Octavia III - Verwarming blijft koel bij het rijden

Hallo beste Skoda-forumleden.

Ik ben nu ruim 1 jaar in het bezit van een super mooie lichtgrijze Octavia III uit 2014.
Heerlijke auto, DSG-Automaat, 1.8 TSI (180 pk) veel extra's zoals bijv. automatisch inparkeren.
Wat een rust bij het rijden! En wat een kracht! In combinatie met de caravan is zo'n automaat écht een verademing!

Ik ervaar echter nu een probleem met het verwarming-systeem wat ik jullie hier eens aan jullie zou willen voorleggen.
De airco werkt perfect. In de zomerse maanden dus heerlijk koel gebleven :-)
Maar nu het iets kouder wordt wil ik de verwarming aanzetten maar ik krijg geen warme lucht uit de openingen in de auto.
Ik heb een Climatronic. Als ik de temperatuur bijvoorbeeld op 26-27 graden zet (dan zou het dus bloedheet in de auto moeten worden!) blijft de lucht uit de openingen koel. Maar dan het vreemde: Als ik vervolgens met een warme motor een tijdje stil sta met draaiende motor, dan wordt de lucht uit de openingen wel warm.
Als ik de blower hard zet koelt de lucht weer een beetje af. En als ik vervolgens weer ga rijden wordt de lucht uit de openingen ook weer koeler.

Ik heb het probleem zowel bij de "auto" stand van de Climatronic als bij de handmatige stand waar je met de knopjes bijvoorbeeld kan kiezen om de lucht op de voorruit te zetten.

Weten jullie misschien wat hier aan de hand kan zijn?

Bij voorbaat dank,

Groet,
Rob Koch
Soest.
 

Hakar

Donateur
Is je koelvloeistof op peil en heb je dat mogelijk de afgelopen tijd moeten bijvullen?
 
Ja. Die zal defect zijn, waardoor deze constant open staat en daardoor je blok maximaal gekoeld word en niet op temperatuur komt en dus ook geen warme lucht in de cabine.

Wat geeft de koelwater temperatuur meter weer op je dashboard? Deze zou toch vrij snel op 90 graden moeten staan.
 

turboturbo

Forumguru
Ik lees in de start post niets over een afwijkende koeltemperatuur, maar als die niet keurig in het midden staat / 90°C staat dan zou het idd de thermostaat kunnen zijn.

Het kan ook nog een sensor in de lucht sleuven of van de climatronic zijn. Die bijv een veel te hoge waarde doorgeven aan de computer van de climatronic waardoor die denkt dat er gekoeld moet worden i.p.v. verwarmd.
Ik moest aan dit filmpje denken als voorbeeld:
 
Laatst bewerkt:

widojo

Actief lid
Wordt de juiste buitentemperatuur weergegeven? Als de "buiten"sensor denkt dat het buiten warm is werkt de verwarming ook niet. En anders ga ik mee met turboturbo, sensor binnen die al denkt dat het warm is binnen.
 
Goedemorgen allemaal,

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ben inderdaad nieuw in dit forum, wist niet dat het de gewoonte is om jezelf voor te stellen in "meet & Greet". Zal dat straks even doen.

De verwarming heeft het vroeger wel goed gedaan.
Koelvloeistof heb ik nooit hoeven bijvullen.

Ik zie veel reacties over de thermostaat. Ik zal daar eens nader naar kijken.
Op mijn dashboard geeft de temperatuurmeter de juiste motortemperatuur aan. Al na een paar minuten zie je de meter "opklimmen" en hij staat dan al snel op 90 graden. Daar blijft hij dan ook staan.
Ook de buitentemperatuur wordt op het dashboard en op het navigatie-systeem goed aangegeven.
Het is overigens zo dat de lucht niet "gekoeld" naar binnen komt. Het is lucht met buiten-temperatuur.

Ik zal nu even gaan zoeken naar "Meet & Greet" en ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groet,
Rob
 
Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Het gedrag dat je beschrijft is stereotype voor een defecte thermostaat alleen hoort daar ook bij dat de motor niet goed op temp. komt. Kan zijn dat bij jouw motor type een dubbele thermostaat zit, voor dit moment is het denk ik het handigste om hem uit te laten lezen.
 

Sjoerdb

Forumguru
Bestaat de thermostaat nog wel in de huidige auto's, laatst is mijn waterpomp vervangen en die heb ik me naar huis gevraagd omdat ik dat interessant vindt om te zien. Hier zit een ring om het schoepenrad die heen en weer kan schuiven op electrisch commando. Of heeft dit een ander uitwerking op het opwarmen of afkoelen van het motorblok?
 

EdK

Forumguru
Volgens mij zit bij de climatronic de thermostaat ingebouwd achter het paneel van de climatronic
Ergens tussen de knoppen in zit een mini roostertje en daarachter zou die zitten
Die zou je eens los kunnen nemen nen kijken of de TT niet verstoft / vervuilt is en daardoor geen goede meting doet
 

Sjoerdb

Forumguru
Bedoel je daarmee een temperatuur sensor, de thermostaat die meestal bedoeld wordt zit in koelwater circuit en werkt zelfstandig zonder elektronica.

Mijn oudere Volvo v40 uit 2004 had ook een temperatuur sensor in console zitten om de cabine ruimte te meten.
 

EdK

Forumguru
Ja lijkt me niet meer normaal dat je een ruimte TT nodig hebt om de ingestelde temp te kunnen meten en de kleppen / warmte toevoer te kunnen regelen.
Nu kun je in een huis TT de 2 draden kortsluiten en de ketel hiermee vol laten stoken, denk dat dit bij een wagen niet op zal gaan.
Denk dat die TT's met een data protocol meten dus TT genereert een data signaal aan de hand van temp die hij meet ( goed of fout )
Maar als die vervuilt is dan geeft deze ook een foute melding ( meteing ) door, met misschien als dit de oorzaak is dat jij een koude wagen hebt ipv een warme wagen....
 

GJ M

Forumguru
Bestaat de thermostaat nog wel in de huidige auto's, laatst is mijn waterpomp vervangen en die heb ik me naar huis gevraagd omdat ik dat interessant vindt om te zien. Hier zit een ring om het schoepenrad die heen en weer kan schuiven op electrisch commando. Of heeft dit een ander uitwerking op het opwarmen of afkoelen van het motorblok?
Heeft deze er niet mee te maken dat het blok binnenin sneller opwarmt? En wanneer deze warm genoeg is verder open gaat om de rest van het blok ook te koelen?
 

bert44

Senior Member
Citigo hier en ook twee thermostaten
1e klein circuit-cilinderkop en kachel
2e onderblok
En idd lekker snel warme lucht in de winter want ook uitlaatspruitstuk is watergekoeld
Dus ondanks kleine zuinige motor snel warmte :yeehaa:
 
Even een kleine update ...
Vanochtend naar de Skoda-garage geweest voor een diagnose.
Het systeem werkt volledig OK. Luchtstroom is OK en de thermostaat werkt normaal.
Ze vermoeden dat de verwarming-radiateur verstopt is, een probleem wat vaker voor schijnt te komen en waarvan de oorzaak onbekend is. Eind november afspraak gemaakt voor het laten doorblazen van de radiateur.
Als er meer nieuws is laat ik het jullie weten!
Greetz,

Rob
 

Highway

Forumguru
Heb al vaker van een verstopte verdamper gehoord. Ik heb mijn Superb 1.8 tsi uit 2010 een tijd geleden het koelsysteem gespoeld (uit voorzorg - had geen problemen).

Er kwam wel wat troep uit, maar niets schokkends.

Ik verwacht dat de garage ook een flush middeltje wil proberen. Omdat het verdamper nog wel warm wordt, betekend het dat die niet helemaal verstopt zit. Met speciale middeltjes kan je in zo een geval nog wel eens de verstopping oplossen en verwijderen uit het koel systeem.

Hoop dat het lukt - om de verdamper te demonteren / monteren is veel werk in meeste auto's.
 
Bovenaan Onderaan