Wat ga jij tanken na 1 oktober?


  • Totaal aantal stemmers
    92

RoyK

Senior Member
Ik werk vlak aan de Duitse grens, voor mij verandert er niets aangezien ik al jaren in Duitsland tank.
 

kylimo

Senior Member
Zoals ik al deed, premium brandstof van tenminste RON98.

Wil geen ge-emmer met die E5, en zeker geen ‘proefpersoon’ zijn.

Zit nu al te wachten op de reacties van andere mensen.... :D

Maar op het vulpistool van de BP 98 welke ik altijd tank, staat nu toch echt E5
 

Hakar

Donateur
Voor de racing green Peugeot 205 zal ik wel over moeten naar een premium.
In het verleden eens E10 bei unfall er in getankt, en het hartje klopte er na verloop van tijd niet lekker op, startte slechter,en volgens doktoren zou de samenstelling van de leidingen er ook niet goed mee gedaan worden.
Daarnaast rijdt de Leeuw dusdanig weinig op dit moment, dat afzetting in het brandstofsysteem zal kunnen gaan voorkomen.
Dit laatste heb ik bij het legertje Guzzen hier aanwezig al meegemaakt, na het vergeten van aftappen van de vlotterkamers voor de winter.
Waar ik voor tien jaar terug motoren die een tig jaar hadden stilgestaan met oude meuk in de tank vaak nog draaiende kreeg op die oude meuk uit de tank, lukt dat nu met de huidige E brandstoffen na een maandje of drie niet meer.

Voor de Fabia kan er E10 getankt worden, mede doordat het samenstel er volgens doktoren op berekend zou moeten zijn, en deze zo vaak wordt gebruikt dat er geen nadelige effecten van te verwachten zijn.
 

0ri0n88

Forumguru
Enkelt e5 brandstof. Mijn auto kan e10 hebben, echter rijdt dit superonzuinig dat het verschil naar premium er zo uit is. De 2e auto op de oprit (peugeot 206 uit 99) mag geen e10 tanken.
 

JeSko

Forumguru
@Corné de Kluijver

Zeker slim bedacht, de autoverkoop ( nieuw dan ) zit bijna op haar kont, en dat kan niet natuurlijk, Europa valt niet te vertrouwen, die doen nooit wat zomaar, maar altijd met de verdoken motivatie van grof geld erachter.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Captain Hook

Forumguru
Sinds vorige week zit de tank van m'n Roomster vol met E10.

En aangezien ik al sinds km 0, keurig het verbruik registreer via spritmonitor, zou ik ook moeten gaan zien of het verbruik gaat toenemen door de overstap van E5 --> E10

Heb het idee dat ik nauwelijks verschil zal gaan zien. Andere zaken als rijgedrag, jaargetijde, e.d. zijn eerder van invloed...

Clipboard01.jpg
als ik mijn gebruiksgrafiek van de afgelopen jaren bekijk, dan fluctueert het nogal. En de diepe(re) dalen worden veroorzaakt door ritjes over de Autobahn. ;)
 

Captain Hook

Forumguru
:ot:
Er zijn jaren geweest, toen reed ik 80kkm per jaar. En iedere 2,5 jaar kwam er een nieuwe auto. (plus nog de nodige kilometers in andere auto's)
Toen was het nog enigszins leuk om in onze contreien auto te rijden.

Maar heden ten dage met al die afgunst, nijd en agressie in het verkeer; dat maakt het er niet leuker op. Nog afgezien van de absurde kosten per gereden kilometer.
Zelfs de redelijk zuinige Skoda doet al gauw (all-in) zo'n 40cent/km.
FYI: https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken

En ruim duizend kilo (of vaak fors meer) aan blik gebruiken, om 1 à 2 personen te vervoeren, is ook nou niet bepaald de meest milieuvriendelijke wijze van transport. :pieker:
Als je er rationeel over nadenkt zijn veel autobewegingen volkomen onnodig. En eigenlijk zelfs absurdistisch. (de bekende moeder die kinders naar school brengt in de massieve SUV omdat we anders nat worden van een druppie regen en we de persoonlijke tijdsplanning te stressvol hebben ingevuld)

M.a.w. voor privé gebruik valt het aantal kilometers fors in te perken. Vooral als je dan ook met andere gezinsleden transportbehoeftes kunt verdelen over het meest geschikte vehikel.
Simpel voorbeeld: de meeste boodschappen zijn ook prima op de fiets te doen! Is nog goed voor je eigen conditie ook. En heel veel wordt door de pakjesmannen/-vrouwen van allerlei logistieke bedrijven, thuis bezorgd; ideaal.

M.a.w. de lol, hier in Nederland, om stressless te kunnen autorijden; die is er voor mij grotendeels wel af. En als er dan E10 in moet, dan het liefst zo weinig verkwistend mogelijk. ;)
 

SuperBeeb

Forumguru
:ot:
Simpel voorbeeld: de meeste boodschappen zijn ook prima op de fiets te doen! Is nog goed voor je eigen conditie ook. En heel veel wordt door de pakjesmannen/-vrouwen van allerlei logistieke bedrijven, thuis bezorgd; ideaal.
Ben het met het eerste deel helemaal eens. Maar met het tweede deel doe je je eigen betoog geweld aan. Je kunt nog beter met je (schone) benzineauto naar de stad dan elke dag 5 van die stinkende dieselbusjes in de straat te hebben.
 

Captain Hook

Forumguru
Ben het met het eerste deel helemaal eens. Maar met het tweede deel doe je je eigen betoog geweld aan. Je kunt nog beter met je (schone) benzineauto naar de stad dan elke dag 5 van die stinkende dieselbusjes in de straat te hebben.
Was het maar zo simpel... :pieker:

Wat ik online bestel kan ik vaak niet eens lokaal kopen. Dus tja...
En hier ter plaatse rijdt DHL al met elektrische bestelauto's. Vervolgens kun je daar dan weer over discussiëren of de verlegging van de energieproductie/-uitstoot al dan niet goed is/minder slecht voor het milieu.

Maar puur economisch gezien, vanuit mijn persoonlijke positie, kan je eigen auto, qua transportprijzen niet op tegen wat de verzendkosten zijn bij de webwinkels. (vaak gratis en/of verdisconteerd in de prijs).
 

EdK

Forumguru
TSja als die transport bedrijfjes nu eens wat zouden gaan samenwerken zodat ik geen 5 maar 1 busje in de straat heb met al mijn pakketjes......... dan zijn we allen blij, wel de spullen thuis en minder uitstoot..
Maar er zullen wel weer allerhande redenen zijn dat dit niet zou kunnen....:pieker:
 

leon-cupra

Forumguru
Moesten e-commerce bedrijven al eens gezamelijk stoppen met gratis retourneren. Veel klanten maken er een sport van om zoveel mogelijk te kopen wat ze niet nodig hebben en terug te retourneren. Zou al veel pakjes schelen.
Daarnaast het recht om gratis te annuleren en terug te zenden omdat het een verkoop op afstand is. Is toch larie. Als je een aankoop doet, denk je toch even na voor je besteld. Zijn ook al veel pakjes minder.
 

Captain Hook

Forumguru
Om weer terug te komen op wel of niet E10 tanken...

Behalve automotoren zijn er natuurlijk nog veel meer apparaten waar je, zonder er al te veel over na te denken, 'gewoon' benzine indeed.
Maar er is nog een categorie aan verbrandingsmotoren die er problemen mee kan hebben; zoals b.v. bladblazers, kettingzagen, buitenboordmotoren, e.d!

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/e10-benzine-is-groen-maar-wel-korter-houdbaar~ba49595e
https://betaalbaarshoppen.nl/blog/e10-benzine-tuingereedschap
http://magazine.stiga.nl/2018/06/de-juiste-olie-en-brandstof-voor-je-gemotoriseerd-tuingereedschap/
https://nl.stihl.be/conformiteit-van-e10-brandstof-met-stihl-en-viking.aspx
 

EdK

Forumguru
Voor Aggregaten / lussen slijpmachines / buitenboordmotors / motorpompen gebruiken wii al enkele jaren geen brandstof meer van de pompstations.
Hiervoor is Aspen brandstof in de plaats gekomen, en doordat we dit zijn gaan gebruiken hebben we tegenwoordig ook veel minder motorische problemen met onze gereedschappen.

En deze brandstof zie ik ook tegenwoordig dat deze veel gebruikt word door de hoveniers, voor in hun bladblazers en grastrimmers.
 
Bovenaan Onderaan