Versnellingsbak problemen?

jerom

Nieuw lid
je zou de auto eigenlijk moeten wegzetten in de versnelling waarin je na de herstart wil wegrijden ...
 

Wouter1

Forumguru
Welke bouwjaar/productie periode heeft hier last van en bij welke km stand?
Die van ons ( 55kw, productie eind 2012, kenteken 2013 huidige km stand ca 52000) nooit wat aan gemerkt.
 

jerom

Nieuw lid
nee klopt wat je schrijft ,,,de onze wil ook bij de koude start weleens weigeren , had ik gevraagd bij dealer en kreeg als antwoord dat dit weg zou slijten als ik meer km's erop had zitten ,nu 10.000km , nu ervaar ik als ik de versnelling erin laat staan het een probleem minder is . Alleen maar last in de eerste versnelling trouwens ...
 

Wouter1

Forumguru
Er schijnen in de up 2 verschillende versnellingsbakken geleverd te zijn. Ik neem aan dat dit voor de Citigo ook geldt.
Het eerste type herkenbaar aan de plek van de achteruit 'rechts onder' geleverd tot ca medio 2014 kende blijkbaar veel problemen. Hierna zou de achteruit verplaatst zijn naar 'linksboven'.
Ik heb in elk geval het oudere type en ondanks dit nooit problemen gehad.
Ik weet niet of je nog garantie hebt (of had) toen je het de eerste keer bij de garage gemeld hebt, maar ik vind eigenlijk dat de garage dit zeker moet kunnen oplossen. Al dan niet als garantie of coulance.
 

Eleonora

Nieuw lid
Ik ben in mijn voordeel dat ik extra garantie heb bijgekocht, nu even afwachten wat de garage gaat zeggen en zeker hopen dat het opgelost word
 

Eleonora

Nieuw lid
Vandaag mijn auto bij garagebedrijf Rijnwoud, in Rotterdam afgegeven en werd later in de middag opgebeld dat deze klaar stond. Problemen met schakelen netjes opgelost zonder kosten.
Ik wil de garage super bedanken voor de nette service die verleent is.
Ik ben normaal niet zo van de forums maar het was best wel een probleem voor me dat mijn auto niet meer voelde als mijn auto, wel ik heb mijn auto weer terug
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Cordoba
Heet dat extra koppelen en ontkoppelen niet gewoon en ouderwets Dubbel Clutsj?? (double clutch)
Zeker bij de oude leger- en vrachtauto's ontbrak de synchromesh en was je verplicht op die manier tussengas te geven :-).
(uit de versnelling, koppeling los, beetje gas en de volgende of vorige versnelling inschakelen)

grts
 

Cordoba

Forumguru
@fanSkoda 'double clutch' omvat ook het tussengas geven, en gaat over het doorschakelen van de ene naar de andere versnelling tijdens het rijden. Wat ik beschreef gaat over het inschakelen van de ongesyncroniseerde versnellingen (de '1' en de 'achteruit') bij stilstaande auto, die bij sommige auto's regelmatig moeilijk inschakelen. Het in z'n 'vrij' even op laten komen van de koppeling als ie niet in een ongesynchroniseerde versnelling wil, is een veel simpeler handeling (double clutch vraagt én wat vaardigheid én een beetje gevoel voor autorijden).
 

Blackciti

Senior Member
Ik heb een citigo van 2013 met 55kw motor die, als hij 's morgens koud is, af en toe een onwillige koppeling heeft. Als je de koppeling dan laat opkomen bij het wegrijden grijpt hij schokkerig aan. Maar dat hij dat niet altijd doet is nu juist het probleem, want de garage kan tot nu toe niets vinden. Ook maakt de versnellingsbak als hij in zijn vrij staat regelmatig een ratelend geluid als hij koud is. Maar als ik de vorige berichten hierboven er zo eens bij pak, lijkt het er op dat dit soort problemen met koppeling en versnellingsbak model-eigen schijnen te zijn en dat pleit niet voor de productkwaliteit van de VW groep.
 

Citigo2015

Nieuw lid
Ik heb een vergelijkbaar probleem. De auto gaat soms moeilijk in zowel de 1 als de achteruit. Twee oplossingen die ik in de praktijk (zonder problemen) toepas:

- De bak in zijn vrij zetten, koppeling omhoog en weer omlaag en vervolgens in de achteruit of 1
- Op het moment dat je de pook in de achteruit duwt, de koppeling een klein beetje omhoog laten komen. Dan schiet hij er bij mij altijd probleemloos in zonder nare bijgeluiden. Klinkt raar maar werkt altijd.

Hetgeen hierover gepost is op het forum toont wel aan dat het blijkbaar een standaard probleempje is bij Citigo, Mii & Up, waarschijnlijk zonder al te erge gevolgen.
 

hemi24

Forumguru
Had dit niet met een constructieve keuze van de opbouw van deze versnelingsbak van doen?
Ik heb dit dacht ik al eens eerder opgezocht en daarbij kwam naar voren dat het tandwiel van de achteruit als het ware geïntegreerd zat in de schakelmof van de 5e versnelling of iets dergelijks...

upload_2019-6-4_16-42-3.png
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Mijn Citigo heeft ook dezelfde problemen met de eerste versnelling en de achteruit. Ik ga er niks aan laten doen aangezien ik toch geen garantie of iets dergelijks heb, maar een beetje irritant is het wel. Vooral het 'tandenpoetsen' wat je soms hoort bij het inleggen van de achteruit gaat me door merg en been. :cry: Voelt toch een beetje als mishandeling wanneer je dat hoort, ongeacht bij welke auto dan ook.

De bak even in de vrij zetten en de koppeling op laten komen werkt over het algemeen goed, alleen heeft mijn Citigo het start/stop-systeem waardoor de motor afslaat en als de tijd tussen het laten opkomen van de koppeling en het weer intrappen ervan te snel op elkaar volgen dan raakt hij kennelijk wat in de war en start hij dus niet. Erg irritant, zeker wanneer de automobilist achter je direct alweer op z'n claxon loopt te meppen. :mad:
Bij het parkeren van de auto let ik er meestal op dat ik achterwaards inparkeer en dat de auto in de 1e versnelling staat wanneer ik hem uitzet. Dan kan ik tenminste zonder problemen wegrijden.
 

CITIGO

Senior Member
Bij mij is de koppelingsplaat en de drukgroep vervangen, drukgroep zou krom zijn. Daarna was het probleem voorbij. Viel nog net onder de garantie.
 

Marc91

Lid
Onze Citigo uit 2013 (140.000km) wil ook regelmatig niet zo gemakkelijk in de achteruit. Het wil dan wel helpen om de auto een stukje naar voren te rijden of te rollen.
 
Bovenaan Onderaan