Trillende remmen.

EdK

Forumguru
Kwaliteitsproblemen (kunnen) ontstaan door veranderde samenstelling van materiaal, waardoor het goedkoper (te produceren) is
Dat is prima,geen enkel probleem mee, maar als dan een product hierdoor problemen geeft of stuk gaat binnen garantie, dan moeten ze zonder eerst moeilijk te doen gewoon vervangen en niet eronderuit zien te komen....
 

Blackciti

Senior Member
Dat is prima,geen enkel probleem mee, maar als dan een product hierdoor problemen geeft of stuk gaat binnen garantie, dan moeten ze zonder eerst moeilijk te doen gewoon vervangen en niet eronderuit zien te komen....
Ja, en daarom ben jezelf diegene die ze dan in dat geval een aanbieding gaat doen die ze niet kunnen weigeren, waardoor je uiteindelijk perfect wordt geholpen.:mad:
 

Hakar

Donateur
Dat klopt, en geloof me maar dat de motorbroeders nog even wat gevoeliger zijn voor slechte reclame over rem producten dan de doorsnee automobilist.

Oh ja, en wat @EdK aanhaalt heeft niks te maken met het doen van een aanbieding, maar meer over verantwoordelijkheden daar neerleggen waar ze horen.
 

Blackciti

Senior Member
Dat klopt, en geloof me maar dat de motorbroeders nog even wat gevoeliger zijn voor slechte reclame over rem producten dan de doorsnee automobilist.

Oh ja, en wat @EdK aanhaalt heeft niks te maken met het doen van een aanbieding, maar meer over verantwoordelijkheden daar neerleggen waar ze horen.
Klopt, maar soms moet je wel eens wat druk uitoefenen omdat veel garagisten lijden aan het syndroom ''van jouw geld is van mij''.
 

edkorna

Nieuw lid
De oplossing voor dit probleem kan het volgende zijn: Achterste draagarmrubbers vervangen door massief rubber type.
Moog AU-SB-7331. Bij grossier Rijsbergen op voorraad. Je moet wel een pers hebben en goede hulpstukken
 

edkorna

Nieuw lid
Uiteraard heb ik dit toegepast! (ik ben professioneel)
De Brembo schijven waren 10 maanden oud en trilde hevig.
Met de micrometerklok meet ik slingering deze was echter 0,02 mm, en op de kale naaf 0,01mm.
Ik wilde schijven toch claimen maar kreeg het advies dat dit weinig zin heeft omdat Brembo na controle op slingering deze terug stuurt.
Op het advies van de grossier heb ik de genoemde rubbers vervangen. Ik mocht de schijven bij hun op de draaibank laten nadraaien. Ik heb na de rubbers te hebben vervangen direct een proefrit gemaakt en de trilling was geheel weg.
De schijven heb ik niet laten nadraaien. Dit is dus een goede oplossing.
 

stijnheidi

Senior Member
Interessant. Ik ondervind ook trillingen bij onze MII. In de bebouwde kom merk ik niets. Met name bij harder remmen op de snelweg tril er van alles (stuur en heel lichte trilling rempedaal en auto schokt een beetje) als ik het lees zou het dus goed de draagarmrubbers kunnen zijn i.p.v. de remschijven. Is dit zelf te testen?
Zijn de aangegeven rubbers ter vervanging van onderdeelnr. 1j0407151?
 

edkorna

Nieuw lid
Wat je beschrijft is het zelfde probleem wat mijn klant had. Ernstig trillen en schokken op de buitenweg.
Het origineel nummer wat je noemt kan ik niet natrekken. Het nummer wat ik heb genoemd zijn van rubbers die je bij een automaterialen bedrijf zoals cartal/rijsbergen kan kopen. Het zijn massieve rubbers zonder openingen zoals de originele wel hebben. Maar als je geen techneut met een pers bent lukt je dat niet zelf. Zelf beschik ik over een professionele werkplaats.
Remschijven kan je controleren met een micrometerklok, de slingering mag een paar honderdste zijn.
 

hemi24

Forumguru
Zijn de aangegeven rubbers ter vervanging van onderdeelnr. 1j0407151?

Volgens mij zou het origineel 1J0407181 moeten zijn, welke bij MOOG bekend is als VO-SB-1369;
1J0407151 is de draagarm links...

Het item door @edkorna aangehaald (MOOG AU-SB-7331) beter bekend als 6R0407181B of 8N0407181B kan volgens mij niet juist zijn.

Verschil tussen beide items is de binnendiameter van 13,0 mm tegenover 13,5 mm...
 

Michelv.

Forumguru
Volgens Etka is de 1J0407181 inderdaad de juiste originele, maar nu dus het originele nummer van het versterkte draagarmrubber.

Had de gedachte dat de Up! GTI misschien stijvere draagarmrubbers heeft maar wat ik zo vind heeft die dezelfde.
 
Laatst bewerkt:

stijnheidi

Senior Member
Bedankt voor de reacties. Als ik op onderdeelnr. 8N0407181B Zoek vind ik er ook die een binnendiameter van 13,0 mm hebben. Bijvoorbeeld van FEBI.
Ik denk dat dit toch het juiste nummer voor de versterkte versie is.
 

edkorna

Nieuw lid
Ik hoop voor je dat Febi net zo stug rubber heeft als Moog. Moog paste prima , het is mij niet opgevallen dat er verschil zit in gat diameter. En dan nog? de bus zit opgesloten en vastgezet door een zeer dikke bout zodat er geen beweging in zit.
Maar je moet doen wat je juist vindt ik geef een mogelijke oplossing. Veel succes er mee.
 
Bovenaan Onderaan