Auto total loss?

Niels83

Forumguru
hallo,

vanmiddag lekker rond aan het rijden, flinke hik in de auto. vervokgens geen vermogen meer en alle toeters en bellen.. plekje gezocht anwb gebeld, en na wat zoeken niets gevonden van een oorzaak.

naar mijn vaste adresje laten brengen. chef werkplaats van een niet vag dealer, die in de avond uren voor haar zelf klust.

vanavond belde ze dat eigenlijk alles goed lijkt, timing ed is goed maar hij maakt heel veel gekke geluiden, draait hortend en stotend, als hij koud is gaat het een paar minuten goed en dan gaat hij weer.

ze gaf aan dat ze vermoed dat het uit de motor komt, de kleppendeksel is open geweest om de verstuivers te bekijken, maar dieper in de motor wordt een (te) kostbaar verhaal. ze gaf aan dat het klonk of er een gat in het blok zit en dat er rook uit komt zodra de oliedop er afgaat.

volgens haar kan ik het alleen verder uitzoeken als de motor open gaat en dat is financieel niet meer zo rendabel op een fabia uit 2009 tdi met 310.000 op de teller.

het jammere is dat er dit jaar een nieuw distributieriem is geplaatst en vorige maand een nwe koppeling...

zijn er nog dingen die ik kan doen om zeker te weten dat de motor in de soep is gelopen? zonder dat dit enorm veel geld extra kost?

zij gaf aan dat het ws goedkoper was er een gereviseerde motor in te hangen maar dit ging met minimaal 3500 euro ook wel over de dagwaarde heen. is dat bedrag realistisch?
 

Highway

Forumguru
Compressie test om te onderzoeken of er een lekkage zit? Koelvloeistof goed bekijken (zakt het niveau?) kijken of er iets is met de koppakking?

Ik ben geen monteur, maar zou eerst de basis controles uitvoeren. Is de auto al uitgelezen (met bv. VCDS) op eventuele foutmeldingen?
 

Duijzer

Donateur
Inderdaad, beginnen met uitlezen. Dan kijken of er vloeistofverlies of verkleuring is. Compressiemeting doen.
Als er rook uit de oliedop komt is er een verbinding tussen de cylinder en de ruimte boven de kleppen. Als dat zo is, blijft er waarschijnlijk een klep open staan of is gescheurd. Klepsteel krom of een stuk uit de klep (waar is dat stuk.....?)
Als er bij uitlezen geen storingen uitkomen (wat ik me bijna niet voor kan stellen), de vloeistoffen goed zijn en er een probleem is met de compressie, is de optie de kop lichten. Ja, dat is veel werk. Vooral uren. Een ruilblokje is niet zo duur, maar ook dan zit je weer met de uren waardoor het toch veel geld wordt.

Maar zo verkopen brengt ook niet veel op, dus het is een lastige keuze....
 

Niels83

Forumguru
Ze / haar ? dat zie je niet vaak
idd uitlezen...

hij is uitgelezen door de anwb, die gaf alleen een airco storing, en een al 5 jaar oude abs storing. Hij is vanmiddag uitgelezen door mijn andere vaste adresje die vw specialist is. niets te vinden. ook geen motor storingen.

de anwb verklaarde dat met dat als de motor echt in de soep is gelopen daar geen sensoren zitten. beide monteurs waren wel vrij zeker dat de motor de geest had gegeven.

en jah, leuk mens, support graag mensen die tegen stroom in zwemmen.
 

turboturbo

Forumguru
Dat vind ik altijd zo vreemd dat een ANWB codes uit kan lezen. En dat vervolgens een specialist/garage geen foutcodes meer vindt...

Ik lees de auto van m’n vader uit, foutcode airbag. Gaat ie mee naar de garage: geen foutcodes.

En het airbag lampje brandt nog immer sindsdien....

Je verwacht toch dat juist garages betere uitlees apparatuur hebben dan een particulier/ANWB?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
VW-specialist, dus geen dealer. In welke generatie(s) VW is ie gespecialiseerd? De luchtgekoelde motoren, of.....
Kortom ik vraag me af of de VW-specialist de juiste spullen(modern genoeg én gericht op de VAG-groep) heeft om je Fabia uit te lezen. Basis controles zoals compressie-meting en dergelijke gecombineerd met degelijk uitlezen, en bijv. uitlaatgasmeting moet wat aan het licht brengen, zonder dat het heel veel kost. Zonder goede metingen/controles is het gewoon raden, ik kan wel gaan roepen dat de turbo gerepareerd moet worden, maar er is weinig wat dat nu ondersteunt. Aan de andere kant als door het uitgeven van 100-200 euro de oorzaak duidelijk wordt en de kosten van de reparatie meevallen, is het zonde om de auto tegen oud-ijzerprijs van de hand te doen.
 

Niels83

Forumguru
Dat vind ik altijd zo vreemd dat een ANWB codes uit kan lezen. En dat vervolgens een specialist/garage niets vindt.

Ik lees de auto van m’n vader uit, foutcode airbag. Gaat ie mee naar de garage: geen foutcodes.

En het airbag lampje brandt nog immer sindsdien....

Je verwacht toch dat juist garages betere uitlees apparatuur hebben dan een particulier/ANWB?
Niet zo gek dat de anwb ze wel vond de airco had hij gewist..
 

Niels83

Forumguru
VW-specialist, dus geen dealer. In welke generatie(s) VW is ie gespecialiseerd? De luchtgekoelde motoren, of.....
Kortom ik vraag me af of de VW-specialist de juiste spullen(modern genoeg én gericht op de VAG-groep) heeft om je Fabia uit te lezen. Basis controles zoals compressie-meting en dergelijke gecombineerd met degelijk uitlezen, en bijv. uitlaatgasmeting moet wat aan het licht brengen, zonder dat het heel veel kost. Zonder goede metingen/controles is het gewoon raden, ik kan wel gaan roepen dat de turbo gerepareerd moet worden, maar er is weinig wat dat nu ondersteunt. Aan de andere kant als door het uitgeven van 100-200 euro de oorzaak duidelijk wordt en de kosten van de reparatie meevallen, is het zonde om de auto tegen oud-ijzerprijs van de hand te doen.

waaruit maak jij nou weer op dat mijn monteur niet modern genoeg is. Deze man kan alleen over auto's praten is een complete vak idioot.

alleen aan de computer kost bij mijn dealer al 60 euro. geloof niet dat ik dus voor 200 klaar ben. hij is overigens druk in de weer geweest met zijn oud collega's van de VW dealer.
2 monteurs met heel veel ervaring bij dealers, thuis en in de racerij vertellen mij dat hij gaar is. Ze hebben er beide een paar uur naar gekeken, dus niet even vluchtig.

De turbo is trouwens door gemeten, lijkt geen lek in te zitten, vloeistoffen zijn gecontroleerd en blijven op pijl. alleen is de olie wel al helemaal zwart en wat drapperig, vorige maand olie en filter vervangen. Ik zal morgen eens vragen naar een compressietest, hij staat nog bij haar.

Ik ben bang dat zij wel gelijk hebben, met de kosten waar ik nu voor sta is een paar 100 om dat nog eens te horen is dan best veel geld, aan de andere kant als hij dan toch nog een paar jaar mee kan..... Ik zal maandag eens bellen naar de dealer. zijn er in het midden van het land nog goede, want die dichtbij is een ramp de laatste jaren. grootste uitdaging zal zijn hem daar krijgen.
 

Eemspoort

Forumguru
Sja, als het torretje overleden is, dan word het idd tijd om goed na te denken.
De auto heeft dus meer dan 3 ton op de klok. In goede, rijdende staat heb je het dan over, pak weg, €2.500,- voor zo'n auto. Welke reparatie je ook verzint, je zult al snel over de dagwaarde heen gaan. Tenzij je een draaiend blok uit een schade-auto kunt vinden voor weinig. Dan zou je nog eens eens blok-wissel kunnen overwegen.
Het hangt er dus vooral van af, hoe wijs ben je met de auto?
 

Niels83

Forumguru
toen ik mijn citigo kocht ipv mijn fabia 1.9tdi hatchback kwam ik met de greenline langs. tijdens de proefrit bekeek hij hem en gaf aan dat hij niet dacht dat ik blij zou worden van zijn bod. vervolgens zei ik dat het om de andere ging toen zei hij ow dan wordt het nog minder dan 500.

uiteindelijk kon ik die aan wat schimmige lui voor 1250 verkopen. dat was een pittige 1.9tdi sport met leder pakket (waar een jong gastje nog wel wijs mee is) etc. uiteindelijk aan een sloop voor 1000 verkocht.

ik vermoed dat ik er 3 dagen terug 1500 voor had gekregen als ik er de tijd voor had genomen. oudere diesels zijn in de handel gewoon niet meer in trek.

Ik was blij met de auto maar een grotere auto lonkt al een tijdje. ook ivm het trekken van onze caravan wat eigenlijk net niet mag met de fabia qua gewicht ed.

eerder wel dure reparaties gedaan omdat ik niet echt de middelen heb voor een octavia die ik eigenlijk wil.

dus ik ga er geen andere motor inleggen. Mede ook omdat deze BMS motor bijna niet verkocht is. toen deze op de markt kwam was al bekend dat hij maar 1 jaar belasting vrij zou zijn. en dus hebben mensen op de 1.2 gewacht die een halfjaar later kwam. een goede motor vinden zal niet makkelijk zijn..

Ben even langs skoda geweest waar de chef werkplaats toevallig aanwezig was. halverwege mijn verhaal vroeg hij of dit dezelfde was als waar mijn monteur over gebeld had. Hij wilde er wel naar kijken uiteraard maar gaf aan dat dat ws zonde geld was.
Ze hadden er dus samen uitgebreid contact over gehad. blijken vrienden te zijn.

Ik denk dat ik mijn verlies moet nemen, en ben vandaag op zoek geweest naar iets waar ik ongeveer 2 maanden in kan rijden om de financien op orde te maken en een mooie volgende te gaan zoeken.
Mooie gevonden maar was 20 minuten te laat, was net verkocht, toen hier naar zo'n occasion dealer/sloop paradijs geweest wat is er toch veel schroot te vinden. uiteindelijk kwam de eigenaar zich er mee bemoeien en zei dat ik zeker die rode Megane moest proberen die was op zeker goed. toen hij voor de deur stond bleek hij al helemaal scheef te staan. links zat er 20cm boven het wiel, rechts viel het wiel onder het scherm. bij rijden viel je er bijna uit. km teller deed niks stuur ging alle kanten uit.. ik zoek nog even verder.
 

Cordoba

Forumguru
waaruit maak jij nou weer op dat mijn monteur niet modern genoeg is. Deze man kan alleen over auto's praten is een complete vak idioot.

Iemand die gespecialiseerd is in oldtimers is minstens zo vaak een vakidioot, dus dat zegt niet zo veel. Dat de foutcode niet door de VW-specialist gevonden was, vond ik wel vreemd, maar je had ook nog niet gemeld dat de ANWB de foutcode(s) had gewist. Blijft de vraag of je alleen die ene foutcode had, of dat de ANWB mogelijk ook (merk-specifieke) foutcodes heeft gewist die hij misschien niet kon zien met zijn apparaat.
 

Eemspoort

Forumguru
Ik denk dat die 2500 erg optimistisch is voor een (diesel) auto van 10 jaar oud met zoveel km. Mijn Clio diesel is een jaar ouder, wijkopenautos.nl bood er minder dan 300 voor. Nu is dat dan voor de handel, maar toch.
Edit: de distributie is bij de Clio nog niet voor de 2e x gedaan. Als ze het opgeeft gaat ze naar de sloop.

Ik heb enkel even op MP gekeken en het gemiddelde van de vraagprijzen genomen voor een ca. 10 jaar oude Fabia diesel met rond de 3 ton op de klok. Ik ben geen handelaar en zal ook niet gauw bij een site als "wijkopenautos" kijken. Dat is leuk voor snel geld.

Maar goed, als TS toch al behoefte krijgt aan een grotere auto, dan is de keus feitelijk al gemaakt. ;)
 

Gbn

Actief lid
eum, BMS niet veel verkocht ? kijk dan even bij de polo 9n3, de bluemotion diesels. daar struikel je over de BMT en BMS blokken....

ik vermoed dat die ook wel op de sloop te vinden zijn, verruimd de keuze.

Ben op zich wel nieuwsgierig wat het uiteindelijk was, gezien er hier zo'n BMS in een Polo ligt.

Gerard
 

Niels83

Forumguru
auto is weer terug voor de deur. het is er niet beter op geworden. ze hebben hem met de ambulance terug gebracht, inparkeren lukt niet meer, slaat gelijk af. maar hij klinkt ook alsof er iets scherps metaal over het andere schraapt.

vandaag leeg halen, en de lelijke winterbanden velgen er onder zetten. alles van waarde gaat op marktplaats, even als de auto zelf.

Ik heb zelf inmiddels een ford mondeo uit 2001, voor 500 euro gekocht. motorisch nog super, maar allerlei luxe dingen zijn kapot. Het is voor een paar maanden.
 

turboturbo

Forumguru
Vervelend allemaal! Je hebt er weer flink veel werk van.

Hopelijk houdt de gok met de Ford even probleemloos vol! Die mondeo’s van die generatie zie je nog veel rijden. Zal wel goed zitten.
 

laagvlieger

Forumguru
dus ik ga er geen andere motor inleggen. Mede ook omdat deze BMS motor bijna niet verkocht is. toen deze op de markt kwam was al bekend dat hij maar 1 jaar belasting vrij zou zijn. en dus hebben mensen op de 1.2 gewacht die een halfjaar later kwam. een goede motor vinden zal niet makkelijk zijn..

Wellicht was in het buitenland wel een goede motor te vinden, in BE was deze 1.4 TDI zeer populair. Maar een 2de handse motor maakt er nog geen nieuwe auto van, 3 ton is niet niks dus wat komt er nog.
 

Niels83

Forumguru
inderdaad de wielagers zitten er ook 3 ton in even als de versnellingsbak en dan blijft dat hij aan de kleine kant is
 
Bovenaan Onderaan