Trillende remmen.

Blackciti

Senior Member
Op het VW Up forum zag ik een onderwerp voorbij komen dat mijn aandacht trok, namelijk, dat er nogal veel, zelfs heel veel rijders van de VW drieling last blijken te hebben van trillende remmen door kromme remschijven. Ook mijn remmen trillen enigszins (niet altijd) wanneer ik vanaf hoge snelheid afrem op een afrit. Wanneer de snelheid lager is voel ik niks. Maar afgezien daarvan is de remcapaciteit absoluut prima.

Nu is dé grootste reden van kromme schijven dat na vanaf hoge snelheid afremmen voor een verkeerslicht men met de voet op de rem blijft staan, waardoor de schijven ongelijkmatig afkoelen en daardoor kromtrekken. Nu is dit niet altijd te voorkomen, omdat je niet in alle gevallen direct de handrem aantrekt wanneer je op valsplat staat.

In bovengenoemd topic komen dan allerlei vragen over wat de beste remschijf is ter vervanging om dit probleem in de toekomst te voorkomen. Maar het blijkt niet eenvoudig te zijn, tenzij je zou gaan, wat ook genoemd wordt, voor peperdure geperforeerde schijven en blokken van bepaalde merken.

Iemand ervaring?
 

Huibert

Forumguru
Naar mijn mening zijn de belangrijkste redenen voor kromme schijven een slechte fabricage en/of een slechte montage. Het harde remmen en daarna op de rem blijven staan vinden de garages een mooi verhaal maar praktisch gesproken moet je verschrikkelijk beesten, lees circuit gebruik, om de schijven zo heet te krijgen dat dit een serieuze reden wordt. En hoezo mooie schijven peperduur? Heb nu voor mijn Fabia en set geperforeerde schijven van Brembo liggen, kostte net 125 euro, moet ze alleen zelf monteren. Dit vind ik een leuk klusje en is binnen een uur te doen.
 

Blackciti

Senior Member
Heb je het over radiaal geventileerde schijven of geventileerd/geperforeerde schijven?

Maar als je de schijven vervangt is het sowieso verstandig om ook de blokken te vervangen.

Ik heb veel verschillende (nieuwe) auto's van verschillende merken gehad in mijn leven, maar inderdaad nog nooit te maken gehad met kromme schijven. En hoewel de schijven van mijn Citigo voor een tijd terug zijn geslepen omdat de auto trilde tijdens afremmen vanaf hogere snelheden, is het, hoewel een behoorlijk stuk minder toch teruggekomen. Het is nu zo dat ik ze niet weer laat slijpen, maar als het mij begint te vervelen laat ik ze inderdaad ook vervangen. En dan misschien ook wel door Brembo's, als die inderdaad maar €125.00 kosten.

Maar je zult ongetwijfeld gelijk hebben met je opmerking dat het te maken zal hebben met, zo je wilt, inferieure kwaliteit. En dat, lijkt mij nu achteraf gezien redelijk te passen in het totale plaatje van kostenbesparingen bij de drieling van VW. Zeker ook gezien de vele klachten die er zijn t.a.v. de versnellingsbakken en de koppelingen. Het moet volgens de fabrikant functioneren, maar mag niet teveel kosten.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Zijn dan de schijven op een automaat anders?
Waant bij een automaat móet je op de rem blijven staan bij een stoplicht.
De handrem aantrekken? die zit óók op de remschijf, alleen mechanisch.
En bij schijven zitten de remblokken toch aan beide kanten, dus gelijke kracht aan beide zijden van de schijf?
 

hemi24

Forumguru
De Up! van de schoonouders had er last van, maar daar waren de schijven bij een stand van 125k gewoon aan vervanging toe...

Geperforeerde schijven op een Up!/Citigo/Mii? Daar moet ik wel een beetje om lachen!

@fanSkoda : handrem is bij de kleine drieling gewoon op de trommeltjes achter, dus dat is het probleem niet.

Probleem lijkt mij typisch iets voor mensen die doorgaans te bang zijn om te remmen; zo nu en dan eens stevig remmen is helemaal niet verkeerd voor de werking van het systeem, en houdt de schijven goed blank en vlak!
 

Sylle

Lid
De Citigo van mijn vrouw had er ook (veel) last van toen we de auto aanschafte.
Zoals @hemi24 aangeeft aventoe eens goed doorremmen heeft bij ons de klachten vermindert. De remmen trillen nog steeds maar minder.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar bang kreeg van de trillende remmen en dus nooit meer durfde hard remmen. Ik dacht dat er hier al een topic over ging en meen me iets te herinneren over 'glazing'.

Hier dus: https://www.skodaforum.nl/forum/i/kromme-remschijven.35594/
 

hemi24

Forumguru
Bij normaal gebruik zal dat wel mee vallen.

Zoveel remkracht gaat er ook niet naar de achteras...
 

Blackciti

Senior Member
Bij normaal gebruik zal dat wel mee vallen.

Zoveel remkracht gaat er ook niet naar de achteras...
Dat klopt, omdat de remkrachtverdeler daar voor zorgt.

Probleem lijkt mij typisch iets voor mensen die doorgaans te bang zijn om te remmen; zo nu en dan eens stevig remmen is helemaal niet verkeerd voor de werking van het systeem, en houdt de schijven goed blank en vlak!

Problemen met remmen, door niet durven remmen is bij mij absoluut niet van toepassing. Ik weet namelijk dat verglazing kan optreden doordat er te voorzichtig wordt geremd.

Toen ik mijn Citigo kocht kwam hij uit de parallelle import en trilde als een gek tijdens het afremmen. Bij de afleverbeurt zijn toen de schijven aan de auto nageslepen, wat een perfect resultaat opleverde. Echter na verloop van tijd is het, hoewel in sterk verminderde mate waar mee is te leven, toch weer terug gekomen.
Ik wijt het dan achteraf ook aan de kwaliteit van het gebruikte gietstaal, omdat fabrikanten bij toeleveranciers vaak een zo laag mogelijke prijs afdwingen. Ik kom zelf uit die wereld van toeleveranciers en weet dat men dan op de ontwikkelingsafdeling gaat zoeken naar andere samenstellingen van materiaal wat goedkoper is, of naar een goedkopere bewerking, waardoor men weer goedkoper kan leveren. In de praktijk hoeft daar niets mis mee te zijn, maar kan in bepaalde gevallen achteraf echter wel degelijk voor problemen zorgen.
 

hemi24

Forumguru
Dus is er wel degelijk iets mis met zo’n cheap-shit-strategie...

Maar als het soort schijven geen verschil maakt, zou het haast wel aan de naven moeten liggen lijkt me..?
 

Blackciti

Senior Member
Het is ook in de wereld van de automotive, net als met supermarktbranche exact hetzelfde. Ook daar worden toeleveranciers constant onder druk gezet om maar een zo laag mogelijke prijs te hoeven betalen voor de geleverde producten waardoor ze hun winsten ten koste van deze toeleveranciers steeds verder kunnen opdrijven.
Het is dan ook logisch dat bij bepaalde onderdelen e.e.a. op den duur onherroepelijk ten koste zal gaan van de kwaliteit.

Dat het eventueel aan de naven zou kunnen liggen lijkt mij niet realistisch, omdat de wielen dan constant in zijdelingse beweging zouden zijn en je dat dan onder het rijden moet merken door onrustig rijgedrag.

Mijn Citigo die tijdens afremmen ook ''enigszins'' trilt, rijdt ook op zeer hoge snelheden als op rails en je kunt dan rustig het stuur even loslaten om te kijken of hij wel of niet rechtdoor gaat. Nou, dat doet hij perfect.

Veel mensen die dit probleem hebben en daarom de schijven hebben laten vervangen zeggen dat het fenomeen na enige tijd is teruggekomen. En dat zou dan inderdaad aan een te voorzichtig remgedrag kunnen liggen.

Maar ja, hoewel de remcapaciteit echt uitstekend is, is deze Citigo na veel voorgangers van verschillende andere merken voor mij toch ook de eerste en enige auto waar dit probleem zich voordoet.
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
Met de faab gehad. iedere 1500km kwam het terug. laten vlakken etc. uiteindelijk nieuwe schijven niet OEM was de oplossing daarna nooit meer terug.
de dealer hoef je niet te bellen die zegt dat het komt door met warme schijven door een plas te rijden. ook als het in de 2 weken tussen nwe schijven en krom trekken niet geregend heeft.
 

Hakar

Donateur
Geperforeerde schijven op een Up!/Citigo/Mii? Daar moet ik wel een beetje om lachen!
Ik heb ze ook gewoon standaard op mijn Moto Guzzi California 3 van 1990, is niks vreemds aan geperforeerde remschijven.

Zowel met de Peugeot 205 als met de Fabia 1 wil ik nog wel eens "blazen" op de highway.
De Pug heeft geen ABS en remt bij het stevig remmen strak en zonder trillen, de Fab daarentegen gaat op een bepaald moment trillen.
Ik vermoedt dat het te maken heeft met het net niet tegen de grens van de ABS aan zitten, zodat het systeem twijfelt over het wel of niet ingrijpen.
Wanneer ik op normale snelheid stevig rem doet de Fab het ook gewoon strak.
Heb de schijven er al eens na zo'n moment gecheckt met de meetklok er tegenaan, en die waren toen mooi recht.
 

SuperBeeb

Forumguru
Heb t ook op een Passat gehad, schijven vervangen. Kort daarna weer trillen. Kreeg ook t ‘plas water/ rem vasthouden’ smoesje te horen. Ben naar geschillencommissie gestapt, geen gelijk gekregen :banghead:
Heb daar dus ook geen vertrouwen meer in...
 

Blackciti

Senior Member
Tja, veel verhalen met evenzoveel verschillen.
Toch denk ik dat het voornamelijk te maken heeft met de kwaliteit van het gebruikte materiaal. Hoe kan het anders, wanneer je de schijven laat slijpen, het daarna goed is en dat het dan weer, zei het in verminderde vorm, toch gewoon terugkomt.

Het is hier op dit forum een veel gehoorde klacht en op het UP forum zelfs nog meer.
Ik denk dat ik mijn licht ook eens op ga steken op fora van andere merken om te zien of er daar ook zoveel van dezelfde klachten zijn.
 

Hakar

Donateur
@Blackciti wanneer het licht dan blijft branden, deel het dan ook even hier.
Dan kunnen de Hakars Superbeepers Edjes Skodafans en anderen gewoon hier je bevindingen lezen, en hoeven ze niet allemaal op al die andere fora in te loggen.
 

EdK

Forumguru
heb ze ook gewoon standaard op mijn Moto Guzzi California 3 van 1990, is niks vreemds aan geperforeerde remschijven.
Bij al mijn gereden motorfietsen was dit eigenlijk een standaard
Maar ook dat was niet geheel heilig
Bij de Yamaha FJ600 die ik toendertijd had had ik op bepaald moment scheuren in de schijven van gaatje naar gaatje
Gelukkig bij eigen onderhoud dat ik daar achter kwam en heb weten te voorkomen dat er een stuk tussenuit is gekomen.

Maar goed zat nog in garantietijd, dus ook naar de dealer van de motor, en volgens mij had die ook een PON opleiding gehad ( ofzal het andersom geweest zijn ) maar ik kreeg in eerste instantie de opmerking dat ik te hard remde en dat hierdoor de scheuren ontstonden.....
Heb hem toendertijd eerst enkele minuten niets zeggend staan aankijken , toen in een lachstuip terecht gekomen en toen ik daar uit was hem duidelijk gemaakt dat ik hem niet over de toonbank wilde trekken maar dat hij het probleem maar moest gaan oplossen zonder kosten mijn zijde !
En zo niet dat ik dan maar een zaterdagje klanten zo komen informeren hoe hij met garanties omging...

Heel vreemd maar anderhalf uur later reed ik met twee nieuwe remschijven voor !
Vreemde is dat ik daar nog 3 jaar mee heb gereden en met zelfde remstijl en nooit meer scheuren in schijven heb gehad.

Heel smpel gezegd mogen schijven niet scheuren of kromtrekken als deze goed zijn ontwikkeld en geproduceerd
En gebeurd het toch dan is er toch iets fout in hun product...
 

Blackciti

Senior Member
Heel smpel gezegd mogen schijven niet scheuren of kromtrekken als deze goed zijn ontwikkeld en geproduceerd
En gebeurd het toch dan is er toch iets fout in hun product...

Kwaliteitsproblemen (kunnen) ontstaan door veranderde samenstelling van materiaal, waardoor het goedkoper (te produceren) is en, veranderde bewerkingstechnieken dan wel, andere c.q. kortere hardingstijden en/of ontlating van het materiaal, waardoor de spanning niet volledig uit het materiaal wordt gehaald. Dat alles scheelt natuurlijk in tijd en tijd is nu eenmaal geld.
 
Bovenaan Onderaan