Draadloos Smartlink+

jesse_s93

Donateur
Ik heb me zojuist voorgesteld aangezien ik heb besloten een Skoda Scala te gaan leasen. Een van de dingen waar ik graag meer over zou willen weten is het volgende: Draadloos Smartlink+

In België en Duitsland o.a. staat dit gewoon in de optielijst, in Nederland is het helaas niet leverbaar. Schijnbaar zijn er wat softwarematige problemen waardoor het nog niet in Nederland werd aangeboden. Op de officiële Skoda site staat dat het sinds augustus beschikbaar zou zijn voor de Kamiq en de Scala: https://www.skoda-auto.com/news/news-detail/wireless-smartlink

Het is best vreemd dat het in de buurlanden wel beschikbaar is, en in Nederland niet. Ik kan me niet voorstellen dat VW/Skoda hardwarematig verschillende type systemen gaat aanbieden en verwacht dan dus ook dat het een softwarematige aanpassing is. Maar dat is allemaal onderbuik gevoel. ;) Wie kan hier iets meer over vertellen? En kan dit later geactiveerd worden?
 

Tuulster

Forumguru
Hou er in ieder geval rekening mee dat, ondanks of het wel of niet al beschikbaar is in Nederland, draadloos Smartlink alleen werkt bij het Amundsen systeem en NIET bij de verschillende Bolero systemen.....

Iets om rekening mee te houden bij het samenstellen van je nieuwe leasert ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

jesse_s93

Donateur
Hallo Tuulster.
Bedankt voor je reactie! Via Youtube heb ik echter onderstaande video gezien met een Bolero, en deze ondersteunt gewoon Wireless Smartlink ;)
Ik denk dat het met een Swing niet gaat werken, maar met een Bolero zou het in ieder geval mogelijk moeten zijn.
 

Tuulster

Forumguru
WAAAAUW!
Dan ben ik heel benieuwd hoe hij deze verbinding tot stand heeft gebracht. Ik heb in mijn beleving alles geprobeerd. Ergens zal het verstopt moeten zitten dus!
Ik kom er niet uit, boekje helpt me geen steek verder....

Helaas staat dat dan weer niet in de video! :nono: :cry:
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Dan zou ik me zeker laten voorlichten door de dealer/Pon. Laat de aanwezigheid van wireless Smartlink zwart op wit zetten!
 

jesse_s93

Donateur
WAAAAUW!
Dan ben ik heel benieuwd hoe hij deze verbinding tot stand heeft gebracht. Ik heb in mijn beleving alles geprobeerd. Ergens zal het verstopt moeten zitten dus!
Ik kom er niet uit, boekje helpt me geen steek verder....

Helaas staat dat dan weer niet in de video! :nono: :cry:

Wireless Smartlink+ leek mij dus ideaal met die Phonebox (Qi charger). Heb je geen last meer van de kabels en Apple Carplay of Android Auto start gewoon direct op.

Ben je ook al door middel van VCDS of OBDELEVEN het systeem in gedoken toevallig? Wellicht dat daarin iets te activeren is. Ze vragen ten slotte ook 200 euro voor grootlichtassistent wat ook met een paar vinkjes te activeren is. Dan zal een optie van 60 euro toch ook wel te activeren zijn.. (wishful thinking :) )
 

jesse_s93

Donateur
Of eventueel dit aanschaffen?


Die dongle is nog vrij prijzig en de enige mogelijkheid om die dongle in te pluggen, is vlakbij de phonebox. Daarmee ligt de dongle dus altijd in het zicht en kun je hem niet zoals bij de octavia in de middenconsole kwijt. Daar zit bij de Scala namelijk geen usb-aansluiting.
 

Tuulster

Forumguru
Wireless Smartlink+ leek mij dus ideaal met die Phonebox (Qi charger). Heb je geen last meer van de kabels en Apple Carplay of Android Auto start gewoon direct op.

Ben je ook al door middel van VCDS of OBDELEVEN het systeem in gedoken toevallig? Wellicht dat daarin iets te activeren is. Ze vragen ten slotte ook 200 euro voor grootlichtassistent wat ook met een paar vinkjes te activeren is. Dan zal een optie van 60 euro toch ook wel te activeren zijn.. (wishful thinking :) )
Ik ben niet heilig hè, wellicht doe ik iets verkeerd. :arghh:

Daarom jammer dat de beste man, in het filmpje, alleen een demo geeft van wat het kan en niet van hoe hij verbinding legt helaas.......
 

jesse_s93

Donateur
Ik ben niet heilig hè, wellicht doe ik iets verkeerd. :arghh:

Daarom jammer dat de beste man, in het filmpje, alleen een demo geeft van wat het kan en niet van hoe hij verbinding legt helaas.......

Wat ik gehoord heb is het enkel een bluetooth verbinding tot stand brengen en dan wordt het Apple Carplay icoon zichtbaar. In Nederland is het geen optie, in bv Belgie en Duitsland wel. Daar werkt het dus heel eenvoudig. Wellicht is het zo simpel als iets activeren met VCDS. Aangezien ik hem nog niet heb :( kan ik dat niet nakijken.

Hieronder nog een Duits filmpje met de Bolero (vanaf 4:30):
 

doncalitri1984

Forumguru
Ik heb op AliExpress een versie besteld die hetzelfde zou moeten doen als in bovenstaande YT filmpje Post No#6 van Jooo.... (daar is hij echter 195 euro)

Over een week of 2 weet ik of het werkt in mijn huidige O3 waar nu alleen bedraad android auto mogelijk is (en dan later hopelijk in mijn nieuwe Kodiaq)

Let wel, de carlink adapter versies (tussen 25 en 100 euro) op aliexpress (de goedkopere versies!!) die werken alleen op een headunit waar android al op draait.

De Skoda hebben geen android headunites, iniedergeval de versie die ik besteld heb voor +- 120 euro zou ook via BT moeten werken zoals de RE-Stream in het YT filmpje.

Over een week of 2 weet ik meer...
 

hemi24

Forumguru


Draadloos verbinding maken
  1. In een voertuig dat draadloos CarPlay ondersteunt, voer je een van de volgende stappen uit (raadpleeg de handleiding van je voertuig voor gedetailleerde instructies):
    • Houd de stemcommandoknop op het stuur ingedrukt.

    • Zorg dat de koppelmodus (draadloos of via Bluetooth) van het voertuig actief is.
  2. Tik op je iPhone in Instellingen
    492fec5aff74dbdef9b526177c3804b4.png
    op 'Algemeen' > 'CarPlay' > 'Beschikbare auto's'.

  3. Kies het voertuig.
 

jesse_s93

Donateur
Heeft jouw Bolero wel wifi (wlan) in de instellingen staan? Voor de verbinding is namelijk de WiFi nodig, Bluetooth is enkel initieel nodig om de connectie maken.
 

Rallye

Forumguru
Skoda Connect (met of zonder abonnement) zou niets met CarPlay (draadloos of niet) te maken moeten hebben. CarPlay maakt geen onderdeel uit van het Connect-pakket, maar is een aparte functie van je navi. Zo heeft mijn Amundsen geen wifi (laat staan Connect), maar wel (bedraad dan dus) CarPlay.

De vragen waar jij naar zou kunnen kijken zijn de volgende:
- werkt CarPlay bedraad bij jouw auto en telefoon;
- heb je een wifi-verbinding in je auto en kun je daarop inloggen;
- werkt CarPlay dan?
De laatste twee stappen lijk je al geprobeerd te hebben.

Vervolgens zou je ook nog kunnen kijken welke versie van de navigatie je hebt (wat zegt het ding zelf, wat zegt de accessoirecode in de reservewielbak)?
 

doncalitri1984

Forumguru
Ik heb op AliExpress een versie besteld die hetzelfde zou moeten doen als in bovenstaande YT filmpje Post No#6 van Jooo.... (daar is hij echter 195 euro)

Over een week of 2 weet ik of het werkt in mijn huidige O3 waar nu alleen bedraad android auto mogelijk is (en dan later hopelijk in mijn nieuwe Kodiaq)

De dongle is binnen en kan confirmeren dat het werkt. Het enige is dat het nu (nog) alleen met Apple Carplay draadloos werkt! Android auto wireless niet. Getest op een Columbus in een Octavia MY 2016 welke al carplay/android auto bedraad heeft i.c.m een iPhone.
Met een android device in de test niet werkend gekregen (wel werkend met bedraad)

Voor de evt geïnteresseerde (en hoop dat linkjes mogen anders excuus) dit is de versie welke ik besteld heb.

https://s.click.aliexpress.com/e/1L7s6LTqj

Let op er zijn goedkopere versies, maar die vereisen dat je headunited zelf android hebben draaien! Dus ook vandaar expliciet de link naar de mijn bestelde versie
 
Laatst bewerkt:

johndoe

Forumguru
Hoeveel merk je van de werking? Is het echt totaal zorgeloos? Ik zag wat filmpjes om YouTube waar het draadloos verbinden van CarPlay erg lang leek te duren terwijl er dan in het Chinees “connecting” in beeld staat. Of is dat wellicht alleen bij de eerste keer aanmelden? Ik hoop dat het daarna bij iedere keer instappen zo makkelijk is als je telefoon ergens in de midden console gooien (waarschijnlijk bij het draadloos opladen) en wegrijden en dat je er eigenlijk geen omkijken naar hebt.
 
Bovenaan Onderaan