Audi e-Tron

Rofffel

Forumguru
Leuk verslag!
Denk dat het wel een waardig Audiproduct betreft, wat mij dan wel weer een positief gevoel geeft over een EV.

Zoals BMW met de I3 is echt precies wat mij een argwanend gevoel geeft over EV's, ondanks dat het een prima auto is hoor. Dat futuristische hoeft van mij niet zo.
 

leon-cupra

Forumguru
Waarom is eigenlijk dat rijbereik altijd zo een groot issuepoint :nono:
400km is toch meer dan genoeg. Toen ik nog een paar jaar als account manager vlaanderen werkte, deed ik 60.000km per jaar. Maximaal aantal kilometers per dag was 350km. Kom je zelfs als salespersoon ieder dag thuis zonder te moeten "bijtanken". Wil je naar het Zuiden 1200km rijden en je moet na 400km bijladen, toch geen enkel probleem? Als ik 4u moet autorijden, ben ik blij dat ik even een half uurtje uit de wagen kan, koffietje drinken, even naar toilet en terug geconcentreerd de baan op :pardon:

80% van de weggebruikers zou zelfs gediend zijn met een rijbereik van 250km.
 

Rallye

Forumguru
Omdat je rijbereik onvoorspelbaar is. Koud buiten? 100km eerder stoppen. Beetje doorrijden? Veel minder bereik...... Vorige week even een stukje autobahn met de Tesla van de buurman. In 100km 290km rijbereik weg. Dan moet ik op weg naar mijn ouders een uur stoppen...... Weg is de lol.

En met een half uur stoppen krijg je er geen 400km bij. Bovendien: ik heb nu een auto met een top van 246 met 500km bereik en dan ben ik bij tanken met 20 minuten max weer weg. Voor mij genoeg: waar is de vooruitgang van elektrisch dan voor mij?
 

Captain Hook

Forumguru
Moet je eens vol gas met een brandstof auto over de Autobahn planken... En zie hoe snel de tank dan leeg raakt... :D

Wat ik wel mis bij vrijwel alle e-auto reviews/testen; de verschillen qua onderhoud! :pieker:
Hoe zit dat precies? Is dat nou veel goedkoper omdat heel veel 'vuile' zaken zoals motorolie, luchtfilter, brandstoffilter, versnellingsbakolie, bougies, e.d. gewoonweg niet bestaan bij elektrieke vehikels?

Uiteraard slijten zaken als banden, remmen, lagers, etc. net zo hard (of zelfs harder; als we altijd maar sprintjes willen trekken) als bij conventionele auto's.

En wat zijn de lange termijn vooruitzichten? En dan bedoel ik niet zozeer specifiek de accupakketten. Maar ook zaken als al de elektronica, schermpjes, specifieke onderdelen voor dat soort auto's.
Kijk, voor een golfje van 20 jaar oud kun je nog steeds, voor weinig, vrijwel alle onderdelen krijgen en valt e.e.a. goed te onderhouden.
Zie ook dit verhaal: https://www.skodaforum.nl/forum/i/lachen-of-huilen-met-een-oud-golfje-4.37844/
Maar hoe zit dat zo meteen op de lange termijn met dit soort 'geavanceerde' rij-apparaten? :(

Ik zeg trouwens wel: laat maar komen die elektrische auto's! Heerlijk, stuk minder herrie, en niet al dat 'gedoe' zoals bij een koude brandstofmotor. En, op de plek van de rijdende auto, nauwelijks vervuiling en stank.

Nog een leuke bijkomstigheid voor alle handbak/DSG twijfelaars:
Die zit er (vrijwel nooit) gewoon niet in! Van nul naar tig duizend toeren zonder mankeren of schakelgeneuzel.:cool:
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Omdat je rijbereik onvoorspelbaar is. Koud buiten? 100km eerder stoppen. Beetje doorrijden? Veel minder bereik...... Vorige week even een stukje autobahn met de Tesla van de buurman. In 100km 290km rijbereik weg. Dan moet ik op weg naar mijn ouders een uur stoppen...... Weg is de lol.

En met een half uur stoppen krijg je er geen 400km bij. Bovendien: ik heb nu een auto met een top van 246 met 500km bereik en dan ben ik bij tanken met 20 minuten max weer weg. Voor mij genoeg: waar is de vooruitgang van elektrisch dan voor mij?
Je zoekt dan ook de uitzonderingen. Hoeveel keer rij je op de autobahn? Hoeveel keer per jaar doe je meer dan 300km per dag? ...
90% van je ritjes zijn: 5km naar de bakker, 20km naar je werk, 10km voor een restaurantbezoek, 50km uitstapje, .... kan je week weg met 1 oplaadbeurt.
 

leon-cupra

Forumguru
Moet je eens vol gas met een brandstof auto over de Autobahn planken... En zie hoe snel de tank dan leeg raakt... :D

Wat ik wel mis bij vrijwel alle e-auto reviews/testen; de verschillen qua onderhoud! :pieker:
Hoe zit dat precies? Is dat nou veel goedkoper omdat heel veel 'vuile' zaken zoals motorolie, luchtfilter, brandstoffilter, versnellingsbakolie, bougies, e.d. gewoonweg niet bestaan bij elektrieke vehikels?

Uiteraard slijten zaken als banden, remmen, lagers, etc. net zo hard (of zelfs harder; als we altijd maar sprintjes willen trekken) als bij conventionele auto's.

En wat zijn de lange termijn vooruitzichten? En dan bedoel ik niet zozeer specifiek de accupakketten. Maar ook zaken als al de elektronica, schermpjes, specifieke onderdelen voor dat soort auto's.
Kijk, voor een golfje van 20 jaar oud kun je nog steeds, voor weinig, vrijwel alle onderdelen krijgen en valt e.e.a. goed te onderhouden.
Zie ook dit verhaal: https://www.skodaforum.nl/forum/i/lachen-of-huilen-met-een-oud-golfje-4.37844/
Maar hoe zit dat zo meteen op de lange termijn met dit soort 'geavanceerde' rij-apparaten? :(

Ik zeg trouwens wel: laat maar komen die elektrische auto's! Heerlijk, stuk minder herrie, en niet al dat 'gedoe' zoals bij een koude brandstofmotor. En, op de plek van de rijdende auto, nauwelijks vervuiling en stank.

Nog een leuke bijkomstigheid voor alle handbak/DSG twijfelaars:
Die zit er (vrijwel nooit) gewoon niet in! Van nul naar tig duizend toeren zonder mankeren of schakelgeneuzel.:cool:
In een gewone wagen zit ook genoeg elektronische prul dat stuk kan. Gewoon vervangen bij stuk gaan. Zal voor een E-wagen niet verschillend zijn zeker?
 

EdK

Forumguru
Privé zou ik aan een range van 400 a 450km in 95% van de gevallen wel genoeg hebben..
Zakelijk gezien kom ik daar in algemeen niet mee weg , mischien dat 20 a 25% van me dagen dat ik er wel mee weg kom.
Dus om dat percentage te kunnen verhogen zal de planning op zaak ook het één en ander aan moeten passen.
Maar zakelijk gezien zou ik zeker een range van 600Km plus moeten hebben, daar ik veel lange ritten heb maar mijn lading met gereedschappen, materiaal ook een factor zal hebben op het verbruik !
Maar goed in een bestelwagen moet er mijn inziens makkelijker een groter accupakket te monteren zijn
 

Captain Hook

Forumguru
In een gewone wagen zit ook genoeg elektronische prul dat stuk kan. Gewoon vervangen bij stuk gaan. Zal voor een E-wagen niet verschillend zijn zeker?
Lees dit nog eens:

Kijk, voor een golfje van 20 jaar oud kun je nog steeds, voor weinig, vrijwel alle onderdelen krijgen en valt e.e.a. goed te onderhouden.
Zie ook dit verhaal: https://www.skodaforum.nl/forum/i/lachen-of-huilen-met-een-oud-golfje-4.37844/


Denk je dat je over 20 jaar voor b.v. een Tesla of, die überdure Audi, nog voor een paar euro een onderdeeltje kunt krijgen om 'm (zelf) te fixen als 'ie niet meer wil rijden?
Ben bang van niet...
 

leon-cupra

Forumguru
Neem een golfje van vandaag over 20jaar .. denk je daarvoor nog bepaalde elektronische onderdelen te vinden? Betwijfel het sterk.
Rijdende oldtimers gaan binnen 20 jaar niet meer bestaan. Overheid zal het niet meer toelaten dat je nog co uitstoot en fabrikanten zullen geen wisselstukken meer hebben. En we zitten nu ook eenmaal in een wegwerpmaatschappij.

Mijn vader zijn vroeger baas heeft een model X. Doet er 120.000km per jaar mee. Ze hebben bedrijven over heel Europa die hij continue bezoekt. Een gewone dag bij hem is ook minimaal 600km. Is gewoon een andere manier van plannen. Hij rijdt tot de batterij bijna plat is, herlaadt de wagen, ondertussen wat mailtjes beantwoorden, vergaderingen voorbereiden, koffietje drinken en hup na half uur is hij terug EN hij heeft GEEN verloren werktijd.
Vroeger was hij mss iets sneller op zijn bestemming maar had hij wel veel meer werk achteraf te doen wat hij nu tijdens de oplaadbeurt doet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Ik hoop dat ik de brandstofcelauto nog meemaak.
Het overschot aan windstroom die van zee komt (wat ons huidige hoogspanningsnet lang niet allemaal aankan) omzetten in waterstof en dat distribueren via het bestaande gasnet met wat aanpassingen voor thuisgebruik en (vloeibaar gemaakt) per tankauto naar de pompstations waar je in een paar minuten tijd een kilo of wat H2 kunt tanken: ik zie het wel zitten.

Het rendement van die omzettingen wordt vast nog verbeterd en bovendien gaat het hierbij vooral om de stroom die wel wordt opgewekt (omdat het hard waait en/of de zon fel schijnt) maar niet direct kan worden gebruikt. Grootschalige batterijopslag is ook niet zo efficiënt en vraagt voorlopig nog heel erg veel ruimte.

Google maar eens op Ad van Wijk (TU Delft) voor meer info.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik blijf volhouden: op dit moment kies ik tóch eerder voor een hybride.
Ik kom bij in het stadshart te vaak tegen dat de laadpalen allemaal (!!!) bezet zijn.
En dan? In de auto (uren) blijven wachten tot er eentje vrij komt?
Kan ik 'reserveren' en krijg ik dan een melding daarvan? En als een ander mij voor is?

En dan de optimistische range? De filemeldingen laatst gaven vertragingen van een half tot één uur.
En daar sta je dan. Heet, dus airco aan. Winter, dus minder range, wissers, lampen en verwarming aan?
En 2e hands? hoe is de accu er aan toe? kan je überhaupt wel een accu vervangen, en wat kost dat?

Nee, mij nog veel te veel stressssssss, ik dank er voor. Het is nog te vroeg.
En idd, ik ben ook voor de brandstofcel/waterstof als alternatief. Niet die zware milieuonvriendelijke accu's die je óók mee moet zeulen wat weer energie kost. (China is de belangrijkste leverancier van accu's. Als die aan exportbelemmering gaan doen....)

Ik vermoed dat de brandstofcel decennialang tegengehouden is. Er werd al 10-tallen jaren geleden over gesproken als dé oplossing.

grtsss

p.s.
Ik ga met 2 chauffeurs ruim 800 km afleggen. Da's onderweg dan zeker 2 of 3x laden (geen dikke Tesla), en niet 1x onderweg een kwartiertje tanken, wc, en broodje eten.
 

sitechris

Donateur
Hybride heeft imo ook meer toekomst. In stedelijk gebied rijd je elektrisch en als je langere stukken moet rijden springt de diesel/benzine bij. Zeker nu ze verwachten dat hybrides tzt 80 a 100 km elektrisch kunnen.

Probleem bij een EV blijft de beperkte range icm weersomstandigheden en/of zware rechtervoet.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@SuperBeeb
Ach wat maakt dat uit met zo'n dure auto? De kopers zitten er toch warmpjes bij, toch?
Thuis een brandende echte open haard, en onderweg een warme auto.

grts
 

leon-cupra

Forumguru
@fanSkoda , vandaag een filmpje gezien over de duurzaamheid van een batterij. Deze zou maximaal 10% capaciteitsverlies kunnen hebben. Valt toch supergoed mee.

en van je file-voorbeeld. Ik heb dit jaren geleden eens gehad met mijn diesel. Ritje van 80km , kon nog 100km rijden dus had nog brandstof genoeg tot ik ook in een ellelange file terecht kwam. volgens de boordcomputer moest ik op den duur ook onmiddellijk tanken maja stond in de file .... moet ik nu ook geen wagen meer kopen met fossiele brandstof? Depannagediensten depanneren genoeg voertuigen die zonder brandstof zaten :pardon:
 

fanSkoda-VW

Donateur
@leon-cupra Klopt max 10% verlies wel?
En is dat dan wel gelijk aan 10% range-verlies? Ik heb zo mijn twijfels.
Wat verlies door lage buitentemperatuur, 10% door oude batterij... Wat blijft er dan nog over? Nee, ik denk toch wel dat dat te rooskleurig voorgesteld is. Ook omdat elektronica toch wel een minimum spanningsniveau nodig heeft wat niet veel kan afwijken van de nominale batterijspanning. Of werkt dat op een aparte 'ouderwetse' accu mss?

En je ritje met je diesel klopt vanzelfsprekend óók. Maar dat is je keuze als je zo dicht tegen een lege tank aan komt. Ik neem nooit het risico dat ik aan het einde van de rit qua brandstof krap komt te zitten. Ook al vanwege mogelijk vuil in de tank. (en voor zover ik weet is leegrijden bij een diesel helemaal een ramp)

j.l. Donderdag voor het eerst in ruim 4 jaar brandde bij mijn Fab het benzinelampje. Maar dat was expres gedaan omdat ik de hele dag in de buurt van 2 benzinepompen reed én ik kreeg die dag 15 ct korting, dus gereden tot ik bij huis was en dus ook bij de goedkope pomp. En zo kon ik ook e.e.a. controleren, Ik heb de tank maximaal vol gegooid. En in de 45 liter tank ging..... 44,32 liter. Maar de meter gaf nog 40 km te gaan aan. Hmmm. Dat dus nooit meer.
 

Rallye

Forumguru
Je zoekt dan ook de uitzonderingen. Hoeveel keer rij je op de autobahn? Hoeveel keer per jaar doe je meer dan 300km per dag? ...
90% van je ritjes zijn: 5km naar de bakker, 20km naar je werk, 10km voor een restaurantbezoek, 50km uitstapje, .... kan je week weg met 1 oplaadbeurt.

Ook ik woon aan de oostgrens, Autobahn rij ik zeker 15 keer per jaar. Ik heb mijn auto voor 100% van de ritjes, niet voor 90%. En juist die 10% maakt bovendien het grootste deel van mijn plezier met de auto uit......
 
Bovenaan Onderaan