
  4. Mike4066

    Mike4066 Lid

  5. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    En met een stuk minder onkosten, neem ik aan
     
  6. Danno

    Danno Lid

    Was ooit 1100,- incl kwijt voor nieuwe turbo met monteren.. Vind dit erg hoge getallen...

    Ik was geholpen bij jb autoservice vag specialist.

    Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk
     
    Rosinfield vindt dit leuk.
  7. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    Zeker een second opinieonderzoek doen!
    Hopelijk is het de actuator van de waste gate.
    Zelf zou ik niet om de 2 jaar onderhoud doen maar gewoon ieder jaar de olie vervangen.
     
  8. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is of je deze auto nieuw hebt gekocht of als occasion. Waarbij in dat laatste geval ook wel interessant is te weten of het een ex lease auto is. Ik vraag dat omdat het natuurlijk best mogelijk is zo'n turbo aan gort te helpen door structureel onverstandig rijgedrag
     
  9. Highway

    Highway Forumguru Donateur

    Ik heb de turbo van mijn 1.8tsi laten vervangen, was net iets meer dan 1000 kwijt. Ik vind de km stand wel erg weinig voor de turbo om stuk te gaan (die van mij had er 2 ton op zitten)
     
  10. O3C1.4TSIDSG7

    O3C1.4TSIDSG7 Senior Member

    Geen rook en geen vermogenverlies (ik ben een voorzichtig chauffeur)
     
  11. O3C1.4TSIDSG7

    O3C1.4TSIDSG7 Senior Member

    Nieuw gekocht en werkelijk goed behandeld.
     
  12. O3C1.4TSIDSG7

    O3C1.4TSIDSG7 Senior Member

    Ik ga ergens een second opinion zoeken. Weet enkel nog niet goed waar en bij wie? Buurt van Antwerpen of Gent. (Drenthe lijkt me nu wat ver, hè @Danno)
    Het lijkt me 1) te vroeg, 2) vreemd want de auto klinkt en rijdt normaal en 3) ontieglijk veel geld.
     
    Danno vindt dit leuk.
  13. Highway

    Highway Forumguru Donateur

    Vag techniek in Nuenen (NL) is nog redelijk in de buurt van Antwerpen.
     
    Danno en Rosinfield vinden dit leuk.
  14. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Zeer benieuwd en mocht het blijken toch iets anders, minder kostbaars te zijn, dan zou ik deze dealer direct verder links laten liggen (en zwart maken).
     
  15. Danno

    Danno Lid

    Ik stond toen in Limburg. En heb me auto naar Dieverbrug laten brengen door de anwb. Ivm pech onderweg..
    Is idd iets wat ver.

    Gereviseerde turbo kost ongeveer 250,-....

    Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk
     
  16. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Allereerst: laat het second opinion onderzoek NIET door een dealer doen, ik heb al vaker gelezen dat bij second opinion door een andere dealer de 2e dealer gewoon het oorspronkelijke oordeel uit het systeem van VW-AG haalt, de tekst wat aanpast en min of meer blind dus hetzelfde verhaal afgeeft. Mijn voorkeur zou zijn (mocht het mijn auto zijn) om een 2nd opinion bij een VAG-specialist te laten doen, die weet en kent vaak minstens zo veel als de dealers, is onafhankelijk van de invoerder en heeft gunstiger tarieven. In Belgie ken ik geen adressen van VAG-specialisten, maar in Nederland zijn er een handvol zoals de al eerder in het topic genoemde JB-service (Dieverbrug dus ver van Gent-Antwerpen) en VAG-techniek in Nuenen bij Eindhoven, maar ook bijvoorbeeld VAG carservice in Bergschenhoek (bij Rotterdam).
     
    Rosinfield vindt dit leuk.
  17. Jooo...

    Jooo... Forumguru Donateur

    Ik ga bij een kleine onafhankelijke garage in Nevele (garage Hertoge). Doet alles keurig en vult ook mijn oh-boekje online in zoals de grote dealers.

    Misschien is dat een optie om een second opinion te doen? Nevele ligt dichtbij Gent.
     
  18. O3C1.4TSIDSG7

    O3C1.4TSIDSG7 Senior Member

    Dank je wel @Jooo...
    Ik ga ze morgen ook eens contacteren
     
  19. Arjann

    Arjann Forumguru

    Mogelijk dat de bediening van de waste gate vast zit. Als dit zo is, dan is het met een beetje geluk met speciaal hittebestendig vet te verhelpen.
     
    Cordoba vindt dit leuk.
  20. O3C1.4TSIDSG7

    O3C1.4TSIDSG7 Senior Member

    Dankjewel. Dit ga ik inderdaad eens laten nakijken via 1 van de 2 onafhankelijke VAG-garages die me hier door forumleden zijn getipt.
     

Deel deze pagina