Sleutel uit contact alvorens te tanken om schade te voorkomen

oldskoolgsxr

Nieuw lid
Een collega van het werk heeft quasi dezelfde skoda fabia combi benzine. Maar eentje zonder turbo.
Zijn besturing/elektronica dashbord wordt volgende week onder garantie vervangen wegens niet op te lossen storing.
Hij zag dit voornamelijk aan een benzinemeter die steeds "liegt" maar er waren misschien ook andere problemen.

Er werd hem verteld dat tijdens het tanken de motor uit moet staan (uiteraard en dat deed de collega ook) en sleutel uit contact. Want met sleutel in contact zou er nog veel restspanning aanwezig zijn voor allerhande elektronica te voeden. (bvb lichtgevende wijzenaalden etc). Pas als de sleutel uit het contact is , wordt het dashbord volledig zwart en is het tanken veilig.

Zou er zwerfstromen, statische elektriciteit,.... schade kunnen aanbrengen tijdens het tanken?

Een rits vragen :

Het klinkt aannemelijk wat de skoda technieker hem vertelde, maar dan vraag ik mij af waarom dit niet in het instructieboekje staat....?
Heeft u dat ook meegemaakt of horen vertellen bij skoda of andere merken over elektronica schade bij het niet verwijderen van de sleutel tijdens tanken?
Heeft u weet van andere merken / voertuigen waar het instructieboekje meld dat de sleutel uit het contact moet bij tanken?
Dat anders de garantie zou kunnen vervallen?

Bij ADR transport zal dat waarschijnlijk zeker zijn, maar voor auto's? :pieker:
 

Antera

Donateur
Of het echt schade kan toebrengen lijkt me sterk. Je kan de tank vullen en de meter zal oplopen of na contact uit alsnog de juiste hoeveelheid aanvragen. Maar staat er iets in de handleiding erover?
 

Niels83

Forumguru
ik kan me wel iets van statische electriciteit voorstellen. dat is ook de reden dat je het vulpistool niet meer kunt vast zetten en weglopen. de stroming van de benzine kan een statische lading geven, laat je de auto en het vul pistool los en raak je hem later aan kan er een schok ontstaan.
 

Cordoba

Forumguru
Vroeger moest je bij sommige auto's tijdens het tanken de sleutel uit het contact halen omdat de sleutel waarmee je tankklepje/tankdop opende dezelfde was als het contactslot (alleen de enkeling die reservesleutel direct bij de hand had, hoefde dat niet).

De kans dat tanken met sleutel in contact dergelijke schade veroorzaakt, is volgens mij ongeveer even groot als dat je motorproblemen krijgt doordat er tijdens het tanken een vogel in de tank poept.
 

EdK

Forumguru
Ik tank zo vaak met draaiende motor
Gek hé maar als ik tank dan gaat de sleutel uit contact en de sleutel in de jaszak en deur op slot zodra de tankklep open is.
Het idee dat ik hem met draaiende motor laat staan en iemand de wagen induikt en wegrijd..........
Je doet er niets meer tegen en je ziet je wagen wegrijden..... en tsja hoe vertel je dat naar je verzekering toe als je hem opgeeft voor diefstal en je geen 2 sleutels kunt afgeven ????

Denk dat ze weinig zullen uitkeren en dat je je dan wel voor je kop kunt slaan dat je het gedaan hebt...:pieker::jaja:
 

turboturbo

Forumguru
Dat soort taferelen ken ik alleen uit GTA eerlijk gezegd. :D

En mijn auto is volledig afgeschreven dus verzekering ziet me aankomen bij diefstal :laugh:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Ik tank nooit met draaiende motor, en steek normaal de sleutel in mijn zak. Alleen als er nog iemand in de auto zit, laat ik de sleutel in het contact (maar wel motor uit) zodat de radio blijft spelen tijdens het tanken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
En mijn auto is volledig afgeschreven dus verzekering ziet me aankomen bij diefstal :laugh:
Maar goed der moet wel dan gauw wat anders voor de deur komen en dat kost evengoed geld , dat je dan nou net niet hebt liggen.....:pieker:
Maar goed nu lach jij, maar sorry als ik hier lees dat........ dan lach ik :deuk::deuk::deuk::deuk::deuk: maar dan krijg je wel een :cheers:van me hoor !!:pardon:
 

Niels83

Forumguru
Maar goed der moet wel dan gauw wat anders voor de deur komen en dat kost evengoed geld , dat je dan nou net niet hebt liggen.....:pieker:
Maar goed nu lach jij, maar sorry als ik hier lees dat........ dan lach ik :deuk::deuk::deuk::deuk::deuk: maar dan krijg je wel een :cheers:van me hoor !!:pardon:

Het is tegenwoorsig echt geen ondenkbare situatie hoor. Bij mij gaat de sleutel er altijd uit. er zit een slot in mijn tank dop
 

Canon-Eye

Forumguru
Afgezien van het feit dat ik de sleutel van mijn huidige auto altijd in mijn zak heb, ook tijdens het rijden, was en is het mijn gewoonte om de auto tijdens het tanken op slot te doen zodra het tankklepje open is. Ik heb heel vaak mijn fototas of andere waardevolle spullen op de achterbank (bestuurderskant) staan en die zie ik liever niet verdwijnen terwijl ik aan de andere kant bezig ben...

Het nut van de motor laten draaien tijdens het tanken zie ik trouwens al helemaal niet. Bang dattie niet meer start of zo?
 

ertromp

Forumguru
In de zomermaanden als ik bijvoorbeeld door DLD een flink stuk hard gereden heb laat ik de motor nog wel eens draaien tijdens het tanken ivm de olietemperatuur en oliecirculatie over de turbo. Nog never nooit geen problemen gehad met het dashboard. Echt onzin van die monteur.
 

jadijkstra2000

Forumguru
ik kan me wel iets van statische electriciteit voorstellen. dat is ook de reden dat je het vulpistool niet meer kunt vast zetten en weglopen. de stroming van de benzine kan een statische lading geven, laat je de auto en het vul pistool los en raak je hem later aan kan er een schok ontstaan.

In Duitsland kan dit nog gewoon hoor;)
 

leon-cupra

Forumguru
Staat er trouwens niet in elk tankstation dat je de motor dient af te leggen en verboden te roken?

Bij mij gaat de sleutel ook steeds in mijn zak. Je wilt het idd niet meemaken dat er iemand met je wagen vandoor gaat terwijl je staat te tanken.
Met de mx5 is het keyless en zit de sleutel zowiezo in mijn zak. Enigste vervelende is wel dat de wagen automatisch sluit wanneer ik een paar meter van de wagen verwijderd ben. Moet ik snel zijn om de tankklep te openen.
 

Canon-Eye

Forumguru
In de zomermaanden als ik bijvoorbeeld door DLD een flink stuk hard gereden heb laat ik de motor nog wel eens draaien tijdens het tanken ivm de olietemperatuur en oliecirculatie over de turbo. Nog never nooit geen problemen gehad met het dashboard. Echt onzin van die monteur.
Even laten draaien tot de olietemperatuur beneden de 100 graden is gezakt doe ik ook altijd, bv. als er gepauzeerd wordt op een snelwegparking.
Maar tanken doe ik nooit aan de snelweg, ga er liever even vanaf want dat scheelt aanmerkelijk op een volle tank. En tijdens dat kleine stukje langzamer rijden zakt de olietemperatuur naar mijn ervaring zelfs nog sneller dan bij stilstand stationair draaiend.
 

Renkie

Forumguru
Even los van de vraag of er iets stuk gaat wat anders: het is wel absoluut het slimste om de sleutel uit het contact en uit de auto te halen als je gaat tanken. Je zult niet de eerste zijn waar de auto door een defect automatisch op slot gaat, met de sleutel er nog in........
 

Captain Hook

Forumguru
Even los van de vraag of er iets stuk gaat wat anders: het is wel absoluut het slimste om de sleutel uit het contact en uit de auto te halen als je gaat tanken. Je zult niet de eerste zijn waar de auto door een defect automatisch op slot gaat, met de sleutel er nog in........
Idd! ;)

Dus zeker weten dat je de sleutel er uit haalt en bij je steekt. Dan kan 'ie niet (per ongeluk) achterblijven in de auto, met de bestuurder er naast, buitengesloten.

Bij menige verzekeraar staat trouwens zoiets in de polis:
- het onbeheerd achterlaten van de auto zonder dat deze goed is afgesloten;
- de autosleutels in de auto achterlaten;
- de autosleutels onbeheerd achterlaten.

kan reden zijn om NIET uit te keren in het geval van schade/diefstal.
 
Bovenaan Onderaan