Skoda Octavia 3 dakkoffer en dakrail systeem

Beste forumleden,

Heeft iemand ervaring / Tip voor een goed dakkoffer systeem dat niet al te duur is?

wij gaan komende week op vakantie ivm 2 kinderen (baby) word de bagage ruimte wat beperkt dus nu wil ik nog een dakkoffer kopen om wat ruimte te creëren. Wij rijden maximaal 2 keer per jaar op vakantie en gaan de octavia nog zeker 10 jaar rijden.

iemand tips welke dakrail + dakkoffer ??

Met welke snelheid rijden jullie maximaal 130? of kun je met 160 ook doorrijden?

alvast bedankt voor jullie input!
 

MaxN

Donateur
Aguri dragers met een Thule koffer denk ik.
Dragers vallen mooi tussen de dakreling in.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Geen ervaring met dakkoffer. Wel positieve ervaring met de goekope dakrail van de Lidl. Ze kosten iets van 30-40 euro. Vastzetten met inbussleutel en afsluiten met een sleuteltje. Heb ze regelmatig gebruikt voor transport van o.a. platen multiplex en ander overmaats hout. Zit net te rekenen dat 5 platen multiplex 150 kg is.... Maar dat ging gelukkig goed, ook met 130km/u op de snelweg.
2072638.jpg

Enige aanpassing die ik heb gedaan is de plastic doppen aan de uiteindes vastlijmen zodat bij het opbergen de dakrail-klemmen niet uit de dakdrager schuiven.
 

GJ M

Forumguru
Ook ik heb de dakdragers van de lidl, dit i.c.m. een hapro traxer 6.6. Het extra geruis was zeker niet hinderlijk. Snelheid bij mij is 90-11 km/h omdat ik er ook een caravan achter heb hangen.
 

AGTon

Forumguru
Ik heb zelf op de fabia thule dakdragers. Ooit eens overgenomen van een forumgenoot.

Indien jij maximaal 2 keer per jaar en dat voor de komende 10 jaar, gebruik gaat maken van de koffer en rails, dan zou ik mij niet zo druk maken over de looks en meer voor kwaliteit gaan. Eenmaal op bestemming haal ik iig altijd de koffer en dragers van het dak af.
 

hendrik38

Forumguru
Ik heb Thule wingbar en de hapro Carver koffer. Hapro is een prima b-merk voor de helft van een a-merk prijs. Voorheen had ik de vierkante dragers, maar die maakten ontzettend veel kabaal vooral icm pano dak.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zit net te rekenen dat 5 platen multiplex 150 kg is.... Maar dat ging gelukkig goed, ook met 130km/u op de snelweg.
Inderdaad - aanmerkelijk meer geluk dan wijsheid.

Is slechts 100% overschrijding van de toegestane dakbelasting (gewicht van de dragers niet meegerekend), dus waar hebben we 't over?
Maar bij een noodstop (of erger) kunnen de gevolgen vrij aanzienlijk zijn, ook voor anderen. Zou een goeie reden moeten zijn om in elk geval het tempo flink te matigen.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Had er nog niet zo aan gerekend tot net, dacht dat het tegen de 100kg zou zijn :$.
Natuurlijk wel de volle aandacht besteed aan het vastzetten van de lading (waar anderen vaak het bandje langs de voorkant van de lading vergeten en uitsluitend 'neersjorrren' met een bandje van links naar rechts). Dan wil het wel naar voren schuiven bij een rem-actie. Oja, en altijd zorgen voor verbinding met de dakrailing. Volgende keer misschien toch maar een boedelbakkie (A)?
 
Geen ervaring met dakkoffer. Wel positieve ervaring met de goekope dakrail van de Lidl. Ze kosten iets van 30-40 euro. Vastzetten met inbussleutel en afsluiten met een sleuteltje. Heb ze regelmatig gebruikt voor transport van o.a. platen multiplex en ander overmaats hout. Zit net te rekenen dat 5 platen multiplex 150 kg is.... Maar dat ging gelukkig goed, ook met 130km/u op de snelweg.
2072638.jpg

Enige aanpassing die ik heb gedaan is de plastic doppen aan de uiteindes vastlijmen zodat bij het opbergen de dakrail-klemmen niet uit de dakdrager schuiven.

Ik gebruik deze ook al heel wat jaren naar volle tevredenheid. Goedkoop maar degelijk. Ook met het panoramadak prima te gebruiken, want het dak kan nog steeds geopend worden onder de dragers door. Wel plak ik de opening aan de onderkant van de dragers met ducktape af als ik een lange vakantiereis ga maken, want met snelheden boven de 120 neemt het windgesuis met deze dragers toch wel toe met soms zelfs een fluittoon tot gevolg. Dat is volledig weg met dat stukje ducktape.
 

GJ M

Forumguru
Nog iets ter overweging: die dragers van Lidl mogen samen 50 kilo dragen. De O3 mag 75 kilo dragen.

Als je bijvoorbeeld deze dragers neemt, kun je 20 kilo meer meenemen (75 minus 50 - minus gewicht dragers).
De dragers die Lidl nu te koop heeft mogen dit inderdaad. Volgens mij mogen die wat ik heb wel 75 kg dragen.
 

prosier

Forumguru
Ik heb de Thule motion xt L en de Thule wingbar edge.
De bars heb ik via mp voor 100 euro gehaald. Moet zeggen, top setje, ziet netjes uit, past bij mijn blue O3 en op 130 kmu voel je niks en je hoort nauwelijks iets meer van geluid.

Ben er blij mee (mag ook wel voor t geld).

20190713_085843ed2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

PizzaPieter

Forumguru
Heb al jaren een Probox 460 (by Hapro).
Van MP MontBlanc dakdragers gekocht (Halfords). Zit als een huis en rijdt er ook 130-140 mee

Coño die ze leverde gaf alleen de gleufafdichters er niet bij, waardoor ik een enorme fluit kreeg vanaf 30kmu (zie andere post eind april). Na 3 stops en het vinden vh probleem bleek duct tape de beste oplossing.

Ik zou nú een systeem kopen met quick-fix, waarbij er een soort bekkie om de dakdragers gesloten wordt van binnenuit óf zo'n Thule systeem met schuif systeem. Kost wel weer paar centen.

1151c0f1cd3a0edd950d23671c31b61b.jpg
66aa8185dca3d84ab5fccfacc0410122.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik hou het wel gewoon bij mijn Thule vierkante buizen. Doen het al tientallen jaren prima...
Heb overigens geen dakkoffer (nodig), want er zitten al kanosteunen op. Daar heb ik veel meer aan.
 
Bovenaan Onderaan