Aanschaf Octavia RS 2.0 TSI DSG

dmfow

Lid
Na een half jaartje vreemd te zijn gegaan met een Mazda 6 Wagen 2.0 Skyactive (2014) ga ik toch weer terug naar een Skoda Octavia. De motor en de automaat van de Mazda is het net niet allemaal. Prachtige auto, maar geen gevoel bij verder helaas...

Dus...ik heb mijn oog laten vallen op een (dealeronderhouden) Octavia RS 2.0 TSI met DSG van eind 2014. 80000 op de teller van de eerste eigenaar.Prachtige auto, full options dus dat is het probleem niet. Ik lees alleen nogal wat spookverhalen over die motor dat er behoorlijk wat problemen mee zijn (geweest). Hoog olieverbruik, zuigers vervangen en andere nachtmerries passeren de revue. Nu begrijp ik wel dat de meeste problemen zijn met de motoren tot 2012. Dus moet ik me zorgen maken of niet? Hebben jullie nog tips hoe ik tijdens de proefrit kan controleren of dit een potentieel rampenblok is of niet?

Zijn er daarnaast nog andere tips en trucs waar ik op moet letten bij de aankoop van deze auto?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!!
 

philippe bakker

Forumguru
Een rampenblok is dat niet se. De mijne is ook van eind 2014 en heb nog nooit iets defect gehad. En olie verbruik: ik haal meestal het onderhoud net niet met de olie. Dus ik moet per half jaar es een half litertje bijgieten.
 

dirkie996

Forumguru
Denk dat de meeste problemen er waren met de 1.8 tsi motorblokken, en in mindere mate met de 2.0tsi ?
 

leon-cupra

Forumguru
@dirkie996, als je zoekt op het net komt het 2.0 blok er ook uit als een 'miserieblok' maar denk idd maar tot een jaar of 2013-14. Nog niet echt super veel negatieve verhalen gehoord over de 2.0 in de O3 RS of golf 7 gti
 

Fmoon

Forumguru
Mij is altijd verteld dat het een geweldig sterk blok is de 2.0TSI zonder problemen. Check wel even of je waterpomp al vervangen is... Deze gaat er op zeker een keer aan (bij mij met 17dkm). Nu 60.000 op de teller zonder problemen en zonder olieverbruik (wissel elk jaar +/-11.000km). Kijk ook even of ze de DSG olie ververst hebben rond de 60.000.
 

BramVRS

Forumguru
Mij is altijd verteld dat het een geweldig sterk blok is de 2.0TSI zonder problemen. Check wel even of je waterpomp al vervangen is... Deze gaat er op zeker een keer aan (bij mij met 17dkm). Nu 60.000 op de teller zonder problemen en zonder olieverbruik (wissel elk jaar +/-11.000km). Kijk ook even of ze de DSG olie ververst hebben rond de 60.000.
Is dat ook bij het 230pk blok dat je weet, of echt een kwaal van de 220 blokken?
 

Rallye

Forumguru
De twee liter kan inderdaad olie gebruiken. Onderhoudsinterval naar 15.000 en iets dikkere olie gebruiken voorkomt dat.
 

Fmoon

Forumguru
Was een serie waterpompen, weet niet precies om welke het ging, maar wel dat vrijwel iedereen er mee te maken krijgt. Is het die blauwe waar je interesse in hebt? Staat al erg lang te koop trouwens.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Die staat al laaaaaaaaang te koop. Zijn al € 1000,- gezakt in de prijs. Gewoonweg omdat hij niet reëel is in zijn prijs.... mijn inziens.

Verbreed je zoektocht wellicht eens naar Duitsland. Importeren is echt geen hogere wiskunde.
 

dmfow

Lid
In Vlaanderen zijn ze nieuw al de helft van de prijs ;) . Maar over de prijs valt te onderhandelen,zolang ie technisch in orde is kom ik daar wel uit. Zo niet,op naar de volgende!
 

dmfow

Lid
Wat zou dan een eerlijke prijs zijn? Moet wel zeggen dat ik 2000 euro meer terug krijg voor mijn huidige auto dan bij andere garages.
 

leon-cupra

Forumguru
Hoeveel is de BPM nog wanneer je vanuit DE zou importeren. In DE staan de mooiere exemplaren ook al 19- 20.000 euro. Tel daar bpm en marge bij en dan is die 23000 toch niet zo overdreven?
 

hendrik38

Forumguru
Dat je 2000 meer inruil terugkrijgt betekent m.n. dat er meer marge op de rs zit. Hij staat dus idd te duur in de markt. Als je dat indirect terugkrijgt middels meer inruil is prima. Eigenlijk staat hij dus al 2000 euro goedkoper te koop dan de prijs die ze noemen. Dan komt het al beter in de buurt. Musschien kun je nog wat verlengde garantie erbij bedingen.
 

leon-cupra

Forumguru
@hendrik38 ofwel geeft de handelaar al zijn marge op om deze wagen kwijt te geraken. Als je hoort van Harrie staat deze er al lang. Als handelaar wil je niet dat je kapitaal te lang vast staat. Als hij de wagen nu snel weg krijgt, zelfs zonder marge of met verlies, kan hij met het kapitaal terug andere wagens kopen waar hij mss sneller marge op kan maken.

Ik ken wel wat mensen in het handelaarsmilieu. 2-3000euro marge op een wagen is tegenwoordig een zeer mooie marge. Dus vergeet het maar dat ze op dergelijke wagen veel meer marge hebben.
 

hendrik38

Forumguru
Dan klopt mijn redenatie toch? Ze willen hem wel kwijt en geven een prima korting door te laten lijken dat je 2000 meer inruil krijgt wat eigenlijk wel van de rs af kan. Gaat uiteindelijk om wat er onder de streep bij moet.
 
Bovenaan Onderaan