Moet je eens vol gas met een brandstof auto over de Autobahn planken... En zie hoe snel de tank dan leeg raakt...
Wat ik wel mis bij vrijwel alle e-auto reviews/testen; de verschillen qua onderhoud!
Hoe zit dat precies? Is dat nou veel goedkoper omdat heel veel 'vuile' zaken zoals motorolie, luchtfilter, brandstoffilter, versnellingsbakolie, bougies, e.d. gewoonweg niet bestaan bij elektrieke vehikels?
Uiteraard slijten zaken als banden, remmen, lagers, etc. net zo hard (of zelfs harder; als we altijd maar sprintjes willen trekken) als bij conventionele auto's.
En wat zijn de lange termijn vooruitzichten? En dan bedoel ik niet zozeer specifiek de accupakketten. Maar ook zaken als al de elektronica, schermpjes, specifieke onderdelen voor dat soort auto's.
Kijk, voor een golfje van 20 jaar oud kun je nog steeds, voor weinig, vrijwel alle onderdelen krijgen en valt e.e.a. goed te onderhouden.
Zie ook dit verhaal:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/lachen-of-huilen-met-een-oud-golfje-4.37844/
Maar hoe zit dat zo meteen op de lange termijn met dit soort 'geavanceerde' rij-apparaten?
Ik zeg trouwens wel: laat maar komen die elektrische auto's! Heerlijk, stuk minder herrie, en niet al dat 'gedoe' zoals bij een koude brandstofmotor. En, op de plek van de rijdende auto, nauwelijks vervuiling en stank.
Nog een leuke bijkomstigheid voor alle handbak/DSG twijfelaars:
Die zit er (vrijwel nooit) gewoon niet in! Van nul naar tig duizend toeren zonder mankeren of schakelgeneuzel.