Wat ga jij tanken na 1 oktober?


  • Totaal aantal stemmers
    92

Arent Schaap

Actief lid
Vanaf dinsdag zijn pompstations met twee of meer tankinstallaties voor benzine wettelijk verplicht de zogeheten E10-benzine te verkopen in plaats van de bekende Euro 95. E10-Benzine bestaat voor 10 procent uit bio-ethanol, een alcohol die wordt gemaakt van natuurproducten zoals mais en riet- en bietensuiker. Door het aanlengen met bio-ethanol komt er bij de ontbranding van de benzine tot 2 procent minder CO2 vrij.

Daarnaast zijn er voertuigen die geschikt zijn voor E10 maar die vanwege het prestatieniveau of de compressieverhouding van de motor een brandstof met een hoger octaangetal nodig hebben. Die automobilisten kunnen overstappen op de zogeheten premium-brandstoffen of Euro 98, waaronder BP Ultimate, Esso Synergy Supreme+, Shell V-Power en Total Excellium.

Ik zit zelf te overwegen om over te stappen naar die premium brandstoffen.
Lijkt mij gewoon beter voor mijn turbo motor.
 

CDK

Forumguru
Ik tank al sinds jaar en dag premium brandstof van ten minste RON98.

Veel auto’s zijn geschikt voor E10, maar er zijn haken en ogen aan deze brandstof.....

Bio ethanol trekt water aan en E10 heeft een houdbaarheid van circa 30 dagen. De blend valt uit elkaar, het water komt onderin de tank en daar bovenop de ethanol en vervolgens drijft de benzine daar weer bovenop.
Er kan dus water aangezogen worden ipv benzine en dat veroorzaakt slechte loop bij koude start en kan corrosie veroorzaken. Daarnaast is het nog steeds niet goed voor rubbers, pakkingen etc. Ze zijn dan wel geschikt, maar ook dat is beperkt. Bij langdurige blootstelling zullen ze het alsnog begeven na verloop van tijd.

Tank je minstens 1 x per week en is je auto E10 proof dan kan het weinig tot geen kwaad in de zin van het uit elkaar vallen van de blend. Maak je weinig kilometers ga dan echt te allen tijde voor E5.

Ik ben geen complotdenker, maar E10 kan wel eens veel oude auto’s van straat halen. Mensen (vooral Nederlanders) zijn geneigd de goedkoopste brandstof te tanken en zouden hiermee wel eens flink nat kunnen gaan.... Slim bedacht van Europa :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Zoals ik al deed, premium brandstof van tenminste RON98.

Wil geen ge-emmer met die E5, en zeker geen ‘proefpersoon’ zijn.

Zit nu al te wachten op de reacties van andere mensen.... :D
 

Arent Schaap

Actief lid
Voor mij is idd ook de reden dat ik niet even veel tank. Soms doe ik meer dan een maand met een tank. Heb ik gelezen dat je brandstoffilter sneller verstopt kan raken door de afscheiding die E10 in de tank kan achterlaten als het te lang stil staat.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik idem dito; altijd BP Ultimate. Auto's waren ook op die brandstof gechipt en deze krijgt dezelfde behandeling binnenkort
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Captain Hook

Forumguru
Ehhh, die brandstof discussie is toch al uit en te na besproken? :pieker:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/welke-benzine-tank-jij.20787/

Of gaan we nu weer tig pagina's vullen met onderbuik gevoelens en, al dan niet (semi)wetenschappelijk lijkt-me-beter verhalen? ;)

Zoals gewoonlijk zijn er meerdere kanten van het verhaal:
https://motodrive.nl/motortests/891/e10-euro-95-of-superplus-98

Het octaangetal van ethanol is zelfs fors hoger! (108 maar liefst). Alleen de energiewaarde ligt wat lager.
En er zouden problemen kunnen ontstaan bij langere stilstand en/of corrosieve aantasting bij oudere motoren waarvan het brandstof circuit niet geschikt is voor het hogere ethanol gehalte.

Ook een leuke:
Shell Vpower is in de BeNeLux en Duitsland-oostenrijk-zwitserland (DACH) ethanol vrij en in Frankrijk is Vpower ethanol houdend volgens het Shell Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx
M.a.w. het hangt van het land af...

En volgens dit:
https://events.imeche.org/docs/defa...v-power-product-information-2013.pdf?sfvrsn=2
bevat V-Power wel degelijk tot 5% ethanol...
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Wil geen ge-emmer met die E5

Bij Ultimate of V-Power 98 zal ook E5 op het vulpistool staan, maar zowel Shell als BP ontkennen dat er bio ethanol in de brandstof zit. Waarschijnlijk zit het hoogwaardigere bio ether er overigens wél in.
 

Sk_Hans

Forumguru
Ik tank al jaren alleen maar Shell V-Power, ook vanwege tuning bij huidige en vorige auto. Tegenwoordig wordt dan door Shell ook nog eens de CO2 gecompenseerd zodat je CO2 neutraal rijdt.

Voor mijn hobby auto (die misschien nog geen 2000km per jaar rijdt) tankte ik altijd gewoon euro 95. Misschien moet ik daar nu dan ook maar V-Power in doen.
 

Peterson

Actief lid
Ik tank elke week 50 liter en rijdt nu ook echt goed leeg. Maak me met mijn rapid uit 2014 dan ook niet druk om e10..
 

rupert

Senior Member
turbo, gechipt => euro 98 of beter (net als voorheen)

vriendin d'r fabia heeft geen turbo en loopt dan ook best op E10
al sluit ik niet uit dat er af en toe wat premium gemixt wordt

oldtimer komt niet op e10, daar heb ik genoeg horrorverhalen van gelezen
 

EdK

Forumguru
Ach zover ik weet leveren de pompstations in onze buurlanden al langer E10, en gooi dit er al in de tijd van de Yeti al in de tank als ik daar toevallig ben.
Heb wel het idee dat ik met een tank E10 minder kilometers doe dan met de Euro95, maar dat zal de aankomende tijd dan wel boven water gaan komen of dat werkelijk zo is.
Want die enkele keren dat het in me tank kwam die E10 zat er ook nog euro95 in en was ik dus eigenlijk meer aan het mixen.
Maar word de literprijs nu ook wat goedkoper? Want in mijn regio waren er een paar pompstations die al naast de euro 95 ook E10 leverden en die was altijd 1 a 2 cent goedkoper per liter.
Mag dus aannemen dat dit nu ook het geval is als we geheel overgaan op de E10....?:pieker::pardon:
 

Hakar

Donateur
Maar word de literprijs nu ook wat goedkoper?
Denk het niet, daar ons kabinet een afspiegeling is van de gemiddelde Nederlander, en die Nederlanders bint zuunig.
Door de prijs gelijk te laten, of misschien wel te verhogen komt er weer meer in de geldlade van de staatskas.
 

Canon-Eye

Forumguru
Door de prijs gelijk te laten, of misschien wel te verhogen komt er weer meer in de geldlade van de staatskas.
De overheid gaat helemaal niet over de brandstofprijs als zodanig, alleen over de belastingen in de vorm van accijns en dat is een vast bedrag per hectoliter. Wijzigen daarvan is wel mogelijk, maar dat gebeurt niet zo vaak.
De oliemaatschappijen bepalen de feitelijke prijs op basis van hun kosten en winstmarge, die kan dus fluctueren (met de prijsschommelingen van de ruwe olie als voornaamste oorzaak). Die fluctuaties werken natuurlijk wel door in de BTW.
 

bouwdirk

Senior Member
Mmmm, in belgie is al ruime tijd enkel de E10 beschikbaar. Verbruik steeg lichtjes tov de E5, inclusief de prijs.
 

SteGo

Donateur
Aangezien mijn Citigo over het algemeen op CNG rijdt tankte ik sowieso al V-power in m'n reserve-benzinetankje omdat dat langer goed blijft. Voor mij veranderd er dus eigenlijk niks.
 
Bovenaan Onderaan